waarom aan de teugel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:42

Welkom Lachen

Wachttijd is allen wel al opgelopen tot in oktober als het geen november wordt , helaas

Nou , een zit waarmee je je paard niet stoort , dat hangt ook een beetje van het paard af. Dat is Rena haar eigen verantwoordelijkheid -> als zij niet lekker relaxed loopt dan zit ik niet lekker rustig ook *LOL*

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 21:55

o, wat jammer, ik denk dat ik hem dan maar gelijk koop, want ik wel wel een zadel hebben voor november Knipoog
nee, ok, controle, ontspanning, en een onafhankelijke zit, ik moet er ook nog veel op oefenen

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:57

fabske"]
zo shiloh gaan we persoonlijk lopen katten
[/quote]

sinds wanneer is een mening geven over iets lopen katten Verward sorry hoor, maar dat volg ik niet helemaal!


[quote="Mutzje schreef:
ik zou het inderdaad maar niet aan de pro. western ruiters laten horen, want het is niet alsof er nix van het paard gevraagd wordt en het alleen maar de bedoeling is met een lange teugel door de bak te sloffen hoor shiloh..


Als je beter had gelezen Mutzje, dan had je gelezen dat ik dit beter onderbouwd heb. Een feit blijft dat western en dressuur twee totaal verschillende dingen zijn... en een feit blijft dat toen ik het had over een lang teugeltje en dergelijken ik het erover had hoe een paard loopt in rust, dus op wat ik hierboven gequote heb over wat ze zei over bonfire.... ik heb het NOOIT over western gehad, dus waarom jullie daarover begonnen zijn is mij een vraag.

Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:05

nou shiloh de manier waarop je op de bokster fabske reageerde was niet normaal een menig geven hoor het klonk namelijk verschrikkelijk kattig, en het gaat niet over het feit dressuur vs western het ging erom dat je zei dat je een paard met een lange teugel en laag hoofd nog niet zag wijken etc.. het enigste wat ik hier op heb gezegd is dat het iig in de western sport dus wel gewoon kan. ik heb er ook bij gezegd dat ik je nogal vaag vond over hoe je het nu bedoelde.

alleen hetgeen wat je zegt over dat western en dressuur totaal verschillend zijn is natuurlijk onzin, verschil is er dat geef ik je na maar helemaal totaal compleet verschillend.. neej niet bepaald.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:16

Mutzje schreef:
het enigste wat ik hier op heb gezegd is dat het iig in de western sport dus wel gewoon kan. ik heb er ook bij gezegd dat ik je nogal vaag vond over hoe je het nu bedoelde.


Dit klopt gewoon niet, want bij de western rijd je je paardje ook verzameld en aan de teugel, en ik had het erover als je je paardje NIET verzameld hebt! Zoals ik voor de 3de keer al zeg, als je beter gelezen had, dan had je dat punt intussen begrepen..

en nee, kattig was het ook niet, want het enigste wat ik zei is dat ik vind dat swerdy vaak met een valse knik loopt, dat is precies hetzelfde als dat ik bij in the picture zou zeggen als een paard zijn achterhand er niet onder heeft, dan moet het er bij in de picture wel heel ruziend aan toe gaan...

maar goed, jullie zijn degene die zijn begonnen over het verschil tussen western en dressuur, en daar ging dit hele topic niet over, het topic ging over het nut van aan de teugel rijden...

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 08:04

ja en dus niet over hoe ik mn paard aan de teugel rijdt maar goed heb ik je ook wel over gpbt schijnbaar heeft shiloh gevraagd aan andere bokkers of mijn paard met een valse knik liep of niet ik ben erg benieuwd naar de reacties en wie dat dan wel vond want ik heb niet eens foto's dat mn paard met mij aan de teugel loopt dus das erg knap

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 08:35

pmarena schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens Lachen .

Mensen die dus TE gefocusd zijn op dat boogje , en verder niet kundig genoeg zijn , die zullen hun paard eerder op de voorhand hebben lopen dan mensen die hun paard gewoon op een ''los'' teugeltje al lekker ontspannen , losjes en in evenwicht voor elkaar willen hebben.

