bit vasthouden....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quissie
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Twenteland

bit vasthouden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 18:53

Ik rij sinds kort op een nieuw verzorgpaard. Ik ben mega blij Haha! met hem maar hij heeft een heel groot nadeel. In het begin is hij lekker los, dan ontspan ik ook maar dan pakt hij iederekeer het bit vast. Hij zit iets vast op rechts maar hij pakt op links het bit vast en kijkt helemaal naar rechts en je kan dr dan echt niks meer mee niet sturen niks. Dat is heel lastig (hij loopt tegen andere paarden op vinden die paarden niet leuk en de ruiters ook nie echt..).Frusty
De eerste keer dat ik op hem reed deed hij het alleen in galop. Hij sprong heel hard aan en toen wou ik hem iets terug halen met als gevolg dat ik op een stuurloos paard zat. Nu begint hij het steeds vaker te doen. Hij is echt bere sterk. Hij haalt eerst iets zijn hoofd naar voren en dan pakt hij het bit vast.
Dit kan als oorzaak hebben dat hij een lage, lange hals heeft. Weet iemand wat ik moet doen? kort rijden en voorwaarts lukt wel maar na een tijdje houdt hij het bit vast of gaat hij telgang lopen.
Als ik hem lang laat lopen pakt hij ook het bit vast.
Een bit dat hij niet vast kan houden is weer zo extreem. Hij wordt veel gelongeerd in de hoop dat dit iets helpt.
Hebben jullie nog tips?????
ALLE TIPS ZIJN WELKOM!!!!
groetjes ellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 20:30

Hoe doet hij het bij zijn eigen baasje?

Want als ik het goed begrijp had je er in het begin geen last van, maar nu steeds meer.
Dus ergens doe jij het anders dan zijn eigenaar.

Vraag je instructrice, of de mensen die er nog meer rijden om hulp.
Hun kunnen goed zien wat je doet.

1 tip kan ik wel geven.
Ga niet terug trekken, want een touwtrek wedstrijd tegen een paard verlies je altijd Lachen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 20:39

Ik ken iemand die dan heel hard met die teugels gaat lopen schuddel (wel losgegooid) omdat haar paard het bit eens los moet laten, ze zei het ook nog eens "laat nou los", maar ik denk niet dat het veel nut had Tong uitsteken
Ik denk eigenlijk dat je dit het beste met les kan oplossen...

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:10

Inderdaad met les proberen op te lossen. Maar als je paard het bit vastpakt maak dan niet de fout om daar zelf vast te houden. Blijf met je benen naar je handen toe rijden. Dus voorwaarts rijden tot ie loslaat en dan weer opvangen en zodra ie nageeft handen naar voren en los (niet teugels losgooien he).
Het vergt wel heel wat oefening en het duurt wel een tijdje voor je dat onder de knie hebt.
Succes!!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:26

Idd zoals hier boven ook al gezegt is, pakt het paard het bit op rechts vast, laat jij rechts los. Want wanner er een losse teugel is, is er ook niets vast te pakken.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 00:12

Wat voor bitje het je er nu inhangen dan??
Want jij zegt "een bit dat hij niet vast kan houden is weer zo extreem".
Vind ik van niet. Ken ook een paard dat zijn bitje vastpakte, en dat probleem was zo opgelost met een dubbel gebroken bitje. Ik zeg niet dat het bij jou helpt, maar zo rigoreus vind ik deze oplossing niet hoor. Vind wel dat je het eerst anders moet proberen, maar als dat niet helpt zou een ander bitje proberen geen kwaad kunnen hoor...

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 13:25

me bijrijpaardje doet dat ook vaak, toen had zijn baasje ene dubbelgebroken bit gekocht, toen liet hij ineens wel "los" en ging het stukken beter, maar na een weekje pakte hij het weer vast en begon weer te kloten Knipoog dus weer zijn oude bitje erop en nu doet hij weer normaal, dus misschien afwisselen? ik weet niet maar het lijkt wel of hij went aan een bit......

LavaTwilight

Berichten: 83
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 15:03

*is het met zwelgje eens* misschien een iewat sterker bit..

LavaTwilight

Berichten: 83
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 15:06

ow met een iewat sterker bit bedoel ik, misschien een bitje waar hij een beetje mee kan spelen ofzo, dat hij met zijn aandacht bij jou blijft moet je met je benen doen lijkt me,
had gehoord dat paarden bij koper ontspannender is.
maar hij pakt het bit vast omdat hij met zijn aandacht ergens anders is, dus je moet met je benen hem er gied bij hebben en een bitje indoen waar hij mee kan spelen, het hoeft niet perse een sterker bit te zijn hoor..

