Welke teugel is nou voor wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Welke teugel is nou voor wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 16:54

Want in de topics die ik hierover terugvond stond steeds iets anders.

Wat ik heb geleerd: met de buitenteugel regel je de snelheid en begrens je zodat je paard niet naar buiten loopt
Met de binnenteugel stuur je. Teugel van de hals om voltes en figuren te rijden en lichte kneepjes in de binnenteugel om nageeflijkheid te vragen.

Ik heb het idee dat daar gewoon helemaal niks van klopt!
Kunnen jullie me helpen? Alleen als je zeker bent van je zaak reageren, want aan speculaties heb ik nu even niet zoveel. Ik wil gewoon weten hoe het zit! Schijnheilig

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 17:01

Buitenteugel begrenzen en tempo regelen.
Binnenteugel stelling
Nageven op beide teugels

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 17:10

In principe vind ik dat je je paard zo voor elkaar moet hebben dat je paard aan beide kanten te rijden is. Ik Stuur trouwens nooit met mijn teugels, maar met mijn benen. Mijn paard is aan twee kanten zo voor elkaar, dus ik geen verschil merk. Beetje moeilijk om uit te leggen, maar als ik linksom rijd hoeft mijn buitenteugel niet mijn begrenzende teugel te zijn, in principe moet er geen onderscheid zijn. Ik weet alleen niet goed hoe ik dit rijtechnische verhaal uit moet leggen..

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 17:45

haike schreef:
Buitenteugel begrenzen en tempo regelen.
Binnenteugel stelling
Nageven op beide teugels


ben ik het helemaal mee eens,zo krijg ik het ook geleert Lachen
ik stuur trouwens ook met me benen maar vraag dan op dat momment alleen met de teugel stelling.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 17:52

Maar als je stelling vraagt, doe je dan alleen de hand van de hals of trek je ook (licht) aan de teugel?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 17:57

hmm heb ik eigenlijk nog nooit echt opgelet Haha!
maar ja ik trek denk ik wel licht aan de teugel,ik doe met stelling altijd met hand juist tegen de hals,terwijl je hem geloof ik klein beetje richting je knie moet doen,maar mijn pony reageert wat beter als ik hem tegen de hals breng,hoort eigenlijk niet.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 18:00

Holy christ! Nu snap ik het helemaal niet meer, haha. Ik moet ook erkennen (ik weet het, schandalig), dat ik alleen manegelessen heb gehad op manegepaarden (lees:slechte les,elke keer een ander verhaal)en met Baduh kijk ik de kunst af van anderen. Hihi. Niet zeggen dat ik les moet nemen, dat weet ik allang. Haha. Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 18:16

Tsja, ik leer nu juist dat tempo ook op twee teugels moet, dus niet alleen op de buitenteugel... Begrenzen wel buitenteugel, nageven ook op beide...

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 19:21

Je moet juist niet aan de binnenteugel trekken, dan rijdt je hem op de binnenteugel. Je moet toegeven (geen waslijnen) met je binnenhand (die wat naar voren doen) en buitenteugel erbij houden in de wending.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 19:56

dr_jacksel schreef:
Tsja, ik leer nu juist dat tempo ook op twee teugels moet, dus niet alleen op de buitenteugel... Begrenzen wel buitenteugel, nageven ook op beide...


Ja zo doe ik het ook dacht ik. Maar ik regel het empo meer met mn zit. Als ik terug ga zitten moet ie gewoon terug komen, doet ie dat niet dan sluit ik mn hand (allebei). Ik heb zo´n idee dat als je maar met 1 teugel je paard terug laat komen, je je paard dan scheef trekt.

Je buitenteugel/buitenbeen begrenst. Binnenteugel gebruik je eigenlijk nooit alleen, altijd samen met de buitenteugel. Misschien voor wat stelling maar bij mij gaat stelling nooit zonder buiging dus...

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 10:41

En je hand sluiten? Betekend dat dat je je handen naar elkaar toe brengt?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 10:56

Ik versta onder de hand sluiten een sterkere vuist maken... Dus zeg maar in de teugels knijpen...

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 11:06

Hmmm, daar kan ik Baduh bij lange na niet op "remmen". Ik heb nog een hoop te leren....

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:24

dr_jacksel schreef:
Ik versta onder de hand sluiten een sterkere vuist maken... Dus zeg maar in de teugels knijpen...


Ja klopt!! Sorry!! Dus je hand dichtknijpen. Als hij daar niet op reageert sluit je je hand duidelijker. Je moet hem leren om daarop terug te komen. En dan beide teugels.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 18:09

Ik doe het nog weer anders ik rijd op beide handen nagevelijk en ik regel het tempo op beide handen.net als suzanne eerst op mijn zit en bij geen of te weinig reactie dan sluit ik beide handen eens.
Tenzij ik op een volte rijd dan laat ik na geven op 2 teugels mijn binnehand geeft iets aan (iets van de hals) voor stelling en ik begrens met mijn buitenhand wanneer het paard wat te vliegerig word maak ik een ophouding met mijn zit eventueel gevolgd door een ophouding met de buitenhand

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 21:20

Misschien is het beter om het woord 'sturen' te vervangen door 'richting aan geven'. Dat is wat je volgens mij moet doen met je binnenhand.
Verder is dit een beetje een wiebelige discussie, omdat de samenwerking van je teugel-, been- en zithulpen uiteindelijk bepalen wat er gebeurt. Als je bv. onvoldoende met je binnenbeen naar je buitenteugel drijft (bv op de volte), is het ook niet mogelijk om met je buitenteugel te begrenzen. Je acties met je teugels komen altijd voort uit acties van je zit of been, zonder wil niet!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 19:13

Dat beide handen nageefelijk he, (snap ik wel hoor!) maar hebben jullie de buitenste dan alleen op druk en binnenste knijpen of beide alleen op druk of op beide "knijpen" zeg maar?

Ik ken namelijk iemand die zei dat ik op beide teugels moest vragen, 2 kneepjes rechts, 4 links ofzo beweerde ze toen, maar ze beweerd dat er in de western ook een "jet" bestaat dus luister gewoon niet naar haar Haha!