Boos als ik mijn been aanleg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-01 20:10

Ik rijd sinds 5/6 maanden een hele jonge pony. Samen met mijn instructeur heb ik haar ingereden. Ze pakt alles heel snel op en is erg braaf. Maar sinds een paar dagen gaat het helemaal fout. In stap gaat alles goed. Dan kan ik mijn been heel goed aanleggen en reageert ze daar ook goed op. Maar als ik ga daven en been geef wordt ze heel boos. Ze reageert zo als ik aandrijf om meer vooruit te gaan, om te wenden, om voltes kleiner en groter te maken, enz, maar elke keer wordt ze boos. Dan doet ze haar koppie omhoog, oren plat in de nek, heel erg terug komen in tempo en gaat ze heel gespannen lopen. Ik probeer haar dan naar voren te rijden en laat zoveel mogelijk los van voren, maar dan wordt ze alleen maar bozer. In galop is het ook zo, maar wel wat minder. In stap gaat alles goed.
Kan het zijn dat ze aan het puberen is en dus heel brutaal wordt en mij gaat uitproberen of kan het een andere reden hebben? Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 21:39

Daar zijn een aantal dingen mogelijk. Allereerst kan het zijn dat ze ergens op haar lichaam niet helemaal in orde is. Kan een kwestie van spierpijn zijn. Ik ben er van overtuigd geraakt (vauit de praktijk!!) dat stakende paarden vrijwel altijd ergens last van hebben. Als dit gedrag niet vanzelf over gaat is het de moeite waard daar eens aan te denken. Dat kan iets in het lichaam zijn, maar bijvoorbeeld ook een slecht passend zadel. Als ik onze jonge merrie bijvoorbeeld met mijn dressuurzadel rijdt, wat net niet mooi past maar niet gruwelijk slecht ligt of zo, vertikt ze het pertinent om te galopperen. Dat zit haar gewoon in de weg. Meestal laat een "puberend" paard zich wel afbluffen, en als je goed consequent bent is het gedrag al heel snel verdwenen. Paarden die over langere tijd echt staken, gewoon niets meer willen, hebben meestal ergens last van.

Puur rijtechnisch gezien: staken op je been mag gewoon niet. Let er zelf goed op dat je niet teveel gaat zitten knijpen. Geef een korte, snelle hulp, je moet haar als het ware een beetje afbluffen met je been. een korte beenhulp, en geen reactie, of ze blaast zich op: direct een keer "tsjak" er achteraan. laat haar daarbij niet helemaal los aan de voorkant, je verbreekt dan zelf de verbinding, maar houd gewoon een contactteugel. Ze MOET naar voor, daar begin je mee. Als ze op die korte beenhulp reageert, moet jij ook zelf je been weer "los"laten, dus gewoon laten afhangen. Op die manier wordt ze "beloond" voor haar goede reactie.

Veel succes

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 22:04

Je hebt het over "ze", een merrie dus. Misschien ligt het er aan dat ze hengstig is of moet worden. Zelf heb ik ook een merrie gehad die vlak voor en tijdens de hengstigheid niet normaal op beenhulpen reageerde. Maar ik kon het ook merken met borstelen enzo.

Ik reageerde er die dagen maar niet zo erg op, of ik longeerde haar i.p.v. te rijden. Zelf ben ik ook niet altijd even vrolijk op die dagen Haha!

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-01 23:06

Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik ga kijken hoe ik precies een beenhulp geef. Kort, of knijp ik toch? Ik ga het zo kort mogelijk proberen te geven. Heel erg bedankt hoor!! Party!! Party!! Party!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 10:31

Typisch merrie he! Die van mij reageert ook zo! Als ik mijn buitenbeen naar achteren leg om aan te galopperen bokt ze naar mijn been en zwiept ze met haar staart! Of ze gooit haar achterhand er tegen!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 11:17

Mmmmmm zou mijn ruin dan toch merrie zijn??? Haha! Barb doet het ook pissig worden als ik mijn been iets verder naar achter leg. Ik daag hem gewoon uit en op een gegeven moment is het over. Maar ik zal toch eens controleren of hij niet hengstig is. Verward

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 00:10

mijn ruin heeft dat ook.
tegen het been inkomen noemen ze dat.
is verschrikkelijk irritant Knipoog
wil ik linksom een volte inzetten met mn buitenbeen erbij, ja daaag denkt meneer ik ga gewoon rechtsaf Haha!
kop omhoog en trekken maar Haha!
willen aangaloperen en lekker die kont naar binnen laten vallen Haha!
god weet wat voor trucjes ze nog meer hebben, die r*tbokken af en toe(eigenlijk ben je zelf gewoon fout maar goed....)
ik vind zep's manier wel goed, dat probeer ik zelf ook.
je kunt het eventueel nog wat meer begeleiden met een zweepje: geen reatie op het been=tik.
toedeledoki
gillian

Ange
Berichten: 73
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 20:05

Ik denjk dat ze alleen maar, ik heb een paard ingereden die dat ook deed, gelukkig had ik hier al ervaring mee! Ze bluft en ze hoop dat je bang wordt... gewoon haar iets meer doordrijven en dan gaat ze maar harder, dan gewoon weer terug nemen, rustig aan. Maar ze geeft het een keer op en dan is het goed, maar het kan ook iets zijn waardoor ze pijn heeft, als ze pijn heeft moet je haar laten onderzoeken. Maar ik zou eerst dit proberen dan kan je er acher komen of ze bluft!

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-01 21:38

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ze even een paar slechte dagen had, want nu loopt ze weer normaal. Reageert nog steeds wat fel, maar wel minder. Ik denk dat ze gewoon dus aan het bekijken was hoever ze met me kon gaan. Niet heel ver dus! Party!!