Thiedeman... wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wel of niet tijdelijk met thiedeman rijden?

Wel, en dan afbouwen
35 (79%)
Niet, ik vindt dat...
5 (11%)
Niet, gewoon zo doorgaan
4 (9%)

Totaal aantal stemmen: 44


co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Thiedeman... wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 22:14

Ik hoop dat jullie de moeite willen doen om mijn verhaal te lezen! Sorry, het is vrij lang geworden Bloos

Sinds de laatste paar maanden is mijn lease pony erg stug in haar mond geworden, nu reageert ze nauwelijks meer op het bit.
Toen ik van vakantie kwam was haar hele mond kapot, en heel gevoelig. Ik heb haar toen 2 dagen gelongeerd, de dag daarna dah ik springles dus toen moest ik wel rijden. gelukkig was haar mond toen weer genezen, ik had er steeds wat wondzalf opgesmeerd.
De dagen daarna ben ik toch weer gaan rijden, maar zeker niet met plezier.
Skippy is een hele pittige merrie die graag met haar hoofd in d elucht loopt, het liefst wil ze er graag bij crossen. Toen ik net begon met leasen reageerde ze nog goed op het bit (ze is heel gevoelig voor been en zit hulpen dus dat zat altijd wel goed) en was ze netjes nagevelijk te rijden. Ze liep toen heerlijk ontspannen, op de juiste manier.
Nu rijden er zo'n 4 mensen op, 2 daarvan zijn hard in hun hand, 1 die doe helemaal geen moeite op de pony ontspannen te laten lopen dus hobbelt meer wat rond, en dan ik. Meestal als Skippy een zere mond heeft, wat vaak het gaval is, dan ga ik een buiten rit maken of longeren.. ligt aan mij bui *LOL*
Maar goed, zoals ik al zei wordt ze door 2 meiden op kracht naar beneden gereden, in de krul trekken dus. Steeds als het toen weer mijn dagen waren, werd ze helemaal panisch als je haar op de 'normale', zoals ik het geleerd heb (dmv kleine kneepjes met het bit spelen, en veel been, overgangen, figuren), manier aan de teugel wilde krijgen. Nu heb ik haar twee en een halve week omdat de rest op vakantie is en ik vindt het eigenlijk niet leuk. Verdrietig Het lijkt wel alsof ze het bit gewoon vastpakt, en niet merr loslaat. Ook longeren met hulpteugels hielp niet, ze negeerde ze gewoon en trok haar hoofd net zolang ophoog tot het lusje van de longeer singen stuk was.
Mij werd toen de thiedeman aangeraden, en dat heb ik vandaag dan maar eens geprobeert. Eerst op het middelste rondje, maar we kwamen er al gauw achter dat de thiedeman te groot voor haar (was maat full, pony is 1.38 Haha! ) was dus toen werd het de derde, hij zat vrij ruim en maar was ook weer niet te groot, naar mijn idee goed aangezien ik haar niet in de krul wil trekken.
Toen ik ging rijden was ze iig een stuk rustiger, en na 2 rondjes spelen met het bit zakte ze al wat meer naar beneden. Na een volte liep ze gewoon super en kauwde ze zelfs, wat ik haar al een tijd niet heb zien doen! Dat was voor mij al een reden om er verder mee te rijden. Na een mond vol schuim en 15 min later ben ik gaan draven. Ook dit ging super! De thiedeman hing los, en ze liep heel rustig, ontspannen op haar eigen benen in de juiste houding, nog steeds kauwend op het bit.
Na 40 minuten een galopje gedaan, wat ook heel goed ging! Ik was helemaal trots op mijn paardje Ach gut
Toch ben ik niet zo'n voorstander van de thiedeman en de slof (en andere hulpmiddelen) maar ik vond dat de thiedeman bij Skippy heel goed werkte. In het uurtje rijden heeft ze toch een keer of 3 à 4 geprobeert om haar hoofd omhoog te gooien, maar toen werkte de thiedeman in en begon ze weer te ontspannen. Ik was bang dat de thiedeman haar toenn naar beneden trok, maar zodra ze nagevelijk werd, hing deze echter gewoon los en liep ze aan de teugel op mijn handen (natuurlijk ook been, enz..) maar ze reageerde er dus duidelijk op!

