Slofteugelleed... :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Slofteugelleed... :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 13:26

Hey iedereen,
Dit is even iets waar ik wel van meer van jullie een mening over zou willen hebben.

Als ik ga rijden op een manege of zoiets dergelijks, zijn er altijd wel mensen bij die met een slofteugel rijden. Sommige mensen kunnen dit, en anderen totaal niet. Helaas zie ik meestal mensen die dit dus totaal niet kunnen Verdrietig . Soms vraag ik wel eens aan iemand die met slof rijdt, waarom deze dat uberhaupt doet.
*'Ja, hij is zo moeilijk rond te rijden'
*'Ik krijg de achterhand er zo moeilijk onder'
*'Ik wil betere overgangen kunnen maken met hem, heeft ie moeite mee'
*'Ik wil een betere controle krijgen over het tempo'


Dat is zo ong. de top-4 die ik dan te horen krijg. En vervolgens zie je ze dan bikkelhard de slof veel te strak pakken. Ruiters die het in hun kop halen de slof nog strakker te pakken dan de normale teugel, zonder er ook maar bij stil te staan dat zij op deze manier het probleem alleen maar groter maken. Is hij zo moeilijk rond te krijgen? Ooit erbij stil gestaan dat het paard gewoon een probleem in de nek of rug heeft en daarom gewoon niet zo makkelijk kan nageven? Ooit erbij stil gestaan dat je dus (waarschijnlijk) de rug/nek alleen nog maar zwaarder belast en stijver maakt door dit te doen en dat je dus alleen nog maar verder van huis bent (dit was even ter illustratie). Ja, ze staan echt met de bek vol tanden als ik dan zo opmerking maak. En dan heb ik zoiets van: 'als je niet weet waar je mee bezig bent, waarom doe je het dan?'

Ik ben over het algemeen al een anti-slof persoon, je zult mij er ook nooit mee zien rijden. Desondanks ben ik van mening dat het best wel eens kan. Gewoon niet te vaak en niet te lang, en zeker onder begeleiding van een goede instructeur/instructrice. Waar ik me al helemaal over op kan winden is springen met slofteugel. Voor de mensen die dit doen: Ga eens voorovergebogen voor een sprong staan en vraag of iemand je bij je nek wil vastpakken en zo ook iets naar beneden drukt (iig dat je nauwlijks nog maar met je hoofd omhoog kunt komen) en probeer dan eens over de sprong te springen (hoeft dus niet extreem hoog, een kruisje is goed genoeg). Dan zul je dus voelen wat je je paard aandoet, ik ken heel wat mensen die gewoon nooit meer met de slof gereden hebben na deze 'oefening'.


Kortom, even mijn verhaal samengevat: alleen met slofteugel rijden als je het ook echt kunt!


Ik wacht op jullie reacties/mening...!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:32

hoi

als nieuwe bokker weet je wellicht niet dat er véél bokkers zijn die er ook zo over denken! er zijn al vele topics over geweten.

het erge is dat sommige trainers beginners een slof in de hand drukken en dan maar zeggen: haal hem er maar goed door, zet die slof kort en gebruik je benen goed.

nou en als beginner doe je dat dan. tot je meer leert, ervaart: dit werkt niet. maar dan is het al te laat.


ik heb helaas ook een sloffenperiode achter de rug, dus ik spreek uit ervaring.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 13:38

In het Bit-nummer 95 van April 2003 stond echt een artikel waar ik helemaal gelukkig mee was: 'Verslaafd aan de slof'.

Hierin vertelden ze waarom mensen meestal naar de slof grepen en welke fouten er meestal met de slof gemaakt werden (+foto's, niet altijd mooi om te zien... )

Ik had eigenlijk al gehoopt/verwacht dat er meer mensen waren die er zo over dachten en dat hier al vaker over gesproken is, maar ik wilde het onderwerp toch weer even naarvoren roepen... Lachen

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:44

Er zijn echt al heel veel discussies gevoerd over het gebruik van de slofteugel.
Ook ik ben totaal niet voor het gebruik van een slof door mensen die er geen verstand vanhebben.

