Inrijden jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Truecolor
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-07-03

Inrijden jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 14:43

Al eerder discussie over geweest, maar hier even een opfrisser. Wanneer beginnen met inrijden? Mijn idee. Met drie jaar is een prima leeftijd. Ik ben inmiddels met mijn paard begonnen en heb de eerste maanden alleen gestapt (laten wennen aan beenhulpen, stuurbaar maken). Sinds deze week begonnen aan de draf. Eerst wat druk, dan rustig zelf laten kijken wat ie wil en nu draven we dus rustig rond (1-2 volle ronde en dan is het ook weer prima). Ik denk dat hier niets mis mee is.

Nog even over vorige discussie. Vaak werd volgroeien van botten genoemd en de fabel dat kraakbeen eerst bot moet worden, als reden om langer te wachten. Even de waarheid: kraakbeen verandert nooit en te nimmer in bot (das ook maar beter ook, want anders zouden wij zelf op ons 20-ste versleten rond lopen). Kraakbeen is een laagje elastisch materiaal aan het einde van ieder bot (gewricht) en zorgt voor soepele beweging.

Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:46

Ik vind drie jaar ook een prima leeftijd. Wel denk ik dat je dat per paard moet bepalen en dat er dus eigenlijk geen standaard leeftijd voor is. Wel zou ik nooit beginnen voor dat ze 2,5 jaar zijn en het liefst toch voor zijn/haar vijfde.
Maar op welke leeftijd begin je dan met longeren etc.?

Truecolor
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 14:51

Zelf ben ik geen voorstander van longeren. Geeft vaak veel onrust en geren. Ik zorg dat mijn paarden netjes volgen (van stal naar weide) en goed handelbaar zijn (en vertrouwen!!). Dan zadel erop, rustig de bak in (of afgesloten deel weide) even aftasten en dan rustig erop.
Eerste tijd alleen stappen (liefst alleen vooruit, rechte stukken).
Dan afhankelijk van paard meer vragen, wat druk geven en dan rustig gaan draven.
Ik begin wel vanaf veulen met vastzieten, borstelen, beentjes geven en dus netjes aan halterlijn meelopen.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 15:40

Ik heb ooit eens een grote 3-jarige merrie gekocht van 1.70 (1.5 jaar later liep ze tegen de 1.80) en mij werd toen verteld dat ik tot haar 4e moest wachten met zwaar belasten en dingen zoals springen. Omdat ze de tijd nodig had om te volgroeien. Het eerste jaar hebben we dus alleen maar aan de bespiering en het loopen op haar eigen benen gewerkt.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:51

ik heb zelf nu een drie jarige fries en ik doe het ook rustig aan lekker idd op eigen benen leren lopen en hij is nu overbouwd dus ze groeien echt en ik pak hem ook later pas op voor het zwaardere werk als hij naar de 4jaar gaat!!! nu lekker de basis leren!!!!
succes
Gr.Danie

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:07

Ik doe het persoonlijk anders. Meestal galoppeer ik de tweede of derde keer dat ik erop zit al. Het paard moet leren balans te krijgen en daar is galop de perfecte gang voor.
Natuurlijk krijgt het paard vertrouwen als je veel op hem rondstapt, maar als je eerlijk bent in de draf en galop zal het paard ook daar vertrouwen in je hebben.
Wij wachten over het algemeen tot het paard toch dik drie jaar is. Dan wordt het een paar keer gelongeerd en krijgt het al vrij snel het zadel op zijn rug. Hiermee longeren we een keer of twee en daarna trek ik me aan het zadel omhoog en hang over zijn rug. Als hij braaf is, leg ik ook voorzichtig mijn been naar de andere kant terwijl ik over de hals heen hang. Even zitten, afstijgen en klaar.
De keer erop weer zitten en aan de hand en later aan de longe wat laten stappen en draven.
De keer daarop weer op dezelfde manier erop, beetje stappen en draven en even een stukje los stappen en draven (en als het goed gaat ook een stukje galop). Daarna afstijgen en weer opstijgen. Braaf, weer afstijgen.

