Nieuw paard Bokkend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zotteke
Berichten: 39
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Belgium

Nieuw paard Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 12:40

Ik heb sinds kort (zaterdag) een paard maar telkens als ik er op rij bokt hij, in stap niet, maar in draf en galop doet ie niks anders Scheve mond Als je paard bokt hoe moet je er dan op reageren? ja zitten blijven tuurlijk Haha! maar kan je hem ervoor straffen ofzo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:45

Tuurlijk kun je 'm er voor straffen. Maar ik denk dat het handiger is om de oorzaak van het bokken te achterhalen, zodat ALS je 'm straft, het ook terecht is. Is wel zo eerlijk, niet?
Geen lichamelijke gebreken?
Niet te veel stalmoed?
Zadel past perfect?
Geen velletjes tussen de singel?
Gebit in orde?
Enne..... hoe zit het met je eigen rijstijl? Zit je het paard niet in de weg oid?

Bel voor de zekerheid je instructeur voor de volgende keer dat je erop wilt, en laat die alles (paard, tuigage, rijstijl) even heel goed checken.

Kan ook puur uitproberen zijn. Dus als je al het bovengaande uitgesloten hebt, dan stevig op z'n mieter geven als íe het weer doet en duidelijk maken dat dit gedrag niet gewaardeerd en geaccepteerd wordt Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:07

Ik sluit me helemaal aan bij Sonja.
Eerst de oorzaak achterhalen (met hulp van iemand die er verstand van heeft) !
Misschien kun je ook de geschiedenis van je paard achterhalen.
Deed hij het bij de vorige eigenaar ook, of is het probleem pas begonnen toen bij je op stal kwam ?

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:43

Oscar schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij Sonja.
Eerst de oorzaak achterhalen (met hulp van iemand die er verstand van heeft) !
Misschien kun je ook de geschiedenis van je paard achterhalen.
Deed hij het bij de vorige eigenaar ook, of is het probleem pas begonnen toen bij je op stal kwam ?


Ben ik het ook nmee eens.

Maar als het gewoon uitproberen is: na elke bok een klap, zelf altijd de laatste zijn die slaat. Is moeilijk maar de aanhouder wint!

Succes, laat je horen wat het is of hoe het gaat?

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:28

Mee eens dat je eerst moet kijken of er geen pijnproblemen zijn. Zo niet: onmiddelijk voorwaarts (blijven) rijden!! ALTIJD voorwaarts! Probeer 'm zo hard mogelijk aan het werk te zetten, dan krijgt 'ie zo min mogelijk kans om raar te doen. Dit is niet makkelijk hoor, ik weet er alles van. Het kan helpen als je iemand in de bak hebt die je helpt en steunt!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:12

Amen de rest Knipoog

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:27

Ik vraag me af of je voor je dit paard kocht er ook al eens op gereden (proefrit) hebt?

Deed je paard dit toen ook?

En verder sluit ik me aan bij de rest!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:41

jeetje,wel sneu hoor,als je dat beesie net hebt!en nu al lopen kl*ten!!
laat je niet gek maken !!!!!!!!

Johanna

Berichten: 19
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:31

Je paard geeft door te bokken aan dat hij ergens pijn heeft. In jouw geval denk ik dat het in de rug zit. Het kan zijn dat zijn spieren niet genoeg ontwikkeld zijn.Dan zou regelmatig op de juiste manier longeren een oplossing zijn, zie boek van Lammert Haanstra. Ook kan er een wervel scheef zitten, dit moet je door een dierenarts laten nakijken. Je paard straffen heeft geen zin want als hij voor de lol bokt zou hij er na een paar keer mee stoppen. Succes!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:02

Straffen lijkt me niet de juiste oplossing. Je paard geeft aan dat er ergens iets niet goed is. Misschien is het zadel niet goed, of heeft hij pijn. Probeer eens zijn vorige eigenaar te vragen (ik weet is soms ijdele hoop) of hij eerder wat gehad heeft. Ik zie dat je hem net hebt dus het kan heel goed iets zijn van voor jou.

Zelf heb ik voor de aanschaf van Marek een ander paardje bezichtigd dat zeer duidelijk problemen met rijden had. Oren stijf naar achter. Met rijden niet bokken of zo maar het dier bleek later duidelijk stijf van de Sedalin te staan.

Een fysiotherapeut kan hierin ook een oplossing bieden.

Succes.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:03

Nog een tip: probeer eens een ander erop te laten en kijk of hij het dan nog doet.

Voor de rest hebben wij erg goede ervaringen met een fysiotherapeut. Zoek wel een goede maar hij of zij kan je goed op weg helpen.