help, ik weet niet welk bit ik zal kiezen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

help, ik weet niet welk bit ik zal kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 21:02

ik heb een pony al 4jaar het is een haflingertje hij is echt superlief nou ik rijd nu met western zadel met hem buiten ik reed eert altijd met een rolletjesbit met koper nu hoorde ik laats dat het een soort elektrische reactie geeft gelijk bit weggedaan maar menneer is nogal sterk hij kent zijn eigen kracht nou rijd ik buiten altijd met losse teugel maar hij wil nog wel eens kuren krijgen door zomaar effe aan de kletter te gaan ja trekken heeft geen zin dat weet ik dus ik heb een bit met kinketting geprobeerd ik kon zo snel effe een karrebit boerenbit(bokkebit) lenen dat was de enigste die op de manege bij me lag nou ja geprobeerd blijkt dat ie hartstikke lief is ik rijd met lange teugel en iedere keer als ie weg wil schieten dan probeer ik het eerst met me zit en ho ben niet zo dol op al dat getrek in zijn mond als dat niet lukt zachtjes teugels korter nemen maar nou zit ik te denken om zon bit te kopen of een pelham gebroken met die hele zachte dan lekker dikke stukjes ik weet niet hoe je dat zegt dus daarom zo en dan gewoon op losse teugel blijven rijden en bij nood korter nemen maar nou wil ik graag weten welker zachter is de stang of de gebroken dikke de hefboomwerking is ongeveer het zelfde wie kan me helpen

[edit]titel aangepast[/edit]

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 21:05

Sorry, ik kan er geen touw aan vastknopen.
Als je even wat leestekens plaatst dan wordt het verhaal misschien iets duidelijker ?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 09:19

Volg eerst een typcursus Knipoog
Koop dan een nieuw toetsenbord waar ze ook een punt (.) erop hebben gemaakt Haha!
Neem dan goed les met je pony.
Ga eerst in de bak rijden met je haf.
Probeer het dan nog eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 10:03

eerst een type cursus en dan Goede les gaan halen.

Zulke dingen los je niet op met bitten, maar door zelf beter te gaan rijden.
Er bestaat bij paardrijden meer dan aan de teugels trekken om je paard terug in tempo te krijgen Lachen

Succes met al de cursussen en lessen Lachen

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 10:13

ADEM!! Gebruik alsjeblieft volgende keer wat leestekens, want dit is echt niet prettig lezen !! Ik denk idd dat je het probleem niet kan oplossen met bitten, want hieraan ligt het niet of je paard ervandoor gaat of niet. Je kunt beter goede raad vragen om wat je moet doen om je paard terug in tempo te krijgen!!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:57

Feetje schreef:
Volg eerst een typcursus Knipoog
Koop dan een nieuw toetsenbord waar ze ook een punt (.) erop hebben gemaakt Haha!
Neem dan goed les met je pony.
Ga eerst in de bak rijden met je haf.
Probeer het dan nog eens.


*LOL*

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 17:07

je moet doen wat je denkt dat goed is

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 17:09

op een gewone water/bustrens moet je elk paard/pony kunnen rijden. voor de rest zie boven Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 17:13

pjotr schreef:
je moet doen wat je denkt dat goed is


Is het heel raar als ik het daar niet me eens ben? Als jij denkt dat het goed is om met slof te rijden en er dan heel hard aan te trekken is dat goed Verward
Ik vind dat een beetje een rare redenatie...

