hoe beginnen jullie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrna
Berichten: 107
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Den Bosch

hoe beginnen jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 15:50

Ik zat wat te denken over de les die ik op de manege krijg.. en ik was wel eens benieuwd hoe jullie beginnen als je net op je paard/pony bent gestapt

Hoe beginnen jullie eigenlijk? je zadelt je paard/pony, en dan stap je op, maar wat ga je dan doen?? stap je hem met lange teugel in stap je ze met op maat gemaakte teugel of hoe anders? en wanneer vinden jullie dat je met het echte werk kan beginne. dat ze dus warm is..

Ik hoop dat er wat mensen op reageren.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:01

Als ik op mijn pony stapt ga ik hem meteen met een lang teugeltje wat voorwaarts neerwaarts vragen. Behalve als hij slecht aan m'n been is of erg sloom loopt te doen, dan laat ik de nageeflijkheid even voor wat het is en ga ik er eerst voor zorgen dat hij op m'n been reageert (bijvoorbeeld door middel van overgangen van het halthouden naar de stap). Ik ga in de stap meteen voltes en andere figuren rijden om hem lekker los te krijgen.
Na ongeveer 10 tot 15 minuten ga ik draven, veel figuren rijden en lekker voorwaarts neerwaarts rijden. Dit doe ik vervolgens ook in galop. Als hij lekker los is, goed aan m'n hulpen staat enz. ga ik hem wat meer oppakken (dit is vaak al een half uur tot drie kwartier later, m'n pony is heel moeilijk los te krijgen). Als hij zich dan weer sterk gaat maken of erg tegen de hand wordt los ik dit meestal op door hem weer wat dieper in te stellen of hem op de volte de hals laten strekken. Als hij lekker loopt ga ik ook wat meer oefeningen als wijken ed doen, maar dit schiet er ook nog al eens bij in, omdat ik hem eerst lekker nageeflijk en aan m'n hulpen wil hebben.
Als hij een tijdje lekker heeft gelopen draaf ik met een langere teugel uit en ga ik uitstappen.
Ik zit dus meestal wel een uur of soms anderhalf uur op m'n pony voordat ik hem echt lekker aan het lopen heb.

Maar natuurlijk verschilt de manier van loswerken en de tijd die je nodig hebt per pony!

Ik hoop dat je er wat aan hebt Lachen

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:02

Je kunt er niet echt een schema voor geven. Elke dag is anders. Het is vooral belangrijk dat je je paard goed loswerkt in stap. Ze hoeft niet vanaf de eerste stap in de krul te lopen maar na het loswerken is het daar toch wel tijd voor.

Probeer in ieder geval eerst in stap je paard nageeflijk te krijgen en dat ze goed reageert op je been. Draaf pas aan wanneer je hier een goede reactie op hebt. Vervolgens doe je hetzelfde in de draf. Rijdt veel tempowisselingen en rijdt slangevoltes en gebroken lijnen. Dan ligt het er vervolgens aan hoever je bent met je paard. Ik ga wanneer het paard nageeflijk is in de draf verder met de verplichte oefeningen in de proef. Doet ze dit goed dan herhaal ik het niet! Het moet leuk blijven voor je paard. In galop doe je ongeveer hetzelfde. Rijdt tempowisselingen en veel overgangen.

Zorg er in ieder geval voor dat je paard het leuk blijft vinden en last af en toe een rustpauze in.

Myrna
Berichten: 107
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 16:40

Heel erg bedankt.. ik hoop dat er nog meer mensen vertellen hoe hun beginnen vind het erg interesant.
en als ik het zo lees denk ik dat ik sommige dingen ook wel eens kan uitproberen, kijken hoe het bij mij werkt

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:54

Ik stap eerst 2/3 rondjes aan hele lange teugel, geen verbinding.
Dan pak ik m op, ik rijd m niet voorwaarts-neerwaarts, omdat hij graag wil duikelen, dus gelijk echt opnemen.
Een paar voltes stappen op allebei de handen.
Dan ( zeg maar 4-6 min. later) draaf ik aan, gewoon lekker voltes, lichtrijdend(voltes om m lekker los te krijgen, veel inbuigen, btje contrastelling)Ook op allebei de handen.
Dan keertje wijken.
overgangetje naar stap en weer draf.
keertje halthouden.
dan aangalloperen, zelfde als in stap en draf.
Dan is ie lekker los en ga ik m aan het werk zetten.