De eerste paar weken zit ik er zo'n drie keer in de week een tijdje op. Daarna mag hij of gehele vakantie of zes dagen in de week vrij.
En als het paard zo'n drie jaar en acht a negen maanden is, wordt het wat intensiever opgepakt. Op mijn vorige stal moest het paard in januari van het jaar dat het vier werd een L-parcours kunnen springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:10

Ik zit er nu aan te denken om mijn 2,5 jarige merrie straks al mee te nemen en zadelmak te maken. Ze kan dan in de moeilijke maanden met het weer (dec-mrt) als er alleen maar sneeuw ligt gewoon in het land staan, en dan rijd ik in het voorjaar weer verder. Is ze iig al zadelmak.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:59

Ik denk dat een vaste leeftijd prikken voor een paard niet slim is.
Of je een paard in kan rijden hangt compleet van het paard af, lichamelijk en geestelijk. Er zullen genoeg paarden zijn voor welke het veel beter is om op 4/5 jarige leeftijd gereden te worden, maar anderen kunnen er ook eerder aan beginnen, dit moet je per induvidueel paard bekijken.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 07:54

Het is allemaal afhankelijk van (de bouw van) het paard. De een is er eerder klaar voor als de ander. Een vriendin van mij heeft pas een 3 jarige afgericht, maar heeft besloten het beestje nu gewoon in de wei te laten staan om nog wat op kracht te laten komen en dan in het najaar weer op te pakken.

Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:36

Zelf persoonlijk zou ik een paard waar al mee begonnen is niet zomaar een aantal weken/maanden weer in het land zetten. Ik zou dan er voor kiezen om het paard in kwestie 1 of 2 keer per week te pakken en dan rustig laten werken.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:39

Ik ben nu bezig met mijn merrie. Heb er nu 5 keer opgezeten. Eerste keer alleen hangen + zitten in stap. Tweede keer de stap en draf aan de lijn. De derde keer de stap draf en galop aan de lijn. De 4e en 5e keer in de rijbak zonder lijn en ook alle gangen. Nog maar korte stukken galop, maar het ging me om het aanspringen (dus aan de hulpen komen) en het terugkomen.

Ik wil nu nog 2 keer doorrijden zodat ik zeker weet dat ze weet wat sturen en been is. Daarna gaat ze het land op voor 3 tot 4 weken. In die tijd alleen leuke dingen doen en een enkele keer longeren zodat ze toch wat spieren blijft kweken. Verder mag ze het even verwerken en nog lekker doorgroeien en genieten van het land!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:50

Ik vind het persoonlijk altijd jammer dat paarden al zo vroeg ingereden worden en verbaas me soms over de leeftijd van paarden die op wedstrijden gestart worden. Je kan een paard op zijn derde best alvast wat dingen gaan leren, maar om er nou ook op te klimmen en hem klaar te stomen zodat hij op z'n vierde de wedstrijdring in kan... Je kan al zo lang plezier hebben van je paard, kan dat dan niet een half of zelfs heel jaar later?

Nou snap ik ook wel dat de mensen die er van moeten leven dat halve of hele jaar niet hebben, maar gewoon dat ene (of tweede/ derde) paardje wat je gewoon voor de hobby hebt?

Toen ik op zoek ging naar een paardje voor mezelf, wilde ik er per sé eentje die nog niet beleerd was en liefst zelfs nog niet zadelmak. Maar ook geen veulen! Dat bleek dus heel moeilijk, want ieder dier in de verkoop wat tegen de 3 jaar aan zit is al in meer of mindere mate ingereden. Uiteindelijk heb ik een 6-jarige NRPS-merrie kunnen kopen, die alleen nog maar als fokmerrie en als "decoratiemateriaal" dienst had gedaan. Een gok, want ze was maar 1.45 hoog en zou dat wel groot genoeg zijn? Inmiddels is ze 10 en ze doet het fantastisch. Ze kon inderdaad helemaal niets, maar ik heb alles op een rustige manier aangepakt en ik had het nooit anders gewild. Je bouwt zo'n super band op met je paard als je hem zelf opleidt! (Mits je hiervoor wel de kennis en kunde in huis hebt en niet ongeduldig bent aangelegd. Het is leuk, maar zeker niet gemakkelijk! )

Samenvattend: wat mij betreft kan je in ieder geval met het rijden bij wijze van spreken niet lang genoeg wachten! Laat je paard uitgroeien en overhaast het allemaal niet, dan zal je dubbel zo lang plezier van hem kunnen hebben.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:17

Hey,

Chubby was erg jong toen ik met haar begon. Ze was ong. 2 en een half toen ze echt werd ingereden en sindsdien wordt ze regelmatig (4 a 5 keer per week bereden). Voor het inrijden werd ze regelmatig gelongeerd (voor de stemcommando's) en was ze al gewend aan gewicht op haar rug (zadel en af en toe zaten we er zelf "spelenderwijs" op).

