wat is het verschil: bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

wat is het verschil: bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 11:01

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje, die ik ook zeker aan mijn instructeur zal stellen, maar ben ook wel benieuwd naar jullie mening Lachen

Wij (hubbie en ik) hebben 2 paarden, beiden Fries. De merrie hebben we al wat langer, de ruin (3 jaar) sinds kort.
Nu ben ik zeer zeker geen goede ruiter ofzo, dus als deze vraag dom overkomt: sorry!

Ik heb toen ik haar kocht voor de merrie (Nynke) meteen een nieuw hoofdstel gekocht, met daarin een enkelgebroken (holle dus lichtgewicht)bustrens. Even moest ze daar aan wennen want ze werd eerder met een zwaarder bit gereden, maar dat gaat hartstikke goed nu, eigenlijk al na een week).

Bij Tjalle (de drie jarige ruin) hebben we een soortgelijk hoofdstel gekocht, en hetzelfde bit. Nu valt het mij op dat Tjalle heel stug is in de mond. Nynke reageert veel gevoeliger op de teugels.

Nou kan dat volgens mij verscchillende redenen hebben: Tjalle is veel meer doorgereden dan Nynke was toen ik haar kocht (Tjalle komt uit het opfokprogramma van het FPC), dus is misschien een hardere aanpak gewend. Maar ik vraag me af of het aan het bit zou kunnen liggen?

Kan iemand mij uitleggen wat de voor- en nadelen zijn van de verchillende paardvriendelijke bitten?

Vast bedankt!!
Meira

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 11:10

ieder paard is anders dus ieder paard reageert ook weer verschillend op een bit, en het ene paard is nu eenmaal stugger in de mond als de ander, daar doe je weinig.

ik vind het eerlijk gezegd onzin om voor ieder paard een ander bit te kopen en zolang blijft zoeken dat zo'n beest op een gegeven moment al weet ik hoeveel bitten in zijn mond heeft gehad, mijn voorkeur gaat meestal toch wel naar een gewone bus of watertrens en vind eigenlijk dat ieder paard daar maar moet op leren lopen voor in ieder geval de basisdressuur over springen praat ik niet want daar heb ik niet veel verstand van.

je zou eventueel wat anders kunnen proberen maar vaak is het dus zo dat als je begint met wat proberen je aan de gang blijft. dus ik zou eerder voor een rijtechnische oplossingkiezen dan er vanalles in te gaan hangen wat eigenlijk niet nodig is.

er zijn natuurlijk ook wel uitzonderingen maar daar denk ik in dit geval dat het daar niet over gaat.

en over paard vriendleijke bitten gesproken een lich gewicht bitje vind ik wel positief zou het persoonlijk ook niet fijn vinden om een hoop ijzer in mijn mond te hebben. daarnaast heb je dan ook nog dubbele gebroken bitten ed maar die vind ik persoonlijk niet fijn werken door het " notenkraker effect"

maar ik denk dat het voor iedereen persoonlijk is wat men in de mond van je paard hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 11:15

Het kan overal aan liggen

Taai zijn is meestel het geval van nog niet genoeg aan het been zijn.

Maar idd een paard kan ook gaan trekken om van het bit af te zijn.

Er zijn paarden die enkel gebroken niet fijn vinden en dubbel gebroken wel en andersom.
Het gewicht kan ook mee spelen
een zwaarder bit ligt stiller in de mond dan een licht bit.
En een jong paard zal daar dus eerder op reageren.

Maar ik zou er gewoon nog een tijdje mee rijden en dan kun je nog zien of je een ander vriendelijk bit wilt gaan proberen.
Of misschien kun je een keer van een stalgenote een dubbel gebroken bitje lenen om eens uit te proberen, voordat jezelf in de buidel moet gaan tasten.

Maar ga niet terug trekken als hij taai word, maar laat zelf los en geef voldende been, waar je ook reactie op moet eisen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 11:17

Citaat:
dubbele gebroken bitten ed maar die vind ik persoonlijk niet fijn werken door het " notenkraker effect

dat doet een dubbel gebroken nu net Niet
maar juist de enkel gebroken

als je ze in je handen hebt en de uiteinden wat naar elkaar toebeweegt zie je het zelf ook al meteen Lachen

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 11:31

ah, is het dan ook zo dat een dubbelgebroken vriendelijker is dan enkel?

