rechte lijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klifford
Berichten: 86
Geregistreerd: 07-04-03

rechte lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 13:09

Als ik het goed begrepen heb moet mijn zit "rechter", ik zit nl met mijn voeten te ver naar voor.
Hoe kan ik dit nu het beste aan pakken?
Want ik weet dat dit voor mijn paard zijn rug erg belastend is omdat ik teveel naar achter zit in het zadel.
Kan dit eigelijk aan mijn zadel liggen of is het gewoon mijn zit?

Alvast bedankt Knipoog

greetz...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:19

Je zadel kan er wel wat mee te maken hebben, maar dat is van achter het scherm niet te beoordelen.
Heb je les? Vraag anders aan je instructeur of hij / zij er extra aandacht aan wil besteden.
Succes!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:54

een sporenriempje of sperriempje van je beugels naar je singel kan wel een helpen, zo kan je je voeten niet verder naar voren steken dan de singel van je paard. Alleen als je idd een zadel hebt wat "achterover" zit, is dit nog steeds lastig, want dan krijg je een heel geforceerde zit, en dat is natuurlijk ook niet goed.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:42

waarschijnlijk rij je met een VZH zadel? kan goed dat als je op een dressuurzadel stapt dat je problemen voor 50% of meer al verdwenen zijn!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:50

heb ik ook en ook ik geef mijn zadel grotendeels de schuld. je zoekt toch automatisch de steun op van de wrongen. het is 1 van de redenen waarom ik druk aan het sparen ben voor een dressuurzadel.

klifford
Berichten: 86
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 12:40

Ja ik heb inderdaad een veelzijdigheidszadel. Is het dan vaker dat je met zo een zadel een verkeerde zit hebt?

Alvast bedankt Knipoog

groetjes

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:55

Kun je geen foto sturen? dan kunnen we het misschien zien?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:25

als je op een veelzijdigheidszadel het probleem hebt van:
je benen te ver naar voor steken (voor singel komen in extreme gevallen,....)

dan kan een dressuurzadel een oplossing bieden.
veel kans dat je dan ineens wel goed zit met je voeten. natuurllijk moet je het altijd proberen! maar het helpt je een heel stuk vooruit.

btw: ik heb een dressuurzadel te koop momenteel Haha!

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 18:28

Het kan idd aan je zadel liggen. Deze problemen heb ik ook vaak bij zadels van manegepaarden. Bij een aantal van deze zadels wordt je bekken door het zadel helemaal achterover gekanteld.
Gevolg; je compenseert door met je bovenlichaam naar voren te hellen. Vrijwel iedereen zit krom en met de benen te ver naar voren als ze op deze zadels (paarden) rijden.
Ik heb verscheidene keren de opmerking gehoord van mijn instructeur dat deze mensen rechtop moesten gaan zitten en het onderbeen terug moesten leggen. Klinklare onzin natuurlijk, want dit is symptoombestrijding i.p.v. het probleem bij de kern aan te pakken.
Probleem is dat deze mensen niet goed kunnen balanceren op hun driepuntszit (de beide zitbeenknobbels en het schaambeen) doordat het zadel deze uit balans trekt omdat het zadel te ver achterover helt. Dit uit zich bijvoorbeeld in een verkeerde beenligging enz. Op manegezadels zit ik ook vaak met mijn been achter de kniewrongen. Om mijn been volgens het zadel te laten lopen, zou ik dan mijn beugels 2 gaatjes korter moeten doen, maar dan wordt het zo'n kramplengte.

Op het moment rijd ik op mijn bijrijdpaardje op een veelzijdigheidszadel, maar gelukkig komt er over een tijdje een dressuurzadel Lachen .
Maar zelfs dit veelzijdigheidszadel (het is een Kieffer geloof ik) zit ik al 10 keer beter dan de gemiddelde manegezadel, terwijl veel mensen dit veelzijdigheidszadel al hard vinden zitten.

Maar let op; een dressuurzadel wat perfect bij iemand anders aansluit hoeft bij jou helemaal niet goed te zitten en vice versa.

Zo heb ik een keer op een dressuurzadel gezeten waar de wrongen zo dik en breed waren dat je been wanneer je hem liet afhangen geforceerd werd op een plek ongeveer 10 cm/15cm achter de singel. Je had vrijwel geen bewegingsvrijheid in het zadel en daardoor ging ik zelfs bijna door mijn rug ging als het paard een onregelmatige pas maakte. Dit zadelzit te ver voorover.
De toenmalige instructrice van het meisje had haar wijsgemaakt dat ze moest wennen aan het zadel omdat ze daarvoor altijd een veelzijdigheidszadel gewend was. Ik zag dat het bij haar ook niet helemaal goed aansloot alleen wel weer beter dan bij mij.

Maar een zadel wat slecht bij je aansluit kan natuurlijk nooit je zit bevorderen. Overigens ben ik wel van mening dat je met een dressuurzadel waarschijnlijk minder problemen zult ondervinden.
Misschien ligt ook wel niet alleen aan je zadel, maar ook de bouw van het paard waar je op rijdt. Als een paard van nature wat naar voren zit of wat dan ook, dan kun je dit niet altijd helemaal corrigeren d.m.v. een zadel.

Probeer als je rijdt, je iig lang te maken. Je moet met je bovenlichaam als het ware omhoog willen en met je onderlichaam naar beneden. Been laten afhangen, niet knijpen met je boven- of onderbenen om je vast te houden (wasknijpertjeszit noem ik dit altijd maar voor het gemak), armen langs je lichaam. Dat zijn volgens mij in de eerste instantie de richtlijnen naar een goede zit. Maar ik zal vast wel iets vergeten zijn; dus misschien dat iemand mij nog kan aanvullen of mij wellicht betrapt heeft op een onjuistheid?

Succes in elk geval!

Groetjes van Patricia

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:08

wat misschien kan helpen voor het te ver achter in je zadel zitten is de beugelriemen een gaatje langer maken....

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:37

dit probleem heb ik dus ontzettend, en raak het niet kwijt. altijd manegezadels gehad, en een keer onlangs op een eigenaarspony gereden die me helemaal niet lag, het zadel wel, maar nog altijd staken mijn tenen af en lagen mijn benen naar voor... *zucht* heb nooit zitles gehad.