De plaats van je binnenhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

De plaats van je binnenhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 17:15

Ik heb een vierjarige en rijd die normaal op binnenbeen-buitenteugel. Als ik 'de bocht door wil', doe ik de binnenteugel van de hals. Zo heb ik dat geleerd en pas later, als alles bevestigd is, houd ik mijn beide handen op de plek naast de schoft.
Nu had ik deze week eenmalig een gastinstructeur en die mopperde wat op mijn handen; volgens hem moest ik ook met zo'n jong paard beide handen op de plek houden, netjes naast de schoft. als je de volte inrijdt kijk je waar je heen gaat, je draait je schouders iets mee en door die draaiing verplaatst de positie van je handen zich enigszins, maar voor het overige laat je ze op de plaats.
Ik ben vergeten aan hem te vragen waarom hij het zo wou zien, maar zit er nog wel wat over na te denken. Hou doen jullie dit (vooral bij jonge paarden) en wat is dan de achterliggende gedachte?

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 20:56

ik heb ondertussen van meerdere mensen les gehad en iedereen heeft wel weer een ander verhaal over het rijden van je paard, wat overigens allemaal uiteindelijk op hetzelfde neerkomt. de vele wegen die naar rome leiden zeg maar. ik heb met mijn paard gemerkt dat ik moet aanvoelen wat mij en mijn paard past, als je het dus makkelijker vindt om je paard te helpen met de stelling naar binnen door je binnenhand naar binnen te doen moet je dit gewoon doen. op een gegeven moment wordt je paard vanzelf soepeler en dan hoef je hem/haar minder te helpen en kan je je hulp dus verkleinen.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:01

Kendra schreef
Citaat:
Ik heb een vierjarige en rijd die normaal op binnenbeen-buitenteugel. Als ik 'de bocht door wil', doe ik de binnenteugel van de hals. Zo heb ik dat geleerd en pas later, als alles bevestigd is, houd ik mijn beide handen op de plek naast de schoft.
Nu had ik deze week eenmalig een gastinstructeur en die mopperde wat op mijn handen; volgens hem moest ik ook met zo'n jong paard beide handen op de plek houden, netjes naast de schoft. als je de volte inrijdt kijk je waar je heen gaat, je draait je schouders iets mee en door die draaiing verplaatst de positie van je handen zich enigszins, maar voor het overige laat je ze op de plaats.

Mee eens... In principe moet je paard al op gewichtsverplaatsing de volte opgaan. Eigenlijk moet je alle oefeningen op gewicht rijden en dienen je handen alleen om te spelen met stelling en buiging door kleine verplaatsingen of bewegingen. Meestal werken we veel te veel in emt de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:05

Kendra, je paard is nog jong, maar hoe lang loopt ie al onder het zadel?? Bij een jong paard kan het volgens mij nauwelijks kwaad om aan te wijzen waar je heen wilt en je hand naar binnen te brengen in een rechte lijn en dan natuurlijk naar voren neigend. Je hand mag niet verder naar binnen dan de denkbeeldige lijn van bitring naar de heup van je paard. In extreme gevallen mag je je hand wel verder naar binnen brengen, maar dan voornamelijk als de ruiter in kwestie moeite heeft met die beweging en de bovenarm dus wat krampachtig tegen het bovenlijf houdt. Maar als die beperking er niet is, dan niet verder dan die denkbeeldige lijn. Zodra je paard dit goed begrijpt en je zelf lucht kunt blijven geven met de binnenhand tijdens de volte, dan kun je gaan proberen je hand bij elkaar te houden zoals instructeur 2 het graag ziet en zoals abby beschrijft.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 15:37

Daarom stelde ik de vraag ook - ik doe het nu zoals jij het aangeeft en zou zeker m'n handen meer bij elkaar gaan houden als hij wat verder is afgericht. Maar 'instructeur 2' wil dit dus altijd zien - ik begrijp dus ook niet wat er erg aan is om bij een jong paard richting aan te geven. Misschien heeft Meisje wel gelijk en zijn er nu eenmaal verschillen tusen instructeurs.
M'n paard is trouwens bijna B-klaar (dat hoop ik tenminste.....).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:41

Bij een jong paard doe ik het ook zo.
Dus de weg nog wat overdreven wijzen.

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:16

mee eens , denk dat dit ook wel 1 van de meest gebruikte methode is...

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:30

Inderdaad, rustig met je binnenhand van de hals 'de richting aangeven'. Je kunt van een jong/groen paard simpelweg niet verwachten dat hij alles op fijne zithulpen doet, het is gewoon een kwestie van duidelijk zijn en je paard wat 'helpen' !