mijn pony wil niet op de rechterhand galloperen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Finduilas
Berichten: 3116
Geregistreerd: 25-01-03

mijn pony wil niet op de rechterhand galloperen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-03 22:07

haaaaaaaaaaaj,

mijn pony die wil niet op de rechterhand galloperen.....

ik was vanavond op de rechterhand aan het(proberen) te galloperen.
maar ze ging de heletijd in de verkeerde gallop en en liep de hele tijd in tegen het hek aan..... Verward
ik weet niet wat mijn pony doet maar het lijkt wel of ze op de rechterhand haar bit vastpakt....
de was nog iemand aan het rijden in de bak en die zei dat ik mijn buitenteugel de aan moest houden + mijn buitenbeen ...... en dat heb ik ook zo'n 10 keer opnieuw geprobeerd maar dat wou ook nie lukken.......
en op de linkerhand gaat het altijd heeel goed en ze loopt dan heel netjes.
en ik rij sinds kort ook al met sporen.

wie weet wat ik nog kan doen??

doeiiiiiii
XXX isabelle

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 02:26

zet haar op de kleine volte binnenteugel wat overdreven van de hals binnenbeen op de singel en buitenbeen acher de singel steeds weer herhalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 09:21

Heb je al geoefend aan de longe?
Eerst de galop verbeteren aan de longe en dan pas onder het zadel. Een pessoatuig kan daar super bij helpen.

Finduilas
Berichten: 3116
Geregistreerd: 25-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 10:51

een pessoatuig Verward
bedoel je geen bit?

want ik ken wel een pessoabit maar geen pessoatuig?
wat is dat eigenlijk?
groetjes isabelle

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 11:06

mijn vz-pony wilde het ook nie, later kwamen we er achter dat er een wervel in zijn nek vastzat duz ijndeed...maybe kan het ook zoiets zijn? tis maar een suggestie..

Finduilas
Berichten: 3116
Geregistreerd: 25-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 11:09

hoe ben je de achtergekomen dat het een wervel was?
is dat trouwens erg??

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 14:51

Het lijkt me belangrijk dat als je les krijgt dat je hier eens met je instructeur over praat eerst. Verder blijf ik van mening dat de stap en draf de basis van galop zijn. Geef je de juiste hulpen en hoe reageerd je pony als je drijft in draf. Komt er meteen reactie of moet je een paar keer drijven?

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:12

jippie schreef iets over een pessoa tuig niks mee heb het zelf ook alleen meschien heeft het paard van isabel ergens last van en dan verknoei je hem aardig om met pessoa te gaan longeren .pas op met dit hulp middel en als je niet weet ho eje het moet doen vraag dan hulp. je kunt ze er echt mee verknoeie, en vooral een paard wat dan niet wil of kan galloperen is dit heel zwaar..!

namour
Berichten: 20
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:37

laat eens door iemand kijken of hij niet scheef in zijn lijf is dat kan ook het probleem zijn

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:20

Galoppeerde ze eerst wel goed op rechts?
Heeft ze een paar dagen heel rustig aan gedaan?
Jolly was kreupel geweest en nu ik ong. een week weer rijd valt ze rechts ontzettend naar buiten! voral in de galop... ze springt ook wel eens verkeerd aan.. deed ze eerst bijna nooit.... ik probeer rechts nu eerst heel erg soepel te maken voor ik ga galoperen. Dus heel erg veel overgange, kleine voltes enz. en voral bijde teugels evenstrak en niet te veel stelling!
Volgens mij helpt dat wel!
Een truckje om te kijken of er iets vast zit in dr nek: neem wat lekkers voor je paard, ga rechts van je paard iets achter de schoft staan lok het hoofd zo vel mogelijk in jou richting ( datty zich zowat dubbel vouwt...) en geef dan het lekkers! wil ze niet zover buigen en op links wel....tja.. dan is er denk ik iets!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:26

