Ik ben het zo ongelovelijk zat.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Ik ben het zo ongelovelijk zat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 18:26

Boos!
Eigenlijk hoort het hier niet maar ik moest het even kwijt en misschien hebben jullie per ongeluk nog tips. Scheve mond
Goed, ik heb een verzorgpony. Heel leuk allemaal, ik deed nog aan lessen op de manege en ging daar ook vrolijk mee door, etc. Heel leuke verzorgpony, ziet er leuk uit, maar gedraagt zich als een slet. }> Ik heb toen een tijdje op haar rondgereden zonder hulp van iemand, gewoon beetje buitenritjes, rondjes door de bak, enz. Ze was ongelovelijk sloom, luisterde niet naar je hulpen, deed alleen dingen die zij leuk vond, viel je aan in het weiland en nog zo van die dingen. Ik vond het allemaal wel leuk, mooie uitdaging. Ik rijd bijna 13 jaar dus ik dacht die uitdaging ook wel aan te kunnen. Ik ben absoluut een doorzetter, met behoorlijk wat lef en werd dus ook niet bang van Trix's streken.
Toen ben ik bij die manege gaan rijden met die pony, vond ze heel leuk en het leek alsmaar beter te gaan, ze begon al beter naar mijn been te luisteren en nageeflijk te worden. Na die manegeles sessies ben ik samen met een ander iemand "echt" les gaan nemen. Diegene met wie ik meereed kende iemand van de ponyclub bij wie we thuis les konden krijgen. Ik had zelfs af en toe priveles. Lachen Toen kwam de periode dat ik Trix finaal vastreed op rechts , ben heel lang bezig geweest haar weer los te krijgen. Dat was me gelukt, met een heleboel ups en downs, de ene keer liep ze geweldig, de andere keer wilde ze niks. Ik werkte me maar de str*ntveren uit mijn lijf, probeerde het de pony naar haar zin te maken met veel buitenritten tussendoor, etc. Maarik ben vanaf dat moment geen ene r**t vooruit gekomen, ik blijf maar hangen op dat hele loswerk verhaal, af en toe liep ze eens nageeflijk, dan weer niet, buiten werkt ze niet mee, want dan ziet ze teveel, de galop wil er maar niet in, afgezien van het feit dat ze haar ribben uit haar lijf bokt (geen medische problemen) wil ze er geen normale galop (meer) uithalen, ze springt over, gaat overkruist, valt terug en verzint zo nog wel meer dingen om er maar vooral onderuit te komen. Thuis wil ze niet springen, voor de kar is ze een schijterd van hier tot gindert, en ik heb een tijdje niet zonder een ander buiten kunnen rijden omdat ze zo heftig reageert op bepaalde dingen. Gaaaap
Ik ken een heleboel mensen die eerst op hetzelfde niveau reden als ik en me nu met vlag en wimpel ngehaald hebben. Ik blijf maar steken en terug zakken bij het op twee kanten nageeflijk hebben, luisteren naar mijn hulpen, etc.
Ik ben nu al een heel jaar bezig en vind het gigantisch frustrerend dat ik zoveel moeite doe voor een pony en er zo weinig voor terug krijg. Ze laat zich niet vangen als ik het weiland in kom, trapt me er het liefst 4 keer uit. Ik ben in een jaar blijven steken op dingen die ik al kon en kan de pony waar ik op rijd alleen blij maken met buitenritten waarbij ik vee moeite moet doen haar bij me te houden.
Fiets bijna elke dag een half uur om wat leuks te doen met haar, maar niets valt in de smaak bij mevrouw. Doe gingantisch mijn best om een beetje te dressuren maar het lukt voor geen meter. Ik heb er gewoon geen lol meer in, om eerlijk te zijn. Ik bedoel, je gaat naar je paard om weer iets verder te komen, om weer een wat betere band op te bouwen en heel dat geijl. Maar ik doe dat nu al een jaar en schiet er niks mee op.
En nu ben ik het dus ZAT. Heb een jaar de hoop gehad dat het beter zou gaan maar ik vrees dat ik het op ga geven... Scheve mond
Deze pony kan trouwens r*te veel, heb het er een enkel keertje allemaal uit weten krijgen.... Scheve mond
Is er iemand die langs wil komen om het een keertje te proberen? Ik kan de moed eigenlijk bijna niet meer opbrengen. Trap mezelf altijd op de fiets, fiets het hele eind, zwoeg een beetje op de rug van Trix, en ga weer. Of ik doe helemaal niks, borstel haar en gooi haar weer het weiland in.
Maar goed, het zal wel duidelijk zijn, ik heb er geen zin maar in.. Gaaaap
Misschien stop ik wel helemaal. Al dat gekloot steeds maar weer, al die pony's die er geen ruk aan vinden.. Gaaaap

marjoleyn

Berichten: 177
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 19:33

hey, keek net ff op je profiel en ik vond je pony eigenlijk best goed lopen!!!! echt waar! hoe oud is ie dan? snapt ze het allemaal al??

