lichaamsbouw beinvloed je zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

lichaamsbouw beinvloed je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 15:54

na aanleiding van dit topic bedacht ik me wat,
[RT] zonder goede zit, geen goed gereden paard
ik ben na hard werken wel beter gaan zitten maar ik merk dat ik toch altijd ietsje naar voren zit, volgens mij (oke ik beken Schijnheilig ) omdat ik een best wel dikke bodem heb Haha!
bij deze een topic om je mening/frustraties/tips enzv kwijt te kunnen.

kan je lichaamsbouw je zit beinvloeden of ligt het idd alleen maar aan je tuig, gang van je paard of zoiets dergelijks...

schreeuw (typ) het uit zou ik zo zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 15:58

het ligt ook zeker aan je eigen bouw

Ik zit overal krom (niet goed, weet het)
Op een stoel op een fiets, als ik loop als ik sta
Dus op het paard zit ik dan niet ineens keurig recht.

Wil ik dat wel, dan forceer ik mezelf in een houding en zit ik stijf en plankerig.
En dat lijkt me voor het paard helemaal niks.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 16:05

ik zat dus eerst ook wat voorover en dan met name met mijn schouders. ben er hard aan gaan werken en zit nu wel weer redelijk rechtop maar merk dat ik door mijn wat dikkere bovenbenen en kont toch anders zit dan een wat dunner iemand...

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 16:12

Ik zit scheef...heb een soort van knik in mijn rug na een valpartij(als ik vooroverbuig zie je dat het scheef is).
Doordat ik iets scheef zit (links) moet ik echt moeite doen om mijn paard recht te richten...nu maakt het niet veel meer uit ,cross alleen nog door het bos, maar vroeger met (dressuur) les kreeg ik vaak te horen dat ik door mijn enigzins scheve zit het het paard moeilijk maakte..... Verward

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 16:17

Ja ik loop ook overal krom. Heel erg lastig maar he gaat steeds beter. Echt even een paar dagen er aan denken dat je rechtop moet lopen en je gaat al vooruit. Alleen ik vergeet de hele tijd dat ik moet denken dat ik rechtop moet lopen. Haha!
Maar het is dus wel van invloed dat weet ik zeker.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 18:11

Ik vindt de dunnere meisjes er altijd mooier opzitten.
Bovenbenen zitten niet in de weg en de bottom *om het zo maar eens te noemen* ook niet.

Omdat mijn kont groter is dan die van andere ga ik dnek meer met holle rug rijden omdat ik toch meestal perse mijn schouders naar achteren wil hebben en recht wil zitten.

Hierdoor voel ik als ik echt intensief bezig ben geweest, of met mijn zit heb moeten vechten omdat het paard niet mee wou werken, na afloop best nog wel wat in mijn rug.
Onderste wervels zaten al niet goed, en dat wordt er dan niet beter van.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 18:13

Je lichaamsbouw is imo. zeker van invloed op je rijstijl.
'k Vrees dat ik hetzelfde probleem heb als jij, ik ben ook te klein gebleven voor mijn gewicht Knipoog
En dat merk / zie je toch hoor......
Vooral met doorzitten begint alles zo lekker te klotsen Frusty
Ik ben ook ontzettend gehecht aan m'n eigen zadel, met een ander zadel kan ik echt niks.
En zo zal het vast ook zijn met mensen die "in het dagelijks leven" wat krom lopen, dat zal ook te zien zijn als je paard rijdt.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 18:33

Ik heb een scheve ruggegraat. Aan de linkerkant heb ik meer ruimte tussen mijn ribben dan aan de rechterkant. Ik draai dus rechtsom moeilijker met mijn schouders mee. Ik moet hier echt heel bewust mee bezig zijn, want anders blokkeer ik. En helaas weet mijn pony dat ook.....

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 18:58

Ja dan ga ik ook maar even klagen. Ik weet wel zeker dat slankere mensen mooier zitten (op uitzonderingen na). Kijk maar naar mijn zus en mij.

Verder zitten (dressuur) vaak ook zo mooi. Ach ja, ik heb nog wat aan te werken Scheve mond

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:02

ja, ik heb daar dus ook een probleem mee, zie m'n net geopende topic Haha!, heb een scheve rug een beetje, en ik zit blijkbaar ook iets scheef op mijn paard. had niet verwacht dat veel mensen hier last van zouden hebben.
nu ja een van mijn instructrices heeft een wereldkampioenschap gereden met een kromme rug dus...

