Die stomme tenen en voeten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Die stomme tenen en voeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 21:10

Daar heb ik veel last van, van mijn voeten. OKe, in stap ik zit goed, wel tenen iets te ver naar buiten maar dat gaat nog wel. Dan ga ik draven, lichtrijden dat gaat ook wel redelijk, wel tenen te ver naar buiten maar t is te doen. Doorzitten Lips are sealed Lips are sealed ga ik ontspannen zitten gaan moet voeten zo ver morgelijk in de beugels en wijzen mijn tenen echt recht naar de zijkant. Galop: als ik weer ontspannen ga zitten gebeurd hetzelfde. Voeten helemaal in de beugels en tenen ver naar buiten. Dit ziet er niet uit! Ik lijk wel een beginner!

Ik probeer het gewoon wel goed te doen maar wat gebeurd er dan? Doorzitten, ik ga echt zo erg stuiteren dat ik niet kan ontspannen (of OMDAT ik niet ontspan) en dat is ook niet goed voor de pony. Ook in de galop is dat zo.

Ga ik goed zitten met mijn tenen kan ik niet ontspannen en de pony dus ook niet en kan ik niet blijven zitten. Trek ik me nergens iets van aan dan rijd de pony ontspannen, ik ook maar wel levensgevaarlijk met die voeten in de beugels (en dan echt niet verder mogelijk) en tenen als echte richtingaanwijzers (terwijl ik gewoon rechtdoor ga Tong uitsteken)

Ik gebruik mijn beugels ook amper iets. Heb er maar heeeeeel lichte druk op ze vliegen om mijn voeten heen en daarom gaat het zo maar ik heb misschien wel een ideetje, dat is hakken laag. Maar wanneer ik dat doe, ga ik vast zitten met mijn rijlaarzen an het zadel Dan kan ik niet bewegen en gaan mijn tenen automatisch naar buiten. Dat is dus echt lastig. Iemand een idee? Ik zal een foto laten zien van mij in de galop en dan naar de voeten kijken. LEt wel op: DIT WAS NOG EEN GOEDE SITUATIE ze waren toen nog niet helemaal slecht. Vandaag ging ik doorzitten (het is dan wel buiten) en ze vlogen echt overal!

Afbeelding

Dit was dus echt nog weinig he, houd daar rekening mee.

Heel onduidelijk)
Afbeelding


loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 21:44

Ik heb dit probleem lang geleden ook gehad. Ik moest me er echt toe zetten om goed op mijn beenligging en voeten te letten.
Probeer er gewoon altijd aan te denken, ik ging soms buitenritten maken, en dan alleen steeds op mijn benen en voeten letten.
Na een tijdje is het goed gekomen. Zal bij jou ook wel hoor!!
Gewoon een aantal keren per week, alleen op je voeten letten, hoe je paard loopt, dat maakt dan even niet uit.
Misschien is het handig als iemand je pony aan de longeerlijn kan pakken zodat jij constant op je houding kunt letten, en dat diegene ook steeds zegt als je het verkeerd doet. (soort zitles) Natuurlijk niet zoveel op je tenen gaan letten dat je scheef gaat zitten ofzo.. Haha!

Mooie pony heb je trouwens!!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 22:01

Huilen Ja ik zou wel willen dat deze pony van mij zou zijn! Mijn eigen arabiertje Lovers Ze is zo lief maar helaas....... ze is een manegepony.

Ik ben dan wel de enige die haar op de zaterdag rijd, dus ik beschouw haar wel als mijn pony op de zaterdag hoor Haha! . Heb het ook altijd over mijn pony. En dan heb ik het dus over Shalan. Knipoog

Maar tja ik mag er veel meedoen, heel de tijd uit de stal om te poetsen enzo maar ik rijd er 1 uur in de week op en dat is een lesje naar buiten. Soms rijd ik ook vrij maar ik kan geen zitles nemen en ook maar 1 keer in de week oefenen.
Ik rijd nu voor eentijdje nog wel een andere pony. Die is nog een stukje kleiner (1.39) en daar heb ik het ook veel alleen kan ik daar mijn onderbenen wel iets stiller houden.

Bedankt dat je Shalan zo mooi vind! Ze is ook super hoor, maar het is (en blijft hoop ik) een manegepony waarbij je altijd aan regels verbonden zit.

