Ik heb een aantal quotes (geprobeerd samen te vatten voor het saaie lezen
). Dus ik weet wat een onafhankelijke zit is, maar verder...(graag alleen nuttige opmerkingen en het liefst grondoefeningen, waar ik tussen het rijden door aan kan oefenen!!!)Citaat:DE ONAFHANKELIJKE ZIT
De ruiter moet in alle gangen en tijdens alle overgangen perfect zijn evenwicht kunnen bewaren, zonder bewust of onbewust steun te zoeken aan de teugels. Hij moet zijn ledematen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Ook de zithulpen mogen geen ongewenste bewegingen van ledematen of een verlies van het evenwicht ten gevolge hebben. Voor deze ruiter is het mogelijk een paard, op ieder moment de juiste hulpen te geven.
Ruiters moeten hier altijd op blijven oefenen, zelfs al blijft het voor velen een ideaal.
Citaat:De meeste “zitfouten” zijn te wijten aan een verkeerd leerproces, aan coördinatieproblemen en een veelvoud aan misverstanden (“hoe hoort het eruit te zien?” en “hoe moet het aanvoelen?”). Zijn er eenmaal fouten opgetreden, dan wordt het iets moeilijker om vanuit het verkeerd geautomatiseerde , opnieuw een ander lichaamsschema aan te leren, en te automatiseren, om het oude schema te vervangen. Om het leerproces of “herleerproces” te bevorderen zijn een aantal hulpmiddelen en technieken uitgewerkt, die erbij zullen helpen het gevoel voor “de optimale zit” te ontwikkelen. Hierbij horen loop- en partneroefeningen, oefeningen op het houten paard en systematisch op elkaar afgestemde longe-lessen: eerst op het ongezadelde paard en daarna met zadel, eerst alleen mee zijn, daarna langzaam overgaan tot het communiceren met het paard in de beweging.
Maar welke oefeningen zijn dit dan????