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:47

Ik had het al aangegeven in het topic wat jij aankaart.

Ik heb een holle rug, als ik mij rechtop wil zetten, trek ik een overdreven s-vorm. Met gevolg dat ik mezelf vast zet. En dat merk ik gelijk aan Netty.

Ik laat me dus liever wat gebogen zitten, zodat ik redelijk soepel blijf en mijn paard niet in de weg zit.... en dan gaat het ook goed.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:20

Volledig mee akkoord... als ik last heb van mn rug (heb vergroeiing en mag al drie jaar geen paard meer rijden... oops) zit ik als een bloemzak :d
-xxx-

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:30

Oscar schreef:
Vooral met doorzitten begint alles zo lekker te klotsen Frusty
Ik ben ook ontzettend gehecht aan m'n eigen zadel, met een ander zadel kan ik echt niks.
.


Doorzitten met een "big bottom" vindt ik nooit een probleem hoor Haha!
Als ik zit dan zit ik Haha!

En met verschillende zadels rijden die ik niet als probleem, alleen moeten ze niet met een zadel kleiner dan 17.5 aankomen, gheghe

Westernzadels vindt ik meestal zalig zitten, misschien omdat dat allemaal wat ruimer en "losser" zit.*geen flauw idee hoe ik dat uit moet leggen*

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 00:46

Het is ook heel erg paardafhankelijk, een paard dat heel ruim beweegt en heel hoog opgooit zit veel lastiger dan een krabbelaar of een pony

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 15:47

IK heb zelf arthrose en een dubbele hernia. Mijn onderste wervels scharnieren niet en ik ben zo krom als een hoepel. Omdat ik heel weinig beweging heb vanuit mijn heupen (ik rij juist paard om mijn heupen en rug in beweging te houden) kan ik dus ook heel moeilijk lichtrijden vanuit mijn bekken dus doe ik dat door af te zetten met mijn voeten met weer als gevolg dat mijn benen dus alle kanten op gaan. En ik ben gewoon zo stijf als een hark en dat merkt een paard ook wel. Ik heb nu gelukkig een paard met heel makkelijke gangen waardoor het voor mij makkelijker is om ontspannen te zitten. Voorheen had ik werkelijk een stuiterpaard. Als ik daarop moest doorzitten stuiterde ik er vanaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 15:51

Samsam schreef:
Het is ook heel erg paardafhankelijk, een paard dat heel ruim beweegt en heel hoog opgooit zit veel lastiger dan een krabbelaar of een pony

een krabbelaar zit ook verschrikkelijk
want meestal krabbelt een paard omdat hij niet ontspannen loopt en op een plank van een rug kun je niet zitten.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 16:25

runningkawa"]
[quote="Samsam schreef:
Het is ook heel erg paardafhankelijk, een paard dat heel ruim beweegt en heel hoog opgooit zit veel lastiger dan een krabbelaar of een pony

een krabbelaar zit ook verschrikkelijk
want meestal krabbelt een paard omdat hij niet ontspannen loopt en op een plank van een rug kun je niet zitten.
[/quote]

Ik had een new-forrestponietje wat niet echt gezegend was met mooie ruime gangen, maar die zat als een huis, volgens mij hoe minder ruimte hoe fijner zitten, daarom zit de tolt enzo bij een ijslander toch zo fijn, omdat daar altijd een been aan de grond is

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 18:10

de tölt bij een ijslander zit zo fijn omdat de rug onbeweeglijk is. de achterhand wordt diep ondergezet en er is een steile knieactie. hij loopt ahw onder zichzelf door. een tölt zit niet altijd even fijn. dus het is niet omdat er een been ad grond is, dan zouden alle tölten fijn zitten. een niet-taktzuivere tölt kan pijn in je rug doen.
een pony vond ik altijd heel lastig zitten. de meeste toch. terwijl de paarden juist heel fijn te rijden zijn.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 19:01

