linksom moeite met aanspringen in juiste galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

linksom moeite met aanspringen in juiste galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 16:24

Ik heb een probleem. Ik berijd een lieve 18 jarige appallosaa, maar sinds ongeveer twee weken krijg ik haar als we linksom rijden gewoon niet in de juiste galop. Hier heft ze in al haar jaren nog NOOIT last van gehad. Ik heb echt van alles geprobeerd. Als ik haar linksom longeer heb ik het zelfde probleem. Heeft iemand enig idee hoe dit zomaar ineens kan en hoe ik dit kan oplossen??/

Bedankt voor jullie tips alvast

GreetZZz CLaudia

Johanna

Berichten: 19
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:59

Het kan een probleem met de schouder zijn. Je paard hoeft niet zichtbaar onregelmatig te zijn, maar een lichte kneuzing o.i.d. kan al tot gevolg hebben dat hij niet meer in de goede galop wil. Laat een dierenarts er naar kjiken en laat je paard voorlopig alleen stappen, meerdere malen per dag.

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 17:11

Goede stelling, niet weg laten lopen over de buitenschouder, buitenhand er goed bij houden. Zo gaat het bij mij het beste

PieterBel

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 18:18

Probeer eens te blijven lichtrijden al je aan gaat galoperen en dan op het 'verkeerde' been lichtrijden. Dan verdeel je jouw gewicht meestal zo dat hij wel goed moet aan galoperen. Truc werkt altijd bij jonge paarden die nog groen zijn. Succes.

ps Is hij niet geblesseerd, al op het harde laten draven?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 21:37

Johanna schreef:
Het kan een probleem met de schouder zijn. Je paard hoeft niet zichtbaar onregelmatig te zijn, maar een lichte kneuzing o.i.d. kan al tot gevolg hebben dat hij niet meer in de goede galop wil. Laat een dierenarts er naar kjiken en laat je paard voorlopig alleen stappen, meerdere malen per dag.

Vergroeing van de hoeven? Been daardoor iets gedraait?
Dit kan erg belemmeren in het lopen
laat er eens iemand naar kijken!
Als er niets is kun je altijd de tips van newforestlover eens proberen, die werken vaak goed! mocht het dan niet lukken op een volte met veel stelling zeten en van uit daar aangaloperen.
Succes!

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 15:28

op een hele kleine volte aanspringen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 11:52

Een haflinger bij onze manege heeft hetzelfde probleem, maar dan op de rechterhand. Bij hem helpt het als je hem echt naar binnen stelt.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:23

kan het zijn dat je appaloosa vast is gaan zitten aan 1 kant op een manier??
maar een goede tip is: verander van hand spring aan in galop zodra je op de hoefslag komt. Maar dan moet ie wel meteen aangalopperen.
en idd. laten kijken of ie niet een vergroeiing heeft ofzo

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:41

En let erop dat je zelf niet gaat verkrampen in je lijf; als het aanspringen een paar keer niet lukt, gaan de meeste ruiters heel verkrampt zitten, zodat daardoor juist de hulp niet meer goed doorkomt.

Bovenlichaam recht boven je paard, beide billen diep in het zadel, buitenbeen netjes naar achter, binnenbeen op de singel. En blijf ademen als je gaat doorzitten voor het aangalopperen: er mag qua houding niets veranderen van het lichtrijden naar het doorzitten. Het enige wat er veanderd is dat je in je zadel blijft zitten...

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:19

Linksom eerst zorgen voor een correcte stelling en buiging. Dus buiging vragen in het hele lichaam en daarbij oppassen dat dit niet eindigd in een naar links ingeklapte hals met een recht lichaam en dus meestal een achterbeen dat buiten naast de massa wordt gezet.
Als dat voor elkaar rustig met behoud van stelling/buiging aangalopperen. Hou daarbij duidelijk je buitenbeen terug en je binnen been op de singel en zorg dat je zelf netjes recht boven je paard blijft zitten.

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:47

Maak een korte volte 10 meter naar links.
Zo gauw jij de scherpe bocht maakt met de goede stelling, juiste hulpen geven, teugel toestaan en aanspringen.

Doet hij t nog niet? Blijven herhalen!!

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:40

als het een rijtechnisch probleem is kan je het volgende proberen:
je moet zorgen dat het evenwicht niet naar binnen valt.
voorbij a of c afwenden en je paard laten wijken voor je linkerbeen. wanneer je op de hoefslag aankomt probeer je haar aan te laten springen.
succes!

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:04

Het lijkt me niet dat het hier gaat om een rijtechnisch probleem, aangezien je zei dat hij hier nooit eerder last van heeft gehad. Het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat er iets mis is met je paard. Het meest logische is dat dit vanuit het been, schouder of rug komt, maar er zijn heel veel opties. Het is moeilijk om advies te geven omdat ik het paard zelf nog nooit gezien heb. De enige tip wat ik je kan geven is (als de situatie zich niet verbeterd) de dierenarts erbij te halen. Eventueel kun je altijd een paardenfysiotherapeut om raad vragen. De dochter van de eigenaar van mijn paarden is paardenfysiotherapeut (wil ik ook worden en ze leert me al van alles, ben er dus al behoorlijk druk mee, is super leuk! *LOL* ), als je wilt kan ik haar vragen wat zij denkt. Dan vertel ik het je zo snel mogelijk!


Greetz AlmostBlack