zachthandig consequent?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

zachthandig consequent?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 10:56

"dé ideale manier om paarden manieren te leren", " zo stel je een paard goed af ",...mja leg mij dan eens uit hoe je zachthandig consequent bent??de meeste ruiters die ik ken en gekend zijn om hun consequentie theorie geven het paard een lap van het minste stapje het paard verkeerd doet, en dergelijke...helaas (maar vooral gelukkig) zijn er paarden die niet zo makkelijk te 'verbeteren' zijn...
tot hoeveer gaat jullie consequentie, en wat versta je dan onder zachthandig?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:01

Ik ben heel zachthandig consequent omdat ik van mening ben dat het paard alleen leert van de beloning.........Dus je straft onaangenaam gedrag consequent af en je beloont aangenaam gedrag consequent.....En ja ik straf grof (liever een keer goed, dan 10 keer een beetje) en ja ik beloon ook overdreven (ik ben ook oprecht trots op ze) consequent.........

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:31

je hoeft toch ook niet hardhandig concequent te zijn??
zachthandig kan ook..volgens mij houdt het in dat je concequent vertelt wat je paard wel en niet mag, dus niet dat ie de ene dag wel een keer mag bokken en de andere dag niet of zo, en dat los je op op een rustige(zachte) manier dus niet met veel schoppen of weet ik veel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:38

Ligt aan het paard

zo'n lompe die met deur en al de stal uitvliegt en je overhoop loopt, krijgt een giga knal.

Maar bv Kawa heeft aan een klein tikje of een Euh! al meer dan genoeg.
Want die is daar geveolig op.

Dus per paard verschillend hoe ik reageer.

Belonen doe ik bij beide soorten evenveel.
Vooral bij jonge paarden klets ik heel veel van, braaf, nee, ja goed zo
Zodat ze door mijn stem ook leren wat wel en niet moet.

Maar paarden die slaan bijten of echt gemene dingen doen, krijgen meteen lik op stuk.
En net wat Gijsenkim zegt, beter 1 x goed, zodat ze weten dat ze heeeel erg fout waren
dan 10 keer half en ze doen het nog steeds.

Als ze daarna weer braaf zijn beloon ik ze ook weer
Ik blijf dus niet boos op ze
Dat snappen ze niet, je bent boos als het moet, maar 10 sec later ook weer lief als dat nodig is.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:45

Ik ga met RK en gijsenkim mee. Hoewel het soms heel moeilijk is om niet boos te blijven, probeer ik toch zo consequent mogelijk te zijn.
Regina heeft bijv. ook duidelijk een leider nodig, vooral in het begin werd ze heel onzeker als ik niet duidelijk genoeg was.
Bij haar is het ook wel eens afhankelijk van haar bui hoe zacht- (of hard)handig ik straf.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:22

Het verschilt denk ik idd per paard. Je hebt erbij die echt niet onder de indruk zijn van een gigantische knal. Met rijden confronteer ik ze met hun eigen fouten. Ik ben gigantisch pietje precies en dus ook erg consequent, ik rijd bijv een volte bij a, richt me op een punt, en van dat punt geen millimeter ernaast accepteren. Ik had hem gisteren heel erg goed in stap, hij gaf zoveel extra dat hem dat tegenviel,toen ik aan ging draven pakte hij gelijk vast en drukte zijn rug weg. Ik gaf hem een porretje--> galop.. dan doe ik net of mijn neus bloed, ik blijf gewoon hetzelfde vragen in galop, handen naar voren en pasjes om vierkante voltes. Na 5 min was dat zo zwaar voor hem, dat houdt ie nooit vol met weggedrukte rug, dat ie zich in een keer helemaal losliet. Als hij zich helemaal geeft beloon ik hem met dingen die hij heel makkelijk vindt, bijvoorbeeld na ver inbuigen een stukje rechtuit. Dit werkt het beste bij die van mij, je moet hem echt geen tik geven, want dan wordt ie neurotisch. Ik moet zeggen dat het nu echt heel goed gaat, hij heeft zoveel respect gekregen, hij ziet nu denk ik in dat ik niet op die geintjes van hem inga ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:27

Klopt passionato

Kawa bv hoef ik ook niet te meppen met rijden
Hij veranderd dan in een dribbelaar, die wegvliegt voor het been, zijn rug helemaal wegdrukt en zijn passen verkort zodat alle nageeflijkheid en ontspanning weg is.

