Stuiterende arabier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Stuiterende arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 15:26

Ik rijd een arabier (pools x arabisch) en als ik ga galopperen in het bos gaat ze altijd springen.
Ze vind het zo leuk om in het bos te galopperen dat ze er altijd heel hard vandoor wil gaan (als je haar niet inhoud zou ze zich volgens mij bijna doodrennen) als ik haar dan in houd gaat ze bijna meer omhoog dan naar voren. Als ik haar dan weleens laat gaan en haar dan moet inhouden is ze zo opgefokt dat ik haar niet meer normaal uit te stappen is. De gaat dan dwars over het pad lopen en heel verzameld draven.
Weet iemand hoe ik haar buiten wat rustiger kan maken, zodat ik er ook eens relaxed mee kan galopperen.

p.s. ik de bak heeft ze dit helemaal niet

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:31

Veel met haar stappen en rustig draven buiten. Vooral ook hele lange stukken achter elkaar, zodat ze weet dat het geen zin heeft om een sprintje te trekken en ze toch haar energie kwijt kan.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:34

Hou dr een beetje bezig, overgangen, paar passen naar voren paar passen terug.

Misschien martingaaltje om, kan je dr misschien is beter bij je houden?

Of eerst even wat energie dr uit rijden voordat je naar buiten gaat?

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 15:37

Ze heeft altijd energie over, want dit heb ik ook al geprobeert, ze zal ook nooit gaan galopperen als ik dat niet wil, maar als ik wil galopperen dan wordt ze zo enthousiast (hoeveel ze vantevoren ook heeft gedaan) dat weer wil gaan rennen. Ze is ook wel makkelijk in te houden maar als ze langzameren moet galopperen gaat ze stuiteren

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 15:39

Martingaal heeft ze ook al, maar inhouden is geen probleem

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 18:54

misschien moet je dat is vragen aan xxlisaxx haar pony is dus echt precies hetzelfde met dat stuiteren, alleen niet als ze gaan galoperen maar als ze richting huis gaan!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:26

Op je kont zitten, ontspannen en vooral niet terug gaan trekken. Wel been bij blijven geven en doormiddel van kleine ophoudinkjes je paard terug naar draf. Nogmaals aangaloperen, doet ze het nog een keer weer terug. Net zolang totdat zij (en jij Haha! ) het spuugzat is.

Of het andere uiterste. Laat haar zo'n 1x in de maand helemaal gaan. Teugels los, verlichte zit en vooral haar niet storen. Bij sommige paarden is dit af en toe nodig, maar het hangt wel van het paard af!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:58

helemaal laten gaan kan ik zo'n geval erge gevolgen hebben, weet ik uit ervaring. ik ken ook zo'n paard, laat je hem gaan dan raast hij alles voorbij, sulky's inclusief, en het minste dat er dan gebeurt of hem doet schrikken kan ernstige gevolgen hebben. hem laten gaan is denk ik geen optie. tenzij het een veilige weg is. dat stuiteren is idd van opgefoktheid, het 'springen', niet soepel gaan, wat eigenlijk logisch is. idd veel overgangen zodat ze rustiger wordt. maar het paardje heeft wel gelijk dat ze sneller wil natuurlijk Lachen

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 20:04

Hem later gaan doe ik weleens, maar ze word er niet moe van, alleen maar opgefokter. Haar terug naar draf laten gaan geeft geen problemen, ze kan gewoon niet rustig galopperen (kan ze wel maar doet ze niet in het bos) Op zich vind ik het niet zo'n probleem maar zonder zadel is het moeilijk om te blijven zitten

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:30

ik heb ook zo'n stuiterballetje staan. in het begin was het heel erg met rijden , ook in de bak, Maar nu gaat het buiten steeds beter, alleen als ze fel is dan doet ze het nog. Maar ga ik in een groep dan wordt ze helemaal gek, dan blijft ze niet eens normaal in stap> dan alleen maar springen en haar eiegn druk maken. meestal als ze zo druk is geef ik haar lange teugel. Dan gaat ze ontspannen en natuurlijk blijft ze op een hoog tempo lopen, maar met kortere teugel denkt ze dat ze mag racen.
je moet gewoon veel geduld hebben en steeds weer proberen.
succes met je stuiterballetje

