ooit goed leren rijden op manege?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

ooit goed leren rijden op manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 19:21

ik rijd nu 6 jaar op manege, start in september mijn 7e jaar. ik vraag me af of je op manege goed kan leren rijden. ik heb jaren niet "gereden", maar sinds een jaar 'n half krijg ik pas écht les. ook ijslanderles leerde me met mijn zit te werken. ik leer hoe ik paarden CORRECT aan teugel moet brengen en met sommige manegepaarden lukt dat. ik krijg ze wel altijd aan teugel en voorwaarts enzo, maar zelden echt goed. dat kunnen ze niet, zijn zo verpest op de hulpen...

mijn lesgeefster zei dat er in onze groep oa ik, ruiters zijn die niet meer verder kunnen. ik krijg gelijk welk paard, de nieuwe jonge paarden, de oudere met bok en steiger-kneepjes, maar ook goede paarden, een ex-dressuurpaard, een renpaard... tot nu toe heb ik met weinig paarden problemen en ik kan dingen van ze vragen, ik kan ze sommige dingen leren. maar je raakt uitgeleerd: de paarden worden verpest en naar de **** gereden, en op den duur helpt niks meer. een deel van de ruiters van onze groep zijn echt uitgeleerd. terwijl we eigenlijk niks kunnen, dat zie ik wel. ik kan alles een beetje met alle paarden, wat dressuur, een metertje springen, gaan crossen, op wandeling... maar je kan nooit iets serieus doorleren.

hoe ga je daarmee om? je weet dat je verder kan, maar de paarden kunnen niet meer verder. je hebt de financiële mogendheden niet van een eigen paard en zoek in belgië, in een industriegebied maar eens een verzorgpaard dat aan je (weinige weliswaar) eisen voldoet...
ik zit er gewoon over te denken om te stoppen met rijden terwijl paarden eigenlijk zo belangrijk zijn in mijn leven. ik kan niet zeggen wat er door me gaat elke keer ik een paard zie of aanraak. en toch zou ik het moeten opgeven en dat wil ik niet...
wat vinden jullie, dat er is veranderd nadat jullie je eigen paard hadden? ging je met sprongen vooruit en begon je manege's 'saai en slecht' te vinden? ik kan er nu al niet meer tegen een groep 'gevorderden' te zien rijden, ik haal er alle fouten uit (ik weet dat ik er zelf ook nog veel maak, maar ik luister wel naar mijn paard). ik heb het er moeilijk mee. mijn vriendin heeft een eigen paard en hoewel ze niet meer zoals ik op alle manegepaarden kan, kan ze heel veel meer met haar eigen paard... hadden jullie dat gevoel ook, voor je je eigen paard had?

Enya - Daya :-)


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 19:51

ik kan ook dingen uit ze krijgen, het probleem is dat ik 1u30 rijd. de pony's lopen tot 5u per dag onder ruiters die er (ik heb ze gezien, en mijn lesgeefster verteld erover) niks van kunnen. geen gevoel, altijd moet de pony het op hun manier doen, ze worden echt kapot getrokken. ik kan weer vanaf nul beginnen (ok, vanaf 0.1, maar dan haal je er nog niet veel uit). ik voel ze, ik voel contact en ik voel dat ze blij zijn dat er niet in hun mond getrokken word. ik voel dat ze willen meewerken. maar ook die paarden staan niet 'plots' actief aan het been, lopen niet plots aan teugel ofzo...
jammer dat er bij ons geen mogelijkheid is tot priveles, maar ik kan het eens vragen op een manege in de buurt ja.

Enya - Daya :-)


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 20:22

ja, ik heb een springstal heel dichtbij, maar daar is niet meteen wat te vinden. ik blijf zoeken naar meer mogelijkheden om toch nog verder te kunnen raken. zoals ik in mijn eerste berichtje zei, rijden kan ik niet. niet op niveau, maar wel veel verschillende paarden. ik geloof dat ik er nu aan toe ben paarden meer te laten doen en zelf ook veel meer bij te leren.
werken op een stal zou heel verrijkend zijn ja.

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 21:28

ze kunnen niet rijden imo. ze zijn koppig en denken dat ze kunnen rijden. stel snobs dat hun sporen niet wil afdoen (sporen in godsnaam). teveel ruiters op te weinig paarden, oudere paarden, grote groepen. maar gewoon, kinderen die hun paard echt niet voelen. ze kunnen niet naar hun paard luisteren. die zaken... en veel gebonk in draf en galop. ach, zoals in meerdere maneges... helaas.

ik ga het zeker gaan vragen enzo bij die andere manege. hopelijk komt daar een andere oplossing uit de bus.

