Ontspannen paard, hoe en waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:15

Ik ben het er niet mee eens dat het ontspannen paard zelf zijn ritme en tempo opzoekt. De controle hierover ligt t.a.t. bij de ruiter. Of dat is iig het streven.

Een ontspannen paard laat zich los in zijn lijf en in nek en kaakgewricht. Daarom kan een ontspannen paard aanspannen.

Even een open deur richting aqua8 intrappen: dit geeft dus aan waarom het onzin is dat een zeer rond/diep gereden paard niet ontspannen zou zijn, dat dat diepe dus onder dwang en getrek voor elkaar gekregen ziu zijn.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:32

Ik denk toch dat je niet helemaal hetzelfde bedoelt als ik, en dat komt voort uit trainingsmethode denk ik. Ik zie het tempo en ritme niet als resultaat van een bepaalde graad van verzameling/aanspanning/wathever, maar als iets wat jij als ruiter volledig bepaalt. een soort schakelknop zegmaar.

Uiteraard moeten daar wel bepaalde voorwaarden voor aanwezig zijn, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:09

Zep schreef:
dit geeft dus aan waarom het onzin is dat een zeer rond/diep gereden paard niet ontspannen zou zijn, dat dat diepe dus onder dwang en getrek voor elkaar gekregen ziu zijn.


Ik ben toch nog wel benieuwd naar aqua's visie hier over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 09:12

Aqua8horse schreef:
Zep, had eerst je PB gelezen...heb daarin toevallig het antwoord gegeven.


1) waarom mag dat dan niet in het openbaar Verward

2) je hebt mij helemaal geen antwoord gegeven. Je komt alleen maar aanzetten met het verhaal dat een diep gereden paard kapotgereden wordt.

3) stel dat het zou kloppen wat jij beweerd. Hoe verklaar je dan de manier van gaan van paarden die in dat systeem getraind worden? Niet alleen Lingh knapt er van op namelijk, mijn huis-tuin-en keukenpaard ook Lachen

conclusie: als je niet weet waar een ander het over heeft, hou er dan je mond over. Ik brand jouw systeem ook niet af, heb alleen mijn twijfels bij het vage gedoe eromheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 09:40

gebruik je zoekfunctie maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:31

Ik heb aqua8 een PB gestuurd met wel 8 topics waarin ik geschreven heb over diep rijden, en ook anderen hun visie uit de doeken doen. Maar dat is blijkbaar niet goed genoeg voor haar. Ik vind het heel flauw zoals hier gereageerd wordt. Op deze manier ga je jezelf namelijk ook heel zwart-wit opstellen omdat je uitspraken steeds uit verband gerukt worden, terwijl dat mij in de praktijk nogal mee valt meestal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 02:10

Aqua8horse"]
[quote="Zep"][quote="Zep schreef:
dit geeft dus aan waarom het onzin is dat een zeer rond/diep gereden paard niet ontspannen zou zijn, dat dat diepe dus onder dwang en getrek voor elkaar gekregen ziu zijn.


Ik ben toch nog wel benieuwd naar aqua's visie hier over!
[/quote]

Zep, had eerst je PB gelezen...heb daarin toevallig het antwoord gegeven.
[/quote]

en dit is het antwoord van aqua:


Citaat:
Als je het ook zou begrijpen zou je ook kunnen beredeneren dat dat lopen achter de loodlijn(dus ook LDR achter de loodlijn) bijna onmogelijk is voor een paard. Die houding is zo onnatuurlijk, en het dier verzet zich ook. Waarom? Omdat het nei mogelijk is om daar zonder pijn, strees en spanning te lopen. Je stimuleert lopen op de voorhand(= veel voorbeen problemen van verschillende aard) Dat is voor een paard erg bedreigend omdat hij het idee heeft dat hij voorover valt, daarom gaan ze dus ook vaak te snel of ze geven op en willen niet meer lopen. Daarnaast creeer je een enorme onnatuurlijke druk op zijn nek, dit ervaart het paard als uitermate vervelend en zal proberen onder die druk weg te komen. Dat kan op verschillende manieren met kracht, of zich scheef maken om zich te onttrekken(dat kan soms tot in de rug zijn) Wat die mensen willen berieken: swun, tact en souplesse(= aanleuning) lukt dus helemaal niet.



Misschien ben ik nou gek, maar hier staat dus volgens mij echt dat een diep gereden paard per defenitie niet ontspannen is. Vraag ik mij nog steeds af hoe je dan een gespannen paard, wat dus per defenitie niet loslaat in de bovenlijn, en per defenitie niet loslaat in nek- en kaakgewricht, dan zo ontzettend ver opgerekt krijgt in de bovenlijn Verward Misschien ben ik raar, maar volgens mij is dat zelfs technisch onmogelijk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: vbu1016 en 79 bezoekers