met mn andere
begin ik zelfde, aan lange teugel.
Maar haar rijd ik juist wel voorwaarts-neerwaarts.
Veel stappen in het begin, om r los te krijgen.
Veel overgangen stap-draf.
halthouden enzo.
Na kwartiertje galop en ook voltes, en dan op volte ook overgang draf-galop, draf-galop etc.
dit alles om haar attent te maken voor het been.
dan weer stappen, wendinkje om de voorhand, om de achterhand etc.
Dan weer draven wijken, schouderbinnenwaarts etc.
En meer op t eind ook een contragalopje.

Beide rijd ik ze na het werk, nog even lekker lichtrijdend los voltetje, verruimen etc.

De bovenste heeft meer niveau, en rijd ik ook langer, en moeilijkere oefeningen.
De onderste is erg sloom op het been, dus daarom veel overgangen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:17

Ik stap ook meestal eerst even een paar rondjes en dan draaf ik aan.
Ik pak hem dan ook gelijk op anders kukelt ie op de voorhand. Dan ben ik veel bezig om hem recht te krijgen(2e hoefslag) en voorwaarts rijden.
Als ie ontspannen en recht is geeft ie vanzelf na en kan ik lekker alles doen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:48

Meestal begin ik met iets van 5 minuten aan een lang teugeltje, dus teugels zo goed als bij de gesp, misschien ietsje korter.
Alleen als Magic weer eens erg kijkerige en springerig is neem ik ze ietsje korter Haha!

Dan nog zeker 5 minuten stappen en en wat vwnw rijden. Voltes enz, beetje stelling en buiging ene kant op, stelling en buiging andere kant op. En dan pas draven. Dus meestal 10-15 min. stappen

Echt precies op de minuut af doe ik het niet, gewoon op gevoel. Maar stap zeker 10 minuten in (op medisch advies).
Alleen als ze op wedstrijd heel kijkerig/springerig is draaf ik wat eerder aan.

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:06

eerst 5 a 7 minuten lang teugeltje.. lekker vwnw .. en dan opmaat maken.. dan ben ik zover om d'r nagefelijk te maken.. maar tot nu lukt dat nog niet.. ooit komt het wel..

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:27

De 1e 5/10 min aan de lange teugel goed vwnw rijden,en veel tempowisselingen zodat ze goed aan me been is.Als ze een beetje los is aan de teugel vragen en meer met stelling werken(veel voltes,schoudervoor enz).Darna gewoon rijden

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 01:07

Ik begin altijd eerst met vwnw rijden op bijde handen in de stap. Ondertussen pak ik wat oefeningen mee zoals voltes, gebroken lijnen, overgangen naar halthouden etc. Na een minuut of 5 draaf ik aan en doe dezelfde oefeningen wat in de draf, nog steeds vwnw. Laat ahw de hals voor me weg vallen (hoop dat je de omschrijving snapt...) Rijd wat kleine tempowisselingen in de draf, paar passen weg, paar passen terug en wat overgangen naar stap en halthouden. Allemaal dingen om mijn paard snel aan het been te maken en lekker los en soepel door zijn lijf.

Na ongeveer 10 minuten galopeer ik aan en klooi op dezelfde manier door in de galop, nog steeds vwnw. Na een poosje galopperen op beide handen ga ik terug naar draf en is mijn paard los genoeg om wat meer opgericht te lopen en ga ik aan het werk met wat andere oefeningen zoals wijken, schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren etc. Tussendoor blijf ik vaak kleine tempo wisselingen rijden om het paard telkens weer goed aan het been te krijgen en te houden. Als ie dan echt lekker los door zijn lijf is gaat mijn fantasie echt aan het werk en probeer ik mijn paard steeds weer te verrassen met allerlei oefeningen.

Tempowisselingen in het schouderbinnenwaarts is een hele gemene.... Ontiegelijk zwaar werken voor zowel ruiter als paard maar je krijgt er wel een super gegymnastiseerd paard voor terug... Als een bepaalde oefening me niet naar de zin gaat doe ik even wat anders en probeer het dan nog een keer en meestal gaat het dan een stuk beter.