Voor mij is de reden dat ik Rena zo vluchterig , onzeker en ''hard'' in de mond kreeg. En omdat ik zelf weet dat ik in de dressuur niet ervaren genoeg ben om dat echt GOED te doen.

Ga ik dressuren dan zal ik altijd fouten maken , en dingen onbewust niet goed vragen aan mijn paardje. En dan word ik weer gefrustreerd omdat dat diertje niet luisterd terwijl ''ik het toch goed doe'' .

Ook Rena is er niet het typje voor om serieus aan de slag te gaan , en de goede bak ontbreekt ook dus vind ik niet dat ik van haar kan verlangen dat ze als een heus dressuurpaardje aan het werk gaat.

Dus dan ga ik liever op een voor mij eenvoudigere manier met haar aan het werk , met simpelere hulpen en met weinig techniek.

Zodat ik zeker weet dat ik mezelf niet tegenspreek in m'n hulpen en dat Rena precies begrijpt wat ik bedoel Lachen

Ik let er wel op dat ze dus achter lekker actief blijft , en haar hoofdje en hals een beetje draagt. Ik moet lekker zitten en dan zit ik haar zo min mogelijk in de weg. Ik bezorg haar zo min mogelijk last en daartegenover staat dan dat zij mij lekker laat zitten (rug rond / hals beetje rond , zie drafje profiel) en direct netjes reageerd op wat ik van haar vraag.

Ik ga er altijd vanuit dat het wel voorelkaar is als je paardje ontspannen en voorwaarts loopt , en op elk moment soepeltjes op een klein hulpje direct halt kan houden , maar ook op elk moment klaar is om aan te galopperen. En dan vooral relaxed , dus niet met een ruk of rotschop ofzo Haha!

Ik heb trouwens ook geen zin om constant aan het werk te zijn en dus constant het paard nageeflijk enzo te rijden. Ik ben een er-op-uit ruiter

Lekker simpel sportief-relaxen Lachen


Helemaal mee eens. Sommigen zijn zo gefocused op alleen maar aan de teugel rijden, dat de rest er omheen gewoon helemaal in het niets valt.
Laat eerst het paard op eigen benen lopen, die verzameling komt vanzelf wel.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 08:46

Shiloh"]
[quote="fabske schreef:
zo shiloh gaan we persoonlijk lopen katten


sinds wanneer is een mening geven over iets lopen katten Verward sorry hoor, maar dat volg ik niet helemaal!
[/quote]

Sorry maar ik vind de manier waarop ook een beetje flauw.

Fabske probeert alleen maar te vertellen hoe zij rijdt, en wat zij verteld is alleen maar waarheid, het draait niet alleen maar om het prutsen aan de voorkant. Waar ik les van heb gehad, was het ook afblijven van de teugel, niet prutsen maar licht contact, goed been eraan en de motor van achter goed bezig houden, die voorkant komt vanzelf. Ja en inderdaad een goed getraind paard hoef je niet meer met links/rechts weet ik veel naar beneden te rijden. Die komt vanzelf wel goed omlaag.

En ja een paard kan ook wel eens minder lopen, maar om nou meteen open hier op Bokt te zeggen jouw paard loopt met een valse knik. Beetje erg flauw om daarmee te komen.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 08:47

daar ben ik het ook helemaal mee eens een paard wat goed op zn eigen benen loopt dus niet op de voorhand en dus gewoon op 4 benen met losse teugel of contact teugel zal vanzelf gaan verzamelen op de hulpen van stelling en voltes bijv en als je een makkelijker paard heb zal het dan ook netjes naar beneden komen lopen zoals het hoort datgene wat shiloh bij mij dus nog nooit gezien heeft omdat ik zo nog nooit geoefend heb waar ze bij is. dus shiloh je mag idd best je mening geven als je het echt gezien zou hebben maar ik weet dat het niet zo is want ik ben nog nooit serieus bezig geweest met mn paard in jou bijzijn buiten niet en binnen in de bak niet. en das niet erg misschien leek het voor jou wel serieus en basseerde je daar je mening op het is een vrij land dus meningen mogen gegeven worden uiteraard. maar doe het dan in een topic waar het over mij en mn paard gaat en waar ik rijfoto's neer zou zetten en dan kan je het onderbouwen aan de hand van die foto's

die ik dan plaats en waar ik commentaar over vraag dit topic ging over het waarom aan de teugel rijden en niet over het hoe rijdt fabske haar paard aan de teugel

dus mening dan graag via pb mail of als ik dus een eigen topic plaats groetjes fabienne

