doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 15:34

Ik heb best wel een probleem... Ik rijd dus al een tijdje op een manege pony die heel erg 'hobbelt'. Niemand kan normaal doorzitten op haar... en ik dus ook niet... Je hobbelt gewoon alle kanten op! Ik heb echt alles geprobeerd maar echt niks lukt Scheve mond heeft iemand misschien wat tips waardoor het WEL zou kunnen lukken want ik heb zondag een carousselwedstrijd (de hele tijd doorzitten...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 15:51

Je kunt alleen maar lekker doorzitten op een paard dat zijn rug los laat. Zo lang een paard dat niet doet is doorzitten geen pretje Haha!

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 16:31

Mijn vroegere verzorpony hobbelde ook altijd heel erg.. T was een manege pony en kinderen vielen er altijd af of moesten zelfs overgeven na de les Verward
Toen ik net begon met rijden had ik het er ook maar moeilijk mee maar naarmate ik meer op hem ging rijden ging het steeds beter... Uiteindelijk vond ik hem helemaal niet meer 'hobbelen'.
Probeer een beetje achterover te zitten (als je voorover gaat leunen stuiter je er namelijk helemaal af) en diep te zitten in het zadel... Verder je kuiten goed aangesloten houden.
Ik hoop dat je er wat aan hebt

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 17:06

ja en veel ontspannen en proberen de (hobbel Haha!) gang goed te volgen.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 17:26

veel overgangen rijden, proberen te verzamelen en naar beneden te rijden met het hoofd

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 19:47

ontspannen en achterin het zadel zitten (achterover zitten)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 20:02

Bij mij hielp het altijd om een paar minuten zonder beugels te gaan rijden, als je daarna je beugels weer aandoet zit je heel vast en rustig. (had ik dan)
JE moet vooral je benen niet optrekken en proberen je heupen mee te draaien met de bewegingen van de pony/paardenrug.

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 22:36

dankje voor de tips Lachen ik ga het proberen
pinopaard: zo erg is het nog niet hoor
annetje: zonder beugels hobbel je zo op de grond... Haha!

sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 18:01

schouders ontspannen, benen ontspannen Enkel je bekken mag je opspannen!!!
Succes

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 18:59

je zal altijd toch veel moeten oefenen. Maar het helpt wel als je weet welke beweging je precies moet volgen. Je bovenlichaam (vanaf je navel) moet je proberen stil te houden. Sommige mensen klemmen met de kuiten om te blijven zitten, maar dat is niet goed. Je benen moeten volkomen ontspannen los liggen, anders kunnen je beenhulpen nooit duidelijk door komen.
Het enige wat dus moet bewegen is je bekken.
De meeste mensen zie je altijd veel van achter naar voor bewegen, maar het is juist een links-rechts beweging.
In de stap bewegen je bekken links rechts links etc.
in draf is het wat moeilijker, dan maak je een soort halve cirkel links-voor rechts-voor-links etc. Alsof je aan het buikdansen bent Haha!
daarbij is het zowieso wel makkelijker inderdaad als je paard ontspannen loopt, maar ja hij zal nooit ontspannen lopen als jij zit te bonken, dus dat helpt ook niet echt.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 19:06

Maar bewegen jullie dan actief mee in het bekken of laten jullie je bewegen en vangen jullie dus alleen die bewegingen op?

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 19:44

Alleen opvangen, voor de rest niets doen. Het paard loopt ook wel zonder dat jij druk mee doet bewegen, althans, dat zijn mijn ervaringen Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 19:47

Haha het gaat er niet om of het paard loopt, maar meer om te blijven zitten... Als ik me echt helemaal mee laat bewegen ga ik juist hobbelen, als ik iets bewuster zelf meebeweeg zeg maar zit ik naar mijn idee stiller...

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 23:08

ik beweeg niet actief mee, het is meer opvangen van de beweging.

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 23:36

ik ga mee met het antwoord van Fairie!
verder heel veel succes!

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 23:47

ik kan zelfs niet eens op mijn eigen paard goed doorzitten heel lastig . dus ik ga de tips ook ff proberen. ff weer on topic. ik dnek dat heel veel oefenen ook wel helpt (bij mij niet maar ja zal wel aan mij liggen)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 09:37

sanne83 schreef:
ik beweeg niet actief mee, het is meer opvangen van de beweging.

Maar dat opvangen doe je dan wel actief toch? Dat bedoel ik meer...

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 11:26

mmmm... klinkt allemaal en beetje vaag.
Ik denk dat als je je bekken soepel kan laten meebewegen, en daarbij je bovenlichaam (en dus je handen) en je benen stil kan houden (dus niet klemmen) dat je het dan vanzelf wel voelt.
Ik vind het niet echt actief meebewegen, als je het goed doet, moet het namelijk nauwelijks inspanning kosten (dan moet je wel redelijk soepel zijn...)

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 21:34

bedankt voor alle antwoorden Lachen ik heb inmiddels de wedstrijd al gereden en we waren 2 keer tweede geworden (2 keer onder een senior achttal, wij zijn junior) dus we waren wel heel trots Lachen wat het doorzitten betreft: tsja... het ging wel wat beter vandaag, maar het was nog steeds niet helemaal goed... maarja... ik ga gewoon veel oefenen Lachen