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 15:25

een ander bit lijkt me niet de oplossing, gewoon goede begeleiding zoeken. Goed van achter naar voor rijden en geef hem niet iets om op vast te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 17:57

Idd kyra helemaal mee eens Lachen

waarom word alles toch meteen opgelost met andere bitten, slofteugels enz enz enz

De schuld ligt voor 99,9% aan een ruiterfout
Bij iedereen

Dus denk daar eerst dus aan voordat je wat aan gaat rommelen.

Quissie
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 19:06

Dank jullie wel er zitten heel wat goede tips bij!!!
De eigenaresse trekt zo hard dat hij het bit weer los moet laten ofzo dat hoor ik van iedereen. Of als hij dat niet wil gaat ze met slof rijden.
Ik vind dit geen oplossing. Een dubbel gebroken bitje moet kunnen maar een trekwedstrijd win ik NOOIT!!!
Een slof druf ik niet goed te gebruiken. Ik heb een paard gezien dat er helemaal door verpest is (misschien verkeerd gebruikt??).

Quissie
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 19:12

P.s Ik heb al veel hulp op de manege gevraagd maar niemand begrijpt waarom hij het bit vasthoudt. En je kan er niks tegen doen omdat het zo plotseling is. Van het een op andere moment ben je stuurloos. Ik zal eens met de eigenaresse overleggen of een dubbel gebroken bit mag.
Zelfs als hij rechts vast heeft en ik laat het helemaal los dan houdt hij nog vast.
Ik kreeg een nieuw idee. Kan het met zijn rug te maken hebben? Als ik hem poets trekt hij zijn rug weg en als ik het zadel erop leg wordt hij krengig. Als hij halt moet houden aan de teugel staat hij kaars rechtop steigeren....

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:18

Heeft hij dan niet iig een rugprobleem, die symptomen lijken me toch vrij duidelijk op een gevoelige rug duiden. Laat de veearts er eens naar kijken.

Verder ben ik het met de rest eens dat je absoluut niet moet gaan trekken, dan gaat hij het alleen maar meer doen. Laat hem lekker los van voren, leert hij meteen om op zijn eigen benen te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:59

Het zou zeker aan zijn rug kunnen liggen

Als je ergens pijn hebt ga je scheef lopen
Een paard doet dat ook wat je dan vlug aan 1 kant van de mond voelt.

Dus probeer de eigenaaresse om te halen om daar naar te laten kijken voordat er weer op gereden word.

Ook na laten kijken of het zadel goed past.

Goed van je dat je daar aan denkt , maar slecht van de eigenaaresse omdat ze dit niet eerder heeft gedaan.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 09:02

Quissie schreef:
Dank jullie wel er zitten heel wat goede tips bij!!!
De eigenaresse trekt zo hard dat hij het bit weer los moet laten ofzo dat hoor ik van iedereen. Of als hij dat niet wil gaat ze met slof rijden.
Ik vind dit geen oplossing. Een dubbel gebroken bitje moet kunnen maar een trekwedstrijd win ik NOOIT!!!
Een slof druf ik niet goed te gebruiken. Ik heb een paard gezien dat er helemaal door verpest is (misschien verkeerd gebruikt??).


hmmm, dan is ze wel super sterk, volgens mij kan dat nooit.

Het kan ook zijn dat jij of de eigenaresse scheef zit/rijdt, en dat ze daar gebruik van maakt. Bijvoorbeeld dat ze standaard aan 1 kant veel schever/zwaarder in de mond aan voelt. (en dat zal niet alleen voor zitten, ook achter!!) Zij kan als reactie aan 1 kant daardoor het bit beet gaan pakken. Ik denk dat je er eerst voor moet zorgen een recht paard onder je te krijgen. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar wel de basis voor het paardrijden. en zoals ik al eerder zei, goed van achteren naar voren rijden en niet andersom. Van achteren naar de hand toe rijden.

Annabel_Simone

Berichten: 299
Geregistreerd: 08-05-02
Woonplaats: Bergen n-h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:40

probeer dan een keer om te spelen met de teugels zoals vast los vast los dat hielp bij mij super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:38

Zagen bedoel je?

Quissie
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 14:21

Het rare is vindt ik, dat hij in het begin helemaal ontspannen is. Hij zit niet vast en is mega los je kan er alles mee. Wat mij de vorige keer opviel is dat hij meestal het bit vastpakt als je door een wending gaat. Ik zal hem inderdaad eens van achter naar voren proberen te rijden. En eens kijken me het lukt om hem helemaal recht te krijgen. Het ergste probleem is dat ik hem maar 1x in de week kan rijden dus het zal niet echt snel resultaat hebben....