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 08:57

en om maar terug te komen op het topic zelf, Het waarom van aan de teugel rijden: Tja het paard zal beter sommige oefeningen kunnen uitvoeren en met een goede ontspanning ook wel beter kunnen lopen. Ik denk echter dat dit ook bereikt kan worden door het paard te rustig te rijden, en eerst lekker aan het been te krijgen met loscontact zowel in dressuur als western want idd wordt in beide sporten een paard verzameld en aan de teugel gereden, maar dat is dan per definitie weer verschillend ook nog.
Voor sommige oefeningen is het dus wel degelijk nodig maar dat zijn de verder gevorderde oefeningen. bij de basis is dit niet helemaal belangrijk naar mijn idee, mits het paard maar goed en evenwichtig op 4 benen loopt en netjes afwendt etc. Het paard wordt dan ook gegymnatiseerd en zal vanzelf gaan verzamelen en naar beneden komen aan de teugel en later zal je dan ook het opgericht lopen kunnen doen. maar als je geen sport mens bent waarom zou je het dan gaan proberen. Want vaak worden de dingen idd op de verkeerde manier gevraagd vanwege onkunnen van de ruiter en samen werking met het paard die niet soepel verloopt op die manier maak je meer kapot als dat je goed doet. En dat heb ik zelf ook ondervonden toen ik een tijdje geen les heb gehad liep mn paardje sterren te kijken of bit vast en door die bak crossen maar. later kreeg ik goed les, en toen heb ik hem helemaal op been leren rijden met loscontact in de mond enkel de teugel hulpen die nodig waren voor de oefeningen mocht ik geven veel stellingen etc. nu gaat het stukken beter maar ook nog wel eens fout en dan begin ik weer van voren af aan.

En ik denk ook dat dat hetgene is wat de mensen hier zo'n beetje zeggen maar ik kan het mis hebben Tong uitsteken



sorry ik vergeet mn leestekens Verward

Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:04

beste shiloh zoals ik al meerdere keren heb vermeld en jij nu ook zelf al zegt quote"want bij de western rijd je je paardje ook verzameld en aan de teugel" klopt inderdaad.

Maar de reactie die ik gaf ging enkel over de zin quote"ik zie een paardje met een lange teugel laag hoofdje en dergelijken, echt nog niet wijken of whatever..." verdere zaken zijn niet van belang ik heb alleen maar gezegd dat western paarden dit dus wel gewoon kunnen. Ook heb ik nooit beweerd dat dresuur paarden met een lange teugel en laag hoofd dit ook wel of niet kunnen, ik heb hier namelijk helemaal geen reactie op gegeven. In het stukje waar jij deze zin hebt gezet stond verder nix over verzameld lopen of dergelijke zaken maar het ging mij enkel alleen om deze zin.

verder ging deze discussie helemaal niet over het paard van gebruikster fabske zoals summertje al zei is dit wel erg flauw om hier zo neer te zetten. Vooral aangezien jij swerd eigenlijk bijna niet hebt zien lopen en er dus nix over kan zeggen. Verder over het wel of niet met een valse knik loopt, nja jij zegt van wel en ik ken zat mensen die zeggen van niet.. daar gaat deze discussie niet over en het is verder ook niet nodig om erover door te gaan. Misschien dat de rijstijl van fabske niet perfect is maar die is ook alleen nog maar aan het leren en oefenen dus.

Over jouw rijstijl zeggen we toch ook nix?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 11:16

Zo is het wel genoeg geweest. Discussies over elkaar rijstijlen worden niet hier op dit forum uitgevochten.