hoe krijg ik haar wat losser en soepeler

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

hoe krijg ik haar wat losser en soepeler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 19:24

Ik heb een paard een uitgekoersde draver.
Ze heeft net een veulen en kon dus een tijdje niet rijden. Scheve mond
Ik heb haar wel gelongeerd en losgelaten.
Maar zelf nu is ze nog stijf. Ik heb een wedstrijd in augustus (nouja op de manege gewoon een klein wedstrijdje) en hoe kan ik haar op tijd wat losser en wat soepeler maken? Verward

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:53

je kan weer gaan rijden en dan vooral veel wendingen rijden. of aan een dubbele longe nemen. dan kan je al veel meer dan met een enkele. eventueel kan je hulpteugels gebruiken, maar alleen als je weet hoe je ermee om moet gaan natuurlijk. ik ben er nooit zo voor maar sommige zweren erbij. overgangen rijden helpt ook. succes ermee

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 19:58

Oh nou ik heb nog nooit met hulpteugels gereden dus dat ga ik niet doen. Maar bedankt voor de tips ik ga wel wendingen rijden en overgangen maken. Hartstikkebedankt!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:48

Veel voltes rijden en daarbij extra stelling vragen. Zorg daarbij dat je de achterhand er goed onder houdt. Eventueel iets naar buiten "drukken" op de volte. Zeker in het begin lekker laag rijden zodat je merrie haar rug goed los laat. En inderdaad veel overgangen rijden.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:51

heel veel voorwaarts neerwaarts rijden, voltes rechts voltes links overgangen tot je erbij neervalt en elke dag even voor het rijden longeren wil ook helpen, grote volte-kleine volte etc. en ook overgangen aan de longe.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 00:07

Wel een beetje voorzichtig! Soms hebben merries toch te lijden van de geboorte en worden ze daardoor wat stijf in het kruis. Onbelast beginnen (aan de longe dus). En niet te lang in het begin, soms krijgen ze snel een dik uier, waar ze ook een beetje stijf van gaan lopen.
Ik masseer mijn merrie altijd veel als ze net een veulen heeft, dat helpt en ze vinden het meestal nog lekker ook.
Verder kan stijfheid ontstaan door bevangenheid, wil nogal eens voorkomen in dit soort situaties.
Ik heb ook al een paar keer gehad dat een merrie stijf werd omdat het (hengst) veulen er permanent bovenop sprong (vooral bij slecht weer, als ze meer op stal stonden). Daarom gaan bij ons merrie en veulen altijd naar buiten - weer of geen weer.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:19

Probeer na te gaan waarom ze precies stijf is..
Mijn tip is:
Lekker lang laag gaan beginnen, ontspanning zoeken. Niet al te hoog tempo in het begin. Veel voltes rijden met stelling en contrastelling tempo voer je iets op als ie zich lekker ontspant.
Succes

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:31

hey, ik rijd nu ook ene pony die eers heel erg sterk en stijf was. Toen heb ik er een ander bit in gedaan en het is een heel ander paard! hij loopt nu lekker over zijn rug en knabbelt op zn bitje en k hoef niet meer met hem te vechten om hem mooi nageefelijkt te houden!
ik heb er een dubbel gebroken bitje ingehangen! mischien een tip?????
maar ik kan me vergissen hoor maar zijn dravers over het algemeen niet wat stijfjes?????? want k ken er een dat was net een plank maar ik ken ook een andere draver en die is super soepel?!!!!!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:01

Okkie1 schreef:
heel veel voorwaarts neerwaarts rijden, voltes rechts voltes links overgangen tot je erbij neervalt en elke dag even voor het rijden longeren wil ook helpen, grote volte-kleine volte etc. en ook overgangen aan de longe.


Helemaal mee eens. Werkt bij mijn af-en-toe stijve haf ook erg goed Haha!

Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:01

Ik denk dat je je paard het beste een beetje laag aan de teugel en goed over zijn rug kunt rijden.
Ga ook eerst maar eens een half uur stappen, zodat je hem uit kunt leggen en lekker los kunt krijgen.
Ook veel 8-en enzo rijden, dat je de stelling om moet zetten.

suc6!!!!!