Een paar weken terug was ik op de NRPS keuring in Assendelft en toen we tussendoor even in de kantine gingen zitten was er in de binnenbak ook een grietje aan het rijden met slof, volgens mij had ze haar gewone teugels er beter af kunnen laten, dat beest was gewoon letterlijk in de krul getrokken, zag er zooo zielig uit.
Dat ding zal vast niet voor niks zijn uitgevonden, maar gebruik hem alsjeblieft alleen als je er verstand van hebt.

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:51

Ben het er mee eens!! Er is een meid bij ons op stal en die had nog nooit met slof gereden en haar paard wou dus niet aan de teugel( volgens haar want haar bijrijder krijgt het wel voor elkaar). Ik heb dan een slof en ze vroeg dus aan mij of ze die mocht lenen. Nou ja best zei ik. Ja begon ze gelijk Ik heb er alleen geen ervaring mee, hoe moet ie om?? Eeeeh dacht ik dat moet je toch weten??! Had ik trouwens ook moeten zeggen. Maar goed zij zat er op en ze trok zo aan de slof niet eens aan de teugels en trok zo dat hoofd naar beneden en ging 'rijden''! Sindsdien reed ze met slof. Ze gaat bij ons van stal af dus ben blij dat ik dat leed niet meer hoef te zien. Ja ik weet het eigenlijk moet ik er wat van zeggen maar dan blijf ik aan de gang bij haar..

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:51

Hier zijn inderdaad al veel discussies over geweest, en ik geloof dat we het allemaal wel een beetje met elkaar eens zijn. Ik rijd zelf af en toe met slof, maar gebruik hem zó dat hij alleen in werking treedt als mijn paard echt tegen de teugel komt, en als hij ook maar iets nageeft, hangt de slof al weer los. Ik vind het enige voordeel van de slof dat je je op deze manier kan concentreren op andere dingen. Bijvoorbeeld als ik een oefening moet rijden, die ik zelf nog moeilijk vind, en die mijn paard ook moeilijk vind. Op deze manier kan ik beter op mijn eigen houding, beengebruik enz. letten en op de gangen van het paard. Voor beginnende ruiters vind ik de slof absoluut taboe !!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:53

AlmostBlack schreef:
Kortom, even mijn verhaal samengevat: alleen met slofteugel rijden als je het ook
echt
kunt!


........maar als je bij die groep wilt horen zul je het toch OOIT moeten leren, voordat je het ECHT kunt........

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:58

mss als je echt in staat bent om met slof te kunnen rijden, je reeds zo goed rijdt, dat je dat onding helemaal niet meer nodig hebt? Haha!

denk daar maar eens over na!


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:58

Oh nee niet weer een slofteugel verhaal.... wordt vast weer een eindeloze discussie Bloos!

Ik rij persoonlijk niet met slofteugel want ik wil mijn paard goed aan het lopen hebben zonder hulpteugels. Ik heb mijn arabier, die sterren keek, geen aanleuning had en slecht aan het been was, nu zo ver dat hij lekker ontspannen en nageeflijk kan lopen en licht in mijn hand blijft. Dit is een proces van maanden geweest maar ik heb nooit slofteugels ofzo gebruikt maar heb het helemaal zelf gedaan samen met mijn instructeur.

Als iemand een slofteugel gebruikt en hij weet hoe hij hem moet gebruiken dan heb ik daar niets op tegen Iedereen moet het voor zichzelf weten als het maar op een paardvriendelijke manier gebeurd Schijnheilig

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 15:18

Wordt helemaal warm van jullie reacties Lachen

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:19

AlmostBlack schreef:
Wordt helemaal warm van jullie reacties Lachen


Ja je zit zeker buiten in het zonnetje Haha! logisch dat je warm wordt Tong uitsteken

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 15:29

Haha, op het moment hebben we geen zon meer, heerlijk paardrijweer dus Haha! . Dat wordt vanavond eindelijk fatsoenlijk les volgen OK dan!

(We kunnen weer lekker springen Hyper! )

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:38

We kunnen hier nu alemaal wel lekker stellen dat het eigenlijk een schande is om met slof te rijden, maar ik durf er best vooruit te komen dat ik zo'n ding geregeld gebruik.

Neem van mij aan dat wanneer je meerdere paarden per dag rijdt, waaronder enkele lastige exemplaren, zo'n ding er wel voor zorgt dat je niet eerst op body-building moet. Anders ga je echt kapot.

Van mij mag de uitvinder van de slofteugel (WIE WAS DAT EIGENLIJK: QUIZVRAAG??) alsnog een nobelprijs......

