Met achterbenen balk eraf: slecht ruggebruik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Met achterbenen balk eraf: slecht ruggebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 12:05

Zoals in een ander topic al beschreven [RT] Te flitsend op het been of niet genoeg... heb ik af en toe problemen met Kore als het om ruggebruik gaat.
Gisteren hadden we voor het eerst springles, en stuitte ik weer op een ander probleem. Wel normaal hoor, maar Kore maakte zicht telkens heel lang zodat ze tussen twee sprongetjes telkens niet uitkwam en de tweede hindernis vaak omver gooide. Het advies van "meer verzameld" op de hindernis aankomen heb ik opgevolgd en toen ging het beter. Echter laat ze vaak een achterbeen hangen zodat de balken er regelmatig af vielen. De instructrice zei ook dat ze haar rug nog te vast hield en dat ik meer aan lossigheid moest werken (duuuuh, wat probeer ik al de hele week? Verdrietig ) en dat ze dan heel goed zou springen. Is dit balkjesprobleem alleen aan haar rug te weiten of is het ook omdat het nieuw is? (ik had nooit eerder met Kore gesprongen tot vorige week toe, 3 kleine sprongetjes). Ik ga nu elke zaterdag springlesjes volgen, en binnenkort ook gewone les via de rijvereniging.

Wie ondertussen nog tips?

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:27

je moet er dan tussen de sprong (bij mij helpt dat meestal wel) goed bij elkaar houden dus gewoon drijven en teugels goed op maat en een paar meter voor de sprong laten gaan en je benen eraan houden tot dat ie neer komt na de sprong!!! suc-6 ermee

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 16:02

het heeft idd te maken met de rug vasthouden. Veel in-uitjes springen uit een constant temp, dus niet een paar meter voor de sprong laten gaan! Zeker in het begin zou ik me daar absoluut niet druk over maken, zolang ze mooi ontspannen en tevreden springt komt de rest vanzelf.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132046
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:10

Alle begin is moeilijk, en dit lijkt me een typisch "beginnersprobleem" (absoluut niet minderwaardig bedoeld !).
Zoals Lielle al aangeeft is het de kunst om je paard onder controle te houden in een constant tempo.
Juist als je paard de laatste sprong(en) voor de hindernis wat uit elkaar valt, heeft hij waarschijnlijk net te weinig kracht om de sprong goed af te maken.
Het oefenen van in-uitjes is een goed idee, je kunt ze laag zetten want het gaat niet om de hoogte, maar om de controle en het verkrijgen van een losser paard.
Voor jezelf is het ook een goede oefening, je krijgt zo meer oog voor de sprong.
Verder zou ik me er zeker niet druk om maken want met goede begeleiding is dit allemaal op te lossen.
Veel plezier nog samen !

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 12:56

Maar het waren al hele lage sprongetjes... maakt dat uit? Niet echt met kracht te maken denk ik...
Wat de instructrice ongeveer zei: ze maakt zichzelf bang doordat ze ze aantikt. Doordat ze bang word, word het nog slordiger. Je moet haar zo rustig mogelijk (meer verzameld) op de hindernis aan laten komen, en tussen de hindernissen goed contact met de mond houden. (het was vaak de 2e balk die eraf vloog).
We hadden eerst een hele reeks cavaletti gelopen, toen een kruisje met een balkje, toen een kruisje met een verticaaltje erachter, en om af te sluiten een verhoogde cavaletti, kruisje en verticaaltje. Telkens met 2 galopsprongen er tussen.
Al met al toch erg blij dat ik het heb gedaan, het is voor ons allebei nieuw. Ik rij al 12 jaar paard, en heb altijd schrik gehad met springen en ben wat dat betreft een echte "dressuurmuts" maar ik wil deze uitdaging nu wel aangaan, en het bevalt eigenlijk prima! Ik ken mn paard, ze is echt braaf, word (nog!) niet heet van het springen, juist meer ontspannen! Ik hou jullie op de hoogte van onze vorderingen! Knipoog

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:32

Hmmm ze kan gewoon niet springen denk ik Knipoog. Nee grapje hoor Koor, in uitjes zijn goed om te oefenen als je net begint met springen, daar leren ze van te verkorten en snel te worden. Maar ik denk dat het "probleem" dan ook een beetje dressuurmatig ligt, zoals je zelf aan aangaf. Rug vasthouden en ook in de kaak en hals, ze moet meer leren ontspannen. Dan kun je ook meer met haar gaan schakelen in draf en galop, verruimen en verkorten, zodat ze ook beter op het been wordt. Probeer dat anders maar eens als je haar ronder en dieper instelt,... Moeilijk zo iut te leggen maar dan moet ze haar rug wel loslaten, anders kan ze niet verruimen maar alleen maar harder lopen en dat voel je meteen!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 08:06

Zaterdag maar meteen een lesje doen met het "nieuwe" zadel, of vind je het leuk om naar de springles te kijken? (18.00-19.00) Haha!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 08:09

Koortje schreef:
Zaterdag maar meteen een lesje doen met het "nieuwe" zadel, of vind je het leuk om naar de springles te kijken? (18.00-19.00) Haha!


Nope en nope, heb je mijn mail niet gelezen???

Zwemmen, eten, auto rijden, jaarling kijken, auto rijden, slapen Haha!. Dat is onze dagindeling van zaterdag. Oh ja en tussendoor even zadel passen, maar meer niet *LOL*.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 08:25

Ik neem aan dat je de hindernis vanuit galop neemt? Misschien helpt het als je er een draf balk voorlegt en vanuit een rustige draf de eerste hindernis neemt?

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:19

Gewoon veel oefenen. Je paard leert het vanzelf wel. Hoe laag heb je de hindernissen trouwens staan? Mijn vorige paard vertikte het namelijk om lage hindernissen fatsoenlijk te springen. Dan liet hij gewoon zijn benen hangen.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 18:43

Het is bij laag en hoog allebei hetzelfde... En heel hoog durf ik zelf nog niet, ben een beetje een held op sokken namelijk! Haha!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:09

jonge paarden leren het van zelf!
je instructrice heeft wel gelijk dat het springen makkelijker gaat als de rug van je paard losser is! en dat hoef je niet in 1 week voor elkaar te krijgen! sommige mensen doen er jaren over om hun paardje eindelijk zo te laten lopen zoals zij dat willen.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:38

Zal je binnenkort wel eens helpen (op dressuurvlak dan he), heb wel een vaag vermoeden waar het aan ligt. Knipoog

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 23:10

Ja wat dan? Teveel handen zeker, wat je vorige keer zei..... Kan best, doe mn best!