Regelmatig bit wisselen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Regelmatig bit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 22:20

Heey!

Ik heb voor Luna een dikke enkelgebroken bustrens,een enkel gebroken watertrens,een dubbelgebroken watertrens en een enkelgebroken watertrens met een koper( Verward ) mondstuk.

Ongeveer om de 3 weken doe ik een ander bit in,en dan merk ik dat het beter gaat,het maakt niet uit welke.

Wie doet dat ook?


Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 22:26

absoluut niet
als het paard lekker loopt op een bit, waarom zou ik dat dan veranderen?

oke, als het echt niet gaat ga ik wel op zoek naar iets anders, maar elke 3 weken er een ander bit in hangen omdat hij dan weer beter loopt
daar heb ik mijn bedenkingen bij Verward

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:23

ik deel je mening luna. die van mij heeft het na ongeveer 2 weken ook wel gezien met een bit, dus doe ik er ook na ongeveer 3 weken een ander in, ik wissel tussen een appelbitje, een ongebroken stang en een correctiebit, maar nu is die van mij ontzettend moeilijk moet ik zeggen.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:30

Een paard dat ik rijd:

* longeer ik op een dikdubbelgebroken argentaan bitje
* train ik (gewoon rijden en lage kruisjes) op een pessoa met als middenstuk een happy mouth appelbitje
* en word gesprongen op een simpel licht dik watertrensje (in het Z)

Dus hij wisselt soms om de 2 dagen Haha!
Maar hij is super fijn in zijn mond, heel licht.

De andere paarden rijd ik op een dikke watertrens, en met springen op een pessoabitje.

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:08

als ik buiten ga rijden (onder begeleiding, hij is nog niet helemaal verkeersmak) hang ik b-stang in, omdat ik nog geen passende pelham gevonden heb in Europa (!) en Amerika(!) (via internet) 16,5 cm, dus als julli enog iets op zolder hebben liggen.....

Als ik voorwaarts/neerwaarts en andere oefeningen ga doen krijgt een happy-mouth stangetje in en als ik gewoon ga stappen in de polder een hackamore.

Hij is in Oostenrijk nogal verpest en hapt een bit ook niet op, ik heb het met haakjes vastzitten, maak 1 kant los, doe het hoofdstel aan en frot het bit er dan in met een pepermuntje, daar trapt ie meestal wel in.

Met buiten rijden moet er een echte ho-houder in, ik wil niet weten wat er gebeurt als hij er hier in het Gooi vantussen gaan......maar 99% vande tijd heb ik niets in mijn handen hoor, voor degenen die alweer ongerust worden en de dierenbescherming willen gaan bellen *grijns*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:13

Bodien schreef:
absoluut niet
als het paard lekker loopt op een bit, waarom zou ik dat dan veranderen?

oke, als het echt niet gaat ga ik wel op zoek naar iets anders, maar elke 3 weken er een ander bit in hangen omdat hij dan weer beter loopt
daar heb ik mijn bedenkingen bij Verward

En ik heb dan ook bedenkingen
Maar dat hadden jullie vast wel verwacht Lachen
Ik zou de oorzaak toch ergens anders gaan zoeken als ik jou was.

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 10:29

Ik heb geen ''probleem'' ofzo,en heb dus ook geen oplossing nodig..Haha!
Maar het valt me op dat als ik af en toe een ander bit indoe(bijv voor springen een dunnere,omdat ze anders niet luisterd en er vandoor gaat) ze er dan ''beter'' op loopt.Ze ontspant eerder enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:31

Tja het is maar wat jezelf wilt leren
Ik wil leren dat een paard mij ook gehoorzaamd op de sprong met zijn normale bit wat ik altijd gebruik.

En dat betekend niets anders als trainen
Als je dan je mindere vaardigheden verdoezeld met een ander bit, zul je het nooit leren en nooit verder komen.
Maar die keus is aan jou.