Nu is mijn vraag, wat vinden jullie. Rijden met thiedeman (in maat cob.. Haha! ) en dan langzaam afbouwen door steeds een rondje losser te doen, todat ze gewoon weer netjes loopt zonder thiedeman, of zo door gaan als het nu wordt gedaan.. met kracht. Lips are sealed
Hebben jullie verder nog tips?
Ik heb trouwens les, dus dat hoeven jullie mij niet aan te raden Knipoog

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:40

ik vind de thiedemann een belangrijkere verbetering op de slofteugel,dus een goede teugel.
de thiedemannteugel word ook door het paard zelf ingeschakeld en niet door de ruiter.
ik zelf heb er ook even mee gereden,want ik nou nog doe,wat mischien ook handig is voor jouw?
ik doe de thiedemann dus om,maar om de nek,beetje lastig uit te leggen,nogmaal die je de twee riempjes met gespen (om het even zo te zeggen Haha!) door de bitringen aan de teugel,maar nou doe je ze om de nek vastklikken,ik doe dan als mickey lastig word hem om,nou rij ik eigenlijk weer zonder.

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:08

probeer eens met de "weerstandbiedende hand" en als je le s hebt weet je docent wat dit betekent, kun je die Thiedeman in de prullebak gooien.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 23:34

Grani schreef:
probeer eens met de "weerstandbiedende hand" en als je le s hebt weet je docent wat dit betekent, kun je die Thiedeman in de prullebak gooien.


Dan gaat ze helemaal over der zeik, rennen, hoofd omhoog met het gevolg dat ik last van mijn polsen krijg (heb reuma) waardoor ik het opgeef en maar een buitenrit maak.
Als ze in een 'goede' bui is en ze zakt wel met haar hoofd dan loopt ze niet goed ontspannen, maar wel in de krul. Hierdoor houdt ze haar mond open en loopt heel kort..

Skippy is trouwens 1 bonk bloed, zoals sommige het hier op stal wel eens noemen. Ze is super snel gestresst en wil vaak alleen maar racen..

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:48

waarom rijd je niet me een martingaal? die werkt alleen maar in als ze haar hoofd te hoog brengt, maar als je wil dat ze mooi loopt met haar hoofd moet je er zelf nog voor vragen. misschien is dit ook beter voor je want ik denk dat die thiedeman haar al mooi met haar hoofd laat lopen.
Als ik verkeerd ben, Sorrryyyyy Lachen

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 00:05

Dookie schreef:
waarom rijd je niet me een martingaal? die werkt alleen maar in als ze haar hoofd te hoog brengt, maar als je wil dat ze mooi loopt met haar hoofd moet je er zelf nog voor vragen. misschien is dit ook beter voor je want ik denk dat die thiedeman haar al mooi met haar hoofd laat lopen.
Als ik verkeerd ben, Sorrryyyyy Lachen


Met martingaal heb ik altijd al gereden. Het stopt het hoofd omhoog gooien wel (nouja.. ze komt lang niet zo hoog als dat ze zou willen) maar ze ontspant zich niet. Ik heb echt vanalles al geprobeert en tot nu toe werkt eigenlijk de thiedeman alleen maar. Vandaar mijn vraag wat jullie ervan vinden.
Zoals ik al vertelde luisterd ze gewoon niet meer naar de juiste hulpen om je paard nagevelijk te rijden, ze is eigenlijk gewoon verkloot. Ik ben niet de enige die dit vindt, en iedereen die mij vandaag heeft zien rijden klonk zeer positief, aangezien ze zichzelf helemaal droef in de juist houding, zonder dat de thiedeman aangespannen stond.