Dan wil ik graag nog even zeggen dat ik het jammer vind dat veel mensen hier op bokt er zo snel vanuit gaan dat iedereen een eigen of verzorgpony heeft. Er zijn ook nog mensen die op een manege rijden ookal zijn ze wel in de minderhied denk ik. Jij bent niet de enige hoor, heb het al vaker gemerkt bij het stellen van vragen.

Maar toch heel erg bedankt!

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:10

Jammer dat het niet je eigen pony is.. en dat je niet zoveel kunt rijden om te oefenen. Ik zou kunnen zeggen: kom naar zundert een paar keer in de week, maar ik heb helaas ook geen pony om je zitles te geven.
Alleen een oude pony die weinig meer kan, helaas.

Probeer er in ieder geval zoveel mogelijk op te letten, het moet zo'n beetje een 2e natuur worden.
Ik weet hier verder ook geen trucjes voor.

Succes, ook met 'jouw' pony Haha! Knipoog

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 00:56

Fleury schreef:

Dan wil ik graag nog even zeggen dat ik het jammer vind dat veel mensen hier op bokt er zo snel vanuit gaan dat iedereen een eigen of verzorgpony heeft. Er zijn ook nog mensen die op een manege rijden ookal zijn ze wel in de minderhied denk ik. Jij bent niet de enige hoor, heb het al vaker gemerkt bij het stellen van vragen.

Maar toch heel erg bedankt!


Idd, hier heb ik ook vaak last van, als je iets vraagd, moet je er vervolgens 20 keer bij vertellen dat het een manege pony is waar je op rijd... maar goed, weer ff on line...

Misschien moet je maar eens proberen om je beugels aan je singel te binden, dan worden je tenen gedwongen naar binnen te staan, zonder dat je je eigen spieren daar voor moet gebruiken. Op een gegeven moment kun je er daar wel bij ontspannen, omdat jij er de kracht niet voor hoeft te zetten. Zelfs bij dat ene uurtje in de week, kan dat toch wel Knipoog

bereid je trouwens wel voor op SPIERPIJN!

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 02:10

diet heeft trouwens wel te maken met de manier waarop jij zit
je kunt proberen je bekken nog iets te kantelen waardoor je onder benen beter om je pony sluiten.

op de foto's heb je ook hele korte teugels.
je kunt eens proberen je pony lager te rijden zo dat hij zijn rug meer ontspant en bolt
dan heb je ook een veel fijnere en comfortabel zit als wanneer je zo als op de foto je pony met zijn neus in de lucht laat lopen

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 13:46

Rainie schreef:
diet heeft trouwens wel te maken met de manier waarop jij zit
je kunt proberen je bekken nog iets te kantelen waardoor je onder benen beter om je pony sluiten.

op de foto's heb je ook hele korte teugels.
je kunt eens proberen je pony lager te rijden zo dat hij zijn rug meer ontspant en bolt
dan heb je ook een veel fijnere en comfortabel zit als wanneer je zo als op de foto je pony met zijn neus in de lucht laat lopen


Klopt, en veel zonder beugels rijden, zodat je beter gaat zitten...dan komen die voeten vanzelf misschien ook wel goed. Haha!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:00

Hier heb ik ook last van gehad. Het enige wat helpt is oefenen, oefenen en nog eens oefenen. De instructrische van onze stal herinnerde me er "gelukkig" constant aan. Op het irritante af, maar goed, mijn benen liggen nu het merendeel van de tijd wel goed.
Bij komend voordeel is in mijn geval dat ik zelf een zadel heb kunnen kopen, wat je zit ook nog eens verbeterd als het goed gemaakt is. Maar dat werkt met manegepony's niet zo...
Leuke pony trouwens. Even over dat van manegeruiters, ik vind het altijd leuk als de manegeruiters bij ons op stal er echt moeite voor doen om goed te zitten en ook de dingen buiten het uurtje rijden willen leren. Beter dan die kinderen die 2 minuten voor aanvang van de3 les aankomen en gaan zeuren als hun pony nog niet is opgezadeld, want die heb je helaas ook...
Veel plezier met verder oefenen!!!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 14:18

Gisteren heb ik westernles gehad. Voor de eerste keer en het was heel gezellig. Nu moest ik dus de hele tijd doozitten dat ging niet 100% ik zat heel erg gespannen en de pony dus ook. Toen merkte ik dat ik ging ontspannen, de pony ook. Hij liep veel netter en lekker ontspannen hoofdje ook iets meer naar beneden.