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 17:18

Hoi sorry voor die schrijffouten, bedankt voor jullie reacties. Ik zit ook op les: op een manege daar heb ik altijd met rolletjesbit gereden in de springles. Nu hoorde ik ineens dat dat bit supergemeen was Verward Ik had toen ik dat bit kocht bij hyporama gevraagd naar een bit voor een pony die het bit vastpakt, toen zijden ze dat ik dat rolletjesbit moest proberen en dan dat ie dat niet vast kan pakken, maar ze zij niet dat het bit scherp was en dat de enige model was toen had ik er ook niet veel verstand van (NU OOK NOG NIET HOOR) dus ik geloofde haar en ging er mee lessen het ging een stuk beter ik moest voor dat ik met het rolletjes bit reed van de lesgever telkens knijp los doen maar nog pakte hij het bit vast. Toen zij ze dat ik moest kijken voor een bit dat ie niet vast kan pakken. Heb daarvoor ook een bit met tussenstukje geprobeerd , eigenlijk wilde ik niet een scherp bit :hij is voor de rest lief alleen als ie hem vastpak heeft hij de controlle over het bit nou ja nu rijd ik weer gewoon met een zachttrensje dan spurt ie wel over de hindernissen maar moet ik gewoon wat meer moeite doen vind ik ik niet erg . Ik heb ook spijt dat ik dat bit gekocht had de instructeur had dat bit nog nooit gezien en zij rij er maar mee en het ging al die tijd ook goed. Maar toen las ik over stroompjes in zijn mond? Gelijk bit weggedaan hup trensje erin dan pakt ie het maar vast voor dat ene uurtje in de week wat extra knijplos doen heeft hetzelfde effect .Liever ik pijn in mijn handen dan hij een gemeen bit. Ik rijd nu met een bokkenbit buiten met lange teugel mocht ie wegspringen dan teugels op maat hij luistert perfect! Ik rijd nu om en om in de polder trensje , langs de autoweg karrenbit wil toch niet echt risico nemen om op de weg te eindigen. Heb trouwens vandaag springwedstrijd gedaan met mijn pony ben 7e geworden na een heel gevecht met hem meneer wou niet meer alleen in de bak lopen. Was een manege wedstrijd , maar toch 7e voor 2 keer .

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 17:39

Nou snap ik het heel even niet... Je wil geen bit met rolletjes omdat dat een gemeen bit is, maar ondertussen rijd je hem wel met een bokkenbit Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 17:56

gewoon een trens erin blijven houden.

Als ik het goed begrijp heb je er vooral last van met springen en met buiten rijden?
Met dressuren bijna niet?

Dan is dat toch een teken dat je dressuur met springen of buitenrijden niet genoeg is om hem te laten gehoorzamen.
Dus daar moet je dan verder in trainen

succes

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 20:17

Poeh wat een verhaal!!!

Zo te lezen in je laatste reactie rij je het paard maar een keer per week? En is het dus waarschijnlijk een manegepaard?? Dan hoort de manege voor het juiste bit te zorgen, niet jij!
Als het je eigen paard of verzorgpaard is zou ik meer als eens per week rijden, en dan ook les nemen met iemand die verstand van jouw paardje heeft. Dat lost waarschijnlijk al een hoop op!

Verder ben ik voorstander van zo`n zacht mogelijk bit en zo min mogelijk poespas erom heen. Als het daar niet op gaat is er wat met rijden en/of opvoeding van je paard mis, en moet je dus (vaker) les nemen.

Succes ermee!!

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 20:49

nee het is me eigen paard ik les er 1 keer per week op en de rest rij ik buiten hij loopt 6 dagen in de week hij is altijd heel lief ik doe het springen voor de afwisseling gewoon om het voor hem ook leuk te houden ik wou eigenlijk alleen weten wat jullie doen als jullie paard altijd heel lief is maar als ie ervandoor gaat langs de weg en het gevaarlijk word hij is al een paar keer de weg opgeschoten met dat gewone bitje heb ik geen controlle ik rijd daarom altijd met lange teugel met een boerenbit en als het nodig is dan houd ik de teugel normaal ik weet ook geen andere oplossing maar ik wou weten of er geen zachter bit is met kinketting bij mij op de manege zegt iedereen wat anders iedereen denkt dat ie nog zo gevaarlijk is zoals vroeger toen die nog niet eigen was hij gooide iedereen eraf maar zo is hij niet meer het is nou echt een schatje en als ik vraag over een zachter bit zeggen ze dat het te gevaarlijk is om naar een trensje over te stappen met hem omdat ze zeggen als ie de weg opschiet met een trensje het moeilijk word om hem weg te sturen als er een auto aan komt

