Mijn pony reageert nauwelijks op het bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Mijn pony reageert nauwelijks op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 18:01

Hoi ik heb nu ruim een week een nieuwe pony. Ze is echt heel erg lief en reageert geweldig op je zit en benen, maar niet op het bit! Ze is heel snel en als ze moet halthouden gaat ze als snel lopen draaien en schrapen met haar benen. Ik heb haar vanmorgen daar maar is voor afgestraft met een klap op haar hals (ik rijd nu zonder zweep op haar) en dat hielp wel heel goed.
In draf en galop is ze helemaal moeilijk, ze blijft maar rond scheuren en is alleen terug te krijgen op een kleine volte of door heel lang ophoudingen te maken. Maar dan moet je echt wel behoorlijk hard trekken, wat ik nou niet zo'n fijne bedoeling vindt. Ik heb haar van de week voor de lol is met halster geprobeerd te rijden, dit ging wel iets beter dan met een bit, maar als ze eenmaal gaat galoperen is de volte de enige oplossing. Met sturen reageert ze dus wel, maar op een ophouding niet of nauwelijks.

Ik rijdt haar nu op een normale watertrens, ik vind het op zich niet zo erg, maar buitenrijden lijkt me een beetje eng met haar nu. Hebben jullie mischien goede tips voor mij om haar meer op het bit te laten reageren?

Ik heb zelf ook nog gedacht om haar met een hackamore te gaan rijden, maar aan de andere kant ben ik wel al altijd gewend om gewoon met bit te rijden...

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:51

is ze wel goed beleerd?

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 22:09

Ja ze is verder gewoon mak hoor, ik weet verder niet wat ze heeft meegemaakt maar ik vermoed dat er voornamelijk mee rondgecrosst is door kinderen. Ze is wel heel braaf en op mensen gericht, dus tja wat is beleerd dan precies? dat ze 'perfect' loopt?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 02:00

De mijne doet precies het zelfde, en hij is pas één maand beleerd ... ik zou als ik voor jou was toch maar investeren en verder doorrijden!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 02:13

Brendageene schreef:
Ja ze is verder gewoon mak hoor, ik weet verder niet wat ze heeft meegemaakt maar ik vermoed dat er voornamelijk mee rondgecrosst is door kinderen. Ze is wel heel braaf en op mensen gericht, dus tja wat is beleerd dan precies? dat ze 'perfect' loopt?


Ik bedoel dan voornamelijk de basis, dus gewoon naar jou hulpen luisteren. Ik zou als ik jou was gewoon weer onderaan beginnen en veel geduld hebben. Als je het allemaal rustig opbouwd en geen gekke dingen doet (zoals rondcrossen..) dan moet het toch wel goed komen.

Succes!

Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:46

Heb je haar mond al gecontroleerd? Is ze misschien aan het wisselen of heeft ze haken op de kiezen?

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:31

Ik ga met Kyralovertje mee, ik zou de basis nog eens luchtig over doen. Dus bij stap 1 beginnen, aan de longe, iemand erop en laten halthouden m.b.v stemhulpen en lichte druk. Wanneer dit goed gaat gewoon steeds een stapje verder. Net alsof je het paard opnieuw inrijdt, maar dan iets sneller. Zo weet je zeker dat de basis goed zit. Verder veel gehoorzaamheidsoefeningen doen, erop en ernaast. Wanneer je paard gehoorzaam is zal het rijden ook soepeler gaan. Ik hoop voor je dat ze prettiger te rijden wordt. Een pony die altijd haast heeft is ook niet goed, helaas zullen sommigen het nooit helemaal afleren, misschien een beetje last van ADHD??! Succes ermee!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 15:23

Bedankt allemaal, ik ben nu ook wel al veel bezig met longeren en dat gaat wel goed. Helaas heb ik alleen nog geen bak waar ik nu sta (komt binnen een paar maanden) dus moet het weiland als 'bak' gebruiken. En met zo'n snelle pony is dat best lastig. Ze snapt ook nog niet wat nageven is, maar na de laatste keer aan de longe met een halsverlenger daat dit met rijden opeens een stuk beter!

