koppige pony zorgt voor probs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

koppige pony zorgt voor probs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 13:26

op de melkerij waar ik rijd hebben de kinderen een shetje, oneindig lief beestje in omgang...vroeger moest ze enkel rondjes stappen met kindjes op haar rug, de kids waren toen nog te klein om echt te rijden+ niemand om hen te helpen.in de vakantie ben ik er echter erg vaak en geef hun wat lesjes enzo, gaat heel goed, tot voor kort...nu de pony vaak moet werken en écht werken (dus stap-draf-galop) begint ze echt zeikerig te doen...eerst wou ze niet meer voorbij een hoek, keerde zich daar keer op keer om, met als gevolg dat kindjes, die nattuurlijk nog niet erg vast zitten, erafgleden...toen in galop, toen ze een tikje bij wouden geven omdat ze ging stilvallen, tikje= kont in de lucht, kids ook in de lucht...de dag erna kregen ze nog met moeite in draf, schuin lopen, zich omdraaien..en gisteren deed ze dus in de overgang naar draf weer vervelend, hoofd schudden, zijwaarts lopen, zeg ik: kom laat ze dat niet doen geef ze een tik! doet dat meisje het: hup kont in de lucht...ze is echt een ettertje geworden, en wanneer ik er opkruip(ik weeg 50 dus dat lukt) is ze braaf, ze merkt ook dat ik vast zit en niet met me laat sollen...)maar daarmee is het probleem dus niet opgelost...de kids zijn nu zelfs bang te draven of haar te straffen omdat ze metteen "wraak" neemt...heeft iemand een oplossing (en niet de oplossing: weg met dat ding.., ze zijn er erg aan gehecht...)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:35

Kids vastlijmen in het zadel ? Haha! Ik denk toch dat ze er doorheen moeten, want die eigenwijs heeft natuurlijk precies in de gaten bij wie hij zoiets wel of niet kan doen. Misschien helpt het als je hem aan een longeerlijn houdt ? Dan heb je nog iets te vertellen als hij vervelend is. En als hij zijn hoofd naar beneden doet tijdens het bokken, kun je met bijzetteugels oid misschien zorgen dat dat niet meer kan, dan kunnen de bokken ook niet zo erg hoog worden. Knipoog

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 13:46

haha dandy, dat lijkt me idd nog de beste oplossing, een rijbroekje aan het zadel lijmen en hobbelen maar Haha! Clown

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:59

en dan die kindjes elke keer van bovenaf in die broekjes zetten Haha! haha

ik denk ook dat het misschien wel lukt met de longeerlijn.
Pietje heeft ook mini bijzetteugeltjes, hangen gewoon los,maar hij kan niet gaan eten onderweg Haha! doet ie iets te graag namelijk. Op die manier is het zoontje (nu 4) er al 2 keer vanafgepleurd en dat vond ie niet zo leuk...

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:33

Ik heb zelf de ervaring dat zodra er iemand anders dan mij op mijn pony ging zitten, ze gelijk ging rennen. Door veel verschillendee mensen op haar te laten rijden is dit veranderd en is ze erg rustig geworden. Waar neer er een klein beginnertje op rijdt, doet ze heel erg haar best, omdat als ze gaat klieren, met mij te maken krijgt. Meestal laat ik de kinderen eerst wat grond oefeningen doen, daarna erop, met mij ernaast, daarna alleen. Als grond oefeningen gebruik ik, lopen met halster over een zeiltje, tussen poortjes door, over balkjes en andere dingen. De pony krijgt hierdoor ook meer vertrouwen in de ruiter. Ook leer ik de kinderen hoe ze een pony op een rechtvaardige manier kunnen vertellen dat hij zij fout of goed is. Ik maak veel gebruik van stem hulpen.

Je kunt ook proberen het voor de pony wat leuker te maken, je kunt daarvoor balkjes gebruiken, andere pony's, enz. Misschien een klein buitenritje. Je kunt ook zelf kreatief zijn.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:16

Een shet? Tja...kennis van me heeft ook een shet. Hartstikke lief beest, zolang ie maar niets hoeft. Omdat hij te moeilijk was voor de kids hebben zowel ik als de eigenaar geprobeerd het mormeltje manieren bij te brengen aan de dubbele longe. Gevolg...pony gooit zich uit nijd achterover omdat hij moet werken.
Wij zijn er nog steeds mee bezig, het lijkt of er een beetje vooruitgang inkomt. In ieder geval zou ik je aanraden om zelf met hem te werken of een ander ervaren persoon laten helpen. Shet's zijn, in mijn ervaring, helemaal geen kinderpony's. Omdat ze zo klein zijn kun je er als volwassene niet op rijden, maar het helpt soms wel om aan de dubbele en enkele longe te werken.

veel succes OK dan!