Mijn pony heeft hele ruime gangen. Maar ze heeft echt 0,0 knie-actie. Ze heeft superruime en supervlakke gangen en dat zit zooooo lekker! DE KWPN die ik wel eens rijdt heeft ook hele ruime gangen, maar heel anders dan mijn pony. Beetje moeilijk uitleggen, hij komt veel meer van de grond af en geeft heel hoog op. Als hij niet helemaal los is zit dat echt vreselijk. Bij iedere pas wordt je een meter de lucht in geslingerd. Maar als hij lekker los is zit het heel best. Maar tegen mijn pony kan niemand op Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:43

o jawel! Haha! zo'n manegepony bij ons, als ze zeggen doorzitten denk je 'aaahhhh lekkker!' zeggen ze ga lichtrijden 'o nee, zo lastig!' weet je wel? zit als een zeeeetel...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:37

Ik denk dat je lichaamsbouw inderdaad veel invloed heeft op je houding en zit. Het kan het netjes zitten in elk geval een stuk moeilijker maken.
Ik kon nooit meer doorzitten sinds ik gestopt was met rijden, was het gevoel en evenwicht kwijt en kon niet meer ontspannen en tegelijk sturen en drijven bij mijn pony. Aan de longe lukt het wel, maar dan hoef ik alleen maar te letten op mezelf ontspannen en lang blijven. nu heb ik dus laatst op drie andere paarden gereden. Een Fries van 165, Een NRPS van 1.55 en een KWPN van 1.70. Maar beiden zaten veel lekkerder dan mijn pony! Gaven ook niet zo hoog op, maar namen je mee in een ronde beweging... Nu vind iedereen mijn pony moeilijk zitten in de draf... Dus heb ik ontdekt dat het niet alleeeeen aan mij ligt Knipoog Gelukkig... En toch maar blijven oefenen!

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:03

in zekere zin beinvloed je lichaamsbouw je houding wel denk ik,veel lange dunne mensen die bij mij op de manege rijden,maken hun stijgbeugels veel te kort en gaan vaak erg naar voren zitten,en de mensen met een grotere 'bottom' zoals ik,zakken vaak een beetje in elkaar,dat zie ik vaak en daar heb ik zelf ook een beetje last van

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:28

runningkawa"]
[quote="Samsam schreef:
Het is ook heel erg paardafhankelijk, een paard dat heel ruim beweegt en heel hoog opgooit zit veel lastiger dan een krabbelaar of een pony

een krabbelaar zit ook verschrikkelijk
want meestal krabbelt een paard omdat hij niet ontspannen loopt en op een plank van een rug kun je niet zitten.
[/quote]

En mijn pony met echte ponygangen zit ook voor geen meter. Ze gooit wel vrij hoog op, maar heeft geen ruime passen. Ik zit juist veel netter op een groter paard met ruimere gangen, op Flair is het meer hotsen en klotsen omdat ik ook ietsie lang ben voor haar en zat vet op mijn bovenbenen heb Haha!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:48

Tigger schreef:
Ik had het al aangegeven in het topic wat jij aankaart.

Ik heb een holle rug, als ik mij rechtop wil zetten, trek ik een overdreven s-vorm. Met gevolg dat ik mezelf vast zet. En dat merk ik gelijk aan Netty.

Ik laat me dus liever wat gebogen zitten, zodat ik redelijk soepel blijf en mijn paard niet in de weg zit.... en dan gaat het ook goed.


ik heb ook altijd al van mezelf een holle rug. Dus vaak krijg ik wel es kritiek (vooral van ons mam) dak nie met zo'n holle rug moet rijden, maarja daar kan ik nie veel aan doen geloof ik.

Hoezo bedoel je dan gebogen zitten? dat je met een kromme rug zit op een paard? of wat?

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:46

runningkawa schreef:
het ligt ook zeker aan je eigen bouw

Ik zit overal krom (niet goed, weet het)
Op een stoel op een fiets, als ik loop als ik sta
Dus op het paard zit ik dan niet ineens keurig recht.

Wil ik dat wel, dan forceer ik mezelf in een houding en zit ik stijf en plankerig.
En dat lijkt me voor het paard helemaal niks.


Dit heb ik dus precies hetzelfde Scheve mond Ik zit ook heel erg naar voren. IK ben best lang, en ik merk dat ik daardoor snel krom/scheef/enz ga zitten