Wat is eigenlijk het verschil tussen een bustrens en een watertrens?

Ohja, dat van 'aan het been zijn' klopt wel, mijn (beperkte) ervaring met Friesen is dat ze daar meestal geen bal van snappen Haha!

Wordt wel aan gewerkt met beide paarden, maar frustrerend is dat ik momenteen alleen de teugel kan vasthouden en meer ook niet omdat ik mijn hand in het gips heb, dus al deze vragen zijn eigenlijk voor over een paar weken als ik weer een beetje normaal kan rijden Lachen

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 13:42

Ik heb altijd geleerd dat een dubbelgebroken juist scherper is dan een enkel gebroken. Er zijn zelfs landen waar je tot bepaalde categorien niet met een dubbel gebroken mag rijden, ook afhankelijk van de leeftijd van het paard.. maar ik zeg niet dat een scherper bitje perse slechter is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 13:52

mijn paard wat erg gevoelig was in de mond, wilde absoluut geen gewicht op het bit aannemen.
Ik reed toen met een enkelgebroken bit. (dubbelgebroken was toen nog niet zo bekend en inrijden deed je toen standaard op een enkelgebroken trens)
Op aanraden van enkele mensen heb ik toen een dubbelgebroken bit gekocht en het ging meteen een stuk beter.
Hij durfde eindelijk aan het bit te komen.

Ik heb daarna dezelfde ervaring gehad bij andere zeer gevoelige 3 jarige die daarna allemaal beter aan het bit durfden te komen.

Voor mij bewijs dat het dubbelgebroken bit zachter is
Al zullen er best paarden zijn die het anders ervaren, want elk paard is anders.
Maar voor mij komt er bij een jong paard voortaan meteen een dubbelgebroken bit in.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 14:12

Citaat:
Ohja, dat van 'aan het been zijn' klopt wel, mijn (beperkte) ervaring met Friesen is dat ze daar meestal geen bal van snappen

Gelukkig zeg je zelf al dat het je beperkte ervaring is, want ik zie werkelijk niet waarom een Fries niet zou begrijpen wat 'aan het been zijn' betekent. Als hij niet aan het been is, ligt de oorzaak bij de ruiter. Ieder paard is prima aan het been te rijden.

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 15:35

Hoi,

elk paard reageert anders op een bit en op de dikte van een bit. Dat komt omdat elke paardenmond anders is. Het is namelijk niet zo dat een dik bit bijv.21mm altijd zachter inwerkt bij elk paard. Want niet elk paard heeft evenveel ruimte in de mond.
Ik reed mijn eigen paard in het begin altijd met een dikke enkelgebroken watertrens van 21mm. Ze reageerde daar heel slecht op, soms zelfs heel heftig (steigeren enzo). Ik moest toen een keer naar de paardentandarts met haar en die zei dat ik een te dik bit voor haar gebruikte. Mijn paard heeft namelijk weinig ruimte in haar mond, daar bedoel ik de ruimte mee tussen de tong en het verhemelte. Haar hele mond ging door dat te dikke bit kapot en daardoor reageerde ze dus zo slecht.
Ik ben toen overgegaan op een dubbelgebroken, die scharnieren minder scherp, watertrens van 18mm. En het resultaat was geweldig, ze reageerde veel fijner en ze was veel fijner om te rijden.
Je kunt dit controleren door als je paard het bit inheeft te voelen of je met je vinger tussen het bit en het verhemelte kan. Het bit mag nooit tegen het verhemelte aandrukken. Want dan is het dus te dik.

Groetjes Jolanda *LOL* *LOL* *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 16:35

Je hebt veel verschil in dubbelgebroken trensjes. Bij de goede soort ligt het middenstukje plat op de tong, bij de 'harde' soort staat het juist overeind. Ook kan het tussenstukje bolvormig zijn (dus zacht) of juist helemaal plat (scherp).
Als je een Divozagids hebt (of zo) kijk dan eens naar de goedkoper dubbelgebroken en de K&K-dubbelgebroken. Dan kun je het verschil van middenstukje zien.