ikkuh112334
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 19:34

Ik zag je foto's op je proviel, en ik vind dat hij/zij het nog niet eens zow slecht doet
misschien snapt je pony het niet helemaal, en moet je eens wat makkelijkere dingen met m gaan doen , en als hij zow vervelend doet in de wei zou ik ook gewoon boos op haar worden dat ze dat gewoon niet mag doen, en als ze echt zo gemeen is zuo ik haar ook niet zo lief behandelen, anders is het gewoon ene leuk spelletje voor haar
maa rop de foto's ziet ze er heel gewoon uit.

groetjes ikkuh

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 19:35

af en toe wordt ik er ook wel helemaal geflipt van.....
gisteren avond alleen les...liep weer voor geen meter...vanmorgen weer les...liep voor mijn gevoel weer voor geen meter. En thuis loopt ie altijd 10x zo goed, dan denk ik van LEUK! hij loopt de hele week al goed zaterdag les en dan kan ie eindelijk een keer normaal doen...dan ben ik daar en dan vertikt ie weer wat ie de hele week goed doe....

maar ja we zijn al in de M1 aangekome....en ik wil persee naar het Z...
die pony kan het ook gerust maar hij is gewoon af en toe zo irritant eigenwijs en das frustrerend...

ikkuh112334
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 19:37

maar m1 is toch super!!! en als ze zow vervelend is en dan m1 vin ik het goed en niet ieder paard kan naar t z

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 23:48

marjoleyn schreef:
hey, keek net ff op je profiel en ik vond je pony eigenlijk best goed lopen!!!! echt waar! hoe oud is ie dan? snapt ze het allemaal al??


Trix is 6 jaar en ze snapt meer dan ze laat zien. Haha! Ik heb haar een keertje in de binnenbak zover gekregen dat ze alles deed wat een pony met een goede basis kan. Netjes nageeflijk, zelfs in de galop, die ze nu niet meer doet Schijnheilig , verruimen, verzamelen, netjes op twee teugels, stelling, buiging, alles kreeg ik eruit. Ze heeft er gewoon zelf geen zin in en daar baal ik van. Boos!
Die foto's zijn trouwens gemaakt in een periode dat het even goed ging. Schijnheilig

Maar goed, ik heb er nog eens over nagedacht, en heb de moed opgebracht mezelf maandag nog een keer op de diets te trappen, want dan heb ik les. Misschien raken we wel weer even uit onze dip, je weet nooit.
Verder ga ik endurence rijden, 6 september in Holten voor het eerst, kijken of we dat leuk vinden en hopen dat we niet teveel vrachtwagens tegenkomen. *LOL*

Ook springen vindt Trix leuk, maar thuis doet ze dat dus niet Verward .
Maar goed, ik heb ook niet de kans ooit veel wedstrijden te rijden, het is mijn eigen pony niet en dat vergeet ik soms. Ik moet niet zo egoistisch zijn, ik krijg een verzorgpony aangeboden, voor niets, waar ik mee kan doen wat ik wil, en dan zeur ik nog. Ik heb geen trailer en geen startkaart, ach, waarom zou ik wedstrijden rijden. Ik heb altijd die droom gehad om ook eens iets goed te kunnen. Maar ik verlang gewoon teveel van Trix, ze vindt het niet leuk, wat heeft het dan voor zin om ermee door te gaan. Helemaal niets, basta. Trix heeft mij niet gevraagd of ik op haar rug wilde gaan zitten. Als ik paard was had ik ook niet mijn best gedaan. *LOL*

En benneton, wat jij beschrijft heeft Trix ook, en ik weet hoe vervelend het is. Knipoog Veel succes er nog mee. Lachen

ikkuh112334
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 15:29

goed zoooow Haha! das dan al weer wat opgewekter he Haha! Knipoog

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 15:40

Even een ideetje hoor.
Op de foto's in je profiel vind ik dat je best lang bent voor Trixie (niet dat ze het niet aan zou kunnen hoor!). Het kan nuatuurlijk zo zijn dat je door je lengte je hulpen wat minder goed kunt geven, of dat je jezelf met je lange benen in de weg zit.
Ik had het met mijn pony ook, ik reed M2 dressuur met haar en op een gegeven moment kreeg ik haar niet meer makkelijk aan de teugel en lukte alles minder goed. IK baalde daar best van, want eerst ging het heel goed en ik had graag Z gereden. Maar mijn moeder en nog een paar anderen zeiden dat het door mijn lengte kwam. Ik ben helemaal niet lang (1.68), maar voor de pony van 1.44 toch net iets tè. Ik geloofde het niet, maar toen ik later op de foto's keek zag ik wel dat ze gelijk hadden. Voor buitenrijden was het gene probleem, maar voor de zware dressuur wel.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:58

* bekijkt agnes en trixie vaak in het echt *

Maar ik weet zeker dat het niet aan haar lengte ligt! Het gene wat agnes van trixie vraagt is echt geen zware derssuur, ik ben wat kleiner dan agnes, * zo'n 1.65 * en nogal smal Haha! en ook bij mij loopt trix zo te klieren. ( dan ben ik ook verre van een goede ruiter, maar zwaar ben ik niet )
Agnes is ook zeker niet gegroeid in de periode van het wel goed gaan en nu... dus het zal toch echt ergens anders aan liggen....