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 17:14

ik zou met een hackamore gaan rijden. dan komt er inplaats van druk op in de mond, druk op de zenuwen. je kan proberen of ze daar beter op reageert. je kan haar ook proberen op je zit rustiger te late lopen, omdat je zegt dat ze zo goed reageert op de beenhulpen ect. succesermee. groetjes

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:33

dierenvriend schreef:
ik zou met een hackamore gaan rijden. dan komt er inplaats van druk op in de mond, druk op de zenuwen. je kan proberen of ze daar beter op reageert. je kan haar ook proberen op je zit rustiger te late lopen, omdat je zegt dat ze zo goed reageert op de beenhulpen ect. succesermee. groetjes


dat is wel het laatste wat ik zou doen..

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 11:14

dierenvriend schreef:
ik zou met een hackamore gaan rijden. dan komt er inplaats van druk op in de mond, druk op de zenuwen. je kan proberen of ze daar beter op reageert. je kan haar ook proberen op je zit rustiger te late lopen, omdat je zegt dat ze zo goed reageert op de beenhulpen ect. succesermee. groetjes

Sorry, maar een Hackamore is imo een martelwerktuig.
Probeer de pony eens terug te rijden op je zit? dat is uiteindelijk toch ook de bedoeling. Misschien is ze nooit echt 'op het bit' gereden en is ze druk in haar mond wel helemaal niet gewend. Ik ken paarden die op pinken te rijden zijn. Het kan best zijn dat dat met jouw pony ook het geval is.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 20:56

als jouw pony zo goed op je zit reageert dan kun je hem toch in de galop ook terugnemen met je zit??
Ik ken een pony die ook niet reageert op het bit maar die word gereden met een Tiedown en daar reageert ze goed op (ze word wel western gereden) maar verder is het stemhulp en terugnemen op je zit en benen

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 19:31

Hoi nou op je zit terug nemen gaat best lastig, als ze eenmaal wilt rennen, gaat ze ook. Op een volte zetten en veel met mijn stem werken helpt tot nu toe het beste. Ik ben vandaag voor het eerst naar buiten geweest met haar en een andere pony. Het viel me op dat ze heel erg aan die pony bleef plakken, ze wilde ook niet zo graag voorop lopen. Hierdoor was ze ook een stuk langzamer. Nu is hier de omgeving nog helemaal nieuw voor haar en ze is erg onderdanig naar andere paarden, maar in de wei, wat ze dus nu goed kent, gaat ze wel gewoon hard.
Ik rijd haar nu met een vrij los teugeltje en doe zoveel mogelijk op mijn stem en zit, maar ik moet toch af en toe nog ingrijpen als ze opeens gaat galopperen. Als je hard trekt stopt ze wel, maar ik houdt niet zo van dat getrek in een paardenmond.

Nu probeer ik het gewoon op de zachte manier en als ze dan echt te hard gaat is het 1 keer hard trekken, want als ik constant druk op haar mond heb (contact dus, niet trekken), gaat ze juist alleen maar harder. Wat vinden jullie hiervan dat ik dit nu zo oplos?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 20:42

Een ander bit is meestal geen oplossing.

Probeer veel overgangen te rijden en terug te rijden opje zit en stem Lachen

Veel succes!

blufy00
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:01

Laat de tandarts eens komen en kijk of je pony haken heeft... Ik zou niet meteen een ander bit kopen gewoon nog even doorzetten en je pony er doorheen rijden !!

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 15:38

Eerst kijken of hij inderdaad niks in zijn mond heeft of daarna gewoon een iets scherper bit kopen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 15:39

blando schreef:
Eerst kijken of hij inderdaad niks in zijn mond heeft of daarna gewoon een iets scherper bit kopen



Nee, geen scherper bit kopen. Dat is niet de oplossing. Eerst goed les nemen!