Hoe train ik een controleerbare galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Hoe train ik een controleerbare galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 10:12

In de bak gaat dat steeds beter, maar buiten slaat Baduh echt door. Hij zet een rengalop in waarbij hij gelukkig wel oplet waar hij loopt, maar totaal niet meer wil stoppen op mijn commando. Enige manier is hem een kleine volte opsturen met enig geweld, want ineens gebruikt hij dan ook de kracht in zijn nek. Op zich niet zo heel erg, maar je hebt niet overal de ruimte om een paard te stoppen op een volte. Omdat hij nogal wat gewend is kan ik met gemak aan zijn bit gaan hangen zonder reactie.
Hoe train ik een gecontroleerde galop? Als ik nog eens endurance wil gaan rijden wordt dit namelijke en flink probleem. Ik gebruik een enkel gebroken Robartbit (kan 360 graden draaien in het midden) en heb al een dubbel gebroken ringtrens geprobeerd, maar dat helpt niet. Het zijn allebei vrij dikke bitten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:24

Ik zou in de bak beginnen met aangalopperen vier passen op je zit terug naar draf, aangalopperen 5 passen terug naar stap, aangalopperen 6 passen terug naar halt. aangalopperen versnellen paar passen en weer terug. Dat soort dingen steeds weer herhalen steeds hele kleine stukken galopperen, versnellen en steeds weer op je zit terug van de galop naar draf, stap of zelfs halt. Het hoeft rijtechnisch niet mooit volgens het plaatje het gaat er in eerste instantie om dat ze luisterd naar je zithulp. Als dat goed gaat dan kan je kijken of je het plaatje ook voor elkaar krijgt.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:31

Ik heb het zelf ook zo gedaan als gijsenkim het uitlegt. Steeds weer een paar passen galop en weer terug in draf. Toen dat goed ging ben ik in galop steeds een paar passen vooruit gaan rijden, weer normaal tempo, weer een paar passen vooruit. Bij mij is het op die manier goed gekomen. Veel succes

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:02

Zo doe ik het idd ook, maar dan juist om actiever te krijgen. Maar voor een gecontroleerd tempo is dit idd ook ideaal. Consequent zijn in je hulpen en ho is ho.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:03

en als het dan in de bak goed gaat, blijf natuurlijk het probleem buiten, omdat ie daar meer ruimte heeft
eerst niet galoperen op weg naar huis, alleen van huis weg. naar huis willen ze altijd nog sneller
klein stukje galoperen, en dan weer draven, stappen, dan weer een paar passen in galop, en echt niet gaan laten, niet denkn 'hij is nu zo lief dus hij mag wel even hard'.
heel consequent zijn

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:40

Precies het is natuurlijk wel de bedoeling dat je dit uiteindeljik buiten ook oeffent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:05

Ik sluit me helemaal bij bovenstaande reacties aan
Echt nuttige tips Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:04

ik zou wel oppassen dat je pas aangalopeert weer als er volledige ontspanning is. sommige paarden zijn er gevoelig voor en springen dan heel snel aan zonder dat het de bedoeling is.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:04

Als hij nu alsnog buiten een keer met je aan de haal gaat, is het dan niet een idee (mits het kan natuurlijk) om hem gewoon een keer te laten gaan.
Hij wordt vast een keer moe en als hij dan zelf aangeeft dat hij wil gaan draven nog even een tijdje flink laten galopperen. Dan ben je toch nog in zekere zin de baas en kun je van iets negatiefs iets enigszins positief maken.
Moet je wel de ruimte hebben en het aandurven.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:07

In de bak galop controleerbaar maken vind ik het fijn om hem los te maken door eens links en rechts in te buigen.

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 12:54

essie79 schreef:
Als hij nu alsnog buiten een keer met je aan de haal gaat, is het dan niet een idee (mits het kan natuurlijk) om hem gewoon een keer te laten gaan.
Hij wordt vast een keer moe en als hij dan zelf aangeeft dat hij wil gaan draven nog even een tijdje flink laten galopperen. Dan ben je toch nog in zekere zin de baas en kun je van iets negatiefs iets enigszins positief maken.
Moet je wel de ruimte hebben en het aandurven.


Doe ik ook meestal! Haha! Maar het beest rent een marathon als je dat wilt. Dan is ie wel helemaal gesloopt, maar hij doet het wel. Verward

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 19:58

Mijn haf galoppeert (nu no soms) over haar tempo. De instructrice op de manege zei altijd dat je het paard aan een teugel terug moest nemen. En dat wekrt best goed! En verder 1000 x aanspringen en de keer erna gaat het goed.

Wat ik bij mijn haf meestal ook doe is kleine kneepjes geven in de buitenteugel zodat ik haar telkens eraan "herinner" dat ze niet te hard moet gaan lopen Haha!

Sommige paarden blijven idd rennen tot ze dood neervallen...waarom zou ik ook niet weten Verward

Veel succes in elk geval! Haha!

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 17:38

waarom ga je buiten galoperen als je het in de bak nog niet eens voor mekaar hebt. je gaat toch niet naar buiten als je paard niet goed genoeg aan de hulpen is. als je hem niet kan terugnemen als je wil en er gebeurd wat heb je best een probleem.
dit is helemaal niet banketstaaf bedoel hoor. maar ik weet van mezelf dat ik er heel zeikerig over ben omdat ik zelf ook nooit het bos in zou gaan als ik niet zeker zou weten dat mijn paard aan de hulpen zou zijn en terug zou komen als ik dat van hem zou vragen.
verder kan je gaan oefenen zoals hierboven beschreven is.

veel succes ermee groetjes joycje

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 18:24

Ik kan wel naar buiten. Stappen gaat wel heel goed en is erg ontspannend. Ik ga alleen galopperen als ik zeker weet dat het gras leeg is en ik genoeg ruimte heb hem te stoppen.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 23:29

Mijn pony was ook heel snel in de galop, en toen we naar een andere stal ging hadden we ineens een super kleine bak!! Ik heb haar langzamer da hand een rustig bijna langzame galop en dat dan weer een verzamelede galop gemaakt. Dat heb ik weer op een logicsh manier gedaan, door veel been te gebruiken maar tegelijk iets tegen houden. Helpte wel en dat doet ze nou meteen als ik galop vraag. Daardoor kan ze ook makkelijker eenvoudige galopwisselingen doen en van stap naar galop.