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:33

En als je nou eens echt iets anders gaat proberen? Iets met freestyle bijvoorbeeld, of vrijheidsdressuur, gewoon op een andere manier met je pony bezig zijn? Dan maak je jezelf ook weer "los" uit dat geheel van heel veel "moeten" wat ineens niet meer lijkt te lukken. Misschien heb je gewoon een tijdje te hard geoefend, dat punt bereik je bij de ene pony eerder dan bij de andere....

Dat je gaat starten met een endurance-ritje is al een stap in de goede richting. Een endurance-rit is dusdanig lang en "anders" dan een gewone buitenrit, dat je niet in de verleiding komt om tussendoor toch nog even iets te oefenen wat op dressuur lijkt. Kan me voorstellen dat je dat bij een gewone buitenrit nog wel doet. Eigenlijk moet je zelfs dat loslaten.
Betekent overigens niet, dat dressuurmatig rijden geen belangrijk onderdeel is van de endurance-training (integendeel, want je zou je paard enorm de vernieling in kunnen rijden als je niets doet aan een goede spieropbouw en een doelmatige manier van lopen: recht en in evenwicht), maar de wedstrijd zelf is gewoon een ander verhaal.

't Is heel vervelend en frustrerend, maar "voor wat hoort wat" werkt niet echt bij een paard! 't Is niet zo dat ze denken "gisteren mocht ik fijn naar buiten, dan ga ik vandaag maar eens goed mijn best doen" (ik hoop daar ook nog vaak op, altijd tevergeefs). De afwisseling breng je aan om het paard fris te houden, zodat 'ie geen hekel aan 1 bepaald soort werk krijgt.

Voor jouzelf is het goed om eens iets anders te proberen, niet als vervanging van het rijden, maar als extra en nieuwe uitdaging. Desnoods rij je om te beginnen eens 2 of 3 weken helemaal niet! Ponies vergeten niet, integendeel. Soms ga ik juist een paar weekjes voor een vakantie iets nieuws oefenen, zodat m'n pony 2 of 3 weken "bedenktijd" krijgt. Ik wordt telkens beloond met een pony die na deze rusttijd beter haar best doet en de oefening beter uitvoert dan op het moment dat ik wegging. En de kaboutertjes doen daar echt niets aan! Op de een of andere manier denkt zo'n paard toch ook nog wel na over het werk wat je met hem of haar doet. Klinkt zweverig, is het misschien zelfs ook wel, maar het is wel waar, zelf proefondervindelijk vastgesteld!

Succes en laat eens weten of je pony al kan apporteren of de Spaanse pas doet Knipoog

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 17:25

Ja, dat was ik ook gewoon van plan, mandymonica.
Ik heb een tijdje NHS met Trix gedaan, in het begin werkte het geweldig, ze liep de hele tijd achter me aan(daarvoor viel ze me aan in het weiland), maar nu kan ik geen indruk meer op haar maken.
Als ik in het bos rijdt valt er ookw einig te dressuren want dan ziet ze teveel. Haar dan netjes laten lopen heb ik allang opgegeven. Schijnheilig

Maar ik blijf er toch bij dat een pony geen moeite moet hebben met de basis. Voor Trix is het echt geen grote belasting. Ze kan het gewoon.
Maar goed, ik zal toch je advies eens opvolgen. Knipoog Maar blijf wel 1 x in de week een les van 3 kwartier volgen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:25

Andrew kan ook maar een paar keer per week in de bak gereden worden en een aantal dagen (of zelfs weken) rust en alleen maar weidegang maakt hem weer helemaal fris en vrolijk in het hoofd. Ik geef hem meestal maar 3x per week beweging in een bak/cirkel, 2 keer naar buiten en meestal 2 dagen vrij... Regelmatig les is prettig, en gewoon allebij een pauze nemen als je het niet meer ziet zitten! Want als jij negatief op je pony zit, dan reageert je pony daar ook negatief op! Wees blij met kleine stapjes vooruit. Je pony loopt niet slecht op de foto's. Soms sta je een hele tijd stil of heb je een dip (had ik ook een aantal weken lang net geleden) voordat je weer een klein stukje verder komt! Hoe hoger je rijd, hoe langzamer het zal gaan... Ga daar maar van uit. Succes, en probeer ook van andere dingen te genieten!