Onafhankelijke zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarah1984

Onafhankelijke zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 01:39

Naar aanleiding van mijn eigen (verkeerde) zit heb ik een aantal quotes geplaatst. Ik zit zelf scheef, ik kan niet op mijn rechter zitbeentje zitten. Nu zegt mijn instructrice dat ik moet gaan zitten alsof het voelt dat ik erg naar links gedraaid zit. Maar daarbij komt dat ik ook mijn rechterbeen moeilijk uit kan drukken, nouja, alles wat bij een scheve zit hoort denk ik. Nu zag ik laatst in de spiegel dat mijn heupbotten (of hoe heten ze, die botjes aan de voorkant) niet gelijk zijn (bij een rechte stand op 2 benen); de rechter zit hoger als de linker, oftewel ik ben scheef van mezelf. Nu zal iedereen wel een beetje scheef van zichzelf zijn. Maar, MIJN VRAAG IS, WAT IS HIER AAN TE DOEN? Is er iemand die grond-/op-het-paardoefeningen heeft om dit te verbeteren, want het stoort mijn paard (en daarbij mijzelf)!
Ik heb een aantal quotes (geprobeerd samen te vatten voor het saaie lezen Slapen ). Dus ik weet wat een onafhankelijke zit is, maar verder...(graag alleen nuttige opmerkingen en het liefst grondoefeningen, waar ik tussen het rijden door aan kan oefenen!!!)

Citaat:
DE ONAFHANKELIJKE ZIT
De ruiter moet in alle gangen en tijdens alle overgangen perfect zijn evenwicht kunnen bewaren, zonder bewust of onbewust steun te zoeken aan de teugels. Hij moet zijn ledematen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Ook de zithulpen mogen geen ongewenste bewegingen van ledematen of een verlies van het evenwicht ten gevolge hebben. Voor deze ruiter is het mogelijk een paard, op ieder moment de juiste hulpen te geven.
Ruiters moeten hier altijd op blijven oefenen, zelfs al blijft het voor velen een ideaal.

Citaat:
De meeste “zitfouten” zijn te wijten aan een verkeerd leerproces, aan coördinatieproblemen en een veelvoud aan misverstanden (“hoe hoort het eruit te zien?” en “hoe moet het aanvoelen?”). Zijn er eenmaal fouten opgetreden, dan wordt het iets moeilijker om vanuit het verkeerd geautomatiseerde , opnieuw een ander lichaamsschema aan te leren, en te automatiseren, om het oude schema te vervangen. Om het leerproces of “herleerproces” te bevorderen zijn een aantal hulpmiddelen en technieken uitgewerkt, die erbij zullen helpen het gevoel voor “de optimale zit” te ontwikkelen. Hierbij horen loop- en partneroefeningen, oefeningen op het houten paard en systematisch op elkaar afgestemde longe-lessen: eerst op het ongezadelde paard en daarna met zadel, eerst alleen mee zijn, daarna langzaam overgaan tot het communiceren met het paard in de beweging.

Maar welke oefeningen zijn dit dan????

Zitaswoon

Re: Onafhankelijke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:04

Het kan goed zijn dat je van jezelf wat scheef bent, de ene persoon heeft dit al meer dan de andere, en erg veel kan je hier niet aan doen vrees ik...

Maar om goed te zijn kan je dit best eens laten onderzoeken door een arts of fysiotherapeut, deze kunnen dan vaststellen of het een gekanteld bekken is (zoals bij mij) en dat weer rechtstellen, of dat je inderdaad een kleine scheefheid hebt...

Als het inderdaad een scheefheid is, dan kan het zijn dat als je goed recht zit, de lengte van je beugels niet meer gelijk zullen zijn omdat je dan een 'kort' en een 'lang' been hebt... Zijn je beugels gelijk of ongelijk?

Nuja, het is moeilijk om er zo een beeld over te vormen, ik zou het gewoon eens laten nakijken!

Succes!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:28

probeer een paar keer tijdens het rijden naar de rechterbil van je paard te kijken, niet heel overdreven gaan hangen maar dan voel je wel dat je meer druk zet op je rechter zitbeenknobbel.. Als je die druk dan voelt probeer je daar een paar passen mee verder te rijden en zo uit te breiden. Ik heb dat ook een tijdje moeten doen omdat ik te veel naar rechts zat (ik moest toen naar linkerbil kijken) Maar ik weet niet of het hetzelfde is omdat jij van jezelf ook scheef bent.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:02

Het is voor jezelf handig om te weten waar de scheefstand vandaan komt. Je benen kunnen een ongelijke lengte hebben, maar het bekken kan zelf ook scheef of verwrongen zitten, ook kan het uit de rug komen. Een scheefstand van het bekken kan ter compensatie zijn van een kromming in de wervelkolom.
Heb je naast dat je de opmerking krijgt en door hebt dat je scheef zit ook klachten??
Geforceerd zitten omdat iemand zegt dat je scheef zit kan namelijk voor veel spanning zorgen (daar is je paard ook niet blij mee), maar het kan op de lange duur ook voor klachten zorgen van je eigen lichaam (bijv. lage rug klachten).
Mijn advies is om uit te zoeken, bijv. m.b.v. fyiotherapeut waar dit euvel vandaan komt. Misschien kan hier iets aan gedaan worden of kan je oefeningen krijgen waardoor je meer in balans bent.