Spaanse pas minder punten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Spaanse pas minder punten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-03 13:17

Onze KWPNer doet in stap soms de spaanse pas (zo noemde mijn instructeur het). Hij blijft wel regelmatig stappen, maar zet beide voorbenen heel edel neer, hij zwaait ze als het ware, in gelijk ritme, naar voren. Het ziet er heel spectaculair uit, maar hij doet het juist alleen wanneer hij moe is of niet genoeg voorwaards.
Hij blijft nageefelijk, blijft in hetzelfde ritme doorstappen en zodra ik hem meer been geef is het ook voorbij.
Ik weet niet of jullie snappen wat ik bedoel Lachen maar anders hoor ik het wel..

Mijn vraag is nu, krijg je op wedstrijden minder punten als hij in de stap spaanse pas doet?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 13:31

Neigt hij dan niet naar telgang?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-03 13:46

Sjuimpje schreef:
Neigt hij dan niet naar telgang?


Nee absoluut niet... Ik weet ook niet hoe ik het anders uit zou moeten leggen...

Hij blijft gewoon rustig nageefelijk stappen. Het is zeg maar net een versnelling langszamer als de normale stap. Als ik dan weer been geef is het ook gelijk over.

Ik weet niet waarom hij het doet, met aan de hand stappen doet hij het soms ook. Hij gooit zijn voorbenen ver naar voren, maar blijft wel regelmatig.

Ik zal eens proberen het op foto te krijgen... Is misschien iets duidelijker. ..

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 13:51

ik denk dat je het beter eens op een foto kunt zetten Lachen
mijn pony heeft dit buiten een beetje,in de stap en ze loopt dan aan de teugel,blijft ze ook nageefelijk stappen maar gata ze heel sierlijk lopen,ze strekt haar benen voren wat meer en zet ze dan ook heel sierlijk weer neer,en gooit ze idd verder naar voren,maar in de bak doet zij dit nooit.
maar ik weet wel toen ik eens zei van boh kijk eens van ja ze loopt mooi zeiden ze tegen mij van ja zorg wel maar dat ze dat niet op wedstrijd gaat doen want dat kan je punten kosten?
maar gelukkig doet ze het alleen in de stap buiten,maar ik weet niet of dit hetzelfde is als wat jouw paard doet.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-03 13:56

Ik heb (nu ik erover nadenk) idd wel eens vaker jonge paarden gereden die dit deden zodra ze nageefelijk waren. Het leek wel alsof ze zich dan inene heel mooi vonden en gelijk sierlijk wilden gaan lopen ofzo Haha! Maar dit was alleen de eerste keren dan ze nageefelijk waren.

Maar deze loopt al bijna een L2 proef en is allang nageefelijk en redelijk goed voorwaards. Ik zou het zonde vinden als dit ons punten gaat kosten.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 14:07

maar als je benen geeft stopt ze toch he?
ou je het haar zo niet kunnen afleren?
of je kunt mischien vrijheidsdressuur gaan starten :d *LOL*

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 14:44

je zegt zelf dat als ze dit doet langzamer gaat, dus gaat ze meer richting verzameld. Dus ik kan me wel voorstellen dat dat je ounten gaat kosten. Je zegt zelf ook dat als je je benen goed aanlegt het over gaat. Dus ik denk dat het een kwestie van benen eraasn houddn is

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-03 15:01

chanickyo schreef:
je zegt zelf dat als ze dit doet langzamer gaat, dus gaat ze meer richting verzameld. Dus ik kan me wel voorstellen dat dat je ounten gaat kosten. Je zegt zelf ook dat als je je benen goed aanlegt het over gaat. Dus ik denk dat het een kwestie van benen eraasn houddn is


Dat is het ook ja Lachen Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat ik moe wordt aan het einde van een les....

Ik was gewoon benieuwd of dit punten zou kunnen gaan kosten... Voor zover ik dacht is er namelijk verder geen rijtechnische fout, hij blijft nageefelijk en regelmatig maar zet alleen zijn voorbenen op een apparte manier neer.

Ik zal kijken of het lukt om een foto te maken morgen...

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 17:47

een van mijn pony's doet dat ook!
met buitenrit alleen, gaat ze heel deftig lopen, zoals jij het uitlegd
zit heel grappig

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 20:56

Ik ken het , mij paard doet het ook in draf, hij gaat dan juist passageren of zweven. Ze is dan niet aan mn been en b;ijft dan een beetje 'hangen'. Je wordt hiermee op elk onderdeel afgestraft. Ik dnek dat het ook zo is bij jou stap..
Houd m dus fel aan je been.