Als uiteindelijk mijn fantasie op is en mijn paardje moe draaf ik nog een paar rondjes terwijl ik mijn paard laat halsstrekken (geen lange teugel dus) dan ga ik terug naar stap en stap nog een minuut of 5 uit en wandel dan terug naar stal of even naar het water zodat ie daar nog even lekker kan spetteren en ik zijn benen niet meer hoef af te spuiten... En als ik zin heb pak ik dan het volgende paard... of ik ga longeren

Myrna
Berichten: 107
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 07:51

Hey mensjes.. allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik zal er bij sommige egt heel veel aan hebben..

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:46

Ik stap altijd eerst 5 minuten aan de lange teugel... dan maak ik mijn teugels op maat (nog niet helemaal, stel het paard dus laag in, voorbij de loodlijn) en ga 5 minuten wat stap oefeningen doen... dus na 10 minuten gestapt te hebben ga ik draven (nogsteeds paard wat lager in de hals) Als hij lekker ontspannen is maak ik in de draf langzaam mijn teugels op maat en ga lekker mijn oefeningen doen. Als ik klaar ben stap ik hem wel altijd nog zo'n 10 minuten uit (tot hij op adem en droog is) aan de lange teugel

lady_xxx

Berichten: 37
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 19:20

normaal rijd ik op zaterdags in de les, maar ik mag ook vaak op maandag en woensdag meerijden omdat ik vaak help met de lessen enzo.
op zaterdag krijgen wij les van Barbara en op de maandag en woensdag geeft Antoinette les. Verder rijd ik door de weeks altijd voor mijzelf alleen zijn er dan ook nog andere kinderen die rijden en die geen huurpony hebben zoals ik. dat vind ik super irrie want die rijden nooit sirieus en rijden altijd in de weg.
maar jah daar kan ik jammer genoeg niets aan veranderen en dan moet ik mij dus altijd aan hun aanpassen en kan ik niet rijden op de manier die ik wil.
in de lessen op maandag en woensdag rijden we ongeveer op deze manier: eerst stappen totdat iedereen op zijn pony zit en daarna beginnen we meestal al meteen met draven. Dan stappen we tussendoor wel een paar keer.
op zaterdag: stappen we heel lang (te lang, soms wel ongeveer 5 min.) omdat de instructrice altijd gaat eten net in onze les en dan gaat ze altijd kletsen met mensen die langs de kant zitten en dat is echt niet leuk.
weet ook niet wat we eraan kunnen doen, we hebben zelfs al een aantal keren gewoon zelf begonnen met draven en figuren rijden enzo.
maar ik vind de les op maandag en woensdag eigenlijk het fijnste.
je begint bijna gelijk met het 'echte' werk en ik vind dat die instructrice fijner lesgeeft ik weet ook niet echt waarom, maar ik denk omdat ik van haar soms 2x in de week les krijg en omdat ze veel meer handige tips geeft mijn eigen instructrice die is zo bv. met springen: als ze er maar overheen komen maar die van maandags en woensdags die let ook echt op je houding, tempo enz.
ik weet niet of je het zo bedoelde maar anders moet je maar niet dit bericht lezen *LOL*
:wave:

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 19:54

Mijn paard is nogal snel stressie en fokt zich tijdens het zadelen en borstelen vaak al aardig op.
Ik moet tijdens het inrijden die rust eral inrijden. Ik stel hem lang en laag in zodat hij zijn rug volledig los laat. Hij zet zich nogal snel vast daar bovenin en deze oefening is echt moeilijk voor hem. Ik stap zo'n 5 a 10 minuten en ga dan in draf en rijd ik grote lijnen; grote volte, gebrokenlijn, grote 8'jes. Daarna een galopje.
Ik denk dat ik zo wel 30 minuten rijd, afhankelijk hoe hij aanvoelt. Soms is hij te gespannen en rijd ik hem op deze manier de hele tijd door, de andere keer is hij volledig ontspannen en pak ik hem binnen een kwartier op bij wijze van.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:00

annegti schreef:
Ik begin altijd eerst met vwnw rijden op bijde handen in de stap. Ondertussen pak ik wat oefeningen mee zoals voltes, gebroken lijnen, overgangen naar halthouden etc. Na een minuut of 5 draaf ik aan en doe dezelfde oefeningen wat in de draf, nog steeds vwnw. Laat ahw de hals voor me weg vallen (hoop dat je de omschrijving snapt...) Rijd wat kleine tempowisselingen in de draf, paar passen weg, paar passen terug en wat overgangen naar stap en halthouden. Allemaal dingen om mijn paard snel aan het been te maken en lekker los en soepel door zijn lijf.


