door je hand heen rijden, sterk aan 1 kant

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjaslique

Berichten: 2093
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

door je hand heen rijden, sterk aan 1 kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 22:18

Hallo iedereen,

Ik heb vandaag op een manege paard gereden waar ik normaal dus altijd op rijdt alleen nu heeft ie sinds kort een martingaal. Nou was hij vandaag echt zo sterk op rechts en hoe veel ik ook links begrensde dat ie niet naar links viel niks hielp . Toen ben ik veel gaan inbuigen met hem veel voltes enzo maar meneer had er dus echt geen zin in en dan had ik een stuk dat hij super ontspannen was en ontspande me hand dan zelf ook en dan zag hij weer iets en gelijk ging dat hoofd er weer op dan weer even kneden en dan knabbelde hij weer op het bit en zo bleef hij telkens bezig. Als ik stil wilde staan dan zette hij iedere keer nog een heel klein pasje bij. hoe diep dat ik ook ging zitten. Hij was dus best opstnadig en erg tegen mijn hand in en wilde echt achter elk ander paard aanlopen heb hem daar toch wel gelukkig van kunnen weerhouden want anders zou er helemaal niks meer kunnen. Ik weet niet of jullie het een beetje snappen maar wie heeft er tips? Wie heeft er ook een paar tips voor een paard wat aan een kant zichzelf gewoon sterk maakt?
groetjes Angelique

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 10:01

ik zou zo 1 2 3 hier geen tip voor weten! wel weet ik, want mijn pony had dat dus ook, met dat sterk maken, in elk geval zelf ontspannen, en geef hem geen teugel om aan te trekken!! als hij gaat trekken enzo, geef je veel been, en houd de teugel niet al te strak!


succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:08

Het lastige is dat het hier dus om een manegepaard gaat. Dat betekent dus dat je totaal geen zicht hebt op wat er met het dier is gebeurd voordat jij erop ging zitten. Mogelijk heeft hij de dag daarvoor dus met iemand moeten rijden die hem bijvoorbeeld ernstig gehinderd heeft op z'n rug (dus nu spierpijn) of iemand die hem bijvoorbeeld te extreem in heeft laten buigen, te hard in de mond heeft gezeten oid.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:18

paard linksom in een contra stelling laten lopen waarbij je alleen vraagt met je buitenhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:36

shasta schreef:
paard linksom in een contra stelling laten lopen waarbij je alleen vraagt met je buitenhand.

Maar hoe wil je 'm dan rechtrichten? Want dat is en blijft toch je basis?

(overigens kun je dit advies alleen maar geven/opvolgen als lichamelijke klachten uitgesloten zijn, wat in dit geval praktisch onmogelijk is)

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:45

Sonja"]
[quote="shasta"]paard linksom in een contra stelling laten lopen waarbij je alleen vraagt met je buitenhand.
[/quote]
Maar hoe wil je 'm dan rechtrichten? Want dat is en blijft toch je basis?
[/quote]
Als je hem recht wil richt moet je eerst zorgen dat hij recht word in de spiering. Als hij aan een kant vasthoud betekend het meestal dat het paard scheef in zijn bespiering en zal je eerst de bespiering gelijk moeten trainen.
Wat je meestal ziet als een paard vastzit op links dat men het paard juist overdreven linksom gaat inbuigen DAT geeft blessures. Omdat je het paard dan dwingt, terwijl als in een contra stelling op de linkerhand gaat rijden dit kan voorkomen.
Een rechtgericht paard is een paard dat zich in de beide richtingen even gemakkelijk laat buigen op vraag (en niet door dwang) van de ruiter. Om dit resultaat te bekomen mag het paard geen steun vinden op de binnenteugel. Door de binnenteugel uit te nodigen wanneer het paard steun zoekt zal het paard in een contrastelling zelf naar zijn evenwicht gaan zoeken. Als men een paard op deze manier de tijd geeft om zichzelf recht te richten zal het resultaat al binnen het kwartier zichtbaar zijn! Het paard zal zuiverder en soepelder lopen, de beide achterbenen zullen onder het lijf gebracht worden, het paard zal zich ontspannen en nageeflijker gaan lopen.
[quote="Sonja schreef:
(overigens kun je dit advies alleen maar geven/opvolgen als lichamelijke klachten uitgesloten zijn, wat in dit geval praktisch onmogelijk is)