Ik was me bewust van het feit dat ze erg jong was (en nog steeds is *LOL* ) maar het begon een draak van een beest te worden en sinds ik met haar wat "werk" is ze ontzettend ten goede veranderd. Ook nu merk ik dat ze behoefte heeft aan "afleiding" en "bezigheidstherapie". Als ik een paar dagen niet rijdt met haar (ze staat overdag lekker op de wei) dan is ze loei-chagerijnig. Scheve mond

Het is denk ik ontzettend afhankelijk van het paard. Als je goed kijkt naar het gedrag van een paard, dan weet je of je verder kunt of dat je even moet wachten en wat rust moet geven...

Groetjes,
Jacqueline

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:30

toevallig ben ik net begonnen met een 7/8 jarige tinkermerrie die groen hierheen gehaald is. ik had ze net 2 weken toen ze naar de keuring moest en daarna ben ik rustig aan begonnen met longeren en er op te zitten als ze gewoon zonder zadel vast stond.
Dit vond ze duidelijk het vertrouwste.
Vorige week maandag ben ik er voorzichtig op gestapt in de bak en dat ging perfect. Allen toen ik tegen ze ging praten was ze me gewoon kwijt en draaide eerst een rondje en begon toen zo finaal te stuiteren dat ik nu nog een beetje blauw en beurs ben. Afgelopen vrijdag weer erop, iemand ernaast, uiteindelijk rondje gestapt met de persoon ernaast op halve meter afstand.
Afgelopen maandag had ik de kolder in de kop, ging samen met beste vriendin naar stal, zijn hafje opgezadeld, ik tinker en we zijn gewoon vertrokken op buitenrit. En het ging perfect! Natuurlijk nam ik een risico, maar ze deed het super. Zelfs de draf en galop. Nu pak ik ze vandaag misschien wel even op en dan krijgt ze dinsdag ijzers, zodat ze wat lekkerder loopt. Want op blote voeten vind ze de berm echt niks.

Een misschien aparte manier van inrijden, maar wel 1 die ik bij tinkers vaak toegepast heb, met succes.
Maar sla wel altijd even kruisje voordat ik het erf afga Knipoog

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:34

Citaat:
maar om er nou ook op te klimmen en hem klaar te stomen zodat hij op z'n vierde de wedstrijdring in kan...

Dat paard was voor de verkoop en levert nou eenmaal als vierjarige en L springen meer op dan wanneer het een vijf- of zesjarige en L springen is.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:39

mandymonica schreef:
Je kan een paard op zijn derde best alvast wat dingen gaan leren, maar om er nou ook op te klimmen en hem klaar te stomen zodat hij op z'n vierde de wedstrijdring in kan... Je kan al zo lang plezier hebben van je paard, kan dat dan niet een half of zelfs heel jaar later?

Zal ik het nog sterker zeggen?
Ik stoom hem klaar om met zijn derde jaar de wedstrijdring al in te gaan!

Ja... inderdaad!!!!! Kom maar op met het commentaar.

Ik zit er gemiddeld 3 x per week 20 minuten op.

In oktober hoop ik een proefje te starten. Ik hoef niet met de trailer weg, het is 5 minuten (nog niet eens) stappen van stal vandaan.
Dat is onze kans om in een binnenbak te rijden. Op die manier went ze eraan om een spiegel te zien, een juryhokje, gevlochten te worden en een stukje stresssfeer.