Die straf ik dus met mijn stem
En idd moet je bij die paarden allemaal omweggetjes verzinnen om bij je doel te komen als rechtstreeks niet kan.
Maar aan het eind van het liedje heeft hij wel gedaan wat de bedoeling was Lachen

En dan lekker ff galopren aan een lange teugel vind hij dan weer ontspannen

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:43

Ja hier ben ik het wel mee eens. Ik straf ook best grof, maar ze doen het ook niet weer, en vooral tijdens het werken beloon ik veel, ik heb gewoon het gevoel dat ze dat nodig heeft, ook om dat laatste beetje ook te geven. Maar ik beloon nooit met een snoepje ofzo, altijd gewoon een klopje op de hals ofzo.
Verder is het bij mij zo dat als het eens niet mag het nooit mag, anders heb je natuurlijk je zelf voor de gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:14

zachte heelmeester maken stinkende wonden.

Verder moet je altijd per paard beoordelen hoe streng je moet en kunt zijn. Een kleine tik tegen zijn neus en Lois springt al naar achteren. Maar ik heb ook wel eens een paard verzorgd dat dan daarna met een wijd open gesperde mond op me af kwam. Een vuiststoot maakte geen indruk dus heb ik de achterkant van de praam gebruikt.
Ik houd daar zelf helemaal niet van maar ik corrigeer liever 1 keer duidelijk dan 10 keer half.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:40

jep, heb ik ook een keer met een hengstje gehad.. Die gaf je ene beuk.. nou als [aarden konden lachen, dan stond ie me midden in mijn gezicht uit te lachen!! Toen een keer een zweep erbij gehaald. Hij deed een keer zijn mond open, toen heb ik echt een hele mooie striem op zijn koond gemept (hehehe) maar hij heeft het nooooit meer gedaan. Ik ben wel als dierenbeul uitgemaakt.. maar ik vind het veel zieliger om 10 keer tikken te geven en te staan schreeuwen, en dat ie straks een kindje in 2-en bijt..dan is het een rotpaard. Hij was de meest lieve hengst van stal, ik kon met hem tussen de merries rijden en kon uuuuuren met hem knuffelen... Dus jippie, idd, beter een keer duidelijk dan 10 keer half..

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:47

Ik ben het wel met Kawa eens.

Mijn haf kan een echte drammer zijn. Zeker als het zich aan komt op naar de wei lopen. Met mij doet ze dat heel braaf (kan het touw lang laten en ze sjokt rustig mee) maar andere mensen sleept ze de wei in Verdrietig
Ik heb haar dan ook 1x een mega harde mep moeten verkopen maar sindsdien loopt ze mee als een hondje Lachen

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:13

runningkawa schreef:
Ligt aan het paard

zo'n lompe die met deur en al de stal uitvliegt en je overhoop loopt, krijgt een giga knal.

Maar bv Kawa heeft aan een klein tikje of een Euh! al meer dan genoeg.
Want die is daar geveolig op.

Dus per paard verschillend hoe ik reageer.

Belonen doe ik bij beide soorten evenveel.
Vooral bij jonge paarden klets ik heel veel van, braaf, nee, ja goed zo
Zodat ze door mijn stem ook leren wat wel en niet moet.

Maar paarden die slaan bijten of echt gemene dingen doen, krijgen meteen lik op stuk.
En net wat Gijsenkim zegt, beter 1 x goed, zodat ze weten dat ze heeeel erg fout waren
dan 10 keer half en ze doen het nog steeds.

