Aanleg voor galopwissels of juist niet...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-01 17:23

Mijn pony laat ik wel eens los lopen in de bak of ik kijk naar hem als hij zzich uitleeft in het land, en wat me opvalt is dat hij als hij uit zichzelf van galop wisselt, hij heel vaak niet goed wisselt. Meestal gaat hij dan overkruist. Nu heb ik het idee dat dit ook met het rijden een groot probleem zou kunnen zijn of worden, omdat hij het zelf al niet goed snapt als hij er voor kiest. Wie heeft hier ervaring mee? Kan er ook een lichamelijke oorzaak zijn dat hij niet mooi overspringt, maar bijna consequent in de knoop raakt?...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 20:03

Ja, dat zou kunnen. Maar het hoeft absoluut niet. Kijk maar eens naar paarden in de wei. Galopwissels kennen ze van nature, en ze maken ze ook tijdens het spelen en gek doen. Maar hoe vaak zie je ze niet overkruist gaan na een gekke manouvre? Gewoon effe een bokje en dan gaat het weer goed hoor!

Dit wil absoluut niet automatisch zeggen dat het met rijden een probleem gaat geven. Onze pony doet het los juist perfect, en daarbij is het best moeilijk geweest om de wissels netjes aan te leren, vooral als ze elkaar sneller op gaan volgen. Terwijl ons paard los juist veel 'lomper' overkomt daarin, vaak overkruist zit, en onder het zadel veeeeeel makkelijker wisselt!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 20:24

Ik moet zeggen dat ik 2 maanden terug de eerste galop wissels van mijn haf heb gezien! en dat terwijl ik hem al 7 jaar heb.
Hij sprong altijd overkruisd en ging dan terug in draf.
Nu rende hij met Mieke d'r paard over de wei en sprong de ene wissel na de andere. Ik stond echt met open mond te kijken het ging allemaal zo soepel. Kwijl
Maar ik denk dat bepaalde paarden best aanleg hebben voor overspringen. Mijn fjord springt heel snel over, ook aan de longeer lijn terwijl mijn haflinger dat dus niet doet.
Ik denk dat het dan met rijden best voordeel zal hebben. Ik heb er zelf geen ervaring me hoor.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 12:48

Gek dat jonge paarden het veel gemakkelijker doen dan ouderen. Als je naar een heel jong veulentje kijkt dat dartelt, kan je het (in veel gevallen) vaak zien op een juiste manier een snelle en vinnige galopwissel zien maken. Ook mijn pony'tje van 3 (dat nog niet wordt opgeleerd) doet het gemakkelijk. Natuurlijk is het gemakkelijker dan onder het zadel, maar toch... Scheve mond\