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:33

Mijn Arabiertje deed dit in het begin dat ik haar reed ook wel. In draf ging ze er soms ook wel vandoor, maar vooral in galop. En idd, ik kon haar ook gemakkelijk terug naar de draf laten gaan, enkel een rustige galop wou ze niet doen! Ik liet haar gewoon aangalopperen,en als ze ervandoor ging terug naar de draf. En dit iedere keer weer tot ze een paar meter "normaal" kon galopperen. Dan uitgebreid (overdreven) belonen en verder draven. Na verloop van tijd ging het veel beter en nu kan ze zo traag als ik zelf wil! En ook zoals Arabian Girl hierboven al zei, als ze zcih druk maakt gewoon een langere teugel geven!
Succes met je paardje!
-xxx-

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 00:32

Heb je een flinke heuvel of zandvlakte in de buurt? Ik ken er ook zo 1, en nadat hij even 'renjerot' gespeeld heeft op de zandvlakte (of tegen de lange heuvel op) is hij die stoom even kwijt en kan hij weer normaal doen.

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 09:49

Heb ik al geprobeert, maar dat beest is echt niet moe te krijgen, idd dat van van die lange teugel doe ik al een tijdje, maar ik galop gaat dat n beetje moeilijk dat is ze dus weg.
Ik zal het advies van memuska eens proberen.
Bedankt voor de reacties!!!

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:03

sassa schreef:
Ik zal het advies van memuska eens proberen.


I'm flattered Haha!

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 17:56

heey dat probleem ken ik!! mijn pony is 3/4 arabier en deed dat eerst de hele bosrit, nu doet hij dat alleen nog als we richting huis gaan...
er valt niet zo heel veel aan te doen dan de hele tijd een ophoudinkje en weer lucht te geven en andrs galopeer je gewoon niet in het bos zodat hij gaat snappen dat het niet altijd racen is.... hoe moeilijk dat ook is Haha!
want mijn pony doet het ook nog en als ik dan probeer te remmen gaat hij alleen maar harder

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 19:14

Wat Miss_Petit al zegt: Van te voren een beetje rijden in de bak/iets anders (waar je gelegenheid hebt) De energie er lichtelijk van af rijden.
In het bos haar bezig houden, overgangen, tempowisselingen en lange afstanden draven

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 19:29

Geloof het of niet ze is echt niet moe te krijgen

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 19:49

Heel herkenbaar!
Mijne doet het idd ook, ik gooi als ik haar in stap heb de teugels los, dan word ze weer wat rustiger, zodra ik de teugels oppak denkt ze dat we weer hard gaan..

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:34

sassa schreef:
Geloof het of niet ze is echt niet moe te krijgen

neej mijne ook niet keb hem wel keertje laten gaan maar hij blijft gewoon door rennen, geef ik hem lange teugel gaat ie vrolijk harder en hij wil nooit stappe, alleen toen ik een dagtocht van 40 km had gemaakt wou hij na een uurtje wel stappe Haha! maar dat doet hij alleen in het bos... met dressuur heb ik er niet zon last van... (gelukkig!!)

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:12

FF update :d Gisteren ging Passim (= reus van ong 1m80 die ik tegenwoordig rijd) er een beetje met me vandoor. M'n instructrice heeft me een goed trucje van de hand gedaan, wat je mss ook eens kan proberen. Paard gaat er dus vandoor, je gaat zo snel mogelijk stilstaan en dan enkele passen voorwaarts, meteen terug achterwaarts, voorwaarts, achterwaarts, ... zodat hij iedere keer terug van z'n bit moet en niet echt meer weet waar hij heen gaat :d Je moet wel correct en consequent zijn, enkele pasjes (4 ofzo) volstaan. Daarna meteen weer verder rijden en doen alsof er niets aan de hand is. En geloof het of niet... mijn reus werd een lammetje :d
-xxx-

