waarom aan de teugel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

waarom aan de teugel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 19:42

Waarom rijd je nou eigenlijk aan de teugel??
Ik weet wel de hele theorie erachter, dat een paard niet gemaakt is om op te zitten en dat je moet zorgen dat hij achter meer gaat dragen, etc etc.
Nu vraag ik me zowieso af of dat wel waar is, maar wat doen de mensen dan die daar heilig in geloven, laten die hun paard altijd aan de teugel lopen, ook buiten??
En dan al die mensen die altijd in de b, l of m zitten, die paarden dragen helemaal niet achter, wat heeft het dan voor nut??
Als het voor een paard nou zoveel gemakkelijker loopt in zo'n houding, waarom lopen ze dan niet uit zichzelf zo?? Als je bonfire na een proef ziet, strekt die ook gelijk z'n nek als hij klaar is en de teugels los gaan, blijkbaar loopt het toch niet zo heel erg comfortabel....
Ik begrijp dat een paard van achter moet dragen om piaffe en passage etc te doen, maar is het dan wel waar dat een paard zo moet lopen om mensen goed te kunnen dragen, want dat hoor ik iedereen zo vaak zeggen...
Heeft iemand hier ideeen over???


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 14:43

maar voor die ontspanning, concentratie en naar de hulpen luisteren rij je toch eigenlijk niet aan de teugel?? zou je dit niet veel eerder bereiken met een losse teugel.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 15:58

alsof ieder paard die niet op de achterhand loopt, op de voorhand loopt..
er zit nog wel wat tussenin
over dat soepel maken, als ik mijn paard in de wei zie, dan ziet ze er soepel genoeg uit, voltes 10 meter in galop zie je alle paarden doen in het weiland, waarom dan dat soepel maken, vraag ik me af. Misschien dat je dus eigenlijk meer met je paard mee moet bewegen ofzo, zou een paard er nou wel zo veel last van hebben dat wij op z'n rug zitten, je hoort gelijk mensen over slijten van de voorbenen enzo. Ik bedoel een paard is 600 kilo, ik weeg 60 kilo. Da's maar 10%, da's dus hetzelfde als ik een rugzak van 6 kilo op m'n rug heb, dat vind ik niet echt veel.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 17:57

dat dacht ik dus ook.
ik vraag het me ook alleen maar af hoor. Ik haalde alleen bonfire er bij als voorbeeld, want dat is toch het perfectie beeld wat iedereen heeft. Hij loopt op een manier die goed voor hem moet zijn en hij kan op die manier iemand beter dragen, waarom loopt hij dan niet uitzichzelf zo vraag ik me dan af, als dat de reden is waarom iemand aan de teugel rijdt.
wat is nou precies over de rug lopen??in balans , met ontspanning???
Ik wil wel even uitleggen waarom ik dit allemaal dacht trouwens.
Ik rij nu heel vaak met een losse teugel, dressuur met een aantal westerndingen erdoorheen. Toen ik nog aan de teugel probeerde te rijden, was mijn paard altijd in verzet, niet ontspannen, sterrekijken, alleen maar hard gaan, totaal niet in balans, gek werd ik ervan. Nu rijd ik dus met een losse teugel, en volgens mij loopt ze helemaal niet op de voorhand, maar juist meer in evenwicht dan dat ze ooit gedaan heeft, gewoon op vier benen. Ze valt niet meer door bochten heen, en ze stopt en draait gewoon op de zit. Ze raakt ook steeds minder snel uit balans (alleen als ik bijvoorbeeld niet helemaal mee ga in de beweging) en gaat uit zichzelf buiging en stelling aannemen. Dus toen vroeg ik me af waar is dat aan de teugel nou voor nodig, volgens mij loopt een paard uit zichzelf helemaal niet op de voorhand, maar gewoon in evenwicht. ik breng haar juist uit evenwicht door aan haar hoofd te zitten

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 18:33

het moet toch niet alleen beter, maar ook makkelijker zijn om ons te dragen, en als het makkelijker was zou hij het uiteindelijk zelf wel doen. Ik vraag me af of een paard moedwillig zijn eigen voorbenen zou laten slijten (als het slijt moet het toch ook pijn doen??)
wat er tussenin zit, nou dat een paard gewoon op vier benen loopt, op z'n achterhand stopt als jij dat vraagt (zit) en z'n hoofd in eerste instantie houdt op de plek waar het het beste is voor z'n balans.
Je kan toch wel een beetje een vergelijking maken van het gewicht, een rugzak van 6 kilo die scheefhangt is vreselijk, maar een die goed zit, maakt niet zoveel uit toch???

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 01:09

dat bedoelde ik inderdaad ook, en daarbij zijn alle dressuuroefeningen wel natuurlijk, want ze zijn allemaal afgekeken van paarden in het wild. Als je goed kijkt zie je paarden aan een stuk door schouderbinnenwaarts en traver doen (bijvoorbeeld als ze iets zien, maar toch blijven lopen), piaffe en passage doen hengsten ook in het wild....