Ohja, ik zeg nou wel dat ik veel dingen geprobeert heb, maar dit was voornamelijk tijden het longeren. Zo heb ik met slof gelongeerd (we losjes, anders gaat ze rennen en doet het zeer), met touwtjes op allerlei verschillende manieren, verschillende manieren van longerlijn aan het bit vastmaken, dubbele longe.. niets hielp echt goed. Ok, met slof en touwtjes ging het in stap heel goed, maar in de draf en galop hield ze gewoon de hele tijd haar hoofd in de lucht, het leek wel of het haar niks kon schelen dat het bit in haar mond snoerde.
Met de slof ben ik maar gestopt.. vind dat ding waardeloos Boos! De touwtjes heb ik van RockyLover geleend, ging iets beter dan met slof, maar nog steeds niet ontspannen. Ik hoop dat ik ze nog eens mag lenen, voor het longeren, in de hoop dat ik de touwtjes een keer op de juiste manier vast zet (laag bijv..) zodat ze wel ontspannen gaat lopen.. kwestie van geduld dus Ach gut Maar goed dat ik iedere dag longeer.. dan raak ik helemaal gefrustreerd Haha!

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 00:11

één ding is zeker, je moet veel geduld hebben en dingen opbouwen. als je bv ik zeg maar iets, langer met martingaal reed, zou ze na een tijd wel ontspannen. Rijd bij in het instappen met lange teugel ook met voltes enzo, zal ze zich wel gemakkelijker ontspannen.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 00:13

zolang die andere kinderen `m niet in handen krijgen vind ik het goed zolang je `m niet als marteltuig gaat gebruiken kan het wel dus wel zo snel mogelijk weer afbouwen (is mijn mening)

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 00:27

Dookie schreef:
één ding is zeker, je moet veel geduld hebben en dingen opbouwen. als je bv ik zeg maar iets, langer met martingaal reed, zou ze na een tijd wel ontspannen. Rijd bij in het instappen met lange teugel ook met voltes enzo, zal ze zich wel gemakkelijker ontspannen.


Ze wordt al een dik 1,5 jaar met martingaal gereden..

Aan de lange teugel loopt ze niet ontspannen, ze loopt gewoon recht met der neus vooruit, in een hele snelle stap, sneller dan jij je waarschijnlijk kan voorstellen. Voltes rijdt ik zoiezo wel en ook vooral in het begin veel overgangen. Na een tijdje neem ik steeds de teugels ietsje op maat, dus niet in 1 keer. Toch zal Skip niet uit zichzelf ontspannen. Het is echt een stresskippetje.

waar ik trouwens ook al een hele tijd mee zat is dat ze het bit niet goed aan neemt. Ze kauwt er niet op, ze doet er helemaal niks mee! Nu hebben we al een paar maandjes een happy-mounth Verward bit, zo'n eentje met een appelsmaakje... Nou, zelfs dat helpt niet! Tot vandaag, maar toen reed ik met thiedeman... Scheve mond

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 00:29

ok.. sorry voor de slechte tips dan..

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 01:03

Als Je paard wel goed op de thiedeman reageert, zou ik het zeker blijven proberen en dan afbouwen, de thiedeman is ook een van de "paardvriendelijkste" hulpteugels.....waarom niet een tijdje proberen als het paardje zo moeilijk ontspannen te rijden is!!
Als ik zo je stukje lees, denk ik zelf dat je voorlopig "niets te verliezen" hebt. Het beestje schijnt er toch positief op te reageren...dat is toch uiteindelijk het belangrijkste...!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:02

Als anderen er op blijven rijden, dan houd het op en kun je doen en laten wat je wilt
Die anderen moeten dan ook anders gaan rijden, anders heeft het geen nut.

Maar over dat leasen, kun je dat niet zo doen dat jij de enigste bent die haar dan rijd?
Meende dat dat eigenlijk meestal zo was als je een paard least, maar ik heb daar geen ervaring mee, dus zal het wel erg mis hebben Lachen

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:35

Misschien kun je anders met de anderen afspreken dat jullie allemaal de thiedeman gebruiken, voor een tijdje....

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 11:47

Dookie schreef:
ok.. sorry voor de slechte tips dan..


Nee hoor!!! Ik vindt het juist leuk dat je gereageerd hebt!! OK dan!

Voor de rest:

het is helaas niet mogelijk om haar helemaal alleen te leasen. Ik kan moeilijk die andere wegtrappen, zij hebben net zoveel recht op Skippy als ik. Ook zou ik het niet alleen kunnen betalen, want ik mag officieel nog niet werken (Jaja.. wel bijna!!!! Lachen ) dus ik heb geen 'vast' inkomen. Voor hetzelde geld wordt ze een keer ziek ofzo, dan ben ik de pineut.