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 20:50

nee het is me eigen paard ik les er 1 keer per week op en de rest rij ik buiten hij loopt 6 dagen in de week hij is altijd heel lief ik doe het springen voor de afwisseling gewoon om het voor hem ook leuk te houden ik wou eigenlijk alleen weten wat jullie doen als jullie paard altijd heel lief is maar als ie ervandoor gaat langs de weg en het gevaarlijk word hij is al een paar keer de weg opgeschoten met dat gewone bitje heb ik geen controlle ik rijd daarom altijd met lange teugel met een boerenbit en als het nodig is dan houd ik de teugel normaal ik weet ook geen andere oplossing maar ik wou weten of er geen zachter bit is met kinketting bij mij op de manege zegt iedereen wat anders iedereen denkt dat ie nog zo gevaarlijk is zoals vroeger toen die nog niet eigen was hij gooide iedereen eraf maar zo is hij niet meer het is nou echt een schatje en als ik vraag over een zachter bit zeggen ze dat het te gevaarlijk is om naar een trensje over te stappen met hem omdat ze zeggen als ie de weg opschiet met een trensje het moeilijk word om hem weg te sturen als er een auto aan komt ik heb nou ook al van dat bitbandage om zijn bit heen gedaan dat vind ie wel lekker geloof ik

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 20:59

Hmmmm...toetsenbord zeker weer kapot???D

Ik zou dan wachten met buitenrijden tot je hem met springen kan houden.Zo voorkom je onnodige ongelukken.Tot nu toe is het nog goed gegaan,maar zo zoek je het wel op.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:03

Denk aljeblieft aan leestekens...
Ik denk nog steeds dat les de belangrijkste oplossing is. Je paard moet weten dat ie naar jou moet luisteren en dat de omstandigheden niets uitmaken. Dat is iets waar je in les naartoe kan werken...
Hij loopt nu door je gewone trensje heen, wat ga je doen als ie straks door dat bokkebitje heenloopt?

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 22:27

Dat probeert ie ook wel Tong uitsteken ,maar ik kan hem zo terug krijgen . Ik heb er ook een keer mee gesprongen hij liep perfect, maar ik wil hem niet met een scherp bit laten springen, omdat je dan wel de teugels kort hebt.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 00:20

Ik geef het op...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 00:21

Dus even samenvatten om te kijken of ik het snap.

Je reedt in de les met een koper blabla bit maar toen je hoorde dat dit stroom stroompjes in de mond kon veroorzaken ben je dus overgestapt op weer een gewone trens.

Je rijdt dus nu weer me een gewone trens, ook in de les en doe je dus gewoon wat meer knijp los oefeningen.

Alleen als je naar buiten gaat gebruik je een bokkebit zodat die niet er vandoor gaat en voor een auto belandt omdat je langs een weg moet.

OK..zijn we allemaal weer op de hoogte en klopt dit een beetje? Haha!

Als je de gelegenheid hebt zou ik dan een tijdje niet buitenrijden maar in de bak en dan veel oefenen met de gewone trens.
Blijven oefenen totdat ze zo goed luistert naar dit bit, desnoods nog een les extra nemen en dan pas weer naar buiten gaan.

Heb je deze kans niet en levert het gevaar op voor jou en je paard als je naar buiten langs die weg moet tsja...dan zal het voor jullie eigen veiligheid wel moeten he.

En als je hem/haar meeneemt aan de hand met hoofdstel in?
Misschine kan je dat een paar keer proberen met ene gewone trens.
Kijken of die dan wel luistert en anders is het altijd veiliger dan dat hij er vandoor schiet als jij erop zit en hem niet meer kan houden.