Zou je het stukje van "de hals voor je weg laten vallen" even toe willen lichten? Ik snap namelijk niet precies wat je er mee bedoelt Blond En ik ben nu wel benieuwd wat je er mee bedoelt eigenlijk...

Wel leuk en leerzaam om te lezen hoe iedereen zijn/haar paard loswerkt

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:10

Bij ons bij de (manege)lessen werkt het meestal gelijk al begint te stappen met op maat gemaakte teugels, na ongeveer 10 minuten warm en tijdens die 10 minuten rij je dan gewoon figuren etc., en dat is de hele les door...en vijf minuten van tevoren is het uitstappen en dan ook met lange teugels. Wat we in de les doen is verschillend, ene keer 10 minuten wijken, schouderwaarts lopen etc. Of gewoon op de volte in galop al die oefeningen...

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:05

Ik ga eerst +/- 10 minuten instappen waarbij ik voltes, gebroken lijnen etc rijd om het los te krijgen daarna komt de instructrice en dan draven we aan en gaan echt beginnen, veel voorwaarts rijden, halt houden en heel veel overgangen en voltes. na +/- een half uurtje even 5 minuten stappen met vrije teugel daarna weer oppakken en de laaste 10/15 de koeling down met grote voltes rijden en steeds verder de teugels uitschuiven.

buiten uitstappen of als het regent gewoon in de bak lekker uitstappen!

o en tijdens de les veel nieuwe dingen leren zoals wijken, keertwending, schouder binnenwaarts etc etc maar daar begin ik net mee en ik bak
er nog niet veel van maar dat komt vanzelf wel!!

Myrna
Berichten: 107
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 08:42

Hey Lady_xxx ik snap je probleem wel een beetje met die instructrieses, Ik rijd op een zaterdag (zometeen dus) en dan heb ik eigenlijk elke week les van de zelfde persoon, maar als ze ziek is krijgen we iemand anders. En die persoon vind ik zelfveel fijner, zij snapt mij sneller met waar ik meebezig ben. mijn instructriese van normaal zegt al heel snel je bent hier mee bezig maar dat benik dan op dat moment niet, dat is egt heel irritant. Maya ik kan er weinig aan doen dus ja gewoon blijven rijden en soms maar het ene oor in laten gaan en de andere oor uit!!

Maar even voor iedereen!!!!
ik ben egt heel blij dat jullie allemaal geantwoord hebben. ik zal dadelijk (ga ik namelijk rijden) heel veel dingen uitproberen. ik hoop dat het allemaal goed lukt.. ik laat het jullie nog wel weten!! en er is natuurlijk altijd nog meer welkom!!!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 12:05

ik doe NH dus begin altijd eerst met grondwerk om mijn paard te checken, of zijn gedrag normaal is, als dat niet normaal is is er wat aan de hand, en ga ik dat dus eerst uit zoeken,
ik zie veel mensen zo op hun paard stappen en er dan na een half uur achter komen dat het paard toch kreupel liep,
dat grondwerk is ongeveer 10 minuten opwaremen, en dan spring ik er op, vaak met helemaal niks, eerst nog ff stappen en dan gewoon lekker aan het werk.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 17:10

annegti schreef:
Ik begin altijd eerst met vwnw rijden op bijde handen in de stap. Ondertussen pak ik wat oefeningen mee zoals voltes, gebroken lijnen, overgangen naar halthouden etc. Na een minuut of 5 draaf ik aan en doe dezelfde oefeningen wat in de draf, nog steeds vwnw. Laat ahw de hals voor me weg vallen (hoop dat je de omschrijving snapt...) Rijd wat kleine tempowisselingen in de draf, paar passen weg, paar passen terug en wat overgangen naar stap en halthouden. Allemaal dingen om mijn paard snel aan het been te maken en lekker los en soepel door zijn lijf.