Nu heb ik haar nog tot zaterdag (niet vandaag, maar volgende week) daarna komt er 1 weer terug van vakantie en doen we Skippy samen. Ik zat er zelf wel gewoon aan te denken dat iedereen met thiedeman daat rijden, ik hoop dat ik ze kan overtuigen. Het zou idd niet veel helpen als ik de enige ben die er mee rijdt. Knipoog

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:57

Tsja, als ze de thiedemann niet te strak zetten dan werkt hij alleen in als zij haar hoofd omhoog brengt. De ruiter heeft geen directe invloed op de thiedemann dus lijkt mij dat de anderen er ook mee kunnen rijden. Wellicht loopt de pony net wat gemakkelijker met thiedemann en is er voor de overige ruiters geen reden meer om te trekken (de weerstand komt dan immers van de thiedemann Haha!).
Dan nog heeft het geen zin als alleen jij les hebt, maar de rest zal ook les moeten nemen (anders haal je de thiedemann eraf en heb je acuut weer hetzelfde probleem).

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:35

zelf ben ik tegen de thiedeman, maar in jouw geval zou ik het wel doen en dan steeds op een losser gaatje en dan op het laatst helemaal weg,

EN Ik zoe nieuwe leasers zoeken of anders stoppen met die pony hoe stom het ook is, want zo kan het ook niet doorgaan alles wat jij er met gevoel inrijd wordt er door die andere met kracht weer uitgereden.

Veel succes

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 23:04

anydale schreef:
zelf ben ik tegen de thiedeman, maar in jouw geval zou ik het wel doen en dan steeds op een losser gaatje en dan op het laatst helemaal weg,

EN Ik zoe nieuwe leasers zoeken of anders stoppen met die pony hoe stom het ook is, want zo kan het ook niet doorgaan alles wat jij er met gevoel inrijd wordt er door die andere met kracht weer uitgereden.

Veel succes


Ik ben ook van plan om er mee te stoppen, maar ik weet nog niet precies wanneer. Aan de ene kant het liefst al vanaf morgen, aan de andere kant wil ik helemaal niet stoppen.. Verward Het paard zelf vind ik gewoon heel leuk, maar de meiden daar op stal zijn niet erg aardig (er zijn wel uitzonderingen hoor!) en ik vind 3 leasters voor 1 pony teveel.. helemaal omdat we allemaal zo verschillend rijden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 23:23

Precies wat er gezegd word.......jij kan er wel aan sleutelen maar als jouw mede sleutelaars rechtsom sleutelen en jij linksom dan houd het wel heel snel op.........je kan beter iets voor jezelf zoeken.........heb je er ook de glorie van als het goed gaat.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 23:30

gijsenkim schreef:
Precies wat er gezegd word.......jij kan er wel aan sleutelen maar als jouw mede sleutelaars rechtsom sleutelen en jij linksom dan houd het wel heel snel op.........je kan beter iets voor jezelf zoeken.........heb je er ook de glorie van als het goed gaat.


Tja, iets voor mezelf zou ik ook zeker graag willen. Maarja, eigen paard betalen kan ik niet, en hier in de buurt ken ik gene paarden die te lease staan of waar iemand een bijrijdster voor zoekt. Als er wel paarden aangeboden woprden dan wordt ik toch nooit serieus genomen, ben maar een klein opdondertje van 1.60 en 15 jaar. De mensen hier hebben liever iemand met meer ervaring vanaf 18 jaar.. tja.. daar kan ik niet aan tippen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 23:33

gewoon blijven zoeken, misschien zijn er wel bokkers die een bijrijder zoeken bij jou in de buurt

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:52

Ik ben er van overtuigd dat het gebruik van enige hulpteugel dan ook niet iets is waar je op langere termijn profijt van hebt. En dan bedoel ik niet het bijzetje tijdens longeren, maar het rijden met slof, halsverlenger, bijzet, thiedeman o.i.d.
Zodra je dat ding er af haalt, is het effect weg en zul je merken dat je gewoon weer net zo hard moet werken om je paard te laten lopen zoals je wilt. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat het soms gunstig kan werken, zeker als je al een tijdje aan het aanmodderen bent, maar niet als permanent "hulp" middel, want dan ben je verkeerd bezig. Maar een keer een slof er aan gooien bij een paard dat bijvoorbeeld steeds zijn rug wegdrukt bij bijvoorbeeld wijken (aan 1 kant ofzo) is niet verkeerd, omdat je zo de vicieuze cirkel kunt doorbreken. Maar het moet niet zo zijn dat je afhankelijk gaat rijden van de hulpteugel.\

