Ik durf niet meer naar buiten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Ik durf niet meer naar buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 00:04

niet op baloe tenminste. Hij maakt zich buiten zo ongelooflijk sterk!
En toch doet hij heel braaf. Dus dan heb ik heel veel vertrouwen in hem. Hij is eigenlijk gewoon een coole kikker. Maar als we gaan galloperen krijg ik hem al haast niet terug, gewoon omdat hij zoveel kracht in zijn hals heeft. Laats kwam er een hond op me af en toen is baloe het hele galop-pad teruggecrosst. We gingen zo hard dat ik niet eens meer kon sturen. Mn cap vloog door de druk achter in mn nek en ik zag het fietspad al op me afkomen. Op dat moment minderde hij vaart, tot hij zag dat die hond weer achter me aanzat. Toen ging ie weer. Ik ben hier zo bang van geworden dat ik niet meer met hem op buitenrit wil. Hij geeft het ene moment zoveel vertrouwen en het volgende moment doet hij dat gewoon teniet. Iemand anders erop laten wil ik ook niet. Als er dan wat gebeurt vergeef ik het mezelf helemaal nooit!

2 dagen terug ben ik naar buiten geweest op een hele leuk hafje. Hij was nog nooit eerder buiten geweest, maar zo braaf! Keek echt nergens van op en helemaal niet sterk. Hij is van een meisje hier in de buurt, maar die kan nog niet echt rijden, dus die moet ik af en toe rijden. Gelukkig kan ik daar dan nog mee naar buiten. Maar ik misgun het baloe eigenlijk ook niet. Ben gewoon bang dat hij weer zo sterk gaat doen en dat ik hem weer niet terug krijg. Het maakt niet uit of ik met een groep, alleen of met zn tweeen ga. Hij is toch altijd sterk....Boos!

What can I do?

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 08:16

ik ken je probleem, die van mij is ook braaf buiten, maar er moet niets gebeuren.
ook ik durfde niet meer naar buiten.
maar steeds toch weer een klein stukje geprobeerd en nu gaat het alweer een heel stuk beter.
ik ga tegenwoordig wel met slofteugel om naar buiten, dan heb ik net iets meers te vertellen.
probeer steeds weer kleine stukjes, dan komt alles goed.

marianne

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 08:58

ik heb precies hetzelfde probleem!
Mijn paard heeft ook enorme kracht vooral in zijn hals. Ik probeer hem rustig te houden, heb een paar trucjes geleerd om langs "enge" dingen te komen, maar soms sprint ie toch nog weg, of draait ie om.

Zodra hij echt de ruimte ziet, kan hij galopperen, zo hard en zo lang dat je er beroerd van wordt, dat probeer ik dus te voorkomen, ik heb sinds ik hier in een drukke omgeving sta nog amper gegaloppeerd. Hij galopperd genoeg in de wei, want hij staat (als 4-jarige) in het kleuterweitje!

Ik los het niet op door een slofteugel, dat vind ik eng, want je kan hem onbewust achterover trekken, ik hang er een ander bit in, een soort ho-houder. Ik wil niet weer de hele discussie hier voeren die nu ongetwijfeld gaat komen, ik weet het je lost rijtechnische problemen niet met hulpteugels en andere bitten op, enz. maar er zijn blijkbaar meer mensen die prbelemen hebben met de kracht van hun pard en ik zeg alleen hoe IK het oplos.

doe voorzichtig en zet een goede cap op die niet in je nek kan zakken!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 11:22

ik heb dus ook een ongeluk buiten gehad met me paard,die is ook op hol geslagen,ik erna eraf gevallen en zij door de autobaan op.
ik ben toen een tijd gestopt met buitenrijden,want je vraagt zelf om problemen als je gaat terwijl je je paard niet aankan en geen vertrouwen heb in elkaar.
wat bij mij wel hielp,de staleigenaar is een paar keer op haar naar buiten gegaan,is er bij jouw geen sterk en streng iemand die op hem naar buiten wil?
gewoon een paar keer.
maar goed dat helpt natuurlijk niet bij alle paarden.
ik heb het met kleine beetjes opgebouwd door de straat klein stukje op en af te stappen,en nou ga ik vaak op de springweide rijden,moet ik klein stukje over straat en dan een klein paadje op,waar eigenlijk niets kan gebeuren en dan ga ik daar op de springwei rijden.
ik weet niet of je wedstrijd rijd?
maar ik rij nou sinds kleine tijd wedstrijd,en ik ben pas twee keer geweest,maar het doet wel een hele hoop met je paard merk ik,mijn pony is er veel rustiger van geworden zodat ik nou best weer makelijk kan buitenrijden,met gewoon mijn zachte rubberen d trens,ik heb er trouwens nog nooit iets anders ingehangen,ja een keer een pessoabit maar dat was maar een keer,en ze reageerde hetzelfde erop als op me gewoone trensje,dus heb ik gewoon me trens buiten erin.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 11:47

Naar he, zo'n paard dat zo buiten alle controle zomaar gaaat...