Na ongeveer 10 minuten galopeer ik aan en klooi op dezelfde manier door in de galop, nog steeds vwnw. Na een poosje galopperen op beide handen ga ik terug naar draf en is mijn paard los genoeg om wat meer opgericht te lopen en ga ik aan het werk met wat andere oefeningen zoals wijken, schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren etc. Tussendoor blijf ik vaak kleine tempo wisselingen rijden om het paard telkens weer goed aan het been te krijgen en te houden. Als ie dan echt lekker los door zijn lijf is gaat mijn fantasie echt aan het werk en probeer ik mijn paard steeds weer te verrassen met allerlei oefeningen.

Tempowisselingen in het schouderbinnenwaarts is een hele gemene.... Ontiegelijk zwaar werken voor zowel ruiter als paard maar je krijgt er wel een super gegymnastiseerd paard voor terug... Als een bepaalde oefening me niet naar de zin gaat doe ik even wat anders en probeer het dan nog een keer en meestal gaat het dan een stuk beter.

Als uiteindelijk mijn fantasie op is en mijn paardje moe draaf ik nog een paar rondjes terwijl ik mijn paard laat halsstrekken (geen lange teugel dus) dan ga ik terug naar stap en stap nog een minuut of 5 uit en wandel dan terug naar stal of even naar het water zodat ie daar nog even lekker kan spetteren en ik zijn benen niet meer hoef af te spuiten... En als ik zin heb pak ik dan het volgende paard... of ik ga longeren


Dit lijkt mij zelf wel de beste manier van wat ik zo gelezen heb, in het laatste berichtje van het onderwerp hoofd-hals houding, wat ook in het forum rijtechnische problemen staat, heb ik nog een vraag gesteld wat ook hiermee te maken heeft, misschien kunnen jullie het lezen en heeft iemand nog een goed advies, maar graag wel een antwoordt wat gericht is op de africhting van een paard wat ongeveer op M-niveau loopt.

Myrna
Berichten: 107
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 18:21

Ran"]
[quote="annegti schreef:
Ik begin altijd eerst met vwnw rijden op bijde handen in de stap. Ondertussen pak ik wat oefeningen mee zoals voltes, gebroken lijnen, overgangen naar halthouden etc. Na een minuut of 5 draaf ik aan en doe dezelfde oefeningen wat in de draf, nog steeds vwnw. Laat ahw de hals voor me weg vallen (hoop dat je de omschrijving snapt...) Rijd wat kleine tempowisselingen in de draf, paar passen weg, paar passen terug en wat overgangen naar stap en halthouden. Allemaal dingen om mijn paard snel aan het been te maken en lekker los en soepel door zijn lijf.

Na ongeveer 10 minuten galopeer ik aan en klooi op dezelfde manier door in de galop, nog steeds vwnw. Na een poosje galopperen op beide handen ga ik terug naar draf en is mijn paard los genoeg om wat meer opgericht te lopen en ga ik aan het werk met wat andere oefeningen zoals wijken, schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren etc. Tussendoor blijf ik vaak kleine tempo wisselingen rijden om het paard telkens weer goed aan het been te krijgen en te houden. Als ie dan echt lekker los door zijn lijf is gaat mijn fantasie echt aan het werk en probeer ik mijn paard steeds weer te verrassen met allerlei oefeningen.

Tempowisselingen in het schouderbinnenwaarts is een hele gemene.... Ontiegelijk zwaar werken voor zowel ruiter als paard maar je krijgt er wel een super gegymnastiseerd paard voor terug... Als een bepaalde oefening me niet naar de zin gaat doe ik even wat anders en probeer het dan nog een keer en meestal gaat het dan een stuk beter.

Als uiteindelijk mijn fantasie op is en mijn paardje moe draaf ik nog een paar rondjes terwijl ik mijn paard laat halsstrekken (geen lange teugel dus) dan ga ik terug naar stap en stap nog een minuut of 5 uit en wandel dan terug naar stal of even naar het water zodat ie daar nog even lekker kan spetteren en ik zijn benen niet meer hoef af te spuiten... En als ik zin heb pak ik dan het volgende paard... of ik ga longeren


Dit lijkt mij zelf wel de beste manier van wat ik zo gelezen heb, in het laatste berichtje van het onderwerp hoofd-hals houding, wat ook in het forum rijtechnische problemen staat, heb ik nog een vraag gesteld wat ook hiermee te maken heeft, misschien kunnen jullie het lezen en heeft iemand nog een goed advies, maar graag wel een antwoordt wat gericht is op de africhting van een paard wat ongeveer op M-niveau loopt.
[/quote]


Kben het met je eens ik vind haar manier ook een van de fijnste denk ik.. iedereen rijd natuurlijk zijn paard op zijn eigen manier in dus die van neimand is het beste maar dievan haar lijkt voor mij ook het fijnste..

