Rubber, meer nageefelijk ???????????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Rubber, meer nageefelijk ???????????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 14:41

Een vraagje?? maar ik zal het eerst ff uitleggen.

Ik rij sinds kort op een 9 jarige haflinger merrie. Ze is vroeger mishandeld geweest. Ze hebben geprobeerd haar in te spannen, voor een boom in een binnenbak waarna ze in paniek is geraakt en met boom achterhaar aan is gaan crossen en door de deur heen is gesprongen..
Daarna op het weiland gezet. Tot de huidige eigenaren haar kochten. Die hebben haar ingereden. Weinig dressuur matig mee gereden. Ze kan stap, draf, galop, wijken, halthouden etc. Ze rijden haar bijna altijd in het bos.

Ze heeft 5 gangen. Stap, draf en galop (en uit zichzelf telgang en tolt)

Ze is erg tegen de hand als je de teugels aanneemt of haar door wil rijden als ze vervelend is. Aan het einde van het rijden gaat ze ontspannen en komt ze in de ontspanning stukjes aan de teugel. Ze heeft geen last van haar mond, rug en het zadel zit ook goed. Hier heb ik al naar gekeken.

Ze doet haar hoofd omhoog als ze het bit vervelend vind, of als ze dwars wil doen. Ze loopt dan net als een ijslander in de telgang loopt met haar nek er helemaal tegenaan.

Ze begint nu tijdens het rijden al te ontspannen.

Ik zit nu te denken om een flexibel rubber stangetje aan te schaffen om te kijken of ze hier beter op reageert (heeft nu een gewoon bustrensje).

Ik heb namelijk al eens een fries ingereden die niets van een ijzer bustrensje moest hebben en op een rubber watertrensje perfect ontspannen liep).

Wat is jullie mening, rubber stangetje proberen...


BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 14:45

Niemand een antwoord

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 14:59

Met opzadelen doet ze haar mond al open als ze het bit ziet. En ze heeft niet echt een harde mond. Ze is alleen snel bang, en doet haar hoofd omhoog als ze vind dat ze hem teveel voelt (lees druk). Ze ontspant de laatste tijd al veel meer, mede omdat ik erop let dat ik met zeer zachte hand moet rijden. Zodat zij de ontspanning op kan zoeken. Ze moet echt nog leren te ontspannen in de dressuur. Ik rij haar nu circa 3 maanden en ze is al heer erg vooruit gegaan. Het bitje waar ik het over heb kost Euro 4,95 bij divoza, leuk prijsje dus om het mee uit te proberen.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 15:13

Het is inderdaad mijn bedoeling om haar dressuur gericht te gaan trainen. En ik ben bang dat ze te sterk is voor een bosal of sidepull. Ze heeft een enorme dikke sterke nek die ze er dan gewoon tegenaan zet.. Ik heb wel zitten denken aan een hackmore maar vind dat ook weer zo'n rigoreuze overstap. Terwijl het erom gaat dat ze nagefelijk en ontspannen gaat lopen. Dit gaat steeds al beter. Vandaar het idee voor een flexibel rubber stang bitje.


BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 15:23

Ik vind dat rigoreus omdat ik dan niet aan haar mond/ nagefelijkheid werk in de zin van een oplossing zoeken om dit goed te krijgen. Maar het op ga lossen door druk op neus en kaak te leggen. Bij een overstap naar een bit (voor evt wedstrijden) krijg ik weer hetzelfde probleem, dat ze mijn hand niet helemaal accepteerd. Er zit juist al wat vordering in het aannemen van mijn hand, maar nog niet voldoende. Vandaar dat ik een rubber bitje wil proberen.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 15:27

Volgens mij is de oplossing, rubberbitje van Euro 4,95 proberen, kijken hoe ze reageert, veel been eraan, veel oefenen, veel overgangen, etc.

Het paardje wil echt alles voor me doen, maar ze moet nog veel leren, begrijpt niet altijd alles. En als ze iets niet begrijpt raakt ze in paniek. De galop was eerst ook een probleem en nu niet meer. Ze gooit veel mensen eraf en heeft bij mij nog geen poging gedaan. Ze vertrouwt me en wil dan ook voor me werken. Alleen heeft ze nooit geleerd nagefelijk te lopen.

In iedergeval bedankt voor alle reacties.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 15:33

Ze hoeft van mij niet binnen nu en 3 maanden in de krul te lopen. Maar als ze wat nagefelijker is kunnen we wat makkelijker verder. En dan heb ik het over de afwerking van de figuren op B niveau. Een pasje wijken en stelling en buiging. Het buigt wat rot met je hoofd hoog boven je schouder bladen. Stelling en buiging moet mijns inziens gaan vanuit het nagefelijke, voornamelijk op zit en benen van de ruiter en lichte aanwijziging met de teugels (lees teugels iets van de hals). Dat is de reden waarom in op zoek ben naar die nagefelijkheid. Halsstrekken kan ze erg goed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fly_high, Lau07, Whizz en 9 bezoekers