vervelend probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nimgo
Berichten: 9
Geregistreerd: 16-07-03

vervelend probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 18:59

sinds een tijdje rij ik af en toe op de pony van mijn vriendin, ze is nu 5 jaar en bijna 2 jaar onder het zadel.
ze is heel sterk vooral op de binnenhand, ze houd zich heel stijf en je krijgt er echt een lamme arm van.
met bochten sturen loopt ze heel ver uit omdat ze moeilijk stuurbaar is.
het is een goede springpony en met springen moet ze dus de kleine bochten kunnen maken, ook loopt ze heel moeilijk naar beneden hoewel ze het wel kan.
zal er iets met aar spieren zijn of is het gewoon iets van niet willen (eigenwijsheid??) heeft iemand tips om het rijden op haar wat makkelijker te maken???

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:57

Naar mijn bescheiden mening is het niet zo zeer niet willen,maar onkunde van de ruiter..Raad haar eens aan lessen te gaan nemen..Ook een springpaard moet een goede dressuurbasis hebben..juist vooral om die korte bochten te kunnen nemen..

Groetjes!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 22:50

ho eje het verhaal hier hebt neergezet komt het op mij over alsof het paard gewoon heel erg stijf is, dat verklaart ook waarom ze moeilijk nagefelijk te rijden is. denk ik, ik ken hety paard niet verder, dus weet het ook niet zeker

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 08:31

kinglover schreef:
ho eje het verhaal hier hebt neergezet komt het op mij over alsof het paard gewoon heel erg stijf is, dat verklaart ook waarom ze moeilijk nagefelijk te rijden is. denk ik, ik ken hety paard niet verder, dus weet het ook niet zeker


jah zoals jij het beschrijft vind ik het ook op stijfheid lijken. Probeer juist veel bochtjes, figuurtjes te maken. Stelling de ene kant en stelling de andere kant op. Is hij wel goed 'voorwaarts neerwaarts' of ook niet?

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:23

ik ga mee met de rest,dat paard is inderdaad waarschijnlijk stijf.
je moet heel veel figuren rijden om de spieren soepeler en losser te krijgen,maar lessen nemen is inderdaad ook een aanrader.succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:28

Met deze summiere informatie is het absoluut onmogelijk om te zeggen of het onwil is of dat het dier ergens last van heeft.
Ik denk dat het beste wat je kan doen is om er een deskundige instructeur bij te halen. Als deze er al bij geweest was, was het probleem mogelijk niet eens ontstaan.
Een goede instructeur zal je ook kunnen vertellen of het aan jullie eigen onkunde, eigenwijzigheid, stijfheid of onwil danwel onkunde van het paard ligt.
Ga nou niet overdreven proberen om 'm te stretchen voordat er iemand met verstand van zaken naar gekeken heeft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:48

nimgo schreef:
zal er iets met aar spieren zijn of is het gewoon iets van niet willen (eigenwijsheid??) heeft iemand tips om het rijden op haar wat makkelijker te maken???


Eigenwijsheid is uitgesloten. Wel zou het kunnen liggen aan rijtechnische tekortkomingen van de ruiter.

Verder moet je een dergelijk probleem oplossen met je instructeur/trice.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:07

In ieder geval niet terug trekken aan de kant die sterker is...
Want dan heeft zij iets om aan te trekken en veel dressuur les nemen wordt ook een springpaard nooit slechter van.