Stelling naar rechts is moeilijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Stelling naar rechts is moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 21:53

Ze wil maar moeilijk stelling naar rechts nemen. Ik heb dan erg de neiging om terug te trekken maar ik weet dat dat niet de oplossing is.
In draf en galop gaat het inmiddels redelijk maar wel pas na een uur losrijden Scheve mond In stap lijkt het op terug werken omdat mabel dan heeeeeel langzaam gaat stappen en maar verdomt slecht op mijn been reageert dus dan ga ik maar weer draven......
Hebben jullie nog tips want ik heb zaterdag pas weer les....

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:52

Het is moeilijk om dat zo te bedenken. Als ik het zie is het natuurlijk makkelijker om er iets over te zeggen.. Maar terug trekken heeft inderdaad geen zin. Met Risco heb ik dat ook gehad toen ik vast liep bij mijn oude instructrice.
Ik moest toen heel overdreven mijn binnenhand naar buiten doen. Even vast houden en dan direct helemaal ontspannen. De buitenteugel uiteraard er bij houden. En been er bij geven. Echt een gevoel.
Dit is iets wat bij mij heel lang geduurd heeft. Maar misschien denkt je instructrice er wel heel anders over..

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:20

Hmm, ik het hetzelfde gehad met Alfie. Stelling & buiging naar links, prima, naar rechts, ho maar, Bleek dat er een paar wervels geblokkeerd zaten, ontdekte de fysiotherapeut. Ze heeft hem gemanipuleerd en ik heb 3 dagen niks met hem mogen doen dan alleen wat wandelen aan de hand en natuurlijk weidegang. Daarna rustig aan opgepakt met longeren met pessoa. 1e dag 5 minuten linksom en 5 min. rechtsom; 2e dag 7 minuten linksom en 7 min rechtsom en balkjes op de cirkel gelegd; 3e dag 10 minuten links en rechts + balkjes en de 4e dag er weer even een half uurtje op gestapt wat stappen en draven door het bos. Wat een verschil! Ik zat weer recht, hij buigt weer naar beide kanten in, verkantelt niet meer en ik krijg weer drukt op beide teugels!

Dus mijn advies, als je dat tenminste nog niet hebt gedaan, laat er eens een fysiotherapeut naar kijken.

Succes ermee!

PS. met z'n rugspieren was niks aan de hand. Hij had ook geen pijn. Hij kon alleen niet of nauwelijks rechter stelling/buiging aannemen.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 12:33

Hmm ik dacht alleen aan rijtechnisch nog niet aan een fysio...
Ik zal het eens met mijn instructrice overleggen.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 14:33

Tja, ik heb ook heel lang gedacht dat het aan mij lag, en gedeeltelijk is dat ook wel zo, maar het bleek dus ook voor een deel aan Alfie te liggen. Niet dat hij niet wilde, maar hij kon het gewoon niet. En ik wist dat hij spiertechnisch in orde was.

Maar soms zijn er dus dingen waar je zelf helemaal niet aan denkt en als die dan aangepakt/opgelost worden vallen ineens een heleboel puzzelstukjes in elkaar.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 14:48

het probleem zit gewoon links: daar zijn de spieren gewoon wat kort en daardoor stretchen ze niet als het paard naar rechts wil buigen. Zorg eerst voor nageeeflijkheid bij je paard. Dat doe je vooral door je paard gewoon met de linkerteugel op te pakken en aanleunig te vragen. Laat die rechterteugel maar met rust. GEwoon links contact nemen, stimuleren met je kuit zodat je paard wat meer druk aanneemt links in het bit (ook als dit het gevolg heeft dat het paard zich naar links stelt, niets van aantrekken). en als het paard dan nageeft, dan kun je proberen naar rechts te stellen.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 22:33

Nageven is niet het probleem dat lukt me wel maar dan net dat beetje meer dat wil ze niet geven tenminste niet altijd.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 00:49

Rechterkant gewoon even vergeten,hoe meer jij eraan klooit, hoe meer je zelf gaat spannen, rijd gewoon rechts en links en vraag gewoon de linkerstelling. werk je paard helemaal los en vraag die stukjes extra toch op, niet onzeker zijn, als je paard het kan kun je dat gerust verlangen. Pas als ie helemaalsuperlos is heel langzaam recht gaan richten, dit kun je steeds een stukje verleggen. Als ie vastpakt rechts, gewoon je teugel meegeven (als ware even losgooien, hand naar voren steken) en een porretje met je rechterbeen. Kan zijn dat ze gaat galloperen, gewoon hetzelfde blijven doen en net of je gek bent, daar heeft ze zichzelf alleen maar mee. Ook de stap afmaken tot jij tevreden bent, stappen is ook trainen!!! Ik heb weleens dik een halfuur gestapt voor ik tevreden was. gewoon eisen! Tijdens de lessen is mijn paard vaak al bezweet op zijn kont tijdens het losstappen. Je moet niet vergeten dat dit een van de zwaarste gangen is! Ga schakelen in stap, elke keer als je voelt dat ze terug zakt paar pasjes naar voren, heel erg concentreren op jouw tempo.
ik heb trouwens heel vaak paarden meegemaakt die zich aan een kant zo vast zetten terwijl het probleem eigenlijk aan de andere kant zat. dan pakken ze rechts lekker vast zodat jij van die linkerkant afblijft en rechts gaat rommelen..soms zijn ze best wel slim haha..