Ik ben tenminste eerlijk en geeft het gewoon toe.
Je dacht toch niet dat Anky / Coby / Tineke, maar ook Jos / Franke / Jeroen / Angelique .....of noem ze verder maar op..... zo'n ding nooit gebruikt hebben?

Het is eigenlijk jammer dat de aankomende instructeurs bij hun opleiding daar zo weinig over geleerd wordt. Door het probleem te ontkennen (ding moet eraf in de les) los je het niet op. Gaan de mensen thuis aan de gang!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:43

als je dan toch een hulpteugel wilt gebruiken kan je als instructeur beter zeggen: hang hem der maar aan. dan kan jij als instructeur het zaakje tenminste in goede banen leiden. (althans, zou toch moeten)

en als je op body-building moet gebruik je dat ding verkeerd.

ik durf ook best zeggen dat ik een langere periode met slof gereden heb onder begeleiding van een ronkende naam.

verder herhaal ik nogmaals:
mss als je echt in staat bent om met slof te kunnen rijden, je reeds zo goed rijdt, dat je dat onding helemaal niet meer nodig hebt?

denk daar maar eens over na!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:45

Eens met de vorige spreker. Als mensen toch een slof aan hun paard hangen. Leer ze dan ermee te rijden. En te bepalen wanneer het nodig zou kunnen zijn om met een slof te rijden. Rij heel af en toe ook wel met een slof bij mijn lieve paard. Ze kan af en toe besluiten dat door alles heen tanken ver te prefereren is boven doen wat ik van haar vraag. De slof hangt dan wel los, maar treedt in werking als ze haar kop in de wind wil gooien. Ik heb alleen wel geleerd de slof te gebruiken en er niet op te vertrouwen, dus na 1 of 2 keer, ligt hij vaak maanden in de kast te stoffen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:48

kattebeest schreef:
verder herhaal ik nogmaals:
mss als je echt in staat bent om met slof te kunnen rijden, je reeds zo goed rijdt, dat je dat onding helemaal niet meer nodig hebt?

denk daar maar eens over na!


Da's een bekend gezegde:

Waar de rijkunst ophoudt, beginnen de hulpmiddelen.


Maar ja, zo lust ik er nog wel een paar. Ik durf best toe te geven dat mijn rijkunst ook maar beperkt is. Maar ik durf best te stellen dat een aantal van mijn paarden DOOR de slofteugel VEEL soepeler/ /leninger is geworden. Dat was zonder slof zeker niet gelukt.

Een slof kan namelijk ook een therapetische werking hebben op dieren die hun hoofd niet bij het werk hebben en overal voor wegschrikken / niet langs willen gaan.
.....dan ben je soms weken... soms jaren zonder slof bezig, en schiet het geen zier op!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:54

dan zit er een 'fout' in de basisafrichting als je spreekt over dieren die hun hoofd der niet bij hebben.

dat kan je voorkomen. grotendeels toch.

is net hetzelfde als mensen die hun paard 'kort' moeten houden of ie schrikt van vanalles. ligt allemaal aan de basis.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 15:58

Zoals mijn Duitse springtrainer vaak zegt: 'Wir sind ja keine Schwarzenegger'.

Kortom, je hoeft geen bodybuilder te zijn, want je moet niet willen gaan vechten met je paard. Mensen zijn toch niet sterk genoeg om dat te winnen. Dus in dat geval zeg ik: Rij met de slof, mits je dat met respect doet en het paard met respect blijft behandelen!

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:02

Toch ben ik het eens met CGJ12, ook ik rijd regelmatig met een slofteugel en geloof mij dit op advies van mijn toenmalige behandelende dierenarts. Mijn paard zat vreselijk vast in zijn rug, hij is hieraan behandeld maar het is erg belangrijk dat ik mijn paard goed nagevelijk rijd en over de rug. Nou is het probleem dat mijn paard zeer sterk is en mij soms zelf het zadel uittrekt. Hierbij is de slof voor mij een uitkomst ander sben ik terug bij af. Met de slof houdt ik mijn paard soepel en lenig.

