Waarop beoordelen jullie een instructeur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Waarop beoordelen jullie een instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 10:31

Ik vroeg me af hoe jullie aan je instructeur gekomen zijn?

Ik zit er namelijk aan te denken om van instructeur te veranderen. Ik heb niet het idee dat ik zoveel van hem leer. Meestal zegt hij of het goed of fout is maar niet hoe je het kunt oplossen als het fout is. Meestal ga ik dan zelf aan het proberen en dan kom ik er wel achter wat ik wel moet doen. Maar ik vind eigenlijk dat hij mij daar mee zou moeten helpen.

Wat is jullie ervaring hiermee?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:41

Een goed lesgeefmens ziet wat je fout doet (volgens zijn/haar manier dan) en legt uit hoe het dan wel moet en zou meerdere manieren moeten kunnen verzinnen om uit te leggen hoe je daar zelf op kan letten. Duidelijk uitleggen en jou dingen laten visualiseren vind ik dus erg belangrijk.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:43

Ik ben aan mijn instructrice gekomen omdat heel veel mensen bij mij op stal bij haar lessen en erg goede verhalen vertelden. Zelfs mensen die eigenlijk al jaren geen les meer hadden zag ik toch nu eens per 2 weken les nemen Lachen. Bijkomend voordeel: haar paard staat ook bij ons op stal dus het is gemakkelijk om een les af te spreken Haha!.
Vervolgens heb ik terwijl zij les gaf aan de kant toe gekeken of in de buurt rondgereden om de kijken of de manier van lesgeven me aansprak.

Gelukkig had ze nog plek. Ze vind het paard leuk (altijd belangrijk). Bij de eerste les vroeg ze wat mijn doel was en wat ik wilde bereiken. In de les werken we daar naar toe. Tot nu toe is het altijd nog zo geweest dat het paard beter liep aan het einde van de les dan aan het begin. Ik merk dat ik zonder haar hulp veel langer bezig ben voordat ik hem zo voor elkaar heb als in de les.
Ik ben hier dus erg tevreden mee .

Gewoon rondkijken dus bij instructeurs in de buurt en daar iemand zoeken die aansluit bij jouw rijden.

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:46

Pb mij even ik weet misschien nog wel een goede instructrice.
Mijn instructrice geeft duidelijke uitleg, verteld waarom iets zo is en als je het niet snapt laat ze het zien. Verder schenkt ze veel vertrouwen. Is ze rustig en bij haar is het niet zo van je 60 minuten zijn om dus doei.
Echt een aanrader.

Boris
Berichten: 131
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:59

Moeilijk, toen ik mijn haf net had was ik verplicht de instructeur van de stal te nemen, geen keuze dus (hoewel het best goed uitpakte). Nu is hij weg en kunnen we zelf kiezen. In mijn keuze heb ik een aantal dingen laten meewegen:
-mijn huidige instructrice zit op Deurne (is geloof ik al gediplomeerd instructrice maar hoe dat precies zit weet ik niet).
-Haar manier van rijden spreekt me aan (ik zie haar regelmatig rijden met verschillende paarden).
-klikt tussen ons, beiden serieus met de les en we willen vooruitgang boeken (geen haast, rustig tempo) maar ze begrijpt wel dat het voor mij een hobby is.
-ze heeft begrip voor het feit dat ik zo nu en dan onzeker/angstig ben te paard. Bij harde wind bv heeft mijn haf nogal de neiging weg te springen, ze snapt dat ik gespannen ben en kletst me daar dan doorheen. Indien nodig krijg ik echter ook wel eens een schop onder mijn kont dat ik niet moet zeuren! ~~}>
-ik heb wel vertrouwen in haar. Momenteel nl. even in dipje (nou ja, zeg gerust maar dip) met rijden. Totaal geen ontspanning, koppie recht de lucht in maar ze blijft het in het rijtechnische zoeken ipv allerlei hulpmiddelen (die me wel worden aangeraden zo om me heen). Zelf denk ik ook meer in rijtechnisch, immers zo denderend rij ik niet en mijn paardje is nog jong, dus gewoon stug volhouden en consequent blijven rijden en zo denkt zij er ook over...
-geeft goede uitleg, niet alleen wat ik moet doen, maar vooral ook waarom en wat het beoogde effect is. Ze probeert me uit te leggen hoe het moet voelen (hoewel dat nog niet altijd goed doorkomt bij mij...)
-ik les nu bijna een jaar bij haar en we boeken vooruitgang! Wel in het begin afgesproken dat we eerst een paar lesjes proberen om te kijken of het klikt.
-ze is niet duur Haha! ! Zonder gekheid, scheelt toch. Maar ik heb haar laatst uit eigen beweging een "loonsverhoging" gegeven en ze werd er helemaal verlegen van....
Zo zijn er vast nog meer dingen waar ik nu even niet aan denk....Succes met zoeken!

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 10:59

Thanx, ik denk dat ik toch maar op zoek ga naar een andere instructeur.

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:14

Wat ik nog wel zou doen is even opschrijven wat je zoekt in een instructeur/trice en er meerdere laten komen voor een proefles. Laat eventueel deze lessen door iemand filmen zodat je ze daarna in alle rust kunt terugkijken en zo een besluit kunt nemen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:36

om een voorbeeldje te geven: ik hoef niet te zeggen, hé, rechts loopt ie iets minder gemakkelijk. m'n instructeur weet precies te vertellen hoeveel gewicht ik in m'n handen heb, of ie toevallig wat vast zit links of rechts.
als ie kan zeggen wat jij voelt zit je al ver denk ik.
verder weet ie wanneer ik met een probleem zit het steeds op te lossen en werken we steeds vrolijk verder opbouwend zonder ons te overhaasten.
hij zorgt ook voor steeds nieuwe en uitdagende oefeningen.
geeft tips hoe ik hem thuis moet rijden.
vraagt: hoe ging het op wedstrijd? enz...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:41

........ik zie liever een instructrice......