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 00:50

Ik bedoel dus ook op de rechtervolte gewoon linkerstelling aanhouden dan he..

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 10:25

Diana_Mabel schreef:
Hmm ik dacht alleen aan rijtechnisch nog niet aan een fysio...
Ik zal het eens met mijn instructrice overleggen.


Ieder paard heeft een goede en slechte kant.

Wat je zou kunnen doen als het probleem blijft even een fysio te laten kijken hoe hij zijn lichaam gebruikt. Vaak komen hier veel rijtechnische problemen uit en kunnen opgelost worden. Jullie zijn nu net samen bezig en rijden met 2 personen op een paard de ene kan wat sterker in de hand zijn dan de andere dit geeft kleine tot grote problemen in het lijf van het paard. Helaas zien niet veel lesgeef personen deze problemen en wordt het van kwaad tot erger. Ik laat nog steeds 1x in de zoveel tijd me paard nakijken op dit soort dingen tot nu toe is alles super.

Om de spieren losser te maken zonder dwang kan je doen door ernaast te gaan staan en hem te laten buigen met een pepermuntje of snoepje. Dus niet met de teugel maar zelf. Je zal zien dat hij dan gaat draaien met zijn achterhand en niet gaat buigen. Dit kan je uitbrieden door hem naar beneden en naar boven te laten kijken en je hand te laten volgen. Doe dit iedere dag een paar en je zal verschil merken. Deze oefening heb ik van mijn fysio.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:25

Om de spieren losser te maken zonder dwang kan je doen door ernaast te gaan staan en hem te laten buigen met een pepermuntje of snoepje. Dus niet met de teugel maar zelf. Je zal zien dat hij dan gaat draaien met zijn achterhand en niet gaat buigen. Dit kan je uitbrieden door hem naar beneden en naar boven te laten kijken en je hand te laten volgen. Doe dit iedere dag een paar en je zal verschil merken. Deze oefening heb ik van mijn fysio.[/quote]


stel nou, je bent die oefening met het snoepje aan het doen bij jouw paard en je staat rechts. ipv z'n hals te buigen draait ie z'n achterhand (en buigt de hals dus niet.)
wat dan? wat ben je dan met die oefening?
via deze weg merk je wel of ie bvb vast zit (in dit geval op z'n rechterkant) maar deze oefening biedt toch geen oplossing? of is dat niet de bedoeling van die oefening?

ik kan ook haast niet geloven dat als je dit een paar maal doet per/dag bvb een week lang ie ineens wel blijft staan en zich buigt?
dit kan mss wel in combi met andere oefeningen/rijtechnische zaken???

vroeg ik me gewoon effe af!
groetjes kattebeest

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:28

nou dan zal je paard toch wel niet los genoeg zijn!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:18

starletta, ik probeer enkel de oefening en het nut te begrijpen. daarom schets ik effe een situatie.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:07

Als ie geen rechterstelling aanneemt, betekent dat dat ie moeite heeft om de spier aan de linkerkant lang te maken, die is dus te kort en moet langer worden. Toen ik dat voor het eerst hoorde had ik zoiets van...ja eigenlijk wel logisch als je er over nadenkt Schijnheilig Dus je moet gymnastiseren... Niet overdreven veel op de rechterhand gaan rijden, omgeveer even lang op iedere hand, maar ik moest bv. ook veel stelling overnemen, achtjes rijden, voltes en bochten met contrastelling, volte openen, volte sluiten, wijkend weer uit de volte rijden, op de lange zijdes stelling naar links vragen en op de helft stelling overnemen naar rechts, dan een kleine volte erachteraan met contrastelling, enz. Maar wel op beide handen blijven rijden

Met mijn andere pony dacht ik er veel te ingewikkeld over, hij wou niet buigen door de hoeken op de linkerhand. Hij viel helemaal naar binnen...
Maar het kwam gewoon omdat ik op links veel sterker was zonder dat ik dat merkte, dus dat kan het ook zijn
Als jou pony/paard.. op rechts sterk is moet jij tegendruk geven met je linkerhand om te zorgen dat ie weer recht komt, anders hebben jullie mss wel een heel gevecht op rechts zonder dat jullie het merken...
Dus het kunnen wel meerdere problemen zijn, mss pakt ie wel gewoon z'n bit vast oid.

Een fyshiotherapeut er naar laten kijken kan natuurlijk nooit kwaad......

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:48

ja die uitleg snap ik hoor, maar ik vroeg me gewoon af: een oefening zoals met dat snoepje ? daar maak je dan de 'korte' spieren langer mee, maar da's toch een waterdruppel op een hete plaat zoiets? ofniet?

Cenna
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:58

Dit probleem heb ik links gehad. Ik had toen een tijdje geen les gehad, maar tijdens de les gaf ze mij deze oplossing. Ten eerste blijf van de binnenteugel af. Probeer te rijden met je zit en been. Hou contact aan de buitenteugel. Probeer met binnenbeen (alleen binnenbeen) de stelling te vragen. Dit kan lang duren voor het lukt, maar naar een tijdje gaat hij/zij op het bit kauwen en komt dan naar beneneden. Doe dit in stap, draf en galop. Het ziet er eerst wat dom uit, maar uiteindelijk heb je hem/haar beter aan het lopen. Uiteindelijk kan je hem/haar op je zit bijna sturen, wat het rijden dus erg gemakkelijker maakt. Het is bij mij wel gelukt en als resultaat is het nu zover dat mijn rechterkant minder is dan links.