pakt links bit vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

pakt links bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 13:07

Woody heeft weer een nieuw trukje uit gevonden. Hij had altijd al wat moeite met links, maar nu pakt hij het bit was rent ren heel hard richting hek. Vandaag had ik het redelijk op gelost, maar zodra ik van de hoefslag ga probeert hij het weer.

ik probeer hem nu in een rustig tempo (vind mijn reesmonster heel moeilijk) te rijden en hem rustig om mijn linkerbeen heen te buigen zonder dat hij gaat rennen . Alleen heeft hij daar soms echt geen respect voor.

wat zijn jullie tips

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:12

rechtsom rijden en dan contrastelling rijden! Op de binnenhoefslag. Pablo pakt links ook erg vast en dat betekent naar mijn bescheiden mening gewoon dat hij rechtsgebogen is.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:10

Ik zou heb ook zo'n paard azal de oorzaak anders zijn, denk ik. Toch heb ik de ervaring dat je juist los moet laten, desnoods de teugel los laten. Hij zoekt op die kant steun en die laat je dan vervallen. OP het moment dat hij zijn balans weer heeft, pak je hem gewoon weer op. Uiteraard liggen je kuiten aan om de handelingen te kunnen ondersteunen. Gaat hij hard, dan zet je hem op een volte, het makkelijkst is dan rechtsom. Als je dat vaker doet krijgt hij vanzelf in de gaten, ze worden er namelijk erg moe van. Dus niet gaan hangen aan de teugels, gewoon met je been in komen en iedere keer als je voelt dat hij wil gaan netjes op een kleine volte rijden. Heb je enig idee waarom hij het bit vast pakt? Probleem van eerder, bit, verzet etc.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 18:13

Ik ben een week op vakantie geweest. en heeft hij veel op het land gestaan en een beetje gelongeerd. Dus ik denk gewoon dat hij me weer aan het uitproberen is. Hij heeft het verder nooit gedaan en er is voor de rest ook niks verandert

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:16

zijn al heel veel topics over, vooral in een van de laatste wordt alles heel goed uitgelegd. (Tips om niet OOK vast te pakken)

ff offtopic, weet iemand hoe je een link naar een topic zet of waar ik dat kan vinden

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 18:17

naar het topic gaan en de url kopieren

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:33

Paarden pakken niet links vast maar durven rechts niet aan te nemen
Het is zoals gewoonlijk een ruiterfout waarvan het paard weer de schuld krijgt. (Hij pakt vast)
Wel, hij ' pakt' alleen iets vast om de andere kant te beschermen tegen een te harde ruiterhand.
Goede intruktie en de fout bij jezelf zoeken lost al een hoop op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:39

Je hebt hem dus scheefgereden. Nog even wat anders....denk er maar eens over na.

Je hebt het over racemonster.....een paard is een vluchtdier wat vlucht als hij bang is, gevaar ziet.....ga zomaar door. Dus op het moment dat hij zo loperig is, moet jij eens nadenken WAAROM hij dat is. Wat JIJ verkeerd doet op dat moment, en niet wat HIJ verkeerd doet, want hij doet niets verkeerd.

Heb het in het andere topic ook al gezegd. Spiegel alles wat fout gaat naar jezelf toe, dan ga je leren paardrijden.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:48

Wat Pipo zegt!
Daarnaast misschien je hand ontspannen. Ik heb het zelfde probleem (gehad...) nu ik 'loslaat' laat mijn ouwegie ook los. Het werkt echt! Ik moet alleen nog leren het ook op wedstrijden te doen....

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:22

Ipsilonka schreef:
rechtsom rijden en dan contrastelling rijden! Op de binnenhoefslag. Pablo pakt links ook erg vast en dat betekent naar mijn bescheiden mening gewoon dat hij rechtsgebogen is.


Klopt ! dit werkt echt goed, wel geduld hebben en op een grote volte beginnen, die kun je dan (alleen door beengebruik) steeds kleiner maken, vaak komen de paarden dan ook helemaal "los" later kun je dit ook in draf proberen. Wel idd, zoals boven gezegd wordt, eerst de fout bij jezelf zoeken! dus zeker niet vastzetten op links, blijven "spelen"

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 17:52

Ieder paard heeft toch een moeilijke kant. Woody dus op links. En dat over dat scheef rijden. Ik heb hem een week niet gereden en daarna doet hij het opeens. Hier voor nooit problemen gehad. Wel dat hij links wat moeilijker vond om in te buigen en snel naar binnen viel. Maar dat ging ook redelijk de goede kant op. Als of een paard wat net 3,5 maand onder zadel is alle twee de kanten even makkelijk vind.
Over dat racemonster ( dat was misschien wat overdreven) Het ene paard is gewoon loperiger dan het ander. Maar het is absoluut niet hoor dat hij de bak rond raced.

het probleem is trouwens al een groot gedeelte opgelost

Meuvie
Berichten: 1
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:34

Ik heb een pony ( al 3 jaar lang ) en ik heb al heel wat ervaring want we handelen daar in.
Maar ik heb 1 vaste pony (Evita) die pakt het bit niet links, maar rechts vast.
Ik heb alles al geprobeert. Ook met jullie hulp.
Met het los laten enzovoort.
Als ik in galop aan spring op de linker hand gaat het goed.
Wil ik overspringen op de diagonaal gaat het ook nog goed.
Maar als ik eenmaal in de hoek ben.
Zet die het op het rennen, kan ik NIETS meer.
Dan blijft die net zo hard rennen als die moe is stopt die pas!
Als ik zijn rechter kant dan los laat. Pakt die het bit op links vast. Laat ik links los pakt die het bit weer op rechts vast.
Ik zou niet weten wat ik er nou nog mee moet doen! Aangezien ik M heb gesprongen en helaas nu weer in de B! zit, omdat ze gewoon steeds het bit vast pakt. En ik dressuur nu M2 met de punten voor het Z1. Maar dat gaat helaas ook niet meer door, omdat ze dit gedrag ook altijd in de proef vertoond!
Zou iemand me kunnen helpen met dit probleem?