Wat kan helpen is vanaf nu eerst kleine stukjes op weg te gaan, en daarbij wordt er NIET gegalopeerd. Gewoon niet meer doen.
Pas als je verder alle vertrouwen en controle weer hebt kan je weer gaan galoperen, maar daarbij niet racen. Hij moet altijd gecontroleerd bij je blijven.
Je schrijft in je bericht dat jullie een galoppad hadden. Dat moet dus eerst uit zijn systeem. Een pad is een pad en er wordt alleen maar gagalopeerd als jij dat wil. Wees streng en probeer 'm voor te zijn als hij toch probeert weg te rennen. Als het nou goed gaat ook niet meer altijd op dat pad galoperen.

Mocht hij ondanks jouw consequente aanpak toch de neiging blijven houden er tussenuit te peren kan je overwegen om een bit met schaar (Pelham oid) te nemen en er 2 teugels aan te hangen. De schaar kan je er dan bijpakken wanneer het uit de klauwen loopt en die fungeert dan als jouw noodrem.

Maar allereerst moet je veel consequenter met hem zijn en dat betekend dat hij niet zelf mag bedenken dat als hij op het galoppad is, hij wel mag gaan.

Succes!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 13:06

Bedankt voor de tips. Ik hoop dat het er beter door wordt. Het is niet dat hij schrikkerig is ofzo, maar hij maakt zich gewoon ongelooflijk sterk. Als je dan terug gaat trekken, wordt hij helemaal onbeheersbaar, dus dat heb ik mezelf al afgeleerd. Het is gewoon dat hij ook bang is voor honden en dan racet hij gewoon blind van angst weer terug terwijl hij anders echt NERGENS van opkijkt. En dat is zo dubbel, je verwacht het gewoon niet van hem. Ik ga eerst wel samen met het braafste paard van stal en dan kleine stukjes en dat vervolgens uitbreiden. Ik hoop dat het wat wordt.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 18:00

Wat ik nu ga zeggen zal me ongetwijfelt een hoop commentaar opleveren.

Ik hang er glashard een ander bit in. Rowan train ik in de bak met een D-trens met rolletjes, en daar loopt hij prima mee. Maar naar het bos gaan we met een hackamore. Want ik heb helemaal geen kracht in m'n handen, en ik heb geen enkele behoefte aan een stuurloos paard als ik in het bos rijd. Levensgevaarlijk! En als het pijn doet? Dan moet hij maar geen lamzak zijn en niet doorlopen als hij weet dat hij moet stoppen. Zolang hij zich netjes gedraagt heeft hij geen enkele last van dat scherpere bit (of de hackamore).

Je moet gewoon een rem hebben, anders ben je heel gevaarlijk bezig. Rowan probeert het niet eens met de hack, die blijft gewoon netjes tussen hand en been. Als hij harder wil dan stuitert hij wel eens, maar hij laat het wel uit z'n hoofd om te proberen door m'n handen heen te breken. Want dat doet pijn, dus daar blijft hij uit de buurt.

Dacht ik gisteren een trainingsritje te kunnen maken aan het bit, en hoppa, daar begon het gedonder. Hij wilde niet settlen, bleef maar naar voren drammen. Ik had al na 10 minuten pijn in m'n handen (ik heb RSI, kan niet zoveel hebben), in galop stoof hij weg en het duurde 500 meter voor ik weer controle had, en hij bleef de hele rit proberen door m'n handen te lopen. Dat doen we niet meer zo, voortaan weer gewoon met de hack, dan weet hij dat ik wat in handen heb.

Het idee van de dubbele teugels aan de pelham vind ik een goede, en een pessoa bit in combinatie met een kinriempje of ketting aan de bovenste rind wil ook wel eens helpen. Als jijzelf zachte handen hebt dan is hier IMO niets op tegen - zolang hij zich netjes gedraagt heeft hij er geen last van. Dan moet je hem ook wel steeds ruimte geven als hij braaf is.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:11

ik benhet met je eens ArwenLune, maar ik weet het commentaar al dat hieronder komt te staan en ik weet al precies van wie......