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:42

goede instructie
-weet te motiveren;
-heeft een plan in gedachten;
-weet dat goed over te brengen.

motivatie vind ik het belangrijkste en ik heb het getroffen met mijn instructrice want die is daar de koningin in. hoewel, soms de motivatie in mijn schoenen zakt als ze na 50 min. rijden zegt, ik zal mijn proefboekje nog even pakken...

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 11:59

Wat betalen jullie voor jullie lessen? Ik ben nu namelijk M1 en wil graag meer hulp krijgen bij de oefeningen die ik in de volgende klasses nodig zal hebben.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:50

Ik ben heel tevreden over m'n instructrice omdat ze:

- natuurlijk technisch goed is (en dat ook over weet te brengen)
- heel positief met ons bezig is (niet alleen 'dit doe je fout')
- goed uit weet te leggen wat de knelpunten zijn en wat daaraan te doen is
- begrijpt dat ik niet wedstrijdgericht bezig ben, maar vooral lekker soepel met m'n paard wil communiceren. Veel instructeurs kunnen niets met je zodra je aangeeft geen wedstrijden te willen, maar zij weet steeds nog een leerzame en nuttige invulling te geven.

Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:59

Die van mij heeft Deurne gedaan en ik betaal haar 20 Euro per uur.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:04

Ik betaal 35 per uur, maar we lessen twee keer een half uur, omdat dat voor een 4-jarige meer dan zat is!
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 24-07-03 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:06

In drenthe betaal je bij de top 5 zo'n 40-50 euro per uur. bij een aantal kan je ook rustig een half uur komen (meestal zo gek nog niet aangezien je hem zelf meestal wel kan inrijden op dat niveau!)

Boris
Berichten: 131
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:08

Niveau pré-B Haha! (hoewel niet wedstrijd gericht, maar... wat niet is kan nog komen). Ik betaal nu 12,50 voor 45 min, was eerst 10 euro voor 45 min.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:13

Bij ons op stal loopt een heel stel instructeurs rond die allemaal wel wat hebben... Aangezien ik gewoon 40uur/week werk vielen alle mensen die eigenlijk alleen overdag les geven zowieso af.

Ik heb zelf een erg jong paard, dus was op zoek naar iemand die op ee fijne, rustige manier lekker met mij samen aan de basis kan werken, zonder dingen te overhaasten. Hij let vooral op ontspanning en is erg veelzijdig, dus dat bevalt me best...

Lijkt er echter helaas op dat ik hem op den duur kwijtraak, dus moet ik weer ernstig op zoek.

Overigens les ook ik slechts een half uur a 15 euro... en dan zijn zowel mijn paard als ik behoorlijk bekaf.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 15:23

Dank jullie allemaal, nu heb ik een beetje een leiddraad. Ik ben via via bij mijn huidige instructeur gekomen maar die heeft nooit ert hoog dressuur gereden, alleen maar springen.

Ja inderdaad een half uur is genoeg, doe ik nu ook. Ik rijd haar zelf wel in zodat we gelijk met het echte werk kunnen beginnen zodra mijn instructeur er is.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:32

Als je ontevreden bent over je huidige manier van leskrijgen, moet je niet twijfelen maar andere instructie nemen. Een andere heeft een frisse blik op de zaken. Verder kun je les nemen van bv. iemand die zelf niet gigantisch hoog rijdt, maar wel informatie op een hele heldere manier kan overbrengen. Je kunt ook les nemen van iemand waarvan je juist graag wilt dat die op gewenste momenten op jouw paard kan stappen (altijd handig). Je moet iemand vinden die aansluit op jouw wensen.
Ik kreeg les van diverse juryleden (ZZ-licht + hoger) die ook lesgeven. Gemiddeld betaal ik 50 euro voor een uur (aan huis, dus inc reiskosten).
Ik denk dat het sowieso heel verfrissend is om af en toe van iemand anders les te krijgen (of een clinic) gewoon om iemand anders zijn/haar mening te krijgen en nieuwe tips en trucs.
Succes ermee!!!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:47

Ik 25 euro per uur, maar tegenwoordig ga ik met allebei 1x een half uur pe rweek ( dus 2 halve uren p.w)
Want het loswerken en afwerken lukt me zelf ook wel, en als ik een vol uur les kan je me bij elkaar schrapen Lachen
En voor die ander is een uur gewoon te lang.

Ik hoop dat je ene goede instructrice/instructeur vindt, want het is wel belangrijk dat je ook t ehoren krijgt wat je moet doen, ik heb het getroffen met mijn instructrice!


Ze is positief, creatief, het klikt ook gewoon, ze streeft naar het zelfde doel als ik.
Ze begint de les niet zo van nou ga maar draven maak maar een voltetje, maar alles wat ze doet heeft een betekenis, het zorgt ergens voor, ze heeft een plan in gedachten zeg maar.
Ze geeft aanwijzingen hoe ik het best naar bv. een wedstrijd toe kan werken de volgende dagen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:59

Als ie er maar knap uit ziet, dan is het mij goed.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:02

Desiree schreef:
Als ie er maar knap uit ziet, dan is het mij goed.


......en wat vind jou vriend daar dan van? LOL

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:10

zolang ik me in de les beperk tot het berijden van mijn paard vindt ie het goed! Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:12

En buiten de les Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:12

dan moet ik meteen naar huis. Dus tsja......