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 10:36

Niet alle paarden zijn goed en consequent ingereden,jammer genoeg.
Bij mijn paard is het nooit afgeleerd om op die hindernis af te crossen,en als zij links wil doet ze dat ook.Nu gaat het al veel beter(ook zónder een ander bit erin te doen),maar als zij wat wil kan ze echt doordrammen(zet ze die dikke fjordenspeknek erop en probeer der dan maar normaal te rijden!!)

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:46

ik denk dat dit weer een eindeloze discussie wordt! Ik herken het verhaal van luna-cockie, ik heb ook een koudbloed, misschien zit het verschil van mening daarin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 11:04

Ik heb vroeger ook genoeg fjordjes en hafjes gereden hoor.
Dus ik weet dat ze soms wat drammerig konden zijn.

Maar er zitten tussen wpn-ers net zo'n drammers tussen.
De kunst is dan juist niet terug te drammer, maar los te laten.
Speel niet mee in hun spelletje
Want dat spelletje wint elk paard

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 11:07

dat loslaten dat weet ik, maar als het een gevaar gaat worden voor de medemens in het verkeer, dan heb ik toch liever een middel om hem te kunnen stoppen! Nu ga je zeggen dat ik het verkeer niet in moet gaan met een niet verkeersmak paard, maar hoe moet hij het anders leren???? Bovendien gaat er altijd iemand mee op de fiets die auto's kan tegenhouden, 112 kan bellen, het paard kan kalmeren en noem maar op.

Maar goed, ik doe het nu eenmaal zo, ik ebn al een superoude taart en rij pas 40 jaar paard, dus van de moderne technieken weet ik niet veel.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 11:10

nee, dan niet, maar dat is dan ook de enige keer dat ik zou zeggen oke
Al zou ik er persoonlijk voor kiezen niet op straat te gaan.

Maar voor springen, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt.
Niemand die dan in gevaar is.

En wat bedoel je met moderne technieken?

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 11:18

nou bijvoorbeeld: hoe maken jullie tegenwoordig een paard verkeersmak als je er niet mee de straat op gaat, of kopen jullie ze ingeleerd? De mijne kwam in februari op 4 jarige leeftijd naar Nederland vanuit Oostenrijk en had nog nooit een auto gezien! Nu loopt ie praktisch overal langs, alleen als er iets groots, en lawaaiigs achterop komt, wil hij nog wel eens schrikkerig zijn en als er een aantal andere ruiters in volle galop langsracen (vroeger ging men stappen als men een ander paard tegenkwam) dan heb ik grote moeite hem bij met te houden en hij is vrij sterk. Misschien is het sowieso onverantwoord om als 45 jarige nog aan een groene, 4 jarige koudbloed te beginnen, dat roept men mij ook wel eens toe namelijk.........maar ja, te laat, ik heb hem en ga er mee door! Het is niet zo dat ik meteen in een drukke stad met hem ga rijden, ik rij op polderwegen met brede bermen (en sloten) en pas als ik het echt verantwoord acht, ga ik het dorp met hem in. Bovendien komen er wel een meisjes terug van een rit met hun superafgericht pony waar er vreselijke dingen gebeurd zijn en die pony's en paarden zijn dan wel verkeersmak.......

Als ik zo de topics een doorblader, zie ik dat er een levensgroot verschil is in techniek van paardrijden tussen nu en toen ik heb leren rijden, maar de techniek schrijdt voort, dus ik doe mijn best om bij te blijven, gelukkig is mijn instrcuteur nog ouder dan ik (ze zijn er nog!) met nog veel meer ervaring dan ik en hij begrijpt ho eik heb leren rijden en waarom ik bepaalde dingen op die manier doe!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 11:31

Ik heb weleens gehoord dat je een paard "wakker" houdt in de mond als je regelmatig van bit wisselt (materiaal, watertrens naar bustrens, enkel gebroken naar dubbelgebroken, etc)

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 12:04

Ik vind Jamy prima lopen op het bitje dat ik nu heb, dus ik zie zelf geen reden om hem elke keer te wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 12:30

Moritz
ik heb vrij weinig beleerde paarden gereden en wat bereden was, had beter niet bereden kunnen zijn Lachen
Voordat ik met een paard buiten op stap ga, wil ik hem eerst in de bak normaal aan het lopen hebben, op een normaal bit.
Ik ben ook iemand die met elk paard een sprongetje maakt en ook dat moet normaal gaan.