Oke kom maar op met jullie kritiek!!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:05

AlmostBlack schreef:
Dus in dat geval zeg ik: Rij met de slof, mits je dat met respect doet en het paard met respect blijft behandelen!
goh die kan je op heel veel manieren interpreteren zeg. of het rijkunstig correct is, is een 2e. toch kan ik voor de situatie van CG wel begrip hebben.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 14-08-03 16:06, in het totaal 2 keer bewerkt

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:05

AlmostBlack schreef:
Rij met de slof, mits je dat met respect doet en het paard met respect blijft behandelen!


Hypothetische vraag:
Je hebt een paard dat het verrekt om langs een lange zijde van de bak te gaan.............Niet 1 dag, geen 2, maar weken!. Hij neemt je gewoon tuk!
Nu kan je hem compleet lek trappen aan de binnenzijde........of je doet het met duidelijk minder geweld (maar ook met geweld) met de slof. Dan gaat ie er na twee keer echt langs omdat ie moet........
Uiteindelijk is het paard (en de ruiter) dan veel beter af.Wijs je dan ook het gebruik van een slof af?
Ik doel dus op het gebruik van de slof als "gehoorzaamheidsmiddel", niet zozeer om de krul erin te houden.......

Ik bedoel maar even: je zal maar zo'n "schijtdier" hebben. Niet alle paarden zijn gelijk. Mensen met die "zeer rittige" paarden hebben maar gemakkelijk praten vind ik.......

Trouwens: ik doe alles veel liever zonder slof. Ik ben jaloers op mensen met "gouden vingers", en die zie je maar bar weinig.......

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:23

Ach ja, als je niks ziet in minder gebruikelijke oplossingen dan lekschoppen of de slof erop...
Maar ja, als je meerdere paarden per dag 'moet' rijden, dan kom je er
wellicht ook niet aan toe om iets ander te proberen?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:29

kattebeest schreef:
dan zit er een 'fout' in de basisafrichting als je spreekt over dieren die hun hoofd der niet bij hebben.

dat kan je voorkomen. grotendeels toch.

is net hetzelfde als mensen die hun paard 'kort' moeten houden of ie schrikt van vanalles. ligt allemaal aan de basis.


Kattebeest, wij lijken het vandaag niet eens te zijn in de topics Cool
Een fout in de basisafrichting. Prachtig hoor. Lijkt me toch niet. Niet alles is naar basisafrichting terug te voeren. Ik heb veel paarden gereden tot nog toe en bij de meesten heb ik het allemaal prima zonder slof kunnen oplossen. Ook bij de voorwaarts renners of de sterrenkijkers.

Mijn eigen B'elanna was/is een ander verhaal. Dit is een paard dat ik zonder enig probleem zonder zadel, zonder hoofdstel met alleen een carotstick van Parelli door de bak rij, waar ik met alleen een halster om mee buiten ga rijden. Het is ook een slim, lui en driftig paard (B'elanna kan grommen en stampvoeten) dat heel precies weet dat het goed werkt als ze er vandoor kan kachelen. Ze besluit op momenten dat ze geen zin heeft gewoon door het bit te denderen en er vandoor te gaan. Meestal zijn die momenten voorspelbaar: nl. als er iets van haar gevraagd wordt dat iets moeilijker is als hetgeen ze op haar sloffen (PUN intended) aankan. Ik kan dan kiezen. Diep gaan zitten en mezelf helemaal aan gort paradenen en been been been been etc. tot ze weer terugkomt. Of een slof gebruiken (die grotendeels loshangt) mijn pink iets aantrekken, hand iets kantelen, been geven en haar even tegen de slof aan laten lopen. Ik prefereer het laatste. Ik heb nl. helemaal geen zin om half dood van mijn paard te komen en haar ook nog het gevoel te geven dat ze er mee wegkomt. In het laatste geval is de slof slechts heel even in werking en kan dan weer losgegooid. Kortom... dit is geen probleem in de basisinrichting, dit zit in het karakter van het paard. Een prachtkarakter overigens

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:20

Botervlieg schreef:
Ach ja, als je niks ziet in minder gebruikelijke oplossingen dan lekschoppen of de slof erop...


Wil je een keer op mijn Lindo op trensje zonder slof?
Ik geef je 1,5 rondje (tenminste als je rechtsom begint. Linksom kom je nog niet eens halverwege).........en die is al 10!
.....die vind zichzelf namelijk zo grappig!

Ik bedoel maar even: de beste stuurlui........staan aan wal te schreeuwen dat je geen slof mag gebruiken.