Ik verwacht helemaal niets. Ik hoop alleen dat ze dan nog aan de hulpen is en op mij let. Het is puur voor de ervaring. Ze gaat er niet dood van. Of ik haar nu 3 keer per week thuis rij of 2 keer die week thuis en 1 keer ergens anders. Ze hoeft daar echt niet langer te lopen of opeens een stuk netter. Dat is niet reeël!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:41

Kawa is zo'n paard wat "klaar is gestoomt" om met zijn 4e te gaan springen
toch is hij pas zadelmak gemaakt met zijn 3,5 en maar een keer of 3, 20 min, per week gereden.
Dus daar hoef je helemaal niet zo gek voor te doen hoor.
En als 4 jarige liep hij dus met succes B en L
Als 5 jarige M, zonder probleem. En tussen L en M heeft hij 3 maanden op de wei gestaan en daarna weer rustig opgepakt.
ook gingen we niet elke week weg en is er nog varkenspest geweest, dus niet kunnen starten.

Ik rij nu ook weer een jonge van 3.
Net zadelmak. Ongeveer 10 keer iemand opgezeten.
Haar rij ik ook 3 keer in de week zo'n 20 minuutjes.
Maar zoals ze het nu oppakt kan ze makkelijk als 4 jarige een B/L proef lopen voor winst.
En denk zelfs in oktober al een nette B proef.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-03 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:45

runningkawa schreef:
Ik rij nu ook weer een jonge van 3.
Net zadelmak. Ongeveer 10 keer iemand opgezeten.
Haar rij ik ook 3 keer in de week zo'n 20 minuutjes.
Maar zoals ze het nu oppakt kan ze makkelijk als 4 jarige een B/L proef lopen voor winst.
En denk zelfs in oktober al een nette B proef.

Tadaaaaaa, wij begrijpen elkaar.
Het is niet forceren, die jonge dingen pakken het gewoon goed op!

Truecolor
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 12:45

Interessante discussie toch weer Lachen
Mijn planning is ook om in oktober een eerste proefje te rijden (zonder startkaart) en dan volgend jaar te starten (alleen dressuur).
Misschien erg medisch, maar het is niet waar dat jonge paarden "lijden" onder werk. Let maar eens op wat voor een kapriolen ze in de wei uithalen. Belasting heeft juist een positieve werking op de aanmaak en versteviging van botten en spieren (het is ook niet voor niets dat oude vrouwtjes die weinig bewegen last van botontkalking krijgen (icm hormonen, calcium en zonlicht......).
Uiteraad is overbelasting nooit goed, maar een normale belasting (met verstand!) des te beter.
Het is denk beter om rustig aan te doen en er bijv. naar te streven om in 5 jaar Z te worden (droom, droom) dan een paard op z'n 6de klaar stomen omdat ie met 8 jaar toch wel Z moet kunnen ?!?
En natuurlijk niet direct een uur in de verzameling en vliegende galopswissels! Sterker nog helemaal geen verzameling (maar dat was hopelijk wel duidelijk Verward

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:13

Mijn dame is bepaald nog niet klaar voor het Z hoor, maar die ambitie had ik ook nooit. Ik rij endurance en train haar dressuurmatig zodat haar lijf in staat is om op een gezonde manier die lange afstanden af te leggen. Maar ik denk dat ik niet meer dan een nette B-proef zou kunnen rijden met haar, domweg omdat haar concentratie daarvoor te slecht is. Ze zou het wel kunnen, als ze zo vriendelijk zou willen zijn om tenminste 5 tot 7 minuten aaneengesloten op mij zou willen letten Lachen

Ik ben er dus óók niet voor om een "wat ouder" paard al zo snel klaar te stomen, ik ben tegen dat hoge tempo in z'n algemeen. Dat je met een drie-jarige naar een wedstrijd gaat voor de ervaring is denk ik geen enkel probleem, als je dan toch al met hem aan het rijden bent. Als het je echt nog maar niet om de punten gaat.

En een jong paard kan best wel werkbelasting hebben, maar niet die van een ruiter op de rug. Paarden zijn er nooit voor gemaakt om ons te dragen, dus laat dat lijf toch alsjeblieft lekker uitgroeien voordat je er op gaat zitten. Met longeren, andere vormen van grondwerk of een buitenrit als handpaard hoeven ze echt geen probleem te hebben en leer je ze alvast commando's, stimuleer je het gebruik van de juiste spieren en kan je de dominantieverhouding bepalen. Dat is alleen maar goed.