Dan pas denk ik aan naar buiten gaan, dit omdat je dan toch vrij veel controle hebt
en alle controle heb je als het puntje bij paaltje komt nooit Lachen
Maar nogmaals dat is mijn persoonlijke mening.

Maar als ik dan vrij vaak lees hier op bokt dat er voor springen andere bitten worden gebruikt, dan zet ik elke keer vraagtekens.
Voor je eigen veiligheid op straat oke, maar in de bak?
Dan heb ik zoiets, leer dan van die dingen die je paard aangeeft, dat doe je imo nooit door het probleem weg te stoppen.

En idd door de jaren heen is er rijtechnisch veel veranderd.
ik stam ook nog uit de tijd dat dingen anders aangeleerd werden.
Sommige dingen vallen niet mee te veranderen, ander dingen juist wel omdat ze idd veel logischer klinken.
Maar ik denk als ik over 20 jaar nog weer terug kijk, dat er dan weer een boel veranderd is.

edit:typo's
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-03 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 12:41

If it ain't broke, don't fix it......

Als je een trens hebt waar je paard lekker op loopt, waarom zou je d'r dan wat anders in hangen?
Ik rij mijn paard op scharenbit (western, ik rij met 1 hand) maar de basis is erin gereden op trens, en ik controleer mezelf ook regelmatig met de trens om te kijken of ik niet te afhankelijk wordt van de scharenwerking van m'n showbit.
Verder geen gerommel in de mond, vind ik persoonlijk nergens voor nodig.

Bij combinaties die telkens van bit moeten wisselen om het prettig te houden, zet ik persoonlijk meteen m'n vraagtekens, omdat ik het zelf nog nooit ervaren heb dat het nodig is om regelmatig te wisselen, terwijl ik aardig wat (en diverse) paarden gereden heb in m'n leven.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 13:02

Ik rijd mijn haflinger al 5 jaar op een dubbelgebroken trens en heb nooit hoeven te wisselen.
Paard is sinds een knappe dressuur les alleen maar beter gaan lopen op het bit.
Mijn grootste twijfels dus ook bij de rijkunst van de mensen die het nodig vinden om elke 3 weken te veranderen.

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 13:25

als er iemand toevallig in de buurt is, laat het dan weten, dan mogen jullie Moritz op een simpel gebroken trensje voor me rijden. kan ik eens zien hoe dat gaat, hoe jullie het in zijn mond krijgen en hoe hij erop loopt. Probleempje de dichtsbijzijnde bak ik een half uur over straat (en over het viaduct over een snelweg), maar dat zal voor jullie geen enkel bezwaar zijn denk ik.

Heel luxe als je een bak ter beschikking hebt die groot genoeg is om iets in te kunnen doen, ik sta met een simpel boerenpaard bij een boer op het land, ben lid van de plaatstelijke rijvereniging, maar moet er dus wel eerst naartoe, over straat!

