benen te ver naar achteren met springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

benen te ver naar achteren met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 20:19

Ik heb daarnet toen ik aan het rijden was extreem hard op m'n houding gelet.Nu ben ik tot de vaststelling gekomen dat mijn spring"kunsten" echt wel nergens op lijken.Ik val vaak naar voren,en als ik dan probeer dat niet te doen,leg ik m'n benen te ver naar achteren.Ik denk niet dat ik dat doe bij andere pony's waar ik mee spring,want dan had de instructrice daar zeker iets van gezegt.Wegens omstandigheden kan ik geen les nemen.Heeft er iemand tips?

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 20:49

Ik weet wat je mee maakt want ik heb hetzelfde probleem! Je moet proberen boven de sprong je hakken uit te drukken want dan heb je meer evenwicht en 1 galopsprong voor dat je pony afzet je handen op de manenkam zetten en dan gaan je handen vanzelf mee naar voren boven de sprong!!! ik hoop dat je hier wat aan hebt! SUCCES IN IEDER GEVAL!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 21:06

zelf eraan gaan oefenen dmv rondjes te rijden en dan in het zadel te gaan staan. je zult zien dat je (als je je benen te ver naar achteren houd) niet makkelijk kunt blijven staan.....
Als je dit geoefend hebt maak je lage hindernisjes. dan doe je hetzelfde.
Ga dus in de beugels staan, druk je hakken uit en ga over de hindernis.
Als het een hindernisje is van ca 30-50 cm, kun je nog mooi rechtop blijven en hoef je niet je hele lichaam naar voren te doen. Zo kun je goed oefenen. succes !

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:11

misschien kom je teveel uit het zadel. bij lage hindernissen kan je ahw blijven zetten in verlichte zit, waardoor je moeilijk je benen naar achter kan leggen. dat kan je proberen op lage hindernissen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 08:13

ik ken het probleem, ee van de redenen dat ik nu een springzadel heb gekocht. Het klopt trouwens dat ik meestal te veel meega (ik praat overigens over B/L hoogte = tot de 1.10) en daardoor mijn benen terug slaan.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 10:18

Lielle schreef:
ik ken het probleem, ee van de redenen dat ik nu een springzadel heb gekocht.


maar voor die paar sprongetjes en dat ene wedstrijdje vind ik het ook weer zo dom om een ander zadel aan te schaffen.Ook spring ik nooit erg hoog,max. 90cm ofzo

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:32

Ik zou idd daarvoor geen nieuw zadel kopen, ik neem aan dat je nu met een vzh zadel rijdt. Een dressuurzadel lijkt me niet aan te raden.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 12:26

ja,ik rijd met vzh zadel maar ik ga eens proberen een springzadel van een vriendin te lenen.Ik moet 15 augustus mijn B brevet rijden,dus ik wil toch op een fatsoenlijke manier mijn parcoursje kunnen doen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:45

ah, tip. altijd kijken of je id juiste galop zit, zoniet naar draf!! heb het juist gedaan, mijn B. (en gehaald Lachen ). goed mee zijn in de sprong. een weigering maakt niks uit, het is de manier waarop je ze erover haalt zgz.
je benen, misschien maken ze er een aanmerking op, maar je zal er waarschijnlijk niet door buizen hoor. maar mooi is het wrs niet Haha!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 20:03

ikheb net hetzelfde probleem, op de 90 cm is alles nog in orde maar wanneer het hoger gaat bv 1m dan begint het.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:56

Ik vind het eigenlijk helemaal geen probleem, heb je wel eens (bekende) springruiters op tv gezien? Ook zij leggen de benen ver naar achteren hoor (op sommige foto's kun je dat ook wel zien) tijdens de sprong. (ze komen soms zelfs bijna tot aan de achterboom met hun voet!) Dus ik zou me er geen zorgen over maken. Zolang je zeker weet dat het je pony niet stoort tenminste!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:17

toch is het niet goed, je brengt nl je gewicht op zijn voorhand in de landing juist als hij weer 'omhoog' moet komen om verder te galopperen. En de topspringruiters springen over 1.60, wij over een dikke meter!

Probeer veel druk op je beugels te houden en niet te overdreven meegaan op de sprong.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:02

Wat Sando zegt is een goede tip om balans te krijgen. Maak je beugels lekker kort en rij als een jockey rond Lachen
Denk er wel aan dat je niet om de manenkam gaat steunen!

Over het benen naar achter doen: Als het hoger is gaan je benen ook naar achteren.
De reden hiervoor is dat het paard stijler omhoog gaat! Ik maak zo ff een plaatje Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:13

Je been hoort ongeveer verticaal te liggen.
Over een lage sprong zit dat er dan ongeveer zo uit (maar dan net iets anderds Tong uitsteken )
Afbeelding

Als je over een hoge sprong gaat en je benen ook verticaal zijn, zie je dat je benen ten opzichte van het paard meer naar achter liggen Lachen
Afbeelding

Als je benen verticaal zijn, heb je de druk van je eigen gewicht naar onder. Het moeilijkst is om in die houding je evenwicht te bewaren en te voorkomen dat je op de manenkam gaat steunen. Dit leer je alleen door het veel te doen Lachen

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:13

Dat bedoelde ik nou net Rom! (had alleen geen zin alles uit te tekenen Tong uitsteken) En had even geen woorden om t uit te leggen; kwam niet verder dan t woordje zwaartekracht Scheve mond

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:21

*volcano* schreef:
(ze komen soms zelfs bijna tot aan de achterboom met hun voet!)


een paar zelfgemaakte foto's ter illustratie (schimmel is een bekende springruiter Haha!, op de bruine zit ik). Je ziet dus duidelijk dat bij de bovenste foto's die verticale lijn niet meer van toepassing is. En dat versta ik onder je benen te ver naar achteren leggen. Overigens zie je bij de schimmel dat de ruiter Knipoog nog steeds perfect in evenwicht en balans is!

Afbeelding
beetje lastig te zien

Afbeelding


Hier nog een paar betere (de hoge sprong is een bekende amazone, de andere ben ik weer Haha!)
Afbeelding
Afbeelding

Dit moment laat goed zien welke invloed je hebt als je benen te ver naar achter liggen en je herstelt niet op tijd. Dan ligt je zwaartepunt te ver naar voren en belemmer je het doorgaan van je paard. Ik weet heel goed hoe dat aanvoelt Bloos maar heb er helaas geen foto's van.
Afbeelding

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 13:21

Lielle"]
[quote="*volcano* schreef:
(ze komen soms zelfs bijna tot aan de achterboom met hun voet!)


een paar zelfgemaakte foto's ter illustratie (schimmel is een bekende springruiter Haha!, op de bruine zit ik). Je ziet dus duidelijk dat bij de bovenste foto's die verticale lijn niet meer van toepassing is. En dat versta ik onder je benen te ver naar achteren leggen. Overigens zie je bij de schimmel dat de ruiter Knipoog nog steeds perfect in evenwicht en balans is!

Afbeelding
beetje lastig te zien

Afbeelding

[/quote]
Dit bedoelde ik dus ook met benen te ver naar achteren,maar ik ben niet in evenwicht.Boven een sprong val ik naar voren,en om dat te "herstellen" leg ik mijn benen naar achteren,met als gevolg dat ik na de sprong weinig te zeggen heb over welke kant ik uitga.Ik denk dat ik toch maar eens ga lessen op een andere pony (met deze gaat het nl. niet) in de hoop dat ik mijn fouten er zo uit krijg.Iig bedankt voor jullie tips,tekeningen en foto's Haha!