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 18:01

Voor de Spaanse pas krijg je geen puntenaftrek hoor. Hij loopt verder dan toch goed zijn proef?
String gaat ook wel eens zo deftig lopen, echt een grappig gezicht is het. Maar rijtechnisch gezien doet hij het dan prima net als jouw paard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 18:23

Het is gewoon een kwestie van voor blijven,
houdt hem dus scherp aan je hulpen zodat hij niet de kans krijgt om achter je been te kruipen.
Want als dat dus id de oorzaak is wordt het wel degelijk afgestraft.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:46

ik ken een heartbreaker die dat doet in draf! echt waar.
raar om te zien hoor.
gewoon blijven voorwaarts rijden, niet teveel met je hand werken.

zitten , je benen gebruiken en hem netjes op de achterhand houden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:33

als het echt een hele verheven pas wordt, zal je er waarschijnlijk voor afgestraft worden.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 08:31

Ik ken ook een paard die dat doet, maar die brengt daarbij ook nog het hoofd bijna tegen de knieen aan.
Ik denk idd dat je hem voor moet zijn, zorgen dat hij goed aan het been is zodat je je niet druk hoeft te maken over of je er wel of niet op afgestraft wordt.

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:55

Ik heb ooit een keer gelezen dat je voor de spaanse pas op een wedstrijd wel minder punten krijgt omdat het niet een natuurlijke gang is. Het word verstaan onder onregelmatig lopen. ik was toen ook zeer verbaasd en ik weet ook niet of het waar is. Het is namelijk ook al een tijdje geleden dat ik dat heb gelezen.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:02

Of het onregelmatig lopen is weet ik niet, maar volgens mij is het wel een tactfout..

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-03 08:32

Nistria schreef:
Of het onregelmatig lopen is weet ik niet, maar volgens mij is het wel een tactfout..


Ik denk inderdaad dat het eerder zo wordt genoemd. Onregelmatig is het namelijk niet...

Nou ja, afwachten tot mijn eerste wedstrijd dan maar.
Haha!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 11:26

k denk wel dat je minder punten op wedstrijden krijgt! want ze vragen in een proef niet naar de spaansepas

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 21:51

maar ach je kan `m voor zijn toch als je been blijft geven en `m bij de les houd ? ....

ik ken er ook eentje die het doet allen zij doet het wanneer ze ontspannen en actief van achteren loopt vraag me niet hoe maar ze doet het ... (zowel stap als draf) beestje heeft gewoon zo`n pas kan ze ook nix aan doen *LOL* ... haha maar ja die hoeft ook geen wedstrijden te lopen die word lekker recreatief gereden dus dat scheelt...

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:08

Dat doet die van mij ook, als ze boos word Haha!

XxEmmaxX
Berichten: 173
Geregistreerd: 11-01-03
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:00

heeft je paard voor de kar gelopen?? mijne wel 6 jaar toen ze na 2.5 jaar toen ze darana zadelmak werd gemakat op 7 jarige leeftijd heeft ze ook een tijdje zo gelopen is later weggegaan!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 09:44

XxEmmaxX schreef:
heeft je paard voor de kar gelopen?? mijne wel 6 jaar toen ze na 2.5 jaar toen ze darana zadelmak werd gemakat op 7 jarige leeftijd heeft ze ook een tijdje zo gelopen is later weggegaan!


Nee, ik heb hem zelf ingereden toen hij 3,5 was Lachen

Ik kan hem wel 'gewoon' laten stappen door genoeg been te geven, dat is het probleem niet. Maar was gewoon erg benieuwd hoe er officieel naar gekeken werd aangezien het geen onregelmatigheid is (dacht ik)....

Caroline1
Berichten: 24
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: midden nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 12:14

Spaanse pas is wel mooi om te zien, maar het lijkt me logisch dat je er minder punten door krijgt. Er wordt immers 'stap' gevaagd en geen 'spaanse pas'. Uiteindelijk is het toch gewoon de bedoeling dat je zo correct mogelijk laat zien wat gevraagd wordt, daar krijg je punten naar .

Of het een tactfout is hangt er denk ik vanaf hoe het paard die 'spaanse pas' uitvoert. Ik denk eerder dat het een 'ik doe iets anders dan wordt gevraagd' fout is, zeg maar...