Hulpteugel voor buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Hulpteugel voor buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 17:14

Meestal rijd ik Waldo in het bos gewoon aan een lang teugeltje, hij is dan het makkelijkst. Zodra je de teugels op maat gaat maken gaat hij namelijk al trekken en ineens harder lopen Extreme duivel Haha!
Maar met die warmte rijd ik liever in het bos, en tsja er moet ook een beetje gedressuurd worden Lachen
En bovendien wil ik de zandpaden graag gebruiken om een goede middendraf op te rijden.

Maar nu mijn probleem: IK krijg Wal wel redelijk aan de teugel buiten, maar hij heeft erg de neiging om zich eruit te drukken. Hoe voorwaartser ik rijd, hoe hoger ingesteld hij gaat lopen. Ik maak dan een ophouding, maar dan pakt ie voor vast. Het is dus eigenlijk een kwestie van; hoe voorwaartser ik rijd, hoe meer ik door moet komen voor en daar pakt ie op vast/gaat ie inhangen. Ik heb hem vorige rit twee keer tegen een boom moeten parkeren om even duidelijk te maken dat HO echt HO is..

IK wil dus graag een hulpteugel gebruiken zodat ik niet zoveel in mijn handen heb, want ik heb echt geen zin in zo'n gevecht! Martingaal is denk ik niet voldoende; slof ben ik niet handig genoeg mee. Is een Gogue of Chambon wat?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:17

mischien thiedemannteugel?

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:34

Je paard staat niet aan de hulpen en daar helpt geen hulpteugel aan. Behoorlijk gevaarlijk om in dat geval naar buiten te gaan.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:42

Ben er zelf niet zo'n voorstander van om met een hulpteugel buiten te gaan rijden, zie het bij ons op stal ook vaak gebeuren en dan vooral door van die meisjes die het 'mooier' vinden om met een in de krul getrokken paard naar buiten te gaan.
Ik snap van jou verhaal dat het bij jou wel heel anders ligt, maar zou er toch niet snel een hulpteugel aan gooien, omdat een paard dat van voren vast zit, niet door een hulpteugel losser komt, je forceert het dan alleen maar.
Als je een hulpteugel wilt gebruiken voor je eigen veiligheid, omdat je paard op hol slaat oid ( wat mensen dan buiten doen Verward) maar goed, zou ik zelf gaan voor een thiedemanteugel

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 18:27

Zeg Abacab, mijn paard is zo mak als een lammetje maar daar gaat het hier niet om. Het is een jachtpaard van 1.78 die nogal sterk is en niet altijd zin heeft om te werken en dan zijn kracht in de strijd gooit. Daar is niks gevaarlijks aan. Maar voor het dressuren in het bos is het lastig.

Misschien kan je je arrogante opmerking dan voor je houden? Of tenminste je profiel invullen zodat bokt weet met wat voor 'alwetende wijze' we hier te maken hebben?

Anne: Waldo is heel erg mak dus die hulpteugel is in geen geval om hem 'onder controle te houden'. Sterker nog, als ik hem met een lang teugeltje rijd kan ik álles met hem in het bos, hij kijkt nergens naar en luistert prima. Maar dat wil ik dus niet altijd, ik wil hem ook aan het werk zetten en daar zit dus het probleem omdat in zijn ogen 'buiten' en 'werk' niet samengaat ofzo Haha!
Wat betreft 'de krul forceren', ik wil hem dus niet aan de hulpteugel zodat hij 'in de krul gaat', dat krijg ik zelf wel voor elkaar. Maar ik kan hem niet diep genoeg instellen en loslaten, dat kost me dus een gevecht. Ik wil een hulpteugel gebruiken zodat ik zelf wat meer ontspannen kan rijden en ik daar een hulpje heb bij het laag in de hals/over de rug houden wanneer ik bv een zandpad wil draven in middendraf.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 18:45

ik zou voor een thiedeman gaan

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:38

ik weet eigenlijk niet of een thiedeman dan geschikt is.. Maar zou persoonlijk ook niet weten welke hulptuegel dan wel... Rijd zelf altijd hulpteugelloos , dus heb niet echt ervaring met die dingen.
Weet wel dat ik een stiek een rotding vind. en dat ik die al helemaal niet snel zal gebruiken.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:45

Laura schreef:
het dressuren in het bos is het lastig.


Moeilijke combi; dressuur in het bos..

Misschien een scherper bitje??

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 21:08

Ik zou toch gaan voor een Thiedemann. Het voordeel van een Thiedemann is - mits goed afgesteld - dat hij alleen inwerkt op de momenten dat het nodig is. Voor de rest hangt hij dan gewoon los.

Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:16

Ik zou ook zeggen Thiedemann. Die werkt inderdaad alleen op de momenten dat het nodig is en dat is wel belangrijk. Verder moet je er op letten dat je niet blijft trekken want dat win je niet.

meandme
Berichten: 1
Geregistreerd: 22-10-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:31

Nistria schreef:
Laura schreef:
het dressuren in het bos is het lastig.


Moeilijke combi; dressuur in het bos..

Misschien een scherper bitje??



dit vindt ik dus echt een belachelijke reactie!!!
je hebt niet zo snel een scherper bit nodig.
een paard went aan het bit. maar als je het dan telkens scherper gaat doen went hij daar ook weer aan en reageert hij waarschijnlijk nog veel minder als je je "gewone" bit wat je nu hebt er weer in hangt.

Anoniem

Re: Hulpteugel voor buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:33

meandme

Staan er bij jou geen rode letters in beeld dat een topic 2 weken oud is?

Dit topic is zelfs 3 jaar oud!
Niet de bedoeling dit nog omhoog te halen