Maar dat is mijn mening.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:53

Oh ja, ik zoek trouwens altijd eerst de fout bij mezelf, dan ga ik kijken of er medisch gezien iets mis is, en dan vervolgens bekijk ik of het paard gewoon met je loopt te dollen.... Da's negen van de tien keer een goede volgorde denk ik

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 22:49

DePennyBitch schreef:
Ik ben er van overtuigd dat het gebruik van enige hulpteugel dan ook niet iets is waar je op langere termijn profijt van hebt. En dan bedoel ik niet het bijzetje tijdens longeren, maar het rijden met slof, halsverlenger, bijzet, thiedeman o.i.d.
Zodra je dat ding er af haalt, is het effect weg en zul je merken dat je gewoon weer net zo hard moet werken om je paard te laten lopen zoals je wilt. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat het soms gunstig kan werken, zeker als je al een tijdje aan het aanmodderen bent, maar niet als permanent "hulp" middel, want dan ben je verkeerd bezig. Maar een keer een slof er aan gooien bij een paard dat bijvoorbeeld steeds zijn rug wegdrukt bij bijvoorbeeld wijken (aan 1 kant ofzo) is niet verkeerd, omdat je zo de vicieuze cirkel kunt doorbreken. Maar het moet niet zo zijn dat je afhankelijk gaat rijden van de hulpteugel.\

Maar dat is mijn mening.


een meisje had ook aan paard bij ons op stal een tijdje met thiedeman gereden, en steeds bouwde ze het wat af. Nu loopt het paard een stuk beter dan voor de thiedeman. Paard moet ook wat vertrouwen in zichzelf krijgen..

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 10:09

Kyralovertje"]
[quote="DePennyBitch schreef:
Ik ben er van overtuigd dat het gebruik van enige hulpteugel dan ook niet iets is waar je op langere termijn profijt van hebt. En dan bedoel ik niet het bijzetje tijdens longeren, maar het rijden met slof, halsverlenger, bijzet, thiedeman o.i.d.
Zodra je dat ding er af haalt, is het effect weg en zul je merken dat je gewoon weer net zo hard moet werken om je paard te laten lopen zoals je wilt. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat het soms gunstig kan werken, zeker als je al een tijdje aan het aanmodderen bent, maar niet als permanent "hulp" middel, want dan ben je verkeerd bezig. Maar een keer een slof er aan gooien bij een paard dat bijvoorbeeld steeds zijn rug wegdrukt bij bijvoorbeeld wijken (aan 1 kant ofzo) is niet verkeerd, omdat je zo de vicieuze cirkel kunt doorbreken. Maar het moet niet zo zijn dat je afhankelijk gaat rijden van de hulpteugel.\

Maar dat is mijn mening.


een meisje had ook aan paard bij ons op stal een tijdje met thiedeman gereden, en steeds bouwde ze het wat af. Nu loopt het paard een stuk beter dan voor de thiedeman. Paard moet ook wat vertrouwen in zichzelf krijgen..
[/quote]

dat is ook precies wat ik bedoelde! Maar in het permanent rijden met een hulpteugel zie ik geen heil.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 12:07

DePennyBitch schreef:

een meisje had ook aan paard bij ons op stal een tijdje met thiedeman gereden, en steeds bouwde ze het wat af. Nu loopt het paard een stuk beter dan voor de thiedeman. Paard moet ook wat vertrouwen in zichzelf krijgen..


dat is ook precies wat ik bedoelde! Maar in het permanent rijden met een hulpteugel zie ik geen heil.
[/quote]

*oeps* Ik zie het al.. ik heb het een beetje verkeerd gelezen. Bloos Het was ook al laat Schijnheilig
Permanent rijden met een hulpteugel zie ik ook niet echt zitten. Een martinggaal vindt ik niet zo erg.. maar om nou altijd met slof ofzo te rijden Lips are sealed

xxx