Als ze daarna weer braaf zijn beloon ik ze ook weer
Ik blijf dus niet boos op ze
Dat snappen ze niet, je bent boos als het moet, maar 10 sec later ook weer lief als dat nodig is.


Helemaal mijn verhaal! Haha!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:37

Als je konsekwent bent hoef je ook niet zo vaak hardhandig te zijn. Als je - op stal en als je rijdt - een kleine ongehoorzaamheid direct 'zachtaardig' afstraft, hoef je ook minder vaak hardhandig in te grijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:27

Klopt Kendra
Harder hoeft maar bij weinig paarden, de meesten hebben aan een uh of een hele kleine tik genoeg.
En de paarden die wel een hardere aanpak nodig hadden, hebben dat ook maar een paar keer nodig, dan weten ze hoe het zit en volstaat een euh of een tikje de keer erop ook.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:22

je kan toch zacht consequent zijn door gewoon als het niet lukt het de hele tijd opnieuw te proberen? net zolang tot dat iets wel lukt ( ligt aan de oefening) en dan heeft een paard niet eens een klap of wat nodig om te luisteren want als ie weet we gaan net zo lang door tot dat het lukt dan geeft ie vanzelf op of is niet helemaal zoals ik denk?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:29

INkie schreef:
je kan toch zacht consequent zijn door gewoon als het niet lukt het de hele tijd opnieuw te proberen? net zolang tot dat iets wel lukt ( ligt aan de oefening) en dan heeft een paard niet eens een klap of wat nodig om te luisteren want als ie weet we gaan net zo lang door tot dat het lukt dan geeft ie vanzelf op of is niet helemaal zoals ik denk?


Je moet je paard natuurlijk wel het verschil leren tussen gewenst en ongewenst gedrag. Onder het zadel (even heel erg simpel): Hoofd in de lucht = weerstand. Nageven = ontspannen.
Je probeert dus idd net zo lang door te gaan tot het lukt, maar het moet voor het paard wel duidelijk zijn wat het gewenste gedrag is en daarvoor ook beloond worden.

Op stal: schrapen = eeuh! Doet ie het nog een keer: tikje. Houdt ie op: braaf! Doet ie het de volgende dag weer, dan komt het tikje iets sneller, want hij heeft ondertussen geleerd dat het niet mag.
Zo simpel is het volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:23

Voor dingen die een paard niet snapt, maar niks met dominantie te maken hebben, blijf je idd rustig oefenen
Al gebruik ik daar mijn stem ook bij, zodat ze daarop ook leren wat ik nu eigenlijk wil.

Maar een paard wat gevaarlijk doet of iets uit dominantie bv bijten of trappen, daar ga ik echt niet iets mee oefenen zodat die dat niet meer doet, die heeft een halve seconde daarna een knal terug.
En ook met een mopperende stam erbij.

Is hij daarna braaf, zal ik hem dat dan ook weer laten weten.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:06

Mijn aanpak verschilt ook per paard, maar is bij elk paard consequent. Wat iemand zacht of hardhandig vindt?!

Ik ben nu twee friezen zadelmak aan het maken maar die zijn echt behoorlijk lomp die trekken je mee en lopen je omver. Dan kunnen ze wel een tik verwachten. Niet extreem maar gewoon 1 duidelijke tik om ze te corrigeren. Met rijden hetzelfde liedje, geen reactie op de beenhulpen dan de zweep erbij. Nu zijn ze allebei ongeveer 2 weken onder het zadel en best goed voor het been.

Bij Okkie moet ik dat niet proberen. Aan de hand is hij zowieso super. Hij loopt me achterna en als ik stop staat hij ook meteen stil en is niet vervelend. Met rijden zodra hij niet meteen voorwaarts wilt hoef ik maar even harder been te geven weer terug rijden en als ik weer voorwaarts ga is er directe reactie.

Dus het verschilt heel erg per paard. Maar zachthandig consequent is toch de optie waar ik het liefste vanuit ga Knipoog