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:55

veel voltes rijden,vergroten en verkleinen,rustig nagevelijk rijden,veel overgangen en "schakelen"..( paard bv in de draf stukje vooruit rijden)..

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 20:07

kendra schreef: Wel een beetje voorzichtig! Soms hebben merries toch te lijden van de geboorte en worden ze daardoor wat stijf in het kruis. Onbelast beginnen (aan de longe dus). En niet te lang in het begin, soms krijgen ze snel een dik uier, waar ze ook een beetje stijf van gaan lopen.
Ik masseer mijn merrie altijd veel als ze net een veulen heeft, dat helpt en ze vinden het meestal nog lekker ook.
Verder kan stijfheid ontstaan door bevangenheid, wil nogal eens voorkomen in dit soort situaties.
Ik heb ook al een paar keer gehad dat een merrie stijf werd omdat het (hengst) veulen er permanent bovenop sprong (vooral bij slecht weer, als ze meer op stal stonden). Daarom gaan bij ons merrie en veulen altijd naar buiten - weer of geen weer.

oh goed dat je het zegt dat wist ik niet. Ik zal wat rustiger aan doen. Maar min veulen springt er niet op hoor want het is een merrie. Maar ze staan wel dag en nacht in het weiland.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 23:56

Als ze dag en nacht in de wei staan zou ik zeker alert zijn - er was hier laatst ook iemand (Polly?) die had hetzelfde, haar pony bleek bevangen te zijn. Die moest dus op een schrale wei.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 18:48

sorry hoor maar wat is dat bevangen zijn?. Heel veel hebben het daar wel es over maar wat is dat?

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:00

Als je pony geen vers gras gewend is zou ik hem niet in een keer in een volle/verse wei zetten. Ze krijgt dan in een klap een te grote stoot eiwitten binnen en kan dan snel bevangen raken, mijn ponytje had dat ook. Die kon niet meer lopen...

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 19:24

ja maar wat is bevangen dan?
iets dat ze niet meer kan lopen?????

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:45

Hoefbevangenheid is een aandoening die meestal voorkomt aan de voorbenen. Het is een ontsteking van de plaatjes in de verbinding tussen de hoornschoen en het hoefbeen. Zoals bij alle ontstekingen ontstaat een zwelling, hier tussen de hoornschoen en het hoefbeen. Voor deze zwelling is geen ruimte, waardoor zij tot een hevige pijn leidt.
Hoefbevangenheid is een zeer ernstige ziekte waarover de meningen sterk zijn verdeeld.

De acute hoefbevangenheid uit zich in een plotseling optredende ernstige kreupelheid, veroorzaakt door een zeer pijnlijk proces in de hoeven. Dit proces ontwikkelt zich meestal gelijktijdig in de hoeven van de beide voorbenen. Hoefbevangenheid aan alle vier de benen of aan de beide achterbenen komt minder vaak voor.


Afhankelijk van het antwoord op de vraag in welke hoeven de hoefbevangenheid is opgetreden, ontstaan een typische gang en vooral stand. Het paard probeert de druk op de voorvoeten zo klein mogelijk te doen zijn door op de achterhand te "hangen". Hoefbevangenheid is zeer pijnlijk; het paard weigert te bewegen.
De meest voorkomende stand is die waarbij het paard de beide achterbenen ver onder het lichaam zet en de beide voorbenen strekt om zodoende het toongedeelte in de voorbenen te ontlasten. Ook wil de voet niet meer over de teen rollen. Het paard zal zijn voet daarom extreem oppakken en ver naar voren plaatsen en wel zodanig dat eerst de achterkant (ballen) van de voet wordt belast en dan pas, voorzichtig, de rest van de voet.
Hoefbevangenheid komt veel vaker voor bij pony's (alle rassen) dan bij paarden.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 20:08

oh hartstikke bedankt nu snap ik het.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:15

Oorzaak van hoefbevangenheid en spierbevangenheid ligt soms in de voeding, soms zijn er andere oorzaken (bv merrie die niet helemaal schoon is geworden). Ze hoeven het niet direct zo erg te krijgen al shierboven staat, een 'beetje' bevangen kan ook.
Verder komt het denk ik toch ook wel voor bij zogende merries omdat hun stofwisseling toch enigszins uit het lood is.