Bij elk rijtchnisch probleem kan er een lichaamlijke oorzaak achter zitten.
Deze methode is het meest paard vriendelijk en heb je het minste kans op blessures
Door contrastelling te vragen laat je de paarden zoeken naar hun evenwicht. De paarden zoeken naar steun op de binnenteugel, maar vinden die niet. Daardoor worden ze gedwongen zichzelf recht te richten. Binnen tien minuten is het resultaat waarneembaar. De paarden brengen beide achterbenen onder het lijf, zwaaien niet meer protesterend met hun staart en brengen hun hoofd naar beneden om de spieren op te rekken. De paarden ontspannen, zijn voorwaarts .Je ziet oo dat de paarden hun buikspieren voorheen minder of helemaal niet gebruikten.
Laatst bijgewerkt door shasta op 06-08-03 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:49

Maar Shasta, hoe wil je bij een manegepaard waar je 1 keer per week op rijdt gaan zorgen dat hij recht wordt in de bespiering???????

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:01

Ik zeg ook niet dat ze hem moet rechtrichten maar vertel waar het probleem vandaan komt.

Dit is mijn advies aan Jacqueline :
shasta"]
paard linksom in een contra stelling laten lopen waarbij je alleen vraagt met je buitenhand.
[/quote]
Door hem licht in de contrastelling te laten lopen zal en niet de zware aanleuning op links te geven die het paard vraagt. Maar juist op links te ontspannen en op rechts te vragen zal het paard makkelijker te rijden zijn.

* De rest van het verhaal over hoe rechtrichten is een reactie op Sonja
[quote="Sonja schreef:
Maar hoe wil je 'm dan rechtrichten? Want dat is en blijft toch je basis?
Laatst bijgewerkt door shasta op 06-08-03 14:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:05

shasta schreef:
Ik zeg ook niet dat ze hem moet rechtrichten maar vertel waar het probleem vandaan komt.


Verward laatste reactie van mij hoor want dit is niet mijn topic, maar hoe kun jij door je computer heen zien waar het probleem vandaan komt?
Kun je rijk mee worden Haha! Knipoog (geintje, niet serieus op reageren aub is het veeeeel te warm voor)

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:09

Sonja"]
Kun je rijk mee worden Haha! Knipoog (geintje, niet serieus op reageren aub is het veeeeel te warm voor)
[/quote]
Was dat maar waar......[quote="Sonja schreef:
Kun je rijk mee worden
... maar bij elk paard is de basis rechtrichten.
Bij veel rijtechnische problemen is de oorzaak dat het paard niet recht is.

sjaslique

Berichten: 2093
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 22:39

Heey iedereen,

Hartstikke bedankt voor de tips en dat hij spierpijn heeft dat zal goed kunnen aangezien er toch wel veel verschillende mensen opzitten. Al is hij nog niet zo superlang een manegepaard maar ja in een korte tijd kan zo'n paard natuurlijk ook 'verpest' worden. Het is dat ik het geld niet heb voor de verdere verzorging van stalgeld en alles anders dan had ik hem het liefst gekocht en iedere week een aantal keer gelest bij iemand maar ja dat kan allemaal niet dus zullen we het zo moeten doen.
In ieder geval bedankt.

Groetjes Angelique

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 04:51

kijk ook eens naar wat andere toppics over kaak/nek vast . vastzittend paard zijn er zat , kun je altijd dingen uit halen toch ?
succes