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 18:39

pmarena"]
[quote="sanne83 schreef:
Ik rij nu heel vaak met een losse teugel, dressuur met een aantal westerndingen erdoorheen. Toen ik nog aan de teugel probeerde te rijden, was mijn paard altijd in verzet, niet ontspannen, sterrekijken, alleen maar hard gaan, totaal niet in balans, gek werd ik ervan. Nu rijd ik dus met een losse teugel, en volgens mij loopt ze helemaal niet op de voorhand, maar juist meer in evenwicht dan dat ze ooit gedaan heeft, gewoon op vier benen. Ze valt niet meer door bochten heen, en ze stopt en draait gewoon op de zit. Ze raakt ook steeds minder snel uit balans (alleen als ik bijvoorbeeld niet helemaal mee ga in de beweging) en gaat uit zichzelf buiging en stelling aannemen. Dus toen vroeg ik me af waar is dat aan de teugel nou voor nodig, volgens mij loopt een paard uit zichzelf helemaal niet op de voorhand, maar gewoon in evenwicht. ik breng haar juist uit evenwicht door aan haar hoofd te zitten


Kijk sanne 83 , dit heb ik nu precies hetzelfde met Rena (althans zo kocht ik haar , ik ben zelf meteen met lange teugel begonnen zodat ze op eigen benen moest leren lopen en op stem en zit moest leren reageren , anders was ik nu nog aan het knokken Haha! ) , maar toch ben ik het niet helemaal met je eens Lachen

Vooral je stukje van : ''toen ik nog aan de teugel probeerde te rijden...'' en verder , dat geeft waarschijnlijk alleen maar aan dat je dat dus ZELF niet goed aanpakte en dus zelf waarschijnlijk een deel ervaring en ruitergevoel daarin mist. Gewoon niet goed genoeg opgeleid bent en echte dressuur.

Ik rij zelf ook geen echte dressuur , simpelweg omdat ik dat niet kan Haha!

En ik geloof net als jij ook meer in het rijden met ''losse'' teugel , grofweg western om dat woordje er maar bij te halen Lachen .

Maar ik weet WEL , dat als je een echt fijne dressuur ruiter of amazone neemt , dat die een paard heel zachtjes en heel natuurlijk , bijna zonder het aan te raken , keurig nageeflijk aan het lopen krijgt. En iemand die dat dus echt netjes , met rust en kundigeheid doet , die heeft het paard ook heel licht en heel goed in balans met een lichaam dat goed gebruikt wordt. En dan heb je al die problemen die je opnoemt OOK niet .

Dus , ik ben helemaal geen dressuurmuts simpelweg omdat ik die kwaliteit niet heb , maar ik weet wel dondersgoed dat mensen die die kwaliteit (die niet uit de lucht komt vallen maar wordt bereikt door VEEL ervaring en goede wijze begeleiding) WEL hebben , heel paardvriendelijk en zacht een paard helemaal naar hun hand zetten en het diertje doet het dan nog met plezier ook

Helaas gaat het mis met , nou laten we zeggen 99 % Haha! , van de ruiters die dus NIET die kwaliteit hebben , en het verkeerd vragen aan hun paard. Dan krijg je dus die problemen...

Maar voordat je tegen me tekeer gaat *LOL*

ik ben dus ook er helemaal voor om van dat hoofd af te blijven.
Waar ik niet aan zit doe ik ook niets fout Clown
[/quote]

Ik kan zeker niet goed genoeg dressuurrijden om mijn paard goed nageefelijk te rijden (paard raakt ook nog eens redelijk in paniek van teugeldruk.....). maar toch heb ik het (moeten) leren bij al mijn instructeurs, omdat je blijkbaar anders niets kan met je paard. Er zullen vast wel mensen zijn die het goed aanleren (maar ja, die andere 99% procent dan he *LOL* )
maar ik hoor hier heel veel mensen die hun paard zo willen rijden omdat ze dan controle en ontspanning krijgen. maar die heb ik juist gekregen door niet meer aan de teugels te zitten. Dat vind ik dus niet een echt goed reden om aan de teugel te rijden.
Als je gericht bent op het rijden van piaffe en passage dan moet het paard verzamelt zijn om die beweging te kunnen maken, da's logisch.
maar dat hele verhaal dat hij zo moet lopen om ons te kunnen dragen en omdat anders de voorbenen slijten, vind ik gewoon niet logisch klinken. Als je buitenrijd voor drie uur, rijd je toch ook niet de hele tijd nageefelijk, zouden z'n voorbenen dan gaan slijten??? het lijkt me zowieso niet dat het meer slijt dan van bijvoorbeeld springen. Misschien als je je paard totaal op de voorhand rijdt (ik denk zelf dat een paard die met losse teugel loopt met een ruiter in redelijk evenwicht, dat die gewoon op vier benen loopt), maar toch zie ik dat dan weer vaker bij mensen die verkeerd nageefelijk rijden, dan bij mensen die helemaal niets doen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 20:38

pmarena schreef:

Ik let er wel op dat ze dus achter lekker actief blijft , en haar hoofdje en hals een beetje draagt. Ik moet lekker zitten en dan zit ik haar zo min mogelijk in de weg. Ik bezorg haar zo min mogelijk last en daartegenover staat dan dat zij mij lekker laat zitten (rug rond / hals beetje rond , zie drafje profiel) en direct netjes reageerd op wat ik van haar vraag.

Ik ga er altijd vanuit dat het wel voorelkaar is als je paardje ontspannen en voorwaarts loopt , en op elk moment soepeltjes op een klein hulpje direct halt kan houden , maar ook op elk moment klaar is om aan te galopperen. En dan vooral relaxed , dus niet met een ruk of rotschop ofzo Haha!


ben ik het helemaal mee eens, dat is volgens mij ook een voorwaarde, je moet elk moment kunnen sturen, en in galop kunnen aanspringen en halt houden (met zo weinig mogelijk hulpen). en je moet een zit hebben waarmee je je paard niet stoort. zou ze dan echt slijtage in d'r voorbenen krijgen???

even heel erg off-topic, jij ben van de barefoot-site!! echt grappig, ik wilde net zo'n zadel op proef bestellen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 20:55

o, wat jammer, ik denk dat ik hem dan maar gelijk koop, want ik wel wel een zadel hebben voor november Knipoog
nee, ok, controle, ontspanning, en een onafhankelijke zit, ik moet er ook nog veel op oefenen


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 1 bezoeker