Tong ONDER het bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Tong ONDER het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 11:29

Wij hebben een paardje op stal dat zijn tong onder het bit houd, nu zullen jullie denken dat dat toch normaal maar ik zal het uitleggen Haha!

Hij legt zijn tong rechts in zijn mond (niet uit zijn mond), onder het bit, bijna op zijn lagen en dus ligt het bit op de tong en bij het sturen duwt het bit op zijn tong. We zijn hier pas achter gekomen, en tot onze grote schrik zit er een hele kerf in zijn tong...

Hij liep altijd al erg scheef, er zijn verschillende tandartsen en dierenartsen bij geweest, maar er werd geen medische oorzaak gevonden voor zijn gedrag, behalve nu dit natuurlijk...

Zijn mondhoek is ook niet bepaald gevoelig en doet hem geen pijn als je eraan komt, dus we zouden niet weten waarom hij nou perse die tong daar in de buurt legt?? Dierenarts is er gelijk bij gekomen toen we die kerf in zijn tong ontdekten, hij moet een week rust en dan met een heel zacht bitje weer voor de wagen.

Het is een menpaard, staat alleen voor de wagen. We hebben nu een buigbaar (soort rubber) bitje voor hem, met aan beide kanten bitringen..

We zijn inmiddels alweer 2 weken verder en nog is er niets aan zijn gedrag veranderd.. Hij blijft zijn tong onder het bit leggen en blijft vreselijk scheef lopen... (heb ik al vele topics over gehad).

Les is geen optie, hebben we al gehad en hielp niets. Verschillende instructeurs is geen optie, is ook al geprobeerd. Paardentandarts, dierenartsen, hij is medisch verder helemaal in orde.

Wie heeft er ervaring met het tong onder het bit leggen zoals dit paard het doet? Wat deden jullie ermee? Bitloos Haha! (kan never bitloos voor de menwagen helaas...)

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 15:48

Ik heb het nog nooit meegemaakt zo..Wel even over dat rubberen bitje,deze kunnen gaan slijten na een aantal keer gebruik.Er komen dan scherpe randjes aan.Wel even iets om in de gaten te houden..
Misschien dat je het paard onder het zadel recht kunt stellen en soepel in zijn mond te maken..En ja, als verder de da en de tanderarts en alles al geweest is?Dan weet ik het ook niet hoor.
Succes verder!

Groetjes!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 17:49

Er bestaan speciale bitten met een soort lepeltje aan het bit waardoor de tong beter op zijn plaats blijft zitten, mischien kan je dat is proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 18:33

Rubber is in tegenstelling wat veel mensen denken niet zacht.
Het is stoef.

Dus misschien toch maar een gewoon ijzeren bit?
Verder weet ik het ook niet hoor

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 21:46


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 12:01

gewichtje aan de andere kant van zijn hoofdhangen.. dan blijft ie in evenwicht.. Haha! haha nee sorry geen iedee.. Wij hebben ook een paard gehad die dat deed.. mensen die daar op reden dachten dat t paard een beroerte kreeg onder het rijden.. zat geloof ik ergens in de hersenen niet goed...

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 12:09

We hebben gister een andere tandarts laten komen smiddags. Die heeft even in zijn mond gekeken en naar zijn tong... Zijn mond is verder helemaal in orde en die tong schijnt ook niet erg te zijn, want als we echt de hele tijd dat bit in de tong hadden gedrukt zou het naar zijn mening vreselijk moeten bloeden en dat is nooit gebeurd..

Dat bit dat ik heb is vrij zacht. Ik weet niet of het echt rubber is, het is in ieder geval super buigzaam.

Misschien zit er idd iets tussen zijn oren niet goed... We weten het niet.

Dit is een menpaard en geen rijpaard, dus onder het zadel komt hij niet bij ons, hun kunnen niet rijden en ik heb het druk genoeg met alle anderen... Dus onder het zadel is geen optie helaas.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 15:58

Wij werken thuis ook wel met de pantykousjes. Het wordt veel grbuikt bij dravers, en aangezien wij eentje thuis trainen... Ik vind het zelf een uitkomst, maar voor erbij heb ik ook een bit met vaste tonglepel eraan.
Ik heb verder geen ervaring met paarden die hun tong zo vreemd onder het bit leggen Verward

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 13:42

Misschien een eierige vraag van mij hoor , maar waarom zou bitloos voor de wagen niet kunnen Verward

Doet me trouwens denken aan een paard op manege Tinte , die liep ook altijd zo idioot met zijn tong scheef uit z'n mond....zag er niet uit , maar beestje kon toch prima lopen Lachen
Werd gewoon bereden.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 07:30

pmarena schreef:
Misschien een eierige vraag van mij hoor , maar waarom zou bitloos voor de wagen niet kunnen Verward

Doet me trouwens denken aan een paard op manege Tinte , die liep ook altijd zo idioot met zijn tong scheef uit z'n mond....zag er niet uit , maar beestje kon toch prima lopen Lachen
Werd gewoon bereden.


Vandaag komt er iemand van de draverij naast hun boerderij het paardje voor de wagen berijden. Hij traint al tientallen jaren dravers, dus ben benieuwd wat hij ervan zegt... Anders is hij voor het weekend nog weg, en wie wil er nou een paard dat scheef voor de wagen loopt en niet onder het zadel is ingereden??? Tsja... de toekomst ziet er niet rooskleurig uit voor dit beestje. Hij heeft meer dan een half jaar de kans gehad.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 08:35

mijn vriendin heeft ook zo'n pony. Opvallend is dat ze het doet met een engels gebroken bit. Als de pony met een westernstang wordt gereden doet ze het niet. Deze stang ligt op een andere plek in de mond (lager) dan het engelse bit. Ik heb zelf de indruk dat het komt doordat de pony veel minder ruimte heeft in de mond dan we gewend zijn. Dan moet die tong toch ergens heen...

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 12:57

Anya schreef:
mijn vriendin heeft ook zo'n pony. Opvallend is dat ze het doet met een engels gebroken bit. Als de pony met een westernstang wordt gereden doet ze het niet. Deze stang ligt op een andere plek in de mond (lager) dan het engelse bit. Ik heb zelf de indruk dat het komt doordat de pony veel minder ruimte heeft in de mond dan we gewend zijn. Dan moet die tong toch ergens heen...


Wij hebben al verschrikkelijk veel soorten en maten bitten geprobeerd, geen enkel resultaat...

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:42

Misschien moet je eens de bitten van Myler proberen. Oke een dure grap maar over die bitten is echt nagedacht er is voor elk paard wel een bit wat goed past te vinden. Je moet wel naar een speciaal zaak om ze te kunnen kopen. Daar hebben ze ook alle info over de western en dressuur bitten van Myler. Je kunt ook hier meer info vinden.
http://www.toklat.com/myler/home.html

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:45

Adrienne schreef:
Misschien moet je eens de bitten van Myler proberen. Oke een dure grap maar over die bitten is echt nagedacht er is voor elk paard wel een bit wat goed past te vinden. Je moet wel naar een speciaal zaak om ze te kunnen kopen. Daar hebben ze ook alle info over de western en dressuur bitten van Myler. Je kunt ook hier meer info vinden.
http://www.toklat.com/myler/home.html


dat is een goede tip voor het dressuurbitje van de pony. Het westernbit is zoals ik al zei geen probleem.

Ben even wezen kijken. Maar het dressuurbit lijkt erg op een Billy Allen westernbit. De pony heeft met een westernstang of een BA-bit geen problemen. Dit bit je bij de dressuur niet gebruiken.

Verder zie ik ook correctionals met een hoge poort in de verkoop liggen. Daar ben ik niet echt gecharmeerd van... Niet zo paardvriendelijk in mijn optiek?

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:08

Die bitten zijn niet onvriendelijk als je ze gebruikt zoals het hoort. Maar daar schort het nog al eens ooit aan.

Die Billy Allen trenzen zijn heel fijn als je paard een erg gevoelige mond heeft. Een gewoon bit heeft snel de neiging dubbel te klappen en dan als een soort notenkraker de tong van je paard af te kijpen of met de punt die dan onstaat in zijn geheemelte te pieken. Dat je dat bit niet mag gebruiken op wedstrijden is een kwestie van tijd. In de VS worden er nu voor de dressuur goed gekeurd. Dat zal hier vanzelf ook komen, als het tot die bolhoeden doordringt dat dunner vaak beter is.
Sterker nog wat kan jou het bommen als ze die bitten niet goed keuren voor de wedstrijden, als je paard maar een comfortabel bit in zijn mond heeft, dat is toch veel belangrijker. Wissel je toch voor die 5 minuten proef naar je oude bit. Maar ja dat is mijn bescheide Knipoog mening

Als je naar de pagina van Myler zelf gaat kun je problemen aan ze voorleggen. Ik weet natuurlijk niet of je antwoord krijgt maar dat lijkt me van wel waar heb je anders die mogelijkheid voor.
http://www.mylerbitsusa.com/

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:13

Al eens geprobeerd het bit zo hoog mogelijk in te hangen?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 15:32

Of het mondstuk te omwikkelen met zo'n soort zeem-spul?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:39

Ik denk toch eerder in de richting van het scheef lopen. Is zijn rug al eens nagekeken? Is het paard verder gezond? Hebben ze al eens een kraker er bijgehad? Is het paard verder gezond op zijn benen?

Ik zou de pantytruuk ook proberen, maar dan wel met een ervaren iemand erbij.

En als ze zelf niet kunnen rijden, zou ik iemand vragen om het paard onder het zadel te gaan rijden, misschien dat die de schevigheid er wat meer uit kan rijden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 20:30

Adrienne schreef:
Die bitten zijn niet onvriendelijk als je ze gebruikt zoals het hoort. Maar daar schort het nog al eens ooit aan.

Die Billy Allen trenzen zijn heel fijn als je paard een erg gevoelige mond heeft. Een gewoon bit heeft snel de neiging dubbel te klappen en dan als een soort notenkraker de tong van je paard af te kijpen of met de punt die dan onstaat in zijn geheemelte te pieken. Dat je dat bit niet mag gebruiken op wedstrijden is een kwestie van tijd. In de VS worden er nu voor de dressuur goed gekeurd. Dat zal hier vanzelf ook komen, als het tot die bolhoeden doordringt dat dunner vaak beter is.
Sterker nog wat kan jou het bommen als ze die bitten niet goed keuren voor de wedstrijden, als je paard maar een comfortabel bit in zijn mond heeft, dat is toch veel belangrijker. Wissel je toch voor die 5 minuten proef naar je oude bit. Maar ja dat is mijn bescheide Knipoog mening

Als je naar de pagina van Myler zelf gaat kun je problemen aan ze voorleggen. Ik weet natuurlijk niet of je antwoord krijgt maar dat lijkt me van wel waar heb je anders die mogelijkheid voor.
http://www.mylerbitsusa.com/


Wat een vreselijk goed idee van je. Gewoon voorafgaand aan de dressuurwedstrijd inrijden met de Billy Allen, daar loopt ze echt supernetjes op (een low port correctional wil vreemd genoeg ook goed, omdat ze dan veel tongvrijheid heeft). En dan net voor de tijd wisselen van bit. Meestal lopen ze dan nog wel even netjes na op het losse gevoel van het oude bit!

Ik hoop echt dat de reglementen voor de Engelse sport snel veranderen. Er is de laatste tijd best heel veel extra informatie en onderzoek over bitten bijgekomen. En dat pleit voor het toestaan van andere bitten. Maar ja...zo snel gaat dat meestal niet. Dus het meisje (bijrijdster) dat met de pony in de dressuur start moet het helaas met het dubbelgebroken bitje blijven doen. Jammer dat ze niet ook western wil leren rijden.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 12:19

Nou jullie zullen het niet geloven... Die meneer van de draverij is erbij geweest. Hij deed de neusriem los, kinketting los, en het paardje loopt recht... Vreemd maar waar, ik ben benieuwd hoelang dit goed gaat en of dit inderdaad hetgene was wat heb dwars zat.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 18:35

Anya, dat mag absoluut niet. Ik heb even geen zin om het artikel op te zoeken, maar je mag alleen maar losrijden met een optoming die ook in de ring is toegestaan.

Manda, goed nieuws hoor! Hopen dat het zo blijft.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 21:52

Lielle schreef:
Anya, dat mag absoluut niet. Ik heb even geen zin om het artikel op te zoeken, maar je mag alleen maar losrijden met een optoming die ook in de ring is toegestaan.

Manda, goed nieuws hoor! Hopen dat het zo blijft.


hum, het was ook een te goed idee om te mogen
Nu maar hopen dat de reglementen m.b.t. bitten langzamerhand wat gaan aansluiten op nieuwe bevindingen...