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 16:09

bedankt voor de vele reacties. ik heb alles gelezen en ik stel vast dat er heel vaak hetzelfde wordt gezegd, wat ik ook al vermoedde: op manege leer je niet rijden. ook mijn lesgeefster zegt het. de manier is veel rijden, les krijgen, wedstrijden rijden...
we krijgen ''goed'' les nu, van haar. voor het eerst leren we pony's nageeflijk rijden. wijken,... kunnen ze niet! dat komt omdat wij de enige ruiters zijn die eraan toe zijn om de pony's te laten wijken, dat is de rest niet. zodoende worden de pony's in de rest van de lessen kapot gereden. dat vind ik ontzettend jammer.
mede dankzij jullie reacties zal ik harder op zoek gaan naar een bijrijdpaard. desiree, ik zou maar wat blij zijn in een gebied als het jouwe te wonen, geloof ik. hier vind je echt weinig paarden. maar ik zal het zeker proberen, bedankt!

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 10:54

in ons tuin passen net de geitjes, een pony niet meer Lachen
er zijn vooral veel belgen van limburg die streken, maar ik zal even in de gebruikerslijst zoeken.

ik heb gemerkt dat er echt wel veeeel betere maneges zijn dan die waar ik nu rijd, die toch een internationaal karakter heeft, en goed zou moeten zijn. dat is die dus blijkbaar niet. maar ik ben er zeker van dat er ook maar op zeer weinig, zelfs goede, maneges paarden zijn die los door het lijf gaan, over de rug lopen etc etc, omdat maneges nog altijd leerscholen zijn. het blijven maneges. maargoed beter dan de mijne kan dus duidelijk wel Lachen. bedankt allemaal Lachen, ik ga verder zoeken. ga volgende week op kamp, brevetje gaan afleggen, en na die week heb ik dan al meer houvast en zoekzekerheid Knipoog
let's hope for the best en bedankt iedereen voor de reacties!

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 12:18

ik voel ook wel een invloed van instructie tov de ruitertjes. in ons les zijn we nu met die 5 van de manege die echt willen leren rijden. en er zitten er een paar, ook in ons les, die niet eens de moeite doen om iets met de paarden te doen. zij weten niet wat paardrijden inhoudt, sjokken liever wat rond, lekker relaxed... ons lesgeefster roept soms ten einde raad 'en nu binnen de vijf minuten alle pony's aan teugel of je vliegt buiten!' wat wel redelijk is, vind ik (natuurlijk, niet in de opwarming ofzo he, maar echt van komaan kinders, wakker worden). als je wat wil leren moet je er wat voor doen.
nu rijd ik vooral op paarden om aan de paarden wat basis mee te geven, en niet om zelf verder te komen aangezien de paarden toch naar de *** zijn gereden. mijn lesgeefste gaat daarin mee, geeft me jonge paarden enzo, en ik rijd ze voornamelijk om ze goed te leren buigen etc etc. maar ikzelf ben daar tov eigenaar nog maar een beginneling in. maar ik doe het, omdat ik weet dat mijn instructrice niet toelaat dat er fouten worden gemaakt.
dus ik leer niet meer, maar met een ruimer aanbod paarden nu. maar ik wil graag meer leren. en dat gaat niet. dus een manege KAN goed zijn, maar niet als je verder wilt. daar schuilt het probleem. de instructie kan veel uitmaken, de pony's ook, maar perfect zal het idd nooit worden op deze manier.

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 11:40

jah, ik heb geweigerd van ooit nog een zweep mee te brengen naar manege, gewoon om het feit (niet dat ik zeg dat je dat nooit nodig hebt) dat ze me niet kunnen dwingen een pony voor niks te slaan.
ik heb goeie instructie, maar de paarden zijn idd niet soepel. ik kan me niet voorstellen dat er 1 paard is (buiten onze ex-dressuurpaarden, een paar) die ooit hebben leren wijken. dus is het ook niet aan mij om ze dat te leren. dus hebben we een probleem Lachen

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 16:51

dat is inderdaad niet fijn... maar ik denk dat je juist door trager te gaan, veel verder zal komen. al kan ik dat van hier af niet beoordelen of course Haha!
feit is idd dat ik heel makkelijk kan switchen. zo hebben we eens een les gereden waar we om het kwartier op een andere pony moesten, en expres veel verschillende pony's. dus 6 keer wisselen. niet bevorderlijk voor de pony's maar het kon hen niks schelen en ze zijn 'zich aanpassen' gewend. het ging zonder problemen, hoog opgooiers, brede ruggen, draver, jong paard, slome oudere pony... Lachen
maar dat wil ik niet meer Haha! Boos! . nu wil ik
RIJDEN

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 19:12

*Tamara* schreef:
Ik was er best tevreden mee met wat ik had, tot ik een aanbieding kreeg om op een privéstal een paard te gaan rijden (Marcello, een paard dat M2 is geweest), toen merkte ik pas hoe weinig ik eigenlijk kon.


