tips om paard met coordindatieprobleem te trainen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

tips om paard met coordindatieprobleem te trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 16:47

Ik heb een paard met een coordinatieprobleem ter beschikking. Van een zeer goede dierenarts, waar we hem hebben laten checken, hebben we de tip gekregen om hem te gaan trainen. Mechanisch is verder niets mis met hem. Hij werkt graag, maar heeft moeite met het in de tact lopen en dit lijkt met name aan het rechterachterbeen te liggen.

Ben hem nu aan het beleren voor de koets, dat gaat zeer voorspoedig. Hij vindt alle aandacht en gevraagd werk leuk en zet zich daar goed voor in.
Longeren is ook een optie, maar ik ben niet zo'n voorstander van rondjes lopen ivm belasting pezen, banden en gewrichten. Het was al niet top dus ik overbelasting snel een feit (nog niets aan de hand gelukkig). Vroeger fietste ik veel met mijn (eigen) paard, omdat je dan met name vee rechtuit onbelast kunt laten lopen. Helaas is er bij de stal in de buurt geen mogelijkheid om veilig met hem te fietsen (zonder dat hij over je fiets heen klimt Haha! .

Wie heeft nog aanvullende tips?

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 08:55

hoi,
ik denk inderdaad zoals je zelf al zegt,dat rondjes lopen niet goed is,ik zou dus ook niet al te veel in de binnenmanege gaan rijden.vooral veel naar buiten gaan,is denk ik goed voor hem,en beleren om te gaan mennen is een prima idee!
heel veel succes ermee,

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:05

misschien dat balkjes lopen ook goed is voor de cooordinatie? (ik weet het niet zeker hoor)

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:06

ik zou hem voorlopig gewoon voor de kar zetten, en kilometers maken op lange rechte stukken. daar krijgt hij spieren van, en wordt een stuk sterker.

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 14:27

Paard wordt momenteel nog niet bereden vanwege bovengenoemde zaken. Het is niet mogelijk voor mijn om hem ca 3/4 keer per week te gaan aanspannen en rechtuit te trainen, dus zal ik wel deel moeten gaan longeren vrees ik. De balkjes vind ik een goed idee, maar ik zal eerst zijn conditie wat moeten gaan opvijzelen.
Helaas wonen we in de randstad en kunnen we niet zo vaak naar bos of strand, mede ivm vervoer koets.