Lichter hoeft niet altijd beter te zijn, net zo goed als dikker zachter zou zijn. Een bit moet goed passen.
Soms loopt een paard fijner op een bit met extra tongvrijheid (Comfort snaffles van Myler).

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 16:41

ieder paard is anders en ieder bit werkt anders in bij elk paard...
dus je moet het eigenlijk gewoon uitporberen..

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 16:45

abby schreef:
Ieder paard is prima aan het been te rijden.


Mee eens, maar ik denk toch dat je bijv. een knol nooit zo snel aan het been kan krijgen als bijv. een engelse volbloed.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 17:01

Lenn schreef
Citaat:
abby schreef:
Ieder paard is prima aan het been te rijden.


Mee eens, maar ik denk toch dat je bijv. een knol nooit zo snel aan het been kan krijgen als bijv. een engelse volbloed.


Van wedden houd ik niet, maar ik denk dat je ieder paard kunt leren te reageren op de kleinste hulpen en dus ook lekker aan het been kunt krijgen.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 17:08

ik heb zelf ook een 3 jarige. Ook nog niet goed aan het been. Maarja, rijdt er nog niet zolang mee. eerst had ik hem op een enkelgebroken watertrensje lopen. Dit werkte heel erg slecht. Nam het bit slecht aan, en liet m anper los. ook ander het zadel kreeg ik vreemde reacties op het bit (hoofd heel erg hoog afsteken) Nu rijdt ik hem met een dubbel gebroken watertrens, en het gaat allemaal veel beter. Deze neemt hij tenminste aan (en laat m ook los, wat wel zo handig is Haha!)
Ook steekt hij minder met zn hoofd.

Verder denk ik ook dat het proberen is met verschillende bitjes. Ieder paard is anders...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 17:15

abby schreef:
Lenn schreef
Citaat:
abby schreef:
Ieder paard is prima aan het been te rijden.


Mee eens, maar ik denk toch dat je bijv. een knol nooit zo snel aan het been kan krijgen als bijv. een engelse volbloed.


Van wedden houd ik niet, maar ik denk dat je ieder paard kunt leren te reageren op de kleinste hulpen en dus ook lekker aan het been kunt krijgen.


Waar zie je wedden staan dan Verward
En ja, daar was ik het dus mee eens, maar ik plaatste een kanttekening

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 22:06

over dat aan het been zijn (en mijn ervaring met mijn friezen) dat sloeg eigenlijk op de friezen waarop ik heb gereden,. en is niet te wijten aan het feit dat het friezen zijn, maar dat deze (die van mij en de paar anderen waarop ik op onze stal heb gereden ) vooral gebruikt zijn voor de kar, en dus zowiezo van ruiterhulpen niet zoveel snappen Haha! Daar wordt dus nu met de instructeur aan gewerkt Lachen

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 17:55

mijn paardje haf vind een dubbelgebrokenwatertrens lekkerder dan een enke gebroken bustrens

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 10:42

Is per paard verschillend hoor. De een wil nu eenmaal meer kauwen dan de ander. MEestal is een simpele watertrens of bustrens voldoende. Leen anders eens een ander bit.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:00

Het verschil tussen een bus en water trens ligt hem dacht ik in het feit dat bij een bustrens het monstuk scharnierend vast zit aan de bitringen en bij een watertrenszit het mondstuk los aan de bitringen waardoor je de ringen door het mondstuk kan draaien, hierdoor is het bit wat flexiebeler maar kan er ook gemakkelijker een lip tussen de ring en het mondstuk komen.

Voor elk paard wat ik gereden heb had ik een ander bit.
Voor een oude pony zlefs 2, een rubber D trens voor dressuur en en scherper bustrens voor buitenritten omdat madam altijd erg veel haast had om thuis te komen.

Voor mijn tinker die heel gevoelig is in zijn mond heb ik nu een kunststof africhtingsbit met tongvrijheid. Het is het enige bit waar hij niet hysterisch op reageert.