'vrolijk' dressuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-01 07:10

Hello,
Ik ben gisteren voor de eerste keer terug gaan rijden sinds 2 weken. (we zijn op vakantie geweest en de hoefsmid heeft er erg lang over gedaan om rocky's hoefjes terug te doen, waardoor van rijden geen sprake was.)
Ik dacht maar eerst eens naar de bak te gaan om hem daar was rustiger aan te gaan rijden want hij was in alle staten. Rocky was erg gespannen al op de heenweg (het is ongeveer een kilometer rijden ofzo) en hij was erg reactief. In de piste ging het al niet beter. Er was om te beginnen een ander paard en er was zo een schuine slagregen die hij niet in zijn ogen wilde krijgen waardoor hij op bepaalde plaatsen het liefst schouderbinnenwaarts ging of wat dan ook om niet recht in de regen te lopen.

Het begon harder te regenen en de andere mensen gingen de piste uit (leuk hoor, Rocky begon natuurlijk lastig te doen, toen die anderen weggingen) en ik besloot om even te wachten tot de regen over was, dus kont naar de regen en even zuchten.
Toen het minder was ben ik terug begonnen. Rocky was dus al heel enthousiast en hij liep zo fier en 'hengstachtig' als het maar kon. Hij zetten "zijn hoofd" direct "aan de teugel", maar dat was natuurlijk niet echt mijn mannier van werken. Ik vertrek vanuit de ontspanning en ik vraag in het begin van het rijden dan ook alleen voorwaarts neerwaarts. Als hij dat al niet kan, sta je toch nergens. Natuurlijk had ik weinig te zeggen. als ik mijn teugels heel licht aannnam stond zijn hoofd al direct in een krul en hij weigerde enig contact op te nemen. Met zachtjes het bit bewegen liep hij alleen nog maar dieper, en dat was al helemaal niet wat ik wilde. Overgangen rijden hielp ook niet erg. Kortom van ontspanning was deze keer geen sprake. Toch had hij zelf voor een keer het dressuren in zich, ik bedoel hij intimideerde de toeschouwes ( Knipoog pa ) door zich wat aan te stellen. In principe was het een moment waarop Rocky zelf zegt 'nu ga ik mij eens van mijn beste kant laten zien' zoals hij ook in de wei wel eens heeft (zeg maar vaak). Hij had echt wel zin in dressuur, maar wan waaruit vertrekt hij? Verward

Wat kan je op zo'n moment precies doen Verward . Het weer zat echt wel erg tegen en nomaal rijd ik hem 3 of 4 keer in de week (in't schooljaar en de winter). Waarschijnlijk gaat het vandaag beter, want het is hier heldere hemel en hij zal minder verward zijn dan in dat rare weer van gisteren.

Femke


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-01 14:46

Leuk, maar Rocky is niet echt aan de slome kant. Ik heb niet veel aan te drijven, want hij gaat veel TE voorwaarts.
Ja, en inderdaad, hij lijkt wel een stuk groter te zijn door dat zweefgedrag. Ik houd natuurlijk wel mijn benen eraan, maar eigenlijk heb ik niets te zeggen. Ik geloof dat ik daar ook een leuk tekeningetje van heb liggen thuis, ik zal het eens inscannen!

Femke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: visje op 2001-09-09 16:04 ]</font>

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-01 15:04

Hier lijkt het eigenlijk nog het meeste op:
[img]../upload/313/paardencartoon2.jpg[/img]
Knipoog

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-01 17:22

Dat moet ik eens proberen. Misschien moet ik hem dan echt wat ophouden met mijn zit, want soms lijkt Rocky zichzelf wel eens te 'óverlopen' of hoe zeg je dat Verward .
Vandag zal het allesinds niet gaan, want het is weer Belgisch weer... Verdrietig


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-01 19:42

Fieke, ik herken het helemaal. Ik vraag me alleen af, hoe lang ik hem gewoon mag laten draven om 'uit te bollen'. Hij lijkt zijn energie wel nergens meer te kunnen steken. En we kunnen zo een reis rond de wereld beginnen...

Teigetje, De wei waar de paardjes nu staan, is echt de flank van een 'heuvel'. Vooral de bovenste kant van de wei is (raar genoeg) het natste, omdat daar kleibodem is en op de onderste kant en de flank (het schuin stuk) is die klei al met de jaren weggespoeld. Het is nu nog wel draaglijk in de wei, maar rond de schuilstal begint het al een moddertje te worden. Binnenkort kunnen we een zwembad aanleggen. Of een heel kuuroord, met modderbaden inclusief Frusty .
De piste (een eindje van mij, ongeveer 1 kilometer)is gelukkig altijd droog. Het is van nature zandbodem (jaja, dat heb je in de leemstreek Knipoog ) en het ligt op ongeveer het hoogste punt van Bierbeek. Altijd een goede piste dus, maar het water kom jammer genoeg van boven af en strijkt neer op paard en ruiter die bitter op hun tanden bijten (van nageeflijkheid is dus géén sprake Knipoog ).

Femke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers