Niet nagevelijk -> verkeerd zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DEfjord
Berichten: 30
Geregistreerd: 13-05-03

Niet nagevelijk -> verkeerd zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 12:08

Ik heb een probleempje;
mijn pony is goed aan me been, reageerd goed op me, is actief en alles, maar blijft met haar hoofd in de lucht lopen, af en toe komt ze wat naar beneden maar niet lang.

Nu is mijn vraag, kan dat aan het zadel liggen? Het zadel ligt vaak wat te ver naar voren en ligt ook niet helemaal lekker. Misschien dat ze niet goed met haar hoofd naar beneden kan komen doordat het zadel te ver naar voren ligt?

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:35

nee het ligt waarschijnlijk niet aan het zadel,dat ze haar hoofd maar kort beneden houdt duidt waarschijnlijk op onderontwikkelde lengstespieren in de rug,wat wil zeggen dat ze niet de kracht heeft haar hoofd netjes beneden te houden,en dat ze daarom steeds haar hoofd weer omhoog doet,wat haar dus minder moeite kost.
je kan de spieren soepeler en sterker maken door je pony veel buiging in haar hals te laten maken,naar links en naar rechts.dat doe je gewoon door je paard overdreven naar links en naar rechts te laten kijken,en goed stelling aan te nemen op bv voltes.natuurlijk niet de hele tijd tijdens het rijden,het is ook belangrijk haar goed recht te rijden.
het kost wat tijd,maar als de spieren van je pony beter ontwikkeld zijn zal ze de kracht hebben om haar hoofd in de goede positie te houden.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:43

Waarom heb je een zadel dat niet goed past? Dat is sowiezo nooit goed.
En daarmee kan het probleem denk ik ook wel een heel stuk verholpen zijn. Doordat t zadel niet goed ligt kan het dus drukken op de rug, dat doet zeer, waardoor je pony zijn rug niet goed durft te ontspannen. Wanneer hij goed nageeflijk loopt, moet hij zijn rug ontspannen en het kan dus dat hij dat niet doet door de pijn van het zadel.
Dus ik zal als ik jou was eerst maar eens zorgen voor een goed passend zadel, en dan kijken of er een ander probleem is.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:44

ik denk niet dat het aan het zadel ligt, kan wel dat het zadel niet lekker licht en ze daardoor niet zo lekker loopt! ik zou het wel voor de zekerheid even na laten kijken!
Als je fjord niet nageeflijk wil lopen dan komt dat denk ik meer omdat jullie niet helemaal ontspannen rijden en de hulp niet goed beheersd maar daarvoor kun je het beste met een goedeinstructeur oplossen
Succes!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:45

Je kan zelf controleren of het aan het zadel ligt, door te kijken of je pony zonder zadel wel lekker nageeflijk loopt!

Ook al ligt het hiet niet aan, ik zou een ander zadel aanschaffen wat wel goed past!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:00

Aan je naam te zien heb je denk ik een fjord..
Ik denk eerder dat je fjord gewoon loeisterk is en jij hem niet rond krijgt ipv dat het zadel niet past.

DEfjord
Berichten: 30
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 13:30

Bedankt voor jullie reacties.

Ik weet dat een niet goed passend zadel nooit goed is.
Ik ben ook op zoek naar een goed passend zadel. Maar ik moet het wel helemaal zelf betalen. Maar ik doe me best, en ze is idd verschrikkelijk sterk.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:48

Citaat:
Ik denk eerder dat je fjord gewoon loeisterk is en jij hem niet rond krijgt ipv dat het zadel niet past


dit is Bull.

Een niet passend zadel kan wel degelijk de oorzaak zijn dat een paard niet wil ontspannen.
Als jij op te krappe schoenen loopt ga je ook krampachtig staan.

En ervan uitgaan dat een fjord gelijk loeisterk is is helemaal onzin.
Als je ze goed rijd is er niks aan de hand.

Een paard rond , ontspannen en recht rijden heeft niks te maken met kracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:31

Nistria schreef:
Aan je naam te zien heb je denk ik een fjord..
Ik denk eerder dat je fjord gewoon loeisterk is en jij hem niet rond krijgt ipv dat het zadel niet past.


Dus een paard rondrijden doe je tegenwoordig op kracht Verward
Tuurlijk loopt dat dier niet lekker als z'n zadel niet past.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:24

Ik ken het probleem...
Mijn fjordje had er ook moeite mee.

Ik ben gewoon heel veel voltes en andere figuren gaan maken, Allebei de kanten op, op een gegeven moment ging hij gewoon uit zichzelf makkelijker en een stuk ontspannender lopen.

Maar buiten dat.. Blijf niet doorrijden met een niet passend zadel! je doet er meer kwaat mee dan goed.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:53

Natuurlijk kan er rijtechnisch vanalles fout gaan zoals hierboven meermalen wordt gesuggereerd, maar veel mensen hebben er werkelijk geen idee van hoeveel problemen een slecht passend zadel kan geven. Ik ben dus erg verheugd te lezen dat je ook dáár aan denkt.
Je uitrusting is tenslotte je basis.
Als die uitrusting je paard pijn doet kun je voltes en overgangen rijden tot je een ons weegt, maar dan los je er weinig of niks mee op.

Een vrij simpel testje kun je zelf al doen als je je daar vertrouwd genoeg voor voelt: kijken of je zonder zadel een fijnere verbinding kunt krijgen.
Denk er ook aan dat hetgeen jij ziet als lekker aan je been en actief, ook vluchten kan zijn voor de pijn.
Kijk ook of je zelf het zadel niet te ver voorop je paard legt (dat gebeurt erg veel omdat we allemaal braaf geleerd hebben een handbreedte tussen singel en elleboog te houden, maar voor veel paarden is dat nog steeds veel te ver naar voren).
En als je het op de goede plek legt, blijft het daar dan liggen of schuift het naar voren?

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 20:52

het kan heel goed met je zadel te maken hebben.
Mijn paard had laatst een keer een kleine drukplek van het dressuurzadel. Daarna niet meer, dus ik dacht dat misschien het dekje niet goed lag. Toch ging ze de laatste tijd slechter lopen. Te krampachtig, het wilde gewoon niet helemaal. Vooral halsstrekken was een probleem.

Ik heb er daarom mijn springzadel maar weer eens op gelegd. Nou de bovenstaande problemen waren direct verholpen. In mijn geval ligt het dus echt aan het zadel.