Hoi,
Galoppeerde je pony eerst wel goed aan rechtsom?
Zit je zelf helemaal recht?
Als je rechtsom aan wilt galopperen moet jouw pony zijn rechtervoorbeen ver naar voren zetten. Het probleem is dat jouw pony zijn linkervoorbeen eerder weg zet en dus in de linkergalop aangaloppeerd. Dit moet je dus voorkomen door zijn linkervoorbeen tegen te houden. Dat doe je met je linkerteugel. Je moet je linkerteugel er dus even stevig aanhouden om dat been tegen te houden. Je kunt het duidelijker doen door m zelfs wat naar links te laten kijken. Buig je nek maar eens naar links, dan is je rechterkant helemaal vrij om te bewegen en zal je pony dus sneller zijn rechtervoorbeen naar voren gooien en rechtsom aangalopperen.
En wat natuurlijk ook heel belangrijk is is BEREID JE GOED VOOR op deze overgang, galopper niet zomaar aan maar zorg dat je pony goed voor je been is en lekker door zijn lijf loopt voor zijn doen.
succes ermee

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:01

Ben van mening dat je eerst het beste kan zorgen dat het goed gaat aan de longe. Voordat je van alles gaat uitgeven aan een dierenarts. Wat waarschijnlijk onnodig is. Elk paard heeft een goede en een moeilijke kant. Dus als hij het uit zichzelf (als hij los is) en of aan de longeerlijn het ook niet doet kan er iets mis zijn. Maar zoals ik zij gewoon eerst zo goed mogelijk aan de longeerlijn. Als hij dat doet iemand erop zetten aan de longeerlijn dioe de goede hulp geeft. Dan leert hij het vanzelf.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 20:25

Als je pony aan de longeerlijn of los wel normaal op de rechterhand kan galloperen, dan is het waarschijnlijk een rijtechnisch probleem.
Je zult dan de beste hulp hebben van een instrukteur die je ter plaatse kan zien.
het is verder heel belangrijk, dat je recht op je pony zit en dat je hem in de stap en draf ook al een rechte lijn kunt laten lopen...

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:51

eerst aan de longe oefen inderdaad en daarna ook aan de longe en misschien met een passoa of slof aan longeersingel maar vraag even hulp met hulpteugels want je kan je paard er enorm mee verpesten als je niet weet hoe het werkt.Maar ALS je met hulpteugels werk doe dan de binnenkant IETS strakker zodat hij stelling naar binnen heeft en dus iets beter op de rug loskomt maar vraag hulp!!Want als je ut op de verkeerde manier doet word hij er alleen maar sterk op.

Caroline
Berichten: 256
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 21:25

Het kan heel best zijn dat jij zelf scheef zit. Zodra ik in de rechtergalop moet trek ik mijn rechterheup helemaal op en ga ik in een rare kronkel zitten maar door dat ik die heup optrek springt hij links aan want dat is het makkelijkst voor hem met mijn rare houding. Als het bij mij fout gaat probeer ik altijd mezelf helemaal recht te trekken en alleen mijn buitenbeen iets naar achter te leggen. en als ik dat doe dat springt hij perfect aan. Je kan ook iemand van wie je zeker weet dat ie recht zit (mijn vorige pony was hier zo aan gewend dat hij wel goed aansprong) het eens laten proberen. succes!

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 12:05

if a horse say no to a question , you ask the wrong question ore you ask the question wrong!@!!!!!!!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 14:02

dola schreef:
if a horse say no to a question , you ask the wrong question ore you ask the question wrong!@!!!!!!!

waarvoor praat je engels het is een nl forum.
Maar ontopic
Ik ken het idee, maar kijk eerst eens goed naar je zelf zit je goed recht, beugels gelijke hoogte, zet je misschien een hand vast?
Ik heb(had) het hetzelfde probleem en door gewoon heel erg op mn hulpen te letten gaat stukken beter.
Eerst goed losrijden, op het moment dat hij ontspannen en los is ga ik pas galoperen, en daarbij goed op mijn hulpen letten.
Teugels even lang binnenteugels iets van de hals, die hand goed ontspannen andere hand kneepje geven. Buitenbeen stukje naar achter, en de mijn springt dan altijd goed aan.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 15:17

Als een paard nee zegt tegen een vraag , vraag je de verkeerde vraag of je vraagt de vraag verkeerd. ( zoek eerst bij jezelf meestal ben jij degene die het fout doet,niet gemeen bedoelt maar als je hem los laat galoperen zal die het warschijnlijk wel doen.Dat komt omdat jij mischien niet lekker zit voor hem en hij denkt daag!.)

Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 17:52

Als jou paardje linksom wel goed galopeerd en gehoorzaam is denk ik dat het ook wel rechtsom wil galoperen, maar het niet kan (door pijn miss.) En dat er dus waarschijnlijk iets verkeerd zit in zijn lijf net als babyboo zei een wervel verkeerd ofzo.
suc6!

Finduilas
Berichten: 3116
Geregistreerd: 25-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 22:41

allemaal bedankt voor de tips Haha!
enne ik ben nu hard aan het oefenen...!!

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 15:39

Ik heb ook een paard die altijd links aansprong, omdat rechts zijn moeilijke kant was. Wat ik heb gedaan om hem toch rechts te laten galoperen is een springbalk in een hoek van de bak neerleggen en op het moment dat hij er over heen zou gaan de hulpen geven voor de rechtergalop geven zodat hij als het ware er over heen springt en nadat een tijdje vol te hebben gehouden snapt hij wat de bedoeling was en kunnen we het nu ook zonder balk in de hoek van de bak.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:15

hallootjes
ik heb een soortgelijk probleem met een manegeony waar ik elke week op rijd. *LOL* vroeger zou hij voor zen kop links niet aanspringen. Frusty maar ik heb eens in een boek gelezen dat je dit als volgt kunt doen om in de rechtergalop aan te springen:
Eerst zorg je dat je paard actief voorwaarts loopt in draf.je zorgt er ook voor dat je recht en ontspannen doorzit.als je paardje goed loopt in draf dan vraag je op de lange zijdes binnenstelling en in de hoek blijf je die stelling aanhouden je geeft zeeeer overdreven hulpen voor de galop. zodra hij aan galoppeert kijk je in welke galop hij zit,zit hij verkeerd dan neem je hem direct terug naar draf.als dit niet lukt dan kun je plan B bovenhalen.een beetje drastisschere methode. Lachen je draaft weer in een vlotte draf met binnenstelling.ongeveer 2 meter voor de hoek (ja je laat je paard dan de hoek afsnijden) ''trek'' je je paard om in een hoek van 90° (wel zorgen dat je paard hiervoor een goed evenwicht heeft anders bijt je samen met je paard in het zand Haha! ) terwijl je je paard ''omtrekt'' geef je weer overdreven hulpen voor de galop.9keer op 10 zit je juist.zit je verkeerd direct stilleggen en opnieuw,zit je juist?belonen in de galop!!!!!
Je moet deze methode maar enkele keren gebruiken en hij springt automatisch juist aan.(zelfs bij dutske is dat gelukt(manegepony))
VEEL SUCCES
GREETZ DUTSKE

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 20:43

Waarom is de ene galop "goed" en de andere "fout"? Dat heb ik me altijd afgevraagd!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:53

tis te zien wat dat je bedoelt sonjabelgium.als je bv op de rechterkant aanspring en je paard springt aan in de linker galop ( het linkerbeen grijpt dan verder vooruit dan het rechterbeen) dan kan hij in de bocht uit balans geraken en zelfs vallen(heb zo eens een ongeluk gezien bij een springparcours op onze manege gelukkig nie mand gewond)als hij met het binnen been voor grijpt heeft hij een veel betere balans en zit hij ind de ''juiste'' galop
hopelijk geraak je hier wat wijs uit
GREETZ DUTSKE

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 23:38

met de buiten teugel iets meer druk uit oefenen met stelling rijden als dat je anders doet als galop hulp.
druk wel met je binnenbeen je pony terug op de hoefslag (zo dat hij niet afsnijd) laat hem niet te snel lopen want dan word aanspringen te moeilijk.
lukt het niet na 1 keer, gewoon nog een keertje proberen. goed verzamelen en goede controle over je paard hebben (en vooral niet laten sjeesen!)