Hoe begin je met 't "aan de teugel"?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Hoe begin je met 't "aan de teugel"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 19:39

Wij hebben een Shetlander van nu 92 cm. en ruim 2 jaar.
We willen haar al graag aan het hoofdstelletje en bitje laten wennen. (nog niet gedaan) en wat met hem gaan longeren enzo.
We willen haar niet inrijden ofzo, omdat ik te zwaar ben, en mijn zusje, waar de shet van is, die is veel te lang.
Maar wat we wel willen doen is misschien een keer vrijheidsdressuur ofzoiets dergelijks.

Nu de vraag: Hoe begin je met het aanleren van het aan de teugel lopen als je naast of achter haar loopt aan de lange leidsels? En wanneer begin je daarmee?

Alle tips welkom! Ik heb namelijk nog nooit met zulke jonge paardjes gewerkt...

Bedankt alvast!!!

Johan
Berichten: 138
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 20:34

De term "aan de teugel" betekent alleen dat het paard het bit accepteert en de ruiterhand toestaat. Je kunt dit nu al proberen als je erachter loopt. Nagevelijkheid kun je pas gaan vragen op het moment dat je erop zit en met de benen de druk vanuit de achterhand vergroot. Maar dat begint pas over ruim een jaar.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 09:03

Als ik jou was zou ik nog helemaal niet denken aan dingen als aan de teugel lopen. 2 jaar is nog veel te jong om daar serieus mee bezig te gaan. regelmatig laongeren is ook geen aanrader op deze leeftijd, dat is erg belastend voor je paardje.

Wacht rustig af tot hij minstens drie is, en tot die tijd kun je lekker gaan buitenwandelen, en wat vrijheidsdressuur doen. Als je daar wat over wilt lezen is het boek van Nathalie penquit (als ik het zo goed schrijf) een aanrader.

Als je paard eenmaal zo oud is dat je er op kunt rijden kun je dat beste onder begeleiding vanee goede instructrice doen. Aan de teugel lopen is niet iets wat je af moet dwingen met je teugels. Als je op zoeken druk en je typed 'aan de teugel' in krijg je daar een heeeleboel topics over. Misschien dat je daar wat aan hebt.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:52

ik zou inderdaad ook niet niet beginnen met longeren...
Maar wat je wel kan gaan doen is wat vrijheidsdressuur doen of "gewoon" rustig het hoofdstelletje in doen... doe nog niet te veel met hem hoor laat hem eerst nog maar eventjes genieten en speel vooral veel met `m zo krijg je een betere band met `m en vaak vinden ze het ook nog erg leuk... en aangezien je toch niet wilt gaan rijden op hem waarom zou je het dan nu allemaal al forceren en je shetje zijn benen verpesten voor op latere leeftijd ...
maar vrijheidsdressuur kun je volgens mij al wel wat mee beginnen ...