Springen heeft mijn zeer zware boerenknol geen talent voor, dus dat probleem heb ik niet. Verder blijft het een feit dat ik waar ik ook heen wil over de weg moet, of het nu polderweg is waar je loonwerkers tegenkomt, of bebouwde kom, hij zal eraan moeten wennen. O ja, bij de weg, ik doe ook boomslepen en dan heb je wel leidsels maar dat doe je op stemcommando's, die vreemd genoeg onder het zadel niet werken, en mijn paard loopt ook voor de kar, zonder oogkleppen, in 2-span in het verkeer, niets aan de hand! (op een b-stang). Alleen onder het zadel is hij schrikkerig, maar dat zeiden ze in Oostenrijk al toen ik hem kocht, dus ik wist het van tevoren.
Wat er de eerste 4 jaar van zijn leven met hem gebeurd is weet ik niet zeker, het enige dat ik zeker weet, is dat hij, zoals de meeste Norikers van mei tot oktober op de alm heeft gelopen en in de winter op een hengstenstation heeft gestaan, voor de slee heeft gelopen en bomen heeft gesleept in het bos en de kinderen hebben er een beetje mee rondgereden. Dus als je je geroepen voelt, stuur me een berichtje en kruipt er eens lekker op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 13:36

laat ik hierop reageren dat ik veel verpeste knollen heb gereden
maar in 1x heb ik er nog nooit 1 goed gekregen
dat lukt niemand
dus je kunt wel boos roepen van kom er maar opzitten, maar dat is bullsh*t, zoiets heeft tijd nodig.
En neem je geen tijd, dan kom je idd uit op scherpe bitten en slof enz. dat ben ik helemaal met je eens

Verder ben jij diegene die beslist waar je je paard zet.
Ik ben ook geodkoper uit bij een boer, maar dat is maar waar je voor kiest.

Maar je hebt nog steeds niets gelezen (of willen begrijpen) van wat ik bovenstaande berichten schreef, dus ga er niet meer op in, voordat je dat wel doet.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 13:46

Een paard dat ik rijd:

* longeer ik op een dikdubbelgebroken argentaan bitje
* train ik (gewoon rijden en lage kruisjes) op een pessoa met als
middenstuk een happy mouth appelbitje
* en word gesprongen op een simpel licht dik watertrensje (in het Z)

Dus hij wisselt soms om de 2 dagen
Maar hij is super fijn in zijn mond, heel licht.

De andere paarden rijd ik op een dikke watertrens, en met springen op een pessoabitje.

Cowgirl schreef:
Ik rijd mijn haflinger al 5 jaar op een dubbelgebroken trens en heb nooit hoeven te wisselen.
Paard is sinds een knappe dressuur les alleen maar beter gaan lopen op het bit.
Mijn grootste twijfels dus ook bij de rijkunst van de mensen die het nodig vinden om elke 3 weken te veranderen.


Ik wissel dus soms om de 2 dagen, maakt dit mij nu tot een slechte ruiter?
Welk paard kan je nou nog in het Z springen (binnenkort ZZ) op een dikke watertrens?

Juist die van mij Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 14:02

Citaat:
* train ik (gewoon rijden en lage kruisjes) op een pessoa met als
middenstuk een happy mouth appelbitje
* en word gesprongen op een simpel licht dik watertrensje (in het Z)

wie brengt hem uit in dat Z? jij?

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 15:58

Volgens mij springt kawa ook wel op Z nivo als ik haar foto's bekijk.

Is het ineens een argument als ik Z rijd moet ik een ander bit want dan is mijn paard niet meer te houden. bu****
Zo popie is het nou ook weer niet gesteld met de dressuur tegenwoordig, denk dat het probleem wel daar ligt.

Zag onlangs in Aken het rijden van de dressuurpaarden buiten de wedsrijden om ging dat gewoon op een doodnormale trens, paard liet wel alles zien. Ligt dus niet aan het paard maar aan de ruiter!!!

Okay en sommige paarden worden hard ingereden en verpest. Het koudbloed paard in dit topic is dar vast en zeker een voorbeeld van.
Maar ik ben van mening dat elk goed beleerd paard gewoon op een trens gereden kan worden ook de dikkebillen!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 18:01

Nope, Pablo altijd met een ongebroken watertrens (l2 dressuur, B springen) Raimaer altijd op een dubbelgebroken bustrens (L1 dressuur, B springen). En hoewel Raimaer vandaag verschrikkelijk heet en sterk werd in het parcours blijf ik toch dit bit gebruiken, dan maar doortrainen thuis.