Tongproblemen, geen aanleuning maar gewoonte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorien

Berichten: 26
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Tongproblemen, geen aanleuning maar gewoonte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 20:01

Ik heb mijn paard 3 jaar geleden toen hij 6 was in een vrij korte tijd intensief getraind van L naar Z1 niveau. In het begin deedt hij zijn tong af en toe naar buiten als hij bijvoorbeeld moe werd aan het eind. Hij deedt dit door zijn tong een klein stukje naar beneden uit te steken.
Hij heeft toen op stal een snee in zijn kin opgelopen precies waar het sperriempje zit. Ik heb vervolgens een tijd lang zonder sperriem gereden en is het naar buiten brengen van zijn tong steeds erger geworden. In het begin waren het aanleuningsproblemen, later bleef hij het doen, ik denk uit gewoonte.
Ik heb nu +/- 2 jaar bijna niet op hem gereden vanwege mijn studie. Ik rijd hem sinds kort weer een aantal keer per week heel eenvoudig basiswerk. Vanwege zijn tongprobleem rijd ik met zo min mogelijk druk, omdat als hij teveel druk op zijn teugels krijgt hij weer zijn tong naar buiten gooit. Het gaat nu wel steeds beter, in stap en draf kan ik hem met een redelijk goede aanleuning rijden. Alleen in de galop gooit hij zodra ik aanspring zijn tong naar buiten. Daarom laat ik hem nu maar met z'n hoofd omhoog galopperen, dan doet hij dit niet.
Ik denk dat het gewoonte van hem is geworden. Hij heeft van het zadelmak maken af aan al een hekel aan het bit gehad. Zelfs toen de paardentandart dat ijzeren mondstuk om zijn mond open te houden indeed ging hij raar staan doen met zijn tong. Het ligt dus niet aan mijn hand of aanleuning.
Ik zit nu te denken om een hackamore bit te kopen, maar daar mag je natuurlijk geen wedstrijden mee rijden.

Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en/of een oplossing weet voor dit probleem. Ik vind het erg jammer dat ik nu geen wedstrijden meer kan rijden met hem.

Groetjes Jorien

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:44

Heb je het al eens bitloos geprobeerd? Niet zozeer met een hackamore, maar met zo'n hoofdstelletje waarvan de rechterteugel aan de linkerkant van de neusriem zit en andersom (onder de kin zit het spul dan gekruist). De neusriem gaat dus wat strakker als je druk op de teugel zet. 't Vergt een iets andere manier van teugelvoering (bijvoorbeeld bij een wending meer sturen door druk van de buitenteugel tegen de hals, dan door het naar binnen brengen van je binnenhand), maar niet wereldschokkend. Weet alleen niet of je daar mee mag starten op een wedstrijd.... 't Is overigens wel mogelijk om een hoofdstelletje met bit eronder de frummelen, maar daar dan niet mee te rijden (gewoon de teugels van het bit halen), maar ik denk dat geen jury zich daardoor zal laten foppen Knipoog
Een andere optie is misschien een leerbit, als het echt om dat koude staal in z'n mond gaat. Een leerbit snoer je echter vast om de kin. Kan een voordeel zijn (je zet de tong min of meer vast), maar ook een nadeel: misschien gaat 'ie zich dan juist verzetten tegen het feit dat z'n tong niet meer vrij in z'n mond ligt.

Lastig probleem, ben benieuwd of er nog anderen zijn die een oplossing denken te weten...

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:04

Meestal is het zo dat als ze hun tong naar buiten gooien, ze er pijn of iig van last van hebben..

Jorien

Berichten: 26
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 21:19

Bedankt voor det tips tot nu toe.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 18:21

Ik heb hetzelfde met mijn ruin. Die staat zelf op stal regelmatig met zijn tong buiten boord.
Ik laat hem maar, soms loopt hij het hele parcours met zijn tong eruit. Terwijl ik dan evengoed een heel mooi, ontspannen en foutloos rondje rijd *LOL* Maar met dressuur ligt dat natuurlijk wat moeilijker Bloos