Nou klinkt dat allemaal goed alleen kijk dan maar eens naar beneden, mijn voeten raken de beugels niet en die zitten er dus helemaal in en naar buiten gedraaid. Bij 1 kant (de rechtse) is het erger dan de andere kant.

Maar wat kan ik beter doen, ontspannen en mijn voeten zo verrot of niet ontspannen maar de benen wel beetje goed. Ik denk zelf eerder het eerste maar t ziet er niet uit!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:21

lastig he die voeten! heb er zelf ook wel eens last van! heel irritant! er goed op nlijven letten helpt bij mij wel, dan gaat het steeds meer vanzelf Lachen

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:09

Hey fleury, ik heb vandaag op shalan gereden, en ik weet misschien EEN oplossing...

Ik had de beugels bij shalan heel lang zitten. Waardoor ik gelijk mijn hakken onder mijn heup had, netjes mijn tenen naar binnen en netjes mijn hak naar beneden, TOPPIE VOELDE HET GEWOON!!!!

De eerst volgende keer als je op shalan gaat, dan kom ik bij je staan, je laat je benen hangen, en drukt je hakken naar beneden en naar buiten... dan maak ik je beugels op die lengte, en dan moet je daar eens een paar rondjes mee gaan rijden....

Als je je beugels lekker lang hebt, dan (heb ik vandaag gemerkt) ga je makkelijker met je tenen naar binnen zitten.

Wat trouwens ook erg helpt...

JE HAK NAAR BUITEN DUWEN IS MAKKELIJKER ALS JE TENEN NAAR BINNEN BRENGEN!!!

Ga maar eens met je voet een beetje opzij in de lucht zitten, en breng dan eens je teen naar binnen,
en daarna hand je weer je voet een beetje opzij in je lucht, en druk nu je hakken eens naar beneden en druk ze ondertussen een beetje naar buiten..

dan voel je dat het tweede makkelijker gaat. Als je je benen aangesloten houd, en vervolgens breng je niet je teen naar binnen maar je drukt je hak naar buiten.. gaan je tenen ook vanzelf niet meer uitsteken...

De volgende keer als je op shalan gaat, dan help ik je Tong uitsteken

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:17

Oh dat probleem ken ik :d Dat zit ik een heel uur te denken "Carolien, voeten, Carolien, voeten, Carolien..." en dan gaat het redelijk... Maar dan hoor ik natuurlijk niet welke oefening ik moet maken :d Ik ga zelf zo verder blijven proberen. En ik laat veel rijfoto's maken, dan zie ik hoe verschrikkelijk ik er uit zie op een paard en da's nogal motiverend om er iets aan te doen!
-xxx-

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 09:59

hej fleur ik heb je al zo vaak aangeboden om vaker op mn paardje te komen rijden en wil je best helpen met je zit maar dan wel op het westernrijden gebasseerd dus tja weet niet of je er dan veel aan hebt maar kan je wel lesgeven op mn paardje en je mag er best op rijden???

groetjes fabienne

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:45

Shiloh schreef:
maar goed, weer ff on line...


*LOL* ontopic Haha!

ja, hoor, ook ik heb dat probleem. als ik ze probeer dichter tegen het paard aan te leggen en mijn voeten te draaien gaat alles wiebelen en zit ik veels te vast geklemd. ik ben wel zo m'n B-brevet doorgekomen, omdat de rest heel goed was. maar die voeten he! ik denk dat het van mij aan het zadel ligt, deels. want met die manegezadels kán je ze niet normaal houden! die zijn haast niks aangepast ad paarden. lastig hoor Huilen

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 12:05

Shiloh schreef:
Als je je beugels lekker lang hebt, dan (heb ik vandaag gemerkt) ga je makkelijker met je tenen naar binnen zitten.


Nou, dat heb ik dus helemaal niet!
Als ik mijn beugels lekker lang maak, zoals jij het beschrijft, dan
ga ik heel verkrampt zitten en mijn knieen optrekken.
Omdat ik dan "schrik" heb om mijn beugels te verliezen.