Ik hang er ook een ander bit in buiten (of eigenlijk, ik heb er gewoon een ander bit dan een gebroken trensje in, want ik heb alleen maar buiten en geen bak!) dat is wel zo veilig voor mezelf en de medemens!

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:18

Ik zou ook gewoon eens een ander bit proberen, commentaar of niet, het gaat om jouw veiligheid!
Ik heb er ook zo eentje gehad (een verzorgpaardje), die keerde gewoon om halverwege en kletterde in volle galop naar huis, waar ik ook reed. Levensgevaarlijk!
Op advies van mijn instructeur ben ik toen met een stangetje in combinatie met een martingaal naar buiten gegaan, anders mocht ik van hem niet meer!
En dat was de oplossing, ik had het gevoel dat ik de boel onder controle had en m'n paard had het gevoel dat ik haar de baas was, na een paar keer proberen was het helemaal over, en kon ik aan een los teugeltje buiten rijden!

Rijden met een scherper bit hoeft toch niet te betekenen dat je gemeen bent tegen je paard??

Ik rijd mijn paard trouwens ook altijd met martingaal buiten, want die kan zich ook vreselijk sterk maken en dan vertekken!

Ik rijd mijn

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:08

ik rij ook altijd met een martingaal buiten, niet alleen omdat hij zo sterk is, maar ook omdat regelmatig ruiters (meestal amazondes, die heb je meer bij ons) zie lopen met een hoofdstel in de hand....... is eraf gevallen en heeft het hoofdstel erafgetrokken, het paard is dan in het gunstigste geval al thuis! Ik heb 1 keer zelfs een instructeur lopend zien thuiskomen met een hoofdstel, die heb ik stiekem wel ff uitgelachen...... met een martingaal eraan heb je tenminste je paard nog bij je!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:11

Ik zou ook gewoon een ander bit proberen; ben erg gehecht aan mijn paardje, maar nog meer aan mijn nek! Lips are sealed
En als je hem gewoon ruimte geeft als hij braaf is is dat toch geen probleem?
Hij kan het zo moeilijk voor zichzelf maken als hij zelf wil hoor

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:47

maar smurf een martingaal helpt niets tegen op hol slaan/weg rennen.
het zorgt alleen dat je paard het hoofd niet omhoog kan doen meer niet.
maar hoe kan dat dat ze het hoofdstel er bij jullie opstal allemaal aftrekken?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:41

nou niet iedereen bij mij op stal strekt zijn hoofdstel eraf hoor, maar ik rij al een paar jaar paard (zo'n 40) en heb op diverse staallen gestaan en gereden en heb het gewoon een aantal keren zien gebeuren. Als je geen martingaal om hebt en je valt eraf en je houdet de teugels vast (zoals wij VROEGER ingeprent kregen), dan trek je zo het hoofdstel af bij een paard, zit er een martingaal aan, dan blijft de zaak aan het paard hangen en heb je je paard nog bij je. Ik weet heel goed wat de functie van een martingaal is en mijn paard kan ook met martingaal (die goed op maat is!) prima met zijn hoofd slaan en wegrennen en op hol slaan.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:55

ja,maar dat zal iedereen wel weten dat het niet tegen op hol slaan helpt.
maar van dat eraf vallen klopt wel,maar ik gebruik hem niet daar voor Haha!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 13:20

Misschien kan je een stukje aan de hand wandelen. En praten tegen je paard. Er zijn niet veel mensen die goed tegen hun paard praten, alleen als het verkeerd gaat. Gewoon een verhaal vertellen of een liedje zingen. Zelf ontspan je dan ook en je paard dus ook. Klinkt heel erg stom misschien, maar het werkt wel.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 15:42

Ik rijd met een thiedemann (middelste stand, ik trek haar dus niet in de krul) en een ongebroken bit (meestal ook in de bak trouwens, neemt ze fijner aan) buiten. Ik gebruik die middelen echt alleen als het echt nodig is. En als het nodig is, helpen ze ook echt. Hierdoor krijg ik meer vertrouwen in het buitenrijden, zit ik meer ontspannen op het paard en heb ik de hulpmiddelen ook steeds minder nodig.
Paard blij, ik blij Lachen