hoe heb je die aanbieding gekregen? ben je op zoek gegaan of stond dat paard dichtbij de manege ofzo?

verder: die manege waar jij naartoe bent geweest laatst, die goede, is uitzonderlijk. te weinig commercieel. moesten (vele) maneges dit met al hun ruiters doen hadden ze geen tijd meer over. bv bij mij, vast 100 of 200 mensen die er les volgen, ja die kan je moeilijk allemaal zo'n lessen geven Haha!
proficiat dat je zo bent vooruit geraakt met dat paard. vonden de eigenaars het niet erg ofzo, om iemand van manege te nemen voor hun paard? (ab-so-luut niet persoonlijk bedoeld, maar veel mensen hebben toch zo'n idee van maneges = slecht, wat vaak ook klopt?)

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 11:46

meer uren moet ik iig gaan maken ja Lachen als ik een jobke kan vinden kan ik bv ook enkele privelessen nemen, of een clinic volgen. dat is blijkbaar toch mogelijk bij ons (eens nagevraagd Lachen )
en bij ons staan niet zoveel hooggeschoolde paarden nee, sommige zelfs die maar een paar weken/maanden onder zadel zijn...

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-03 19:48

sonjabelgium schreef:
Het gezeur over het niet vinden van een verzorgpaard vind ik zelf ver gaan ... ik heb een PB gestuurd met het aanbod om een jonge reeds bereden pony bij mij te komen berijden (volledig vrij van keuze dagen en zo), maar blijkbaar zit de nood niet zo hoog .... krijg er niet eens een reactie op terwijl het wel om een goede pony gaat waar je best wat kan aan leren en van leren. .


daar gaat het niet om. ik was op paardenkamp, en kon noch mocht op internet, maar ik pb je meteen terug.

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 11:07

Avanti schreef:
Denk ook dat het heel zwaar voor die paarden is als jij nog veel van ze gaat vragen. En ze moeten 5 uur per dag lopen. Scheve mond

Niet al commentaar op jou natuurlijk, maar ik denk dat het de paarden zo ook wel lastig gemaakt word om echt te werken. Vijf uur vind ik echt teveel Scheve mond


het grootste deel is maar rondsjokken. ik rijd de zaterdagmorgen, als eerste, dat is dan hun zwaarste les van de week. de zondag is rustdag. de rest van de zaterdag zit er misschien nog een middelzware les tussen. ik denk niet dat we teveel van ze vragen. ze zijn stuk voor stuk actief. ze zijn het gewend. en als we ermee naar de renbaan gaan hebben ze energie over; een paar gaan de rensulky's voorbij! (de ex-renpaarden ok, maar energie hebben ze allemaal).
ik denk niet dat we ze overvragen, als we het juist doen. een eigenaarspaard kan je onmogelijk zoiets vragen, daar ben ik het mee eens. veel manegepaarden echter zijn het gewoon.

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 10:43

Desiree"]
[quote="Avanti schreef:
Denk ook dat het heel zwaar voor die paarden is als jij nog veel van ze gaat vragen. En ze moeten 5 uur per dag lopen. Scheve mond Scheve mond

heb je geheel gelijk in. Het is maar goed dat manegeruiters niet echt in staat zijn om wat meer door te werken met zo'n manege paard, want dan hield ie die 5 uur natuurlijk niet vol.
[/quote]

wat ik ook al zei, het grootste deel is rondsjokken. ons les is de enige die ermee werkt. dat merken de paarden ook wel. maar ze weten ook dat ze daarna weer mogen/moeten rondsjokken. ze worden bovendien wel goed verzorgd. ik heb andere dingen gezien!!!! ik ben zéér tevreden met mijn manege nu. maar het blijft een manege. http://www.blosogaverbeek.be
krijg je'n indruk Lachen.

ik heb ondertussen dus een verzorgpony aangeboden gekregen, ga zsm eens kijken Haha!

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 11:27

1 uur maar is echt onmogelijk bij ons! elke pony moet wel zo'n 3-4 uur lopen, op sommige dagen. zondag niks, maandag heel weinig.

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 20:36

zelfde probleem als ik idd... privelessen? en lees dit topic maar door, hier hebben ze erg nuttige dingen gezegd Haha!

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 21:55

bonney4ever, zo erg is het bij ons neit. we rijden met zessen, door elkaar, ons eigen oefeningen. er wordt wel op gelet wat we doen. we mogen niet langer dan een halve toer op de hoefslag blijven (meaning veel figuren). maar dat is dan ook onze les. voor de res is het in de gang sjokken, idd.
ik vind het ook niets, maarja Haha!

Enya - Daya :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChelseaAyLee, Lithya en 9 bezoekers