Ik had dat vroeger ook. Ik maakte toen mijn beugels juist vrij kort,
dan kun je je hakken heel gemakkelijk naar beneden drukken en blijven je tenen naar binnen wijzen. Althans, dat was bij mij toch.
Ik denk dat het een beetje van persoon tot persoon verschilt.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 12:34

goh, ik ging ijslands rijden, en de eerste keer dat ik op dat zadel zat, kon ik met m'n tippen net aan de beugels. maar ze bleven op gelijke lengte. tegen het eind van de week kon ik eraan, mijn benen bewogen niet meer, mijn voeten zaten juist. en dat in een week!
nee gewoon, en dat met een ribzitzadel, dat naar de normen erg dressuurgericht is.
dus het ligt aan het zadel Boos! Haha!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 12:54

Ja vertel mij wat. Ik heb nooit echt zitles gehad. Ik ben pas twee jaar geleden begonnen met rijden en was dus 22, wat best laat is om te leren rijden. Mijn benen gaan dan ook werkelijk alle kanten op. Als ik lichtrij dan zwiepen ze van rechts naar links en als ik gallopeer dan knijp ik met mijn knieen zowat het zadel plat met als gevolg dat ik mijn beugels verlies. Maar goed... ik ben nog steeds in de overtuiging dat ik het ooit ga leren. Ik ben nu ook regelmatig aan het rijden zonder zadel, wat me erg helpt bij mijn evenwicht.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:17

Fleury schreef:
Gisteren heb ik westernles gehad. Voor de eerste keer en het was heel gezellig. Nu moest ik dus de hele tijd doozitten dat ging niet 100% ik zat heel erg gespannen en de pony dus ook. Toen merkte ik dat ik ging ontspannen, de pony ook. Hij liep veel netter en lekker ontspannen hoofdje ook iets meer naar beneden.

Nou klinkt dat allemaal goed alleen kijk dan maar eens naar beneden, mijn voeten raken de beugels niet en die zitten er dus helemaal in en naar buiten gedraaid. Bij 1 kant (de rechtse) is het erger dan de andere kant.

Maar wat kan ik beter doen, ontspannen en mijn voeten zo verrot of niet ontspannen maar de benen wel beetje goed. Ik denk zelf eerder het eerste maar t ziet er niet uit!


Dat de beugels je voet niet raken, dat heb ik ook vaak met doorzitten. En ik raak ook altijd mijn beugels kwijt in galop!
Op bepaalde ponys rijd ik zelfs veel liever zonder beugels, als ik mijn beugel verlies rijd ik ook zo door, net zo makkelijk....
Eerst had ik mijn voeten ook altijd naar buiten gedraaid, maar nu rijd ik op een manege waar ze er echt super op lettten, en overal waar ik rijd letten ze erop (he bloemkooltje Tong uitsteken) en nu merk ik dat t al veeeel beter gaat! Dus vraag aan iederreen of ze je erop wijzen Knipoog

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 00:52

a-symmetrische beugels helpen heel goed om je tenen naar voren te houden!! Wel een beetje duur overigens...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:50

Heb gister net zitles gehad. Niet omdat ik zo vreselijk zit (heb er zelf om gevraagd) mar die vrouw zei dat het ging om de details, de puntjes op de I zeg maar. Ik drijf te veel naar achteren en met de achterkant van de kuit i.p.v. met de binnenkant. Ik draai op het paard dus eigenlijk mijn bovenbeen wat naar buiten, en zo pas ik mooi rond om mijn pony heen (heb ook beetje x-benen, voeten staan dus snel iets af als ik mijn knie tegen het zadel heb) Dit doe jij ook zo te zien. Wat ik moest doen als ik op het paard ging zitten, was de spieren van mijn bovenbeen oppakken, en de onderkant naar biten draaien zodat de binnenbaknt van mijn been met mijn knie plat tegen het zadel aan lag. Zo lag gelijk mijn hak naar buiten en teen mooi vooruit en daarin moest ik mijn been ontspannen laten hangen. Was wel moeilijk drijven voor mij, vooral omdat deze pony nogal lui was en ik mijn been moeilijker om de pony kon knijpen (dan draaide ik ze weer naar buiten) Maar zo hoorde het wel... Probeer maar eens! En als die pony slechts voorwaarts is, wees dan strenger met de zweep als hij niet reageert op jou lichte hulpen, want daardoor wordt het voor juo heel moeilijk netjes te zitten..