Succes

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:25

dat hij het bit vast pakt is een rijtechnisch probleem. Je kunt beter gewoon een dubbelgebroken of een gewoon enkelgebroken watertrensje erin hangen.
Als je 1 keer in de week les hebt, raad ik je aan de rest van de week gewoon te oefenen ipv elke dag buitenritten rijden. Pas dan heb je er wat aan en zal het vast steeds beter gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 13:37

Idd Kyra

Als je les neemt moet je er de rest van de week wel wat mee doen, anders schiet het niet echt op.

En buitenrijden zou ik dan ook pas gaan doen als je hem met dressuur en springen onder controle hebt.
Dan heb je dat buiten veel kans ook wel.

Je zegt nu ook al dat hij door het bokkebit heen probeert te lopen.
Nu durft hij nog niet, maar grote kans dat hij het over een tijdje wel durft en wat dan?
Wat ga je dan proberen?

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 02:27

Hoi bolletje,

Even een zo'n compleet mogelijk antwoord op jouw vraag:
(en tegelijkertijd aanvulling op het antwoord van de rest)

Buitenrijden moet gewoon kunnen, net zo als een B proefje lopen en een simpel sprongetje maken. Uiteindelijk kan elk paard dat netjues doen, met een gewoon trens-bit, maar dat is uiteindelijk!!! Niet iedere ruiter krijgt dat voor elkaar, en er is geen standaard-training voor. Maar trainen is inderdaad de oplossing. Tot je zover bent (en geloof me, er zijn genoeg mensen die het nooit zullen leren, maar het is een nobel streven) is er NIETS mis met dat rollenbit. Ooit knetterkauwgum gehad??? Deel het effect door 20 en dat zijn de tintelingen die het paard voelt. Daardoor gaan ze meer met het bit spelen (schuimen enzo, als je hem tenminste nageeflijk rijdt...) en dat voorkomt weer het vasthouden. Het rollen-bit is in ieder geval een stuk "aardiger" dan het bokkenbit en (beetje afhankelijk van het paard) de stang. Al is het alleen maar omdat ze daar niets van leren.

Mijn ervaring is (bij ondertussen 3 paarden) dat na een half jaar tot een jaar met een rollenbit te trainen (echt trainen dus), je daarna over kunt schakelen op een normale trens.


En vergeet niet: Paardrijden moet leuk zijn, voor ruiter en paard (dus ook voor jou!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:05

Citaat:
En vergeet niet: Paardrijden moet leuk zijn, voor ruiter en paard (dus ook voor jou!)

En daarom geef je je paard maar stroom, Klinkt erg logisch

En ik heb zo'n bit zelf eens in mijn mond gedaan en het was meer dan een zachte tinteling
Heb je grijze vullingen in je kiezen?
Dan nodig ik je nu uit een uur met zilverpapier in je mond te gaan lopen.
En dan kom ik op de gequote zin van je terug Lachen

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:31

Ja fijn dat geknetter in je mond. Lekkere geleiding met het speeksel....hmmmm ik weet niet, maar ik geloof dat mijn paard me dankbaarder is met een normaal trensje.

Weet je wat zo vervelend is? Je moet tijd investeren voor je iets kunt leren. Je kunt niet van de 1 op andere dag eventjes het plaatje laten zien. (tenminste, niet op een eerlijke manier) Dus laten we gewoon leren rijden en dan nog eens praten.

En Tody zo gek is het niet dat die paarden na een half jaar op zo'n bit gereden te hebben, je denkt dat je ze voorelkaar hebt, omdat ze dan toevallig wel in het krulletje willen. Wat wil je na al dat geknetter in je mond? We zullen eens zien of dat lang aanhoudt. Sorry, maar dit is niet mijn manier van trainen, ik zie het liever op een andere manier.....