En zoals ik al zei, als je je brood er mee verdiend is het een ander verhaal. Niet dat de paarden die je hebt daardoor anders zijn, maar de schoorsteen moet wel blijven roken. Het gaat mij meer om mensen die voor de hobby 1 of 2 paarden hebben en die hun paard dan toch niet die rust gunnen. Ze moeten er op en ze moeten zo snel mogelijk winstpunten halen. Dat vind ik gewoon jammer, je kan er zo van genieten als je het wat rustiger aanpakt...

Maar goed, ieder zijn mening. Anders zou het hier op bokt immers maar saai worden!

Replay

Berichten: 442
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 17:07

Ik ben het met jullie absoluut oneens!
Een jong paard (3 jaar) kun je het beste eerst even aan de longe laten wennen met zadel en hoofdstel, en aan je stem laten wennen, ho=ho en kom=gaan, daarna erop en gelijk opbouwen zodat je met een week los kunt galopperen. zo word hij niet baldadig en overbluf je hem een beetje.

Ik heb zelf nu een 4 jarige Voltaire x Grannox, deze is nu 1.81 en groeit nog steeds, ik heb hem vol in training vanaf december en hij doet het geweldig. ik heb hem nu helemaal klaar, kent (bijna) alles en ik heb hem nu 3 maanden in de wei gezet om lekker door te groeien.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:01

Truecolor schreef:
Zelf ben ik geen voorstander van longeren. Geeft vaak veel onrust en geren. Ik zorg dat mijn paarden netjes volgen (van stal naar weide) en goed handelbaar zijn (en vertrouwen!!). Dan zadel erop, rustig de bak in (of afgesloten deel weide) even aftasten en dan rustig erop.
Eerste tijd alleen stappen (liefst alleen vooruit, rechte stukken).
Dan afhankelijk van paard meer vragen, wat druk geven en dan rustig gaan draven.
Ik begin wel vanaf veulen met vastzieten, borstelen, beentjes geven en dus netjes aan halterlijn meelopen.



Hoe leer jij je paard dan om te reageren op je stem, zoals stap, draf en galop??? En hoe kan hij dan leren op eigen benen te lopen, als jij hem steeds vast houdt, volgens mij blijft hij dan alleen maar aan jouw plakken?


groetejs kim

Replay

Berichten: 442
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:05

door hem te longeren en met je stem tegen hem praat leert hij mijn stem kennen, en ik hou hem niet steeds vast, heb ik nooit gezegd
hij blijft echt niet aan mij plakken hoor, kan wel wat

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:14

Ik vind zelf 3 jaar de minimum leeftijd. Er zullen uitzonderingen zijn van vroegrijpe paarden, maar vaak hoor ik dan het karakter als argument en niet of het paard er fysiek ook klaar voor is. Ik ben zelf van mening dat als je te vroeg begint met het echte werk, je dat over 10 jaar 3x zo hard terug krijgt en een paard met een hoop kwaaltjes hebt.

Sommige paarden moeten zelfs tot hun 4e of 5e wachten voordat ze klaar zijn om ingereden te worden, die zijn er psychisch en lichamelijk niet klaar voor. Maar dit zie je vaker bij koudbloeden.

Nuala kwam groen naar Nederland op haar 7e. Ik heb er een zadel opgelegd en ze vond het allemaal prima. Toen gelongeerd en langzaam steeds een stapje verder. Zadel erop, beugels eraan, hangen, en uiteindelijk zitten. Dit duurde zo'n 4 weken waarin ze 2x in de week werd gereden.

Ik ben net als Leonoor in een stoute bui opgestapt en naar buiten gegaan. Dat ging perfect, maar denk net als Leonoor dat dit ook met het ras te maken heeft.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:34

Replay schreef:
Ik ben het met jullie absoluut oneens!
Een jong paard (3 jaar) kun je het beste eerst even aan de longe laten wennen met zadel en hoofdstel, en aan je stem laten wennen, ho=ho en kom=gaan, daarna erop en gelijk opbouwen zodat je met een week los kunt galopperen. zo word hij niet baldadig en overbluf je hem een beetje.

Zoals ik al schreef begon ik ook eerst met longeren. Eerst wat spieren kweken zodat ze mijn gewicht kon dragen.
En ook met zadel en hoofdstel.
De derde keer erop (was nog aan de lijn) zat ik ook al in galop. Hoe eerder alle gangen hoe beter. Vooral de galop. Daar worden ze sterk van en daarbij kan je ze leren rechtrichten etc.