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:45

Ik heb datzelfde probleem!! Ik krijg dan altijd van mijn lesgever te horen: tippen naar binen! Ik word er constant op gewezen, en dat helpt. Ook kan ik mijn onderbenen + voeten beter in positie houden met korte stijgbeugels. Wat ook helpt is dat je je kleine teen iets naar boven brengt waardoor je knie meer tegen het zadel komt. Dit alles helpt voor je goede zit

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:49

Ik heb er ook regelmatig last van. Als ik erop let gaat het wel, maar ooit!!! En dan zie ik foto's en denk ik van zit ik echt zo dom??? Nou ja gaat goed komen......

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:06

Ja als je maar een keer op de manege kunt rijden is het moeilijk maar gelukkig niet onmogelijk.

Eerst wat betreft de lengte van de beugels. Wanneer je je benen (voeten horizontaal) lang hebt en uit de beugels dan hoort de onderkant van de beugel net je wreef te raken.

En als je wilt leren zitten dan moet je jezelf als het ware om het paard heen wikkelen. Probeer niet te denken van ik moet OP dat paard zitten maar ik moet OM het paard heen zitten. Op die mannier ga je je bekken ontspannen en kommen je onderbenen vanzelf meer naar binnen.

A-symmetrische beugels helpen inderdaad maar zijn geen keus voor manegeruiters. Je kunt wel proberen de beugels met strotouwtjes vast te zetten.

Veel SUC6 manegeruiters. Ik heb ook jarenlang met veel plezier op een manege gereden voordat ik een eigen paard kreeg.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 20:26

ik moest IN het paard zitten, helpt ook heel erg. bij ijslanders toch. als ik maar IETS gespannen was, ik mocht dan nog ontspannen zitten, ging hij wat omhoog lopen. als ik mijn ogen sloot, en me ahw in het paard liet zakken ("zak in z'n buik, kijk door zijn ogen!") voelde ik hem bewegen, en voelde ik de knik komen in zijn nek. meteen zat ik veel rustiger en juister ook. dat ik scheef bleef zitten ligt aan m'n lijf Lachen

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 13:53

Ik denk dat je nooit HELEMAAL ontspannen kunt zitten. En al helemaal niet als je paard niet ontspannen loopt.

De beste oplossing is een tijdje zonder zadel rijden, daar krijg je echt een heel goede zit van. Probeer dan eerst te blijven zitten en je evenwicht te bewaren, en werk er daarna aan je tenen naar binnen te houden. Dat valt niet mee, helemaal niet zonder zadel, maar na een tijdje oefenen gaat t allemaal vanzelf. Let dan niet op hoe je pony loopt, maar alleen op je eigen houding.

Als je met zadel rijd, leg dan voor je gaat draven je benen goed, knieen tegen het zadel en tenen naar binnen, en kantel je bekken naar voren om aan te draven. Zorg dat je je kont IN het zadel houd, en vang de schokken op met je bekken. Laat de teugels wat langer zodat je daar niet aan kunt gaan hangen om je evenwicht te bewaren, als je dat doet prostesteert je paard en moet je je rug en je benen spannen om te kunnen blijven zitten. Probeer je bij t doorzitten eerst te concentreren op t blijven zitten in het zadel, dus dat je kont er niet uit komt en dat je 'relaxed' alles opvangt. Je bene en tenen zijn even niet belangrijk. Pas als je jezelf in het zadel kunt houden en je teugels niet nodig hebt om je evenwicht te bewaren kun je op je tenen gaan letten. Zorg dat je je knieen aan gesloten houd (soms kan t nodig zijn n beetje te knijpen, ookal mag dat eigenlijk niet) en draai je tenen zo overdreven mogelijk naar binnen. Je kont moet IN het zadel blijven en je bekken blijft alles opvangen. Als je moe word (kost erg veel buikspierkracht Knipoog ), hou dan op, want dan kun je niet meer ontspannen. Vraag je intructrice of andere mensen je er steeds aan te herinneren ontspannen te blijven zitten en je tenen naar binnen te houden. Als je de druk niet in de stijgbeugels kan houden, maak ze dan gewoon n gaatje korter. Eerst je houding, dan je paard pas, en helemaal in een manegeles Haha!


Hoop dat je dr wat aan hebt, suc6 drmee!