stap-draf in "de houding"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-01 20:42

Ik heb vanavond geoefend in de wei. Stelling en overgangen en na een 10 minuten begon ze netjes te lopen in stap.
Heb ook geprobeerd of ze mijn hand wilde volgen en na wat proberen deed ze dat toch heel netjes. Niet altijd perfect, maar wel zo dat ik weet dat ze het begint te begrijpen.

Maar goed in stap gaat het dus netjes. De overgang naar draf gaat ook heel goed. Daar ben ik verbaasd over, in de overgang zelf hoef ik helemaal niet ehm... hoe zal ik het zeggen, niet even tegendruk te geven. Ze draaft gewoon keurig aan, zoals het hoort. (denk ik igg)
Dan loopt ze 3 a 4 passen keurig door in draf en begint dan te trekken. Ze trekt haar hoofd dus omhoog.
Ik ga dan direct weer stappen, rijd haar weer aan en begin overnieuw. Aan het einde liep ze dus een paar passen extra goed.
Gewoon door gaan? Hoofd omhoog trekken= opnieuw stappen en overnieuw proberen?
En dan steeds wat pasjes verder?

Dan vraag ik me af, zou ze het niet kunnen? Zou ze in draf haar hoofd/halshouding niet vol kunnen houden? Is dat iets normaals?

Ben trouwens erg tevreden *blij*

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 22:24

ze volgt dus wel je hand.
Ik zou denk ik wel in draf verder werken, maar haar op een volte zetten en kijken of ze de (binnen)hand wil volgen.
Begrenzen met de buitenteugel zodat ze niet over de buitenschouder wegvalt.
Snap je?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-01 08:52

hmhm, dat is het weinige wat ik geleerd heb in mijn vroegere ponylessen, voltes rijden en stelling vragen. Lachen
Dat begrijp ik, maar het geeft dan niet dat ze haar hoofd gewoon houd? Misschien komt ze dan ook wel naar beneden, als ik maar de voltes open en sluit enzo.
In draf wil ze dus niet mijn hand volgen. Tenminste, ze doet wel haar hals langer als ik meer teugel geef en doet haar hoofd hoger als ik oppak. Maar dan met de neus horizontaal, om het zo maar te zeggen.
Geduld is een schone zaak.... *LOL*

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 09:41

wat noem de 'netjes lopen met het hoofd?" is dat voorwaarts-neerwaarts (dus halsstrekken) met aanleuning of is dat nageeflijk, met de neus op de loodlijn?

Het kan zijn dat het paard het moeilijker/zwaarder vind in draf dan in stap. Het kan echter ook zijn dat je zelf in draf meer moeite hebt met houding en zit waardoor je het paard stoort met je hand, zit en/of benen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 10:22

Ik denk dat het inderdaad niet zo goed is om meteen weer naar stap terug te gaan. Isolda kan dan de conclusie trekken: hoofd omhoog is stappen en daar word ik minder moe van, is dus beloning voor mijn hoofd omhoog doen.

Gewoon proberen binnen de draf tempowisselingen te rijden en op het moment dat ze haar hoofd omhoog dreigt te gooien mopper je even op haar en drijf haar meteen naar voren. Stemhulpen is ze vast gewend door het aangespannen werk en dat zal ze heel goed snappen. Op deze manier leert ze dat hoofd omhoog doen geen leuke dingen oplevert!

Succes! Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 11:54

We hebben het nog steeds over het voorwaarts neerwaarts rijden en daar is het juist zo belangrijk het voorwaartse te behouden. Probeer je problemen zo veel mogelijk naar voren op te lossen en niet terug.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 12:58

Wat je ook kan doen direct na de goed verlopen overgang van stap naar draf is een kleine volte inzetten, of wijken of wat dan ook. Je paard wordt hangerig 4 passen na de overgang, je moet het bij het veranderen van gang/figuur dus gewoon iets voor zijn. Zet hem aan het werk, of beter, aan het denken, dan heeft hij geen tijd om te bedenken dat hij ook hangerig kan zijn. Lastig, bedenk het allemaal maar, maar het kan helpen. Succes!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 14:41

Jantina, volgens mij was het toch nog niet helemaal duidelijk.
Met de hand volgen bedoek ik niet stelling vragen, maar het paard achter de hand aan naar beneden laten komen.
Dus jij doet je hand iets naar voor en naar binnen en dan doet zij haar hoofd naar beneden als het goed is.

Hoe is het nu?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-01 18:11

Bedankt voor je uitleg. Gelukkig was me dat al duidelijk. Haha!
Het gaat vrij redelijk, heb je de foto's gezien op in the picture?
Nou ja, ik moet dus mijn handen rechtop en mijn ellebogen langs mijn lichaam. Hihi, maar ja, dat zal wel een hele klus worden!
Isolda volgt dus al een heel klein beetje, het lijkt erop dat ze het snapt iig.
Vanavond gaan we weer een beetje oefenen. Kijken hoe het gaat. Ik ben niet ontevreden!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 23:12

Gelukkig dat je dat al snapte, sorry.

Ik zal even naar je pic's gaan kijken!

Succes!