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 16:00

Afbeelding
Dit heethoofdje is mijn eerste bijrijdpony Speedy. Speedy is een welsh arabiertje en een verschrikkelijk druk beestje. En of ie een stuiterbal is! Normaal stappen was er gewoonlijk niet bij. Al je ingewanden worden vakkundig geklutst. Met draven is het met lichtrijden niet eens bij te houden en doorzitten is ook niet echt een optie als je niet in een human milkshake wil veranderen. Als je dan gaat galloperen wordt het gegarrandeerd een rengalop (hij gaat dik over de 50 km per uur dan hebben we laatst gemeten) die bijna niet meer te stoppen in. Wel handig om een zwerm dazen te ontvluchten maar verder niet echt gewenst.

Wat bij mij erg hielp was stappen stappen stappen stappen stappen en nog eens stappen tot hij het spuugzat was. Dan na 1,5 uur stappen even laten rennen en vervolgens weer stappen. Hij werd hier heel rustig van. Als je zelf ontspannen bent scheelt dat ook al de helft. Nu komt hij weleens bij me logeren en kan ik zonder zadel met een lang teugeltje met hem naar buiten Lachen Maar het blijft een dribbeltje hoor...

Desiru

Berichten: 86
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:38

Ik ken ook zo´n probleem gevalletjes... mijn verzorgpaardje namelijk....
telkens als we naar buiten gaan wil ze alleen maar hard, en zodra ze even gegalopeerd heeft gaat ze ook ECHT niet meer rustig.
Er is ook 1 heuveltje waar ze van de eigenaresse heel hard mag, maar toen ik daar laatst reedt liep daar iemand dus konden we niet in vliegende vaart erop.... nou ja, dat was mijn mening.
Dus ging ze maar alleen Boos! au ! ik krijg haar vooral daar Niet rustig, stappen is geen optie, dan lig ik er gewoon naast, maar het is zo ds wel levens gevaarlijk, en als ik een buitenrit wil maken moet ik daar langs. Dus de komende weken zit er niks anders op dan suffe rondjes in een bakje rijden (sorry, ben nou eenmaal niet zo dressur liefhebber, ik wil naar buiten !!) maar ja, helaas.......

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 17:29

Hey, ik ken het probleem ook! Heb precies zo'n paardje! In de bak heeft ze ook nergens last van want ze is voor de rest goed opgevoed. Ze loopt op aardig niveau mee en het springen gaat ook heel goed, waar ik in het begin nog een beetje moeite mee had omdat ze zich snel heet maakt.
Alleen de buitenritjes zijn echt een ramp! Op de heenweg kan ik nog redelijk normaal rijden, maar de terugweg wil je echt niet weten! Zeker met meerdere rijden en met groepen is uit den boze! Het is dan ook niet zo dat ze ervandoor gaat, ze is wel goed bij te houden maar ze gaat dus net als die van jou ook stuiteren. Meestal heb ik er wel een martingaaltje om, maar dan gaat ze alleen maar op de voorhand lopen en gooit ze haar hoofd naar beneden. De beste tip die ik je kan geven is vooral niet boos te worden! Je kan het beste doen alsof er niks aan de hand is en gewoon verder rijden, laat het beestje zich maar lekker druk maken. Hoe meer jij er aan gaat trekken en doen, hoe drukker ze zich gaan maken. Ik doe altijd net alsof me neus bloedt....meer kan je er niet aan doen....

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:25

Sjah daar zijn ze ook arabier voor geworden haha nee hoor maar het is wel zo dat heel veel arabieren dat doen toch...
Als nono zo druk doet neem ik hem gewoon terug naar draf en dan weer aangaloperen en net zolang tot ie rustig blijft galoperen.
Anders moet je hem idd gewoon bezig houden met tempowisselingen e.d
Zelf geef ik hem altijd gewoon een lange teugel met bogen erin in het bos, dan houdt hij ook z'n hoofd stil en hoef ik er niet op te letten dat ik m'n handen stil moet houden en zo, en met korte teugel gaat ie lopen trekken en met lange niet, hij komt dan ook veel makkelijker terug.

Succes in ieder geval OK dan!