Myrna
Berichten: 107
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 18:24

Nou ik ga vandaag dus naar de manege ik was best wel blij want had egt heel veel zin om op Patou te gaan rijden. Kom ik daar aan ga ik naar de lijst en ja hoor.. moest ik op Juanita (ontzettend sterk paard dat op rechts helemaal vast zit) ik moest al een keertje op haar en dat ging redelijk goed dus ik dacht moet lukken. Gingen we de bossen in.. ik baalde egt zo erg.. ik wou zo graag wat dingentjes proberen, en ja dat gaat wat moeilijker in de bosse. In de bossen kon ik eik niks proberen want het paard van me instructrise waar ze op mee was liep egt heel snel ik was meer bezig met haar voorwaarts te laten lopen dan dat ik iets anders kon doen. Ik had gevraagd of ze wat rustiger wou lopen want bijna niemand uit mijn les hielt haar tempo bij, maar dat wou ze nie, ze vond maar dat wij wat meer moesten werken.. ik was behoorlijk pissed maar daar liet ik natuurlijk niks van merken Geld, geld!

Maya ik zal het volgende week al het kan zeker wat van deze dingen proberen ik ga ut allemaal kopieeren en opslaan op me computer..

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:15

Als ik met apollon ga rijden poets ik haar even, dn zadel ik haar, doe de singel watstrakker en stap op. ik rijd meestal naar de bak en dat is ongeveer 10 minuutjes rijden, als ik dat met losse teugelsdoe is ze meestal al wat los als ik bij debak aankom.
Daar rijd ik nog wat oefeningen en singel ik aan.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:18

Als ze echt van stal komt stap ik eerst iets van 3 rondjes (weiland, gróót weiland) aan een lange teugel, als ze uit de wei komt 1 rondje.
Dan pak ik r op en laat r laag en rond lopen, zorg dat ze goed aan mn been is, paar voltetjes, x-tje halthouden. Daar doe ik een minuut of 5 over.
Dan ga ik draven, zelfde liedje (laag en rond, overgangen, terug- en wegrijden, voltes).
Meestal ga ik dan weer ff stappen, pasjes wijken, wending o/d achterhand, schouderbinnenwaarts/travers, blablabla, net wat ik die dag wil doen. Daarna doe ik zoiets in draf, dan gallopeer ik aan. Ik maak meestal wel een stuk of wat overgangen draf-galop-draf, want dat vinden we moeilijk. Ook in de galop tempowisselingen. Soms, als ze lekker loopt, gallopeer ik over de diagonaal, neem haar na 3 passen op de diag. terug naar draf, dan een paar pasjes draf, en netjes in de andere galop.
Na dat galopgedoe doe ik nog een beetje drafwerk, daarna een 'cooling-down' in stap, nog wel goed aan t werk. En dan ga ik uitstappen, tot ze op adem is. Over dit alles doe ik zo'n 40-50 minuten over het algemeen Tong uitsteken

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:23

Bij Imker begin ik als volgt:

De eerste 10-15 minuten stap ik met lange teugel, en laat hem voltes lopen op mijn been, teugel doet niets. Halthouden op de zit, wijken voor het been, slangevoltes maken, hand veranderen enz. Na 10 minuten een keerteje 2 passen draf erbij om hem actief voor het been te maken.
Ondertussen pak ik hem een paar keer op en laat hem dan weer uitschuiven.

Na een minuutje of 15 met de warming-up bezig geweest te zijn, ga ik rustig draven en let ik goed op of hij links of rechts wat vast zit, mocht dat zo zijn, werk ik hem rustig even los aan die zijde. Niet het geval, dan ga ik door met mijn oefeningen in draf.

Tussendoor stap ik veel en laat hem veel terugkomen op mijn zit. In galop eigenlijk precies hetzelfde als hierboven beschreven, veel tempowisselingen, voltes en contragalop op wat korte stukken.

Coolingdown in principe hetzelfde als Warming-up, alleen dan in omgekeerde versie.