LDR-DR-VWNW--> foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

LDR-DR-VWNW--> foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 17:00

Ik heb nu een paar topics gevolgd hier op rijtechnisch die in mijn ogen heel interessant zijn. Wat wel duidelijk is, dat mensen het ene anders benoemen dan het andere. Wat de 1 LDR vindt, vindt de andere vwnw etc. Dus hier een topic waar je foto's (van je eigen paard) kunt plaatsen met daarbij de benaming.

(helaas blijft internet hier steeds steken, dus kan niet op andere pagina's dan Bokt komen. Zodra dat lukt, kom ik met foto's en mijn visie)

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:08

Afbeelding
op deze foto is sam wat ronder ingesteld om het lekker los en nageeflijk te maken, als hij daar fijn is, wordt hij hoger ingesteld en de neus er wat meer uitgereden. Er wordt wel veel actie van het achterbeen gevraagd.

Onder welke noemer valt dit volgens jullie?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:13

Tsja, nageeflijk maar dan iets ronder ingesteld, vind niet echt dat er een naam aan gegeven kan worden... Maar misschien is iemand anders het daar niet mee eens?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 17:20

Afbeelding

Onder welke noemer valt dit volgens jullie?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 17:27

Bij SamSam zou ik het zelf Diep Rond noemen. Imo is achter de loodlijn diep, een ronde hals rond (logisch).

Minifoto als hierboven van Anky van Grunsven zou ik ook DiepRond noemen, maar extremer als foto van SamSam.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:50

Okee ik zat mijn foto's er ook maar eens op, vinden jullie dit LDR of VWNW?

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk zijn dit moment opnamen, er zijn momenten dat ik haar nog lager vraag en verder loopt ze in oprichting, dit is dus inrijden.

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:05

vnnw, al zou het paard daarbij nog lager ingesteld kunnen worden

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:09

De neus is hier wel achter de LL, dat hoort weer niet bij vwnw...

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:11

Piaffe schreef:
Minifoto als hierboven van Anky van Grunsven zou ik ook DiepRond noemen, maar extremer als foto van SamSam.


Ik vind de foto van Anky absoluut niet diep, eerder laag, rond en over de rug.
Als een paard zo moet gaan zitten voor de piaffe dan kan hij niet diep lopen omdat hij dan niet goed genoeg kan gaan zitten.

Ik denk echt (en dat zei ik in het vorige toppic ook) dat we het niet 'diep' mogen noemen maar eerder laag en rond. Want in mijn ogen loopt een paard wat te diep loopt, snel op de voorhand.

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:12

de eerste foto lijkt het paard wat langer in de hals dan op de tweede

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 19:03

Wat ik zo jammer van dit topic vind is dat mensen nu WEER op basis van een plaatje gaan beoordelen.
Diep en Rond rijden zoals dat bijvoorbeeld door Anky of Edward wordt gedaan, houdt gelukkig veel meer in dan de halshouding alleen. De betiteling voor deze manier van rijden wordt hier afgekort als LDR en ook dat zegt alleen iets over het plaatje. Het zou beter aangeduid kunnen worden als "Systeem A&S" *LOL* ik noem maar wat.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 22:01

Ik bedoel met dit topic ook alleen aan te geven hoe de hoofd/halshouding is en hoe men dit benoemd. Ik weet dat hier veel meer achter zit. Het gaat mij alleen om, wanneer noem je het diep.

Ik vind een paard dat achter de loodlijn is diep, een paard wat achter de loodlijn is op de voorhand, vind ik achter de teugel. Het gaat hier dus alleen even over het plaatje van de hoofd/halshouding, de rest kun je imo alleen op film of irl zien.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:31

Wat bedoelen jullie met LDR en VWNW? (ben hier nog neit zo lang)

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 00:45

Dit vind ik Vwnw:
Afbeelding
Of vinden jullie dit DR?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 07:45

Bij de manier van rijden die hier als LDR wordt omschreven wordt het paard vaak [ver] achter de LL ingesteld met de schoft als hoogste punt en van daaruit rond afgebogen.

Piaffe schreef:
Ik vind een paard dat achter de loodlijn is diep, een paard wat achter de loodlijn is op de voorhand, vind ik achter de teugel. Het gaat hier dus alleen even over het plaatje van de hoofd/halshouding, de rest kun je imo alleen op film of irl zien.


Hier zeg je dus heel duidelijk dat zodra een paard achter de LL komt, op de voorhand loopt en hier geeft jij dus al weer een oordeel aan de hand van een plaatje [precies waarin eerder al voor vreesde]. En daarom heeft het voor mij [en veel anderen, gezien de weinige reacties] dus totaal geen zin om hier op te reageren.

Bovendien kun je denk ik beter een keer naar een groot concours gaan [NK in Nijmegen, GP klasse], dan kun je zelf zien wat de verschillende manieren van trainen zijn, en dat ook een paard dat achter de LL loopt perfect in balans, nageeflijk en met een ondertredend achterbeen kan lopen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:15

Jippie, volgens mij zegt ze dat ze het achter de teugel noemt wanneer een paard achter de LL komt en daarbij op de voorhand loopt.
Een paard achter de LL noemt ze gewoon diep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:35

Ik vind persoonlijk geen 1 foto hier vwnw
bij mij is vwnw met de neus op of voor de loodlijn.

Hier vind ik de paarden allemaal rond en diep. Maar dan in verschillende gradaties.
Zou Anky bij de laatse het hoofd net iets meer laten zakken vind ik het rond laag en diep
maar diep blijft bij mij, omdat hij achter de LL blijft.
Zou ze dan op dat moment toestaan dat het neusje naar voren kan, zou ik vwnw noemen.

achter de teugel noem ik het als je een paard niet meer kunt veranderen in hoogte, diepte en hij je hand dus niet meer volgt

Of hebben jullie een ander idee over wat ik nu zeg Lachen

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:49

Ze zijn inderdaad geen van allen vwnw, ik ga hierin helemaal met Kawa mee. Bij vwnw is het neusje inderdaad op of voor de loodlijn. Ik zou de eerste foto nog het minst diep noemen, maar dan zou je het van de zijkant moeten zien voor een betere beoordeling.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:38

Ik vind de eerste foto van Antoinette neigen naar vwnw, maar dan vind ook ik dat het neusje er wat meer uitgereden moet worden.

Ik ga dus met Kawa mee, bij vwnw wil ik graag een neusje zien wat op of voor de LL is en niet daarachter.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:45

:'( Ik snap dr helemaal nix van :'( Al die afkortingen....
LL is loodlijn maar verder kom ik niet...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:46

vwnw = voorwaarts neerwaarts
ldr = laag diep rond

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 12:16

Kitty schreef:
Jippie, volgens mij zegt ze dat ze het achter de teugel noemt wanneer een paard achter de LL komt en daarbij op de voorhand loopt.
Een paard achter de LL noemt ze gewoon diep.


Dat bedoelde ik inderdaad te zeggen, maar kwam wat raar uit mijn pen... toetsenbord. Hier een verduidelijking door middel van een punt, hoofdletter en kleur.

Piaffe schreef:
Ik vind een paard dat achter de loodlijn is diep. Een paard wat achter de loodlijn is op de voorhand, vind ik achter de teugel. Het gaat hier dus alleen even over het plaatje van de hoofd/halshouding, de rest kun je imo alleen op film of irl zien.



Ik ben idd ook meerdere keren naar clinics geweest van Tineke Bartels en naar grote concoursen (GP niveau). Ik heb dus mensen op totaal verschillende manieren zien losrijden en trainen. Zelf sta ik voor alle trainingsmethoden open, mits ze bij het paard passen, en in ontspanning toegepast worden.

Zelf rijd ik 'mijn' paard het liefst vwnw, ze is ietswat 'springerig' gebouwt en gaat gauw op de kop lopen als ik haar LDR vraag. Ook ben ik zelf niet bekend met LDR, daarmee bedoel ik dat ik een paard nog nooit zo heb gereden, dus is het imo niet slim om dan zo te gaan trainen.


Verder ga ik met RK mee, imo ZIE ik op dit STILSTAANDE beeld, dat ze LDR of DR worden gereden, aan gezien er geen paard tussen loopt dat zijn neusje op of voor de loodlijn loopt.

Of ze ACHTER de teugel lopen, is imo niet van stilstaand beeld te zien, omdat het de hand volgen en het voorwaarts zijn niet te zien is.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:17

Dankjewel voor de uitleg!!! Haha! Nu helemaal vrolijk!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:17

Onderstaande foto komt een beetje in de buurt van voorwaarts neerwaarts:

Afbeelding

Jammer is dat Soliste hier net haar hoofd wat kantelt en ik mijn handen niet wat meer naar voren deed.

De bedoeling is dat een paard nog wat meer zakt vanuit de schoft met het neusje eruit.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 13:25

Dat is idd imo al een stuk meer vwnw